Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ultralight windvaan zelfstuur?

Ultralight windvaan zelfstuur? 27 feb 2018 06:09 #920985

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Heel fraai allemaal. Complimenten.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 27 feb 2018 06:15 #920987

Je bakboord- en stuurboord kabeltjes zijn verwisseld! :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 27 feb 2018 07:48 #920997

Heel mooi! Je kiest niet voor terugkoppeling van de trimtab?

Terugkoppeling van de trimtab ontstaat door de draaischijf
niet op het roer maar op een vast punt te monteren.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 27 feb 2018 07:56 #920999

Hurleyzeiler schreef :
Heel mooi! Je kiest niet voor terugkoppeling van de trimtab?

Terugkoppeling van de trimtab ontstaat door de draaischijf
niet op het roer maar op een vast punt te monteren.

Volgens mij zit de draaischijf op een vast punt, nl op de draaias van het roer. (Moet de as niet meedraaien)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 27 feb 2018 07:57 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 27 feb 2018 08:01 #921001

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Deze tekening toont toch tegenkoppeling? Of zie ik dat fout?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 27 feb 2018 08:24 #921007

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
Het leuke van deze manier is wel dat als je de vaan vast zet, je een 'flap'roer hebt, wat de stuur/manoeuvreer eigenschappen flink verbeterd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 27 feb 2018 08:28 #921010

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Stel: neem als uitgangspunt alles in lijn (bovenste situatie). Je trekt nu aan het groene kabeltje en de arm op het schijfje draait naar bakboord. De arm/helmstok van de trimtab wordt meegenomen naar de bakboordkant. De trimtab zelf staat dan dus naar stuurboord.

Nu zijn er twee opties: (1) schijfje vast aan roer (draait mee) en (2) schijfje vast op boot (draait niet mee)

1. Nu draait het roer dus naar bakboord. Als de schijf met de kabeltjes meedraait met het roer verandert je input niet: ten op zicht van de het roer blijft de trimtab in dezelfde stand staan. Er is dan geen terugkoppeling en het roer blijft doordraaien totdat er evenwicht ontstaat tussen het trimtab en roer koppel.

2. Als het de stand van het schijfje alleen door de kabeltjes geregeld wordt, en dus los staat van de roerstand dan: zal het roer naar bakboord draaien. Daardoor komt de stand van het roer weer in de buurt van de stand van het schijfje (en de blauwe arm). Dan zal de trimtab ten op zichte van het roerblad dus een kleinere uitslag krijgen. Kortom, de trimtab input wordt kleiner (bij gelijkblijvend vaansignaal), naar mate de roeruitslag toeneemt.

Ik neem dus aan dat je optie 2 hierboven bedoeld.

In dat geval toont jouw onderste plaatje:
- 0 vaan input (immers de blauwe arm staat in de midscheepsrichting)
- een roeruitslag naar stuurboord
- een trimtab nog verder doorgedraaid naar stuurboord
Het geheel streeft er dan dus naar om weer naar de middenstand te komen (en dat is juist wat het vaansignaal ook zegt.)

Juist dus: tegenkoppeling als het schijfje niet meedraait met het roer
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Laatst bewerkt: 27 feb 2018 08:34 door Twist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 27 feb 2018 08:32 #921013

Sunday schreef :
Deze tekening toont toch tegenkoppeling? Of zie ik dat fout?

Yep, helemaal volgens de "handjes methode"
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 27 feb 2018 08:51 #921025

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3452
Sunday schreef :

Een schijf op draaipunt roer krijgt de kabels.
Schijf bedient arm1, waarvan lengte instelbaar is met blauw.
Arm1 draait arm2, die ook in lengte instelbaar is.
Erg raar??

Nee, wel dubbel.
Lengte instelling van de eerste arm is overbodig. Zit al in de koppeling met 2.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 27 feb 2018 08:59 #921028

Sunday schreef :
Deze tekening toont toch tegenkoppeling? Of zie ik dat fout?

Helder, de schijf boven het draaipunt van het roer staat vast t.o.v. de boot, dan is er terugkoppeling van de trimtab.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 27 feb 2018 09:00 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 27 feb 2018 11:14 #921072

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1612
ik neem aan dat het idee van de 2 verstellingen is dat er een variabele armlengte is? Dit met het voordeel een grof / fijn verstelling te hebben?
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 27 feb 2018 11:45 #921077

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ja, ik kan daar de mate van tegenkoppeling bepalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 feb 2018 17:46 #921455

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
De kruiskoppeling voor trimroer aandrijf-as. Kan groot koppel en hoge toerentallen aan, die ik beide niet nodig heb. Is ook extreem licht:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 04 mrt 2018 14:38 #922701

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mijn roer opgemeten:

Benadering van het oppervlak is dan: 3600 cm2
Een plat oppervlak heeft een simpel zwaartepunt, bij een roerprofiel is dat niet simpel te bepalen: de blauwe stip benadert dat.
De afstand van dàt zwaartepunt tot centrum roerkoning as is dan de arm waarmee de kracht -het stuurmoment- bepaald wordt.
Ik lees dat dit punt globaal gesproken meestal op 30% ligt: dan zou de arm (in tekening met “??” Gemarkeerd) 10cm zijn.
De oppervlakte van het roer, vermenigvuldigd met die arm, is dan 36000 cm3: ja, dat is een volume maat!
De maat van het trimroer zou dan ongeveer hetzelfde “volume” moeten hebben: de oppervlakte zou dan ongeveer 90x11cm moeten worden bij een arm (afstand centrum roerkoning tot centrum trimtab-as) van 35cm.
Ik vraag GoWest om zijn kundige visie hier ook op te geven?
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 21:27 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 04 mrt 2018 17:11 #922761

25% komt dichter in de buurt dan 30%
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 05 mrt 2018 20:43 #923104

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Sunday schreef :
De maat van het trimroer zou dan ongeveer hetzelfde “volume” moeten hebben: de oppervlakte zou dan ongeveer 90x11cm moeten worden bij een arm (afstand centrum roerkoning tot centrum trimtab-as) van 35cm.
Ik vraag GoWest om zijn kundige visie hier ook op te geven?

Voor dikke (meer dan 10% van koorde) naca profielen zit het centre of pressure ergens tussen de 20-25% van de leading edge (volgens Letcher).
Letcher heeft het inderdaad ook over gelijke 'volumes'. Gaat dan wel voorbij aan de hogere effectiviteit van een high aspect ratio trimtab. Per graad hoekverdraaiing levert een high AR meer lift dan low AR foil (bij verder 'gelijke' afmetingen). Je trimtab kan dan dus iets kleiner worden.
Ik denk echter dat de onzekerheid over de lengte van de moment arm van je roer (waar ligt het CP?) een minstens zo grote invloed heeft.

edit: dit plaatje...
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Laatst bewerkt: 05 mrt 2018 20:46 door Twist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 05 mrt 2018 22:02 #923134

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Wat @Twist beschrijft is inderdaad waar. Letcher heeft in z'n boek het wat eenvoudig willen houden door te stellen dat het trim tab "volume" ongeveer hetzelfde moet zijn als het "rudder self volume" om te voorkomen dat, of de trimtab eerder "stalled" , of het roer eerder "stalled". Maar een profiel met een hogere aspect verhouding zal bij een kleinere aanstroomhoek al "stallen". Letcher blijft wel daarmee aan de veilige kant.
Ik zal het wat nauwkeuriger uitrekenen met liftcoefficienten gebaseerd op de aspect verhouding van de profielen.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 07 mrt 2018 20:55 #923765

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Sunday schreef :
Mijn roer opgemeten:

Benadering van het oppervlak is dan: 3600 cm2
Een plat oppervlak heeft een simpel zwaartepunt, bij een roerprofiel is dat niet simpel te bepalen: de blauwe stip benadert dat.
De afstand van dàt zwaartepunt tot centrum roerkoning as is dan de arm waarmee de kracht -het stuurmoment- bepaald wordt.
Ik lees dat dit punt globaal gesproken meestal op 30% ligt: dan zou de arm (in tekening met “??” Gemarkeerd) 10cm zijn.
De oppervlakte van het roer, vermenigvuldigd met die arm, is dan 36000 cm3: ja, dat is een volume maat!
De maat van het trimroer zou dan ongeveer hetzelfde “volume” moeten hebben: de oppervlakte zou dan ongeveer 90x11cm moeten worden bij een arm (afstand centrum roerkoning tot centrum trimtab-as) van 35cm.
Ik vraag GoWest om zijn kundige visie hier ook op te geven?

Ik heb naar de roer afmetingen gekeken en op basis daarvan de afmetingen van de trimtab bepaald. Ik houd meestal een factor 2 a 3 aan voor het benodigde koppel van een trimtab of een pendulum systeem.
Met iets andere getallen van roer oppervlak en afstand van centre of pressure van het roer, kom ik op vrijwel dezelfde trim tab afmetingen als Sunday, n.l. 0,9 * 0,1 m.
Deze trim tab is krachtiger dan de Letcher rekenmethode aangeeft. Bedacht moet ook worden dat het wrijvingskoppel van het roer ook moet worden geleverd door de trim tab.

Voor de liefhebbers heb ik de berekeningen toegevoegd. Dit zijn slechts deelberekeningen, die laten zien dat de trim tab voldoende power heeft om het roer te bedienen voor hoeken kleiner dan de "stall" hoek. Het echte gedrag van het zelfstuursysteem volgt uit de windvaan karakteristiek ( voornamelijk vaan as hoek) en de linkage tussen vaan , trim tab en roer.

Jan


Bijlage:

Bestandsnaam: img211.pdf
Bestandsgrootte:402 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 07 mrt 2018 21:12 #923770

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Nog een fijne uitdaging: hoe laag mag de windvaan op de boot staan?
Mijn zonnepaneel, niet klein met 110 x 54 cm, stond altijd “overdwars” op m’n bootje, flexibel op een paal en op zon gericht met 4 lijntjes waarme paneel na richten op zon fixeerde.
Zonnepaneel en windvaan zitten elkaar beetje in de weg; ook 2 van de 4 lijntjes belemmeren de vaan.
Ik kan paneel nu in langsrichting gaan zetten, en de fixatie in plaats van met 4 lijntjes met twee verstelbare stangen richten en fixeren. (Dat is gelijk een leuke voorbereiding om later de stangen eens te vervangen door actuators en automatisch richten op de zon :lol: )
Dat paneel gaat denk ik wel lukken.

Dat schept dan enige ruimte voor de vaan.
Hieronder getekend: vaan van 50cm bij 18cm en vaanpaal hoogte van 46cm.
Vraag: is het raar om de vaanpaal zo laag te houden? Moet misschien nòg wel wat lager als de vaan wil groeien van 50 naar 60cm?



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 07 mrt 2018 21:32 #923777

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
Hurleyzeiler schreef :
Sunday schreef :
Deze tekening toont toch tegenkoppeling? Of zie ik dat fout?

Helder, de schijf boven het draaipunt van het roer staat vast t.o.v. de boot, dan is er terugkoppeling van de trimtab.

Niet zo:
Tab naar stuurboord, dan gaat het roer naar backboord.
Net andersom dus.
Dan wel met terugkoppeling.
Laatst bewerkt: 07 mrt 2018 22:00 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 07 mrt 2018 22:04 #923785

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Go west schreef :
Ik heb naar de roer afmetingen gekeken en op basis daarvan de afmetingen van de trimtab bepaald......

Dank Go West!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 09 mrt 2018 23:19 #924497

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Denk dat de windvaan zo "vuile wind" van het zonnepaneel krijgt eerlijk gezegd. Dat kan van invloed zijn op het functioneren ervan. Mogelijk is het slimmer hem juist omhoog tot boven het zonnepaneel te brengen. Met die kabel bediening heb je in elk geval wel de vrijheid dat te doen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 10 mrt 2018 01:01 #924514

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29341
Noorderzon schreef :
Als ik het nu goed begrijp, dan ben ik bang dat zo'n trimtab-systeem wel een behoorlijk nadelig effect heeft op je weerstand door het water en aanzienlijk slechtere stuureigenschappen van je roer meebrengt. Immers de trimtab 'stuurt' steeds precies in de tegenovergestelde richting van de bedoelde stuurcorrectie. Een aspect wat met een pendulum windvaansysteem juist andersom is (het pendulum 'stuurt mee') en wat dan ook als een voordeel wordt ervaren qua stuureigenschappen.

In de beroepsvaart worden vaak flaproeren gebruikt waarbij de flap/trimtab de bedoelde stuurcorrectie juist een extra duwtje in de goede richting geeft. En dat flapje geeft echt veel betere stuureigenschappen. Maar ook hier is er al het nadeel van extra weerstand door het water (dus zelfs wanneer de trimtab/flap mee i.p.v. tegen stuurt).

ja, dat vroeg ik mij dus ook af. Ik zie die constructie wel zitten onopvallend achter mijn roer.
En moet de trimflap balans zijn of niet?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 mrt 2018 01:01 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 10 mrt 2018 01:40 #924517

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29341
Go west schreef :
@ Sunday
Op een spitsgatter is een RHM pendulum niet echt te gebruiken. Er is onvoldoende breedte van de spiegel om de "restraint lines" aan vast te maken.


Jan

Dat had ik ook al voorzien bij ons schip :(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 10 mrt 2018 10:18 #924578

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Noorderzon schreef :
Als ik het nu goed begrijp, dan ben ik bang dat zo'n trimtab-systeem wel een behoorlijk nadelig effect heeft op je weerstand door het water en aanzienlijk slechtere stuureigenschappen van je roer meebrengt. Immers de trimtab 'stuurt' steeds precies in de tegenovergestelde richting van de bedoelde stuurcorrectie. Een aspect wat met een pendulum windvaansysteem juist andersom is (het pendulum 'stuurt mee') en wat dan ook als een voordeel wordt ervaren qua stuureigenschappen.

In de beroepsvaart worden vaak flaproeren gebruikt waarbij de flap/trimtab de bedoelde stuurcorrectie juist een extra duwtje in de goede richting geeft. En dat flapje geeft echt veel betere stuureigenschappen. Maar ook hier is er al het nadeel van extra weerstand door het water (dus zelfs wanneer de trimtab/flap mee i.p.v. tegen stuurt).

In het reeds vaak genoemde boek van Letcher wordt het verlies van stuurmoment door de trim tab besproken en gekwantificeerd. Bij een 100% gebalanceerd hoofdroer is er geen verlies. Afhankelijk van de mate van balancering van het hoofroer en de geometrie en grootte van de trimtab is er wel verlies. Genoemd wordt in een voorbeeld 12 tot 17 % verlies. Als je bijv. 5 graden roerhoek nodig hebt om op koers te blijven, dan moet je met een trim tab het roer op ca. 6 graden brengen om op koers te blijven. Uiteraard kost dat wat extra weerstand, maar het lijkt mij niet dramatisch.

Bij vastgezette vaan en hand gestuurd werkt de trimtab als een flaproer uit de beroepsvaart en versterkt de roerwerking. ( Is al eerder genoemd door @Rooie Dirk)

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.236 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl