Sunday schreef :
Mijn roer opgemeten:
Benadering van het oppervlak is dan: 3600 cm
2
Een plat oppervlak heeft een simpel zwaartepunt, bij een roerprofiel is dat niet simpel te bepalen: de blauwe stip benadert dat.
De afstand van dàt zwaartepunt tot centrum roerkoning as is dan de arm waarmee de kracht -het stuurmoment- bepaald wordt.
Ik lees dat dit punt globaal gesproken meestal op 30% ligt: dan zou de arm (in tekening met “??” Gemarkeerd) 10cm zijn.
De oppervlakte van het roer, vermenigvuldigd met die arm, is dan 36000 cm
3: ja, dat is een volume maat!
De maat van het trimroer zou dan ongeveer hetzelfde “volume” moeten hebben: de oppervlakte zou dan ongeveer 90x11cm moeten worden bij een arm (afstand centrum roerkoning tot centrum trimtab-as) van 35cm.
Ik vraag GoWest om zijn kundige visie hier ook op te geven?
Ik heb naar de roer afmetingen gekeken en op basis daarvan de afmetingen van de trimtab bepaald. Ik houd meestal een factor 2 a 3 aan voor het benodigde koppel van een trimtab of een pendulum systeem.
Met iets andere getallen van roer oppervlak en afstand van centre of pressure van het roer, kom ik op vrijwel dezelfde trim tab afmetingen als Sunday, n.l. 0,9 * 0,1 m.
Deze trim tab is krachtiger dan de Letcher rekenmethode aangeeft. Bedacht moet ook worden dat het wrijvingskoppel van het roer ook moet worden geleverd door de trim tab.
Voor de liefhebbers heb ik de berekeningen toegevoegd. Dit zijn slechts deelberekeningen, die laten zien dat de trim tab voldoende power heeft om het roer te bedienen voor hoeken kleiner dan de "stall" hoek. Het echte gedrag van het zelfstuursysteem volgt uit de windvaan karakteristiek ( voornamelijk vaan as hoek) en de
linkage tussen vaan , trim tab en roer.
Jan
Bijlage:
Bestandsnaam:
img211.pdf
Bestandsgrootte:402 KB