Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Installatie onderdekse automaat

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 15:27 #1114889

Ja, mijn scheepje stuurt met een pink en ik heb er al een tijdje diverse AP's op gehad en ik kan je verzekeren dat voor mij HOT alles zegt (maar idd, zoals holtere opmerkte, HOT onder belasting).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 15:31 #1114890

Jeroen-pion schreef :
ik denk dat er toch een heleboel min of meer variabelen zijn die uiteindelijk bepalen hoeveel de drive aan stroom trekt :)

Dat denk ik dus ook, zoals:
Baasklusje schreef :
Een drive hoeft geen energie te leveren voor een constante roeruitslag (en dat is een aardig deel van de tijd). Dan staat de motor stil en is het een vaste verbinding geworden.

De bovendekse tillers van Raymarine hebben dat bijvoorbeeld al niet en gebruiken daardoor veel meer stroom in verhouding. Het is dus wel belangrijk om te weten of de gekozen onderdekse dit dan wel heeft.

Ook is al bekend dat de rudderfeedback een groot verschil maakt.

Een snel reagerende tiller zal minder hoeven te compenseren.

Dus goede sensoren met een goed samenspel met de stuurautomaat en tiller zal ook veel uitmaken.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 15:31 #1114891

Laten we het erop houden dat Holtere’s drive zwaar genoeg is :)

Mogelijk kan hij, als z’n roerkoning dat goed vindt, een kortere dan voorgeschreven arm gebruiken. Met een EVO aansturing moet dat topprestaties kunnen geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 15:42 #1114894

Zeilprutser schreef :
Baasklusje schreef :
Een drive hoeft geen energie te leveren voor een constante roeruitslag (en dat is een aardig deel van de tijd). Dan staat de motor stil en is het een vaste verbinding geworden.

De bovendekse tillers van Raymarine hebben dat bijvoorbeeld al niet en gebruiken daardoor veel meer stroom in verhouding. Het is dus wel belangrijk om te weten of de gekozen onderdekse dit dan wel heeft.

Snap ik weer niet?
Als mijn bootje op de AP (RM acu100) vaart dan staat het motortje toch echt het grootste deel van de tijd stil, hoor. Ik heb wel eens gehad dat ik dacht dat ie stuk was, omdat ik minuten lang niks hoorde.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 15:45 #1114895

steef ton schreef :
Ja, mijn scheepje stuurt met een pink en ik heb er al een tijdje diverse AP's op gehad en ik kan je verzekeren dat voor mij HOT alles zegt (maar idd, zoals holtere opmerkte, HOT onder belasting).

de HOT heb ik altijd leuk gevonden om na te gaan hoe snel de drive is, thats' it. Meer zegt de HOT mij niet en gebruik ik ook never, want als ik van HOT naar HOT en weer naar HOT vliegt klopt er iets niet en dat heeft niks met de stuurautomaat te maken.

Zelfs mijn "domme" TP22 had dat HOT naar HOT gedrag niet, zou opmerkelijk zijn als dat met dit systeem wel wel zo zou zijn, wel liep mijn TP22 achter de feiten aan, en dat is met de EVO over die wel het gieren rollen en stampen van de boot kan zien. mijn TP22 kan niet eens 295kg duwen of trekken, ook daarin zie ik niet dat deze drive die dat wel kan nu in de problemen komt.

Ik kan mij daar ernstig in vergissen natuurlijk, en andere boten waar ik vorig jaar op heb gevaren meegevaren gaven mij wel een goed idee van, maar op mijn boot weet ik dat nog niet.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 15:47 #1114897

HOT zegt iets over hoe snel de AP het roer laat reageren. En daar gaat het wat betreft de drive helemaal om.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 03 jan 2020 15:48 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 15:48 #1114898

steef ton schreef :
Snap ik weer niet?

Dat is afhankelijk van de hoeveelheid roerdruk, ik heb hier een Q47 liggen daar druk ik met de hand de stang naar binnen of buiten dat kost wel wat kracht.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 15:49 #1114899

Nu ja, dat is wel wat BK eerder zei: het hangt ernstig af van het gedrag van het bootje
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 16:00 #1114908

Eens: van het bootje en de omstandigheden.

Ik heb een oude berekening teruggevonden en (iets) beter leesbaar gemaakt. De gele cellen mag je invullen, de rest is output.

Hierin kun je de gegevens van de drive (uit de specificaties) en van de boot invullen en bekijken wat het effect van de stuurarmlengte is op de HOT (het gaat eigenlijk om de hoeksnelheid) en beschikbaar koppel. Heb dat koppel ook uitgedrukt als kgf einde helmstok omdat dat mij meer zegt dan "koppel".

Let erop dat de vanuit de drive beschikbare slaglengte altijd groter moet zijn dan de door het roer (aanslag-aanslag) benodigde slaglengte. Anders gaat een drive als roerstandbegrenzer werken en dat vinden niet alle drives fijn.

Ik geloof dat ik uiteindelijk voor 150 mm ben gegaan; was bij mijn boot vrij eenvoudig omdat ik dubbele roeren heb met een onderdeks stangen-systeem. Daar een strip aan gelast met een aantal voorgeboorde gaten, kan dus eenvoudig een andere slaglengte kiezen.

Hieronder wat combinaties:
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 03 jan 2020 16:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 16:08 #1114913

steef ton schreef :
HOT zegt iets over hoe snel de AP het roer laat reageren. En daar gaat het wat betreft de drive helemaal om.

dat zei ik al :) maar ik hou het liever bij kleine stuurcorrecties exact op het moment dat het moet , dat zelfs mijn windvaan al ,nadeel is dat je op je log dit ziet S patroon en dat wil je niet altijd .

Sterker nog mijn windvaan less electro stuurde op de Noordzee met een windje dikke 6 ruime koers en bijbehorende zeegang beter dan de TP22 die wat achter de feiten aanliep maar "dacht" goed bezig te zijn, niet omdat hij niet snel genoeg was kwa drive of de kracht niet had, het rollen gieren en stampen niet aan informatie kreeg , maar wel druk was met het kompas, de windvaan heeft geen kompas, dus moet ik maar voor kompas spelen en de koers wat verleggen als het teveel begint af te wijken.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 16:09 #1114915

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Grappig, ik dit excelletje wordt zichtbaar dat bij een kortere roerarm de kracht op de roerkoning kleiner wordt?
Hoe is dit te verklaren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 16:12 #1114917

holtere schreef :
Grappig, ik dit excelletje wordt zichtbaar dat bij een kortere roerarm de kracht op de roerkoning kleiner wordt?
Hoe is dit te verklaren?

Het koppel wordt inderdaad kleiner. De toegenomen dwarskracht en (wellicht) extra wrijving in de lagers door kortere stuurarm wordt niet meegenomen.


@Jeroen: HOT is inderdaad een beetje misleidende term omdat het roer in de praktijk nooit van boord naar boord bewogen wordt. Ook kun je HOT niet direct vergelijken: de ene boot kan het roer meer dan 90 gr. verdraaiien; de andere boot maar 80 graden; dan zou dezelfde drive een andere HOT opleveren.

HOT wordt gezien als maat voor de hoeksnelheid (in graden per s). In de praktijk zal een goed getunede AP kleine uitstlagen maken, langzaam als dat mogelijk is maar snel als dat nodig is. Dit soort drives worden met pulsbreedte modulatie aangestuurd, mijn Simrad computer kent bv 3 snelheden. In veel golven zie ik 'em wel eens snel bewegen (net als wanneer je met de hand stuurt).
Laatst bewerkt: 03 jan 2020 16:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 16:23 #1114926

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Het koppel wordt inderdaad kleiner. De toegenomen dwarskracht en (wellicht) extra wrijving in de lagers door kortere stuurarm wordt niet meegenomen.
Kan een rekenwonder dat niet aan dit excel toevoegen... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 16:37 #1114929

Neemt die dwarskracht wel toe? Mss weet Joop dat?
Laatst bewerkt: 03 jan 2020 16:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 16:40 #1114930

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Post niet goed gelezen
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 03 jan 2020 17:49 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 16:46 #1114932

Pfff, kwam er al niet uit ;)

Kunnen we berekenen hoever TS’ roerkoning uit zal buigen tussen de lagers in en of dat een issue zal zijn? Lijkt van glasvezel gemaakt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 16:58 #1114936

Jeroen-pion schreef :
ik denk dat ik maar in de kelder ga zitten, ben de wel weer klaar mee, verbrande drive motoren, Ampere's, afbrekende schroefassen hennengat kokers en tot slot een roer wat na beneden valt.

Hoe kan ik nu nog aan boord zeggen, joh zeilen geeft me zoveel rust ja ondertussen Onrust :evil:

Ach , voordeel van zo'n onderdekse drive is weer wel dat je ook een roerarm/quadrant op je roerkoning erbij krijgt en die houdt je roer vast wel vast . Tenminste , als je hem goed vast zet :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 17:00 #1114937

Een van de belangrijkste voordelen van een onderdekse aandrijving (jaja er bestaat een Nederlands woord voor het afschuwelijke "drive) is dat ik mijn helmstok (stel je voor weer een Nederlands woord ipv de als taalarmoede vermomde dikdoenerij voor "tiller") recht omhoog kan zetten als ik mijn stuurautomaat inschakel. Dan is de kuip pas echt helemaal vrij en kan ik zelfs rustig mijn tafeltje opstellen en gezellig iets eten. Ter info, het Nederlands voor "clutch" is gewoon koppeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 17:14 #1114942

Zeilprutser schreef :
steef ton schreef :
Snap ik weer niet?

Dat is afhankelijk van de hoeveelheid roerdruk, ik heb hier een Q47 liggen daar druk ik met de hand de stang naar binnen of buiten dat kost wel wat kracht.

En is dat met motor kortgesloten? Want dat doet PyPilot meen ik. Als een soort rem.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 21:52 #1115021

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Nachtvlinder schreef :
Pfff, kwam er al niet uit ;)
Kan post waarop ik reageerde niet meer vinden maar dwarskracht is afhankelijk van armlengte.
Kunnen we berekenen hoever TS’ roerkoning uit zal buigen tussen de lagers in en of dat een issue zal zijn? Lijkt van glasvezel gemaakt?[/quote]
Dan moet je nogal wat meer gegevens hebben maar is altijd te doen. Maar waarom.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 04 jan 2020 00:20 #1115036

It Paradyske schreef :
Zeilprutser schreef :
steef ton schreef :
Snap ik weer niet?

Dat is afhankelijk van de hoeveelheid roerdruk, ik heb hier een Q47 liggen daar druk ik met de hand de stang naar binnen of buiten dat kost wel wat kracht.

En is dat met motor kortgesloten? Want dat doet PyPilot meen ik. Als een soort rem.

Heeft met de overbrenging van de tiller drive te maken, bij onze Chinese variant staat hij vast net als of door een wormwiel overbrenging.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 05 jan 2020 11:21 #1115440

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
De keukentafel vrijgemaakt en een pot hars en doek opgezocht met nog wat rommeltjes van de schuurzolder :)






Laatst bewerkt: 05 jan 2020 11:21 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 05 jan 2020 18:22 #1115582

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Wat raar dat niemand het over dat rotlawaai heeft? Irritant bij het rondkijken en genieten. B)
Is daar iets tegen te doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 05 jan 2020 18:35 #1115585

Huijp schreef :
Wat raar dat niemand het over dat rotlawaai heeft? Irritant bij het rondkijken en genieten. B)
Is daar iets tegen te doen?

Bij onderdekse of tiller (bovendeks) drive? Voordeel van de onderdekse is o.a. dat ze veel stiller zijn dan bovendekse :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 14 jan 2020 09:22 #1117773

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Work in progress:




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl