Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Installatie onderdekse automaat

Installatie onderdekse automaat 02 jan 2020 18:20 #1114564




Staat gewoon allemaal in het boekie , clutch is minimaal 1,5 tweeling snoer, voeding apart rood zwart volgens tabel
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 02 jan 2020 18:25 #1114570

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ehh, sorry, hij (de ACU 200) moet 15A afgezekerd... :whistle:
Maar goed, kabeldikte is wel duidelijk en kan veel dunner omdat ik de afstand veel kleiner kan houden. Waarschijnlijk ruim onder de meter.
Laatst bewerkt: 02 jan 2020 18:30 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 02 jan 2020 20:20 #1114605

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ik heb de aangekochte drive even open gemaakt om te checken op vervuiling enz.
Ik zie iets vreemds bij de clutch en de overbrenging.
De stalen ring heeft twee nokjes en daar valt de kunststof ring in die om die planetaire tandwieltjes pakt.
Vreemd genoeg zit die kunststof ring los van de stalen clutchplaat, er zitten vier kleine schroefjes in die daar een beetje bungelen. Er zitten wel schroefgaatjes in de stalen ring.
Moeten die schroefjes vast of los?
Geen idee of dat de drive ooit uit elkaar is geweest om de een of andere reden.
Vreemd genoeg zit er in die stalen ring maar amper schroefdraad.
Is dat om eventueel de vrijloop uit te schakelen?





Laatst bewerkt: 02 jan 2020 20:29 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 02 jan 2020 20:37 #1114612

als ik hier kijk op een plaatje zitten ze vast .

clutch

iemand heeft een webpagina over de drive gemaakt, misschien handig?

de pagina

Edit, lees nu de pagina door, Uhm dat valt wat tegen :laugh: :laugh: :laugh: de titel was hoopvol
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 02 jan 2020 20:40 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 02 jan 2020 21:24 #1114624

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ja, dank je voor het plaatje!
Dat die schroeven zo los zitten is in ieder geval niet goed. Het bungelt maar wat.
Ik heb nieuwe schroefdraad in de stalen ring getapt, daar zat nauwelijks draad in en de schroeven kreeg je er dan ook zeker niet ingedraaid.
Ik vermoed dat ze er ook nooit vast ingezeten hebben.
Nu zit dat weer mooi vast en de drive werkt goed. Zonder spanning op de clutch komt ie wel langzaam naar buiten als je hem aan zet maar is makkelijk tegen te houden. Met clutch ook op spanning heeft ie kracht.
De verkoper heeft de drive 2e hands gekocht maar nooit gebruikt. Misschien heeft de eerste eigenaar de drive verkocht omdat ie het soms niet deed of heeft de clutch vervangen en niet goed gemonteerd gekregen en de moed opgegeven.

Verder was de motor en de drive spic en span van binnen. Koolborstels top en geen zwart roet te bekennen. Oud beestje maar goed waarschijnlijk!
Vreemd verhaal eigenlijk met het nodige giswerk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 02 jan 2020 21:45 #1114627

Hmm lijken mij dezelfde 4 lullige boutjes als in de rotary drive van Norna Biron die onderweg door McGyver zijn vervangen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 02 jan 2020 22:17 #1114636

Baasklusje schreef :
holtere schreef :
moet 15 :laugh:

Weet je dat zeker,15A?

Manual van mijn Type 1 zegt max 1,5A voor de drive.

Bij 1.5 A zou de drive slechts 18 W trekken (en dus nog minder kunnen leveren aan de helmstok). Dat matched niet met vermogen van de drive. Foutje in manual??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 02 jan 2020 22:28 #1114639

Nachtvlinder schreef :
Baasklusje schreef :
holtere schreef :
moet 15 :laugh:

Weet je dat zeker,15A?

Manual van mijn Type 1 zegt max 1,5A voor de drive.

Bij 1.5 A zou de drive slechts 18 W trekken (en dus nog minder kunnen leveren aan de helmstok). Dat matched niet met vermogen van de drive. Foutje in manual??

waarom zou dat niet kunnen? :unsure: als ik alleen al kijk naar tandwiel motor en op de clutch is dat al een heel groot verzet, wat veel kracht mogelijk maakt.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 02 jan 2020 22:38 #1114640

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Op het motortje staat:
10 volt en 3,6 Amp.
2250 toeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 02 jan 2020 22:45 #1114644

Jeroen-pion schreef :
Nachtvlinder schreef :
Baasklusje schreef :
holtere schreef :
moet 15 :laugh:

Weet je dat zeker,15A?

Manual van mijn Type 1 zegt max 1,5A voor de drive.

Bij 1.5 A zou de drive slechts 18 W trekken (en dus nog minder kunnen leveren aan de helmstok). Dat matched niet met vermogen van de drive. Foutje in manual??

waarom zou dat niet kunnen? :unsure: als ik alleen al kijk naar tandwiel motor en op de clutch is dat al een heel groot verzet, wat veel kracht mogelijk maakt.

Dat kan als ie zeer langzaam uitschuift. Dan haalt ie z'n gespecificeerde hard-over-time bij lange na niet. Afgegeven vermogen is arbeid/tijd = kracht * uitschuiflengte / HOT. Opgenomen is nog hoger dan dat.

Die 1.5 A kan ie vast halen, motorend op het kielerkanaal. Daar heb je dan ook geen EVO2 met bijbehorende drive nodig ;) Voor actief sleuren aan de helmstok op een spinnakerkoers door golven wel!
Laatst bewerkt: 02 jan 2020 23:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 02 jan 2020 22:54 #1114649

zou best kunnen, geen idee, ken het ding niet om er aan te rekenen en wat er binnenin nog zit.

maar ik geloof niet dat Raymarine jaar na jaar een verkeerd vermogen voor de Type 1, 2 , 3 in zowel online, als op hun eigen pagina en manualen heeft staan.

Maar niets is onmogelijk natuurlijk , ik ga het van het voorjaar wel eens meten :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 02 jan 2020 23:03 #1114651

holtere schreef :
De linear type 2 is met 14 seconden wat slomer dan type 1 met 11 seconden. Hij is wel beresterk met 490 kg!

Bij een uitschuiflengte van 40 cm...

P = F * X / t = 4807 * 0.4 / 14 = 137 W

Kan iets meer dan 11 A "leveren" dus, neemt altijd iets meer op dan geleverd wordt.

In die 1.5 A staat een punt teveel ;)

Wel een note trouwens: de datasheet van deze drive geeft een maximaal opgenomen van 72 W. Dit betekent dat die 14 s lang niet gehaald wordt bij 490 kgf belasting. Die 14 s zal wel gelden bij minimale belasting.

De HOT bij die 72 W en 490 kgf is langer dan 26 s. Reden te meer om een knappe drive te kiezen :)
Laatst bewerkt: 02 jan 2020 23:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 02 jan 2020 23:06 #1114652

Nachtvlinder schreef :
holtere schreef :
De linear type 2 is met 14 seconden wat slomer dan type 1 met 11 seconden. Hij is wel beresterk met 490 kg!

Bij een uitschuiflengte van 40 cm...

P = F * X / t = 4807 * 0.4 / 14 = 137 W

Kan iets meer dan 11 A leveren dus, neemt altijd iets meer op dan geleverd wordt.

In die 1.5 A staat een punt teveel ;)

Tsssss wat slordig dan :(
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 05:46 #1114676

Nachtvlinder schreef :
holtere schreef :
De linear type 2 is met 14 seconden wat slomer dan type 1 met 11 seconden. Hij is wel beresterk met 490 kg!

Bij een uitschuiflengte van 40 cm...

P = F * X / t = 4807 * 0.4 / 14 = 137 W

Kan iets meer dan 11 A "leveren" dus, neemt altijd iets meer op dan geleverd wordt.

In die 1.5 A staat een punt teveel ;)

Wel een note trouwens: de datasheet van deze drive geeft een maximaal opgenomen van 72 W. Dit betekent dat die 14 s lang niet gehaald wordt bij 490 kgf belasting. Die 14 s zal wel gelden bij minimale belasting.

De HOT bij die 72 W en 490 kgf is langer dan 26 s. Reden te meer om een knappe drive te kiezen :)

Verkeerde aanname (vanaf Remy) staat hier in: er zijn 2 soorten type 2 drives. de korte (net als de type 1) heeft een HOT van 11 ipv 14 seconden (net als de type 1 drive).
Laatst bewerkt: 03 jan 2020 05:46 door AccountVerwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 06:29 #1114678

Er blijken twee verschillende type 2 drives te bestaan, Remy zal de rechter hebben dan:
Laatst bewerkt: 03 jan 2020 06:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 07:36 #1114687

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
De linker dus. Type 1, 12 volt, 30 cm slag, 11 sec. ;)
De ACU waar de voeding vanaf komt zou gezekerd moeten worden met 15A.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 09:21 #1114725

Natuurlijk eet die drivemotor geen 15A.
Als de hele handel (motor, clutch, computer, roerstandgever, bediening met lampjes) met 15A gezekerd moet worden dan bestaat het niet dat de motor alleen 15A neemt.
Die 15A zal een factor 2 of 3 reserve in zitten, dus 5 A voor de hele handel (3 motor, 1 clutch, 1 de rest)

Zo'n drive stuurt de meeste tijd door stil te staan, beweegt maar een deel van de tijd.
Dan zal het motortje even de 3A aan kunnen tikken (3,6 bij 10V, dus minder bij 13V)
De manual zegt 0,5 tot 1,5 A afhankelijk van sea state.
En dat klopt. Ik heb af en toe gemeten (Vitron Battery monitor, andere verbruikers uit) en dan haalt ie zelden de 1A.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 09:25 #1114727

Bij een type 1 drive moet dat ruim voldoende zijn inderdaad, als ik het uitrekken volgens Nachtvlinder zijn formule, kom ik op Max 80W en dat is dus 6,7A.

Dan levert hij Max vermogen en met een HOT van 11 sec , maar als je dat heel letterlijk neemt zul je mijn inziens nooit zo zeilen, max bakboord naar max stuurboord? :unsure:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 11:01 #1114761

Jeroen-pion schreef :
Bij een type 1 drive moet dat ruim voldoende zijn inderdaad, als ik het uitrekken volgens Nachtvlinder zijn formule, kom ik op Max 80W en dat is dus 6,7A.

Dan levert hij Max vermogen en met een HOT van 11 sec , maar als je dat heel letterlijk neemt zul je mijn inziens nooit zo zeilen, max bakboord naar max stuurboord? :unsure:

Nou, max, max wellicht niet helemaal, maar hij komt een heel eind, hoor. Ik zag in het Skagerak, met wind mee en stroom tegen (ja, blundertje), golven tenminste 1,5 m hoog en lengte van de boot, mijn RM toch wel slagen van 20 cm maken (dat is bijna de max van 25 cm). Gelukkig doet die dit wel redelijk snel.

Ik snap nu die hele zooi eigenlijk niet meer. Zo'n type 1 trekt dus ook max 7 A (net als de "gewone" actuator) en heeft HOT van 11 seconden. Wat is de lol er dan nog van?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 03 jan 2020 11:02 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 11:13 #1114763

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
De onderdekse is precies twee keer zo sterk
Onder last gaat dat zeker verschil maken in de snelheid
De onderdeks maakt een veel (bijna 2 x) grotere uitslag. Bij ons staat de tiller onder zware omstandigheden tegen zijn begrenzing aan te duwen en stuurt dan eigenlijk niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 11:29 #1114765

holtere schreef :
De onderdekse is precies twee keer zo sterk
Onder last gaat dat zeker verschil maken in de snelheid
De onderdeks maakt een veel (bijna 2 x) grotere uitslag. Bij ons staat de tiller onder zware omstandigheden tegen zijn begrenzing aan te duwen en stuurt dan eigenlijk niet.

Dat lijkt me ook niet echt voor het motortje want dat zal dan ook stil staan. En een stilstaande
electromotor terwijl die nog gewoon stroom krijgt kan leiden tot doorbranden , zeker als het er een met koolborstels is. Ook loopt dan de stroom fors op.
Dat is een van de vorodelen van een roerstandmelder die je zo kunt afstellen dat hij nooit tot aan de begrenzing komt en dus bijtijds de stroomtoevoer stopt.
Overigens moet je die te grote uitslagen in principe met de juiste instellingen meestal kunnen voorkomen, alleen betekent dat dan wel wat meer slingerkoers.
Ad
Laatst bewerkt: 03 jan 2020 13:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 11:45 #1114771

Yellow Boat schreef :
holtere schreef :
De onderdekse is precies twee keer zo sterk
Onder last gaat dat zeker verschil maken in de snelheid
De onderdeks maakt een veel (bijna 2 x) grotere uitslag. Bij ons staat de tiller onder zware omstandigheden tegen zijn begrenzing aan te duwen en stuurt dan eigenlijk niet.

Dat lijkt me ook niet echt voor het motortje want dat zal dan ook stel staan. En een stilstaande
electromotor terwijl die nog gewoon stroom krijgt kan leiden tot doorbranden , zeker als het er een met koolborstels is. Ook loopt dan de stroom fors op.
Dat is een van de vorodelen van een roerstandmelder die je zo kunt afstellen dat hij nooit tot aan de begrenzing komt en dus bijtijds de stroomtoevoer stopt.
Overigens moet je die te grote uitslagen in principe met de juiste instellingen meestal kunnen voorkomen, alleen betekent dat dan wel wat meer slingerkoers.
Ad

Snap de lol nog steeds niet.
Motor heeft zelfde vermogen, want zelfde stroomverbruik. Dus 2 keer zoveel kracht kan alleen maar bij een twee keer zo lage snelheid (dus een HOT die twee keer zo lang is, wat ook ongeveer klopt, als ik het goed begrijp)
De pelagic (eventueel direct van de chinees of via Zeilprutser) heeft aanslag-micro's. Dus geen last van max aanslag (motortje krijgt dan geen stroom meer). Ik heb er één mét een potmeter (=roerstandaanwijzer) en een uitslag van 30 cm. Die kost bovendien maar 85 Euro.

Snap dus nog steeds de lol niet.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 03 jan 2020 11:47 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 12:02 #1114778

ik neem aan maar dat is een aanname , dat de stroom naar de drive best goed geregeld wordt van uit de computer.

verder denk ik maar da's ook een aaname dat bij beide drive's de stroom toeneemt als de belasting van de drive toeneemt.

Ik het motortje uit de lineair drive vergelijk met het motortje uit de TP22 en hoe het in het huisje zit, de lineaire drive wat steviger , lees langere levensduur heeft.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 03 jan 2020 12:04 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 12:05 #1114781

Uit eigen ervaring: ja en ja, dat klopt.

Ik heb een TP22 als back-up. Maar dat is heel wat anders dan de ev1 icm de acu 100

Blijft mijn vraag, want zo'n onderdekse lineaire met acu 200 is erg veel duurder dan een "gewone" acu 100 met "gewone" drive. En zo'n pelagic-drive is nog weer eens een heel stuk goedkoper.

Nu ja, voor jullie gepasseerd station. Ik ben oprecht benieuwd naar de ervaringen en "wat de lol" er van is dus
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 03 jan 2020 12:18 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie onderdekse automaat 03 jan 2020 12:22 #1114794

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Snap dus nog steeds de lol niet.
Er is ook geen lol aan althans weinig meer dan een beetje betere prestaties onder zware omstandigheden en wat luxe omdat dat ding er altijd op zit. Lees het nog eens door van voor af aan dan kom je dat ook tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl