Je zoekt dezelfde speld in de hooiberg als ik: Een Grinde met 140cm diepgang
Waarschijnlijk heb je zelfs dezelfde Grinde als ik bekeken.
Ik heb informatie aangevraagd bij een bedrijf die dit soort dingen doet: Hoekstra in Heerenveen. Geen idee hoe goed of slecht, het was een eerste oriëntatie.
TS heeft zijn plan al bijgesteld, maar voor andere mensen met dit soort plannen/ wensen hierbij mijn bijdrage.
Zie hieronder de mailwisseling.
Graag wil ik weten of jullie weleens de kiel van een Grinde (ontwerper Bruun) hebben ingekort of dat u een inschatting kunt maken of dit mogelijk is. Dit schip vind ik al jaren prachtig en ik kan er één gunstig kopen, maar de diepgang van 1.70m is mij teveel, die zou voor mooi 30 -35 cm korter moeten worden.
Is dit gekkenwerk? Is dit af te raden? Of kan dit wel en zo ja, aan wat voor kosten moeten we dan denken?
In Amerika kwam ik een website tegen die dit doet, maar dat is een beetje uit de richting: marskeel.com
Graag jullie gedachten hierover!
Reactie:
Het is mogelijk om een kiel in te korten. Om hier een prijs aan te verbinden is niet mogelijk zonder enige informatie. De informatie die we nodig hebben is:
Het gewicht van de kiel
Welk materiaal de kiel van gemaakt is
De maten van de kiel .
Zijn er tekeningen van de kiel .
Hoe is de kiel gemonteerd .
Dit soort projecten kosten vaak al gauw € 5000,- tot € 8000,- .
En dan lever je zeileigenschappen in.
We hebben eventueel misschien een andere kiel die er onder gemonteerd kan worden. Bijvoorbeeld een kiel van een vita30 (zie bijlage).
Ik weet niet of het gewicht overeenkomt met de oude kiel maar wat je aan gewicht er af haalt moet er ongeveer 50% extra bij om hetzelfde moment te krijgen .
Deze kiel kost € 5200 ,- , wanneer de oude kiel lood is kunnen we deze in kopen voor € 1,40 per kg. Prijzen zijn exclusief btw en transport .
Ik heb er vanaf gezien, mede door de uitgeklede staat van de Grinde
Dit gezegd hebbende heeft mijn vader vroeger dezelfde wens geuit bij de Hallberg Rassy werf voor zijn Hallberg Rassy 29. Zijn stoomschip maar mijn moeder wilde niet meer over zee en de Rassy was te diep om binnendoor naar Denemarken te kunnen. Advies: 'niet doen, je maakt je schip totaal onverkoopbaar'
Effect: boot is verkocht en er kwam een ondiepere LM Mermaid.
Gister kwam dit verhaal weer voorbij en ik zei: Tja, toch erg jammer. Want als je de Rassy had ingekort, had je die gehouden. Dan had je die vorig jaar verkocht en had ik hem héél graag van je overgenomen.
Dus ik zou het wèl doen. De prijs van de Grinde is er naar dat het kan. En na jou is er vast nog iemand te vinden die de Grinde zooooo gaaf vindt maar te diep.
Ook ooit eens een Maxi 84 tegengekomen, die had zèlf zijn kiel ingekort van 150 naar 120 ingekort. Hij zou het direct weer doen.
Groet vanaf de Woodstock! met ondiepe kiel. Was deze week op het Wad weer ideaal! (En aan de wind over het IJsselmeer ietsie pietsie minder.
Elk nadeel heb zijn voordeel.
PS ik weet dat mijn mening meestal afwijkt van de mainstream. Daar vaar ik nu eenmaal wel bij
PS2 Victoire 933 is zeker mooi, maar wel een heel stuk groter. Van de ondiepe scheelkiel versie zijn er 3 of 5 gebouwd. Over speld en hooiberg gesproken.
Bij boten die met verschillende diepgang aangeboden worden wordt de diepe versie veel vaker verkocht. Het zal zijn redenen hebben