Ik hoop dat iemand die goed in electronica thuis is het schema uit kan leggen maar dit is wat ik eruit opmaak...
In het Truma magneetventiel zijn dus 2 spoelen (of één grote spoel met middenaftakking) opgenomen. Het deel tussen X2-1 en X2-3 terminals zal meer stroom trekken en sterker zijn om de mechanische wrijving om de klep te openen te overwinnen. Indien de klep op deze manier geopend is, is bekrachtiging van de lichtere spoel alléén (tussen terminals X2-2 en X2-2) voldoende om de klep open te houden.
Het stukje electronica lijkt een timer te zijn: wanneer schakelaar S1 gesloten wordt, wordt C1 langzaam opgeladen. De laadstroom loopt vanaf F1 via (van de emitter naar de basis van) Q1 via R2 naar C1. Door deze stroom door Q1, gaat deze in geleiding en krijgt X2-1 (ongeveer) het voedingspotentiaal. De "aantrekwikkeling" wordt dan bekrachtigd en de klep zal openen.
Naarmate C1 verder geladen wordt, zal de laadstroom afnemen. De stuurstroom door Q1 neemt af tot géén, waardoor de stroom door de aantrekwikkeling ook wegvalt.
De "houdwikkeling" was vanaf het sluiten van S1 al bekrachtigd en blijft gewoon bekrachtigd.
Open je S1, dan zal de houdwikkeling direct afvallen en zal C1 via R2 en D2 (die dóórlaat in die stroomrichting) ontladen worden.
R1, D3 en D1 laten het controleledje branden...
Iets verder nu, maar we weten niet of je beide spoelen permanent bekrachtigd mag houden. Buiten het extra energieverbruik zou de Truma mangeetklep wellicht te warm kunnen worden.
Hebben we meer informatie over de spoelen daarin?
PS: @Aad77 - gekruisd en we zeggen hetzelfde