Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 08 aug 2022 07:26 #1412918

  • Hanssss
  • Hanssss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
Vrijdag had ik lekker de wind is de zeilen gedurende langere tijd. Ik laat altijd mijn schoef meedraaien als ik aan het zeilen ben en dat resulteerde altijd in de een licht gezoem.

Nu veranderde dan echter in gepiep. Alsof er een lager of iets dergelijks te weinig smeering kreeg. Ik heb toen eerst onder het zeilen wat vet gespoten op het zichtbare deel tussen de schroef en de keerkoppeling maar dat hielp niets. Uiteindelijk de gashandel in zijn achteruit gezet en daarmee de schroef geblokkeerd. Geluid was direct weg. In de haven het olie peil gecontroleerd van de keerkoppeling maar dat was helemaal goed.

Ik las op diverse plekken dat sommige keerkoppelingen niet gemeerd en/of gekoeld worden als de motor niet draait omdat de oliepomp in de keerkoppeling aan de ingaande as zit en/of de waterpomp alleen op de motor.

Hoe zit dat bij een Volvo Penta 2002 met een MS2 keerkoppeling?

PS: De volgende dag met veel minder wind was het geen probleem. (meer)
Ooit moet je zelf het roer in handen nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 08 aug 2022 07:43 #1412926

Ik heb hier een VP 2002 met MS KK staan. De KK heft een eigen vuldop en is daarmee gescheiden van het motor smeersysteem.
Onder de uitgaande as zit wel een koppelblok van het buitenwater maar dat gaat niet de KK in.
Kortom, KK smeert zichzelf en heeft geen koeling dus wel of niet draaien van de motor mag geen invloed hebben op smering of koeling van je KK.

Weet je zeker dat het je KK is ? tussen KK en schroef zit nog je schroefas en je as afdichting, evt flex koppeling en die draaien ook als je schroef draait en je motor stil staat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 08 aug 2022 08:01 #1412936

  • Hanssss
  • Hanssss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
Volgens de exposed vies van de workshop manual lijkt het koelwater wel door de KK te lopen. Of zie ik dat verkeerd?
Ik bedoel ook de olie in de KK. Ik weet dat deze losstaat maar ik kans me voorstellen dat de KK zelf ook iets heeft waardoor de olie op de juiste plekken komt. Als dit deel alleen werkt als de ingaande as draait dan wordt de uitgaande as niet genoeg gesmeerd in alle omstandig heden. Bijvoorbeeld als de boot op een oor ligt en de snelheid hoog is.
Bijlagen:
Ooit moet je zelf het roer in handen nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 08 aug 2022 08:07 #1412938

de KK werkt op basis van spatsmering, geen druksmering.
De koelleiding die je ziet is de slang van je wierpot naar je buitenwaterpomp alleen die kan onder de uitgaande fles door en zit met een messing koppelstuk naar de andere kant. Ik zal vanmiddag dat koppeldeel wel even loshalen en op de foto voor je zetten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 08 aug 2022 11:43 #1413000

  • Hanssss
  • Hanssss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
Ben benieuwd bedankt alvast voor de moeite.
Ooit moet je zelf het roer in handen nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 08 aug 2022 12:15 #1413012

Verd........ je hebt gelijk Hanssssss.....
Buitenwater loopt door je KK. je KK wordt dus gekoeld zodra de motor loopt, zie rode pijl op de foto. Aan weerszijde zit een tule met "O"ring waar het koppelblok overheen geschoven zit.
Koppelblok zit met 2x M8 aan de buitenzijde vast en 1x M6 midden in achter je flens. Als je het koppeldeel wil loshalen moet je flens er dus af en beschadig je wellicht de afdichting. De lengte van de centrale M6 is te lang om die achter de flens door te kunnen steken.




Je exploded View aangepast met de "loop" van je koeling


Laatst bewerkt: 08 aug 2022 12:32 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 08 aug 2022 12:31 #1413018

  • Hanssss
  • Hanssss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
Bedankt, leek me ook zo raar om een niet functionele doorverbinding te maken. Kan alleen maar eerder een storing op leveren. Wel vreemd dat er niet in de handleiding van de motorstaat dat je de keerkoppeling in reverse moet zetten tijdens het zeilen.
Ooit moet je zelf het roer in handen nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 08 aug 2022 18:22 #1413099

Hanssss schreef :
Bedankt, leek me ook zo raar om een niet functionele doorverbinding te maken. Kan alleen maar eerder een storing op leveren. Wel vreemd dat er niet in de handleiding van de motorstaat dat je de keerkoppeling in reverse moet zetten tijdens het zeilen.

In de handleiding staat dat met een vaste schroef, in neutraal en elk X uur motor draaien ivm smering/koeling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 08 aug 2022 19:30 #1413144

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Dit is de volledige tekst :
'When under sail the control lever should be in the neutral position if the propeller is a fixed propeller. If the propeller is a folding propeller the control lever should be in the reverse position. Start the engine and run for five minutes every ten hours when on long-distance cruises'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 08 aug 2022 19:33 #1413147

en vaak kortstondig je diesel starten wordt ook weer niet aangeraden ivm verkoling van je motor....en nu ?.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 08 aug 2022 19:41 #1413154

De Optimaal schreef :
en vaak kortstondig je diesel starten wordt ook weer niet aangeraden ivm verkoling van je motor....en nu ?.....

Wat langer laten draaien en je accu’s bijladen ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 08 aug 2022 19:43 #1413155

Orange Sunset schreef :
De Optimaal schreef :
en vaak kortstondig je diesel starten wordt ook weer niet aangeraden ivm verkoling van je motor....en nu ?.....

Wat langer laten draaien en je accu’s bijladen ;)

voor een diesel is het ivm verkolen en verglazuren niet aan te raden veel onbelast te laten lopen, dus dan maar in zijn werk de diesel mee laten voortstuwen terwijl je zeilt.....is een compromis en een compromis is van beide .......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 08 aug 2022 19:45 #1413157

De Optimaal schreef :
Orange Sunset schreef :
De Optimaal schreef :
en vaak kortstondig je diesel starten wordt ook weer niet aangeraden ivm verkoling van je motor....en nu ?.....

Wat langer laten draaien en je accu’s bijladen ;)

voor een diesel is het ivm verkolen en verglazuren niet aan te raden veel onbelast te laten lopen, dus dan maar in zijn werk de diesel mee laten voortstuwen terwijl je zeilt.....is een compromis en een compromis is van beide .......

Exact, knoopje extra ook nog! Maar eigenlijk dus tijd voor een klapschroef.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 08 aug 2022 19:50 #1413162

Orange Sunset schreef :
De Optimaal schreef :
Orange Sunset schreef :
De Optimaal schreef :
en vaak kortstondig je diesel starten wordt ook weer niet aangeraden ivm verkoling van je motor....en nu ?.....

Wat langer laten draaien en je accu’s bijladen ;)

voor een diesel is het ivm verkolen en verglazuren niet aan te raden veel onbelast te laten lopen, dus dan maar in zijn werk de diesel mee laten voortstuwen terwijl je zeilt.....is een compromis en een compromis is van beide .......

Exact, knoopje extra ook nog! Maar eigenlijk dus tijd voor een klapschroef.

Maar een vaste schroef met de KK in zijn achteruit draaid dan toch niet mee ? dan hoef je dus de motor ook niet te starten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 08 aug 2022 20:04 #1413169

De Optimaal schreef :
[…]

Maar een vaste schroef met de KK in zijn achteruit draaid dan toch niet mee ? dan hoef je dus de motor ook niet te starten...

De tekst die CeesS heeft gepost zegt dat zowel bij een (stilstaande) klapschroef als (vrij ronddraaiende) vaste schroef de motor om de 10 uur even gestart moet worden.

Er zal wel een reden voor zijn dat dit geadviseerd wordt. Misschien krijg je door trillingen in het water een klein beetje beweging die de lagers dan langdurig ‘onnatuurlijk’ belasten en langdurig op dezelfde plek slijtage veroorzaakt. Altijd jammer dat de handleidingen juist de ‘waarom’ onderbouwing missen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 08 aug 2022 22:23 #1413205

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Kennelijk behoeft het Volvo voorschrift nog enige uitleg : bij varen met stilstaande motor en een ingeklapte klapschroef doe je niets, er beweegt intern in de koppeling niets, je hoort niets en er slijt niets.
Soms heeft een uitgeklapte, en daardoor wel meedraaiende klapschroef een beetje hulp nodig om in te klappen, dat doe je bij voorwaartse bootsnelheid door de koppeling in z'n achteruit te zetten waardoor de rotatie stopt en de vaarsnelheid de bladen inklapt. Verder geen actie nodig.

Bij een vaste schroef in de vrijloop gaat de schroef meedraaien, weliswaar met een veel lagere snelheid dan bij varen op de motor, waardoor de smering op langere termijn onvoldoende is. Volvo houdt daar een marge van 10 uur voor aan. Door de motor te starten, en daarmee even te varen, breng je de smering weer op peil.

Het tijdens het varen bij stilstaande motor de koppeling in z'n achteruit laten staan is volgens VP ongewenst. De reden is dat de werking van deze koppeling gebaseerd is op een servoprincipe, waarbij een schakelconus, na een initiele schakelbeweging, door de aandrijfkracht extra sterk in het tapse wrijvingsvlak van het betreffende schakeltandwiel wordt gedrukt. Als je geluk hebt (de servowerking is nu omgekeerd), stopt daarmee het meedraaien van de schroefas. Ligt de vaarsnelheid niet hoog genoeg, dan gaat door onvoldoende servowerking slip optreden en krijg je slijtage of verglazing van het wrijvingsvlak. Resultaat kan zijn dat de koppeling traag gaat schakelen, of zelf helemaal niet meer schakelt. Praat hierbij uit ervaring, hier op het forum heb ik al eens de revisie van zo'n koppeling beschreven die op deze wijze onklaar was geraakt.

Schakelprincipe :



Laatst bewerkt: 09 aug 2022 07:49 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 09 aug 2022 07:50 #1413243

  • Hanssss
  • Hanssss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
Helder Cees.

Blijft wel de vraag waarom bij mij het gepiep te horen was. De motor had nog een paar uur ervoor gedraait.
Ooit moet je zelf het roer in handen nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 09 aug 2022 13:46 #1413351

Misschien de dat de pakkingbus van de schroefas piept. Of de Volvo seal die droog staat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 09 aug 2022 14:15 #1413360

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 610
Ik heb een VP2020 met een 120s saildrive met een vaste schroef. Geldt daar ook het advies van in vrij laten meelopen en per 10:uur even starten van de motor of is bij een saildrive verstandig deze te blokkeren in de achteruit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 09 aug 2022 16:31 #1413408

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Hanssss schreef :
Helder Cees.

Blijft wel de vraag waarom bij mij het gepiep te horen was. De motor had nog een paar uur ervoor gedraait.

Piepen lijkt me niet afkomstig uit het inwendige van de keerkoppeling, eerder een rubberen lip of afdichting op een draaiende as. Ik ben in mijn jonge jaren een tijdje bedrijfsingenieur geweest in een van onze grote bedrijven met veel produktielijnen, vol lagers, tandwielkasten, overbrengingen, pompen. Beginnende schade hoor je zelden, trillingsmetingen geven meer info. Lagerschade, hoe klein ook kan een oorverdovend gesnerp opleveren. Onder produktiedruk liet je dat rustig een tijdje doordraaien.
Laatst bewerkt: 09 aug 2022 16:32 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 09 aug 2022 17:00 #1413420

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Etap28i schreef :
Ik heb een VP2020 met een 120s saildrive met een vaste schroef. Geldt daar ook het advies van in vrij laten meelopen en per 10:uur even starten van de motor of is bij een saildrive verstandig deze te blokkeren in de achteruit?

Volgens mij heeft de 120S saildrive exact hetzelfde hart, dus daar zou hetzelfde advies voor gelden. Reparatie begint problematisch te worden door torenhoge prijzen en slechte verkrijgbaarheid van onderdelen.
Zie bv zeilersforum.nl/index.php/foru...20s-reviseren#828444
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 09 aug 2022 18:05 #1413432

Hanssss schreef :
In de haven het olie peil gecontroleerd van de keerkoppeling maar dat was helemaal goed.)

Hoe oud is die KK olie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 09 aug 2022 20:34 #1413473

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
De Optimaal schreef :
Orange Sunset schreef :
De Optimaal schreef :
Orange Sunset schreef :
De Optimaal schreef :
en vaak kortstondig je diesel starten wordt ook weer niet aangeraden ivm verkoling van je motor....en nu ?.....

Wat langer laten draaien en je accu’s bijladen ;)

voor een diesel is het ivm verkolen en verglazuren niet aan te raden veel onbelast te laten lopen, dus dan maar in zijn werk de diesel mee laten voortstuwen terwijl je zeilt.....is een compromis en een compromis is van beide .......

Exact, knoopje extra ook nog! Maar eigenlijk dus tijd voor een klapschroef.

Maar een vaste schroef met de KK in zijn achteruit draaid dan toch niet mee ? dan hoef je dus de motor ook niet te starten...

Ja maar een vaste schroef geeft meer druk op de keerkoppling als deze niet meedraaid tijdens het zeilen. Mogelijks meer dan wenselijk is.
Zit met hetzelfde dilemma met mijn Vetus M2O2 en keerkoppeling.
Zet nu mijn hendel in achteruit om de schroef stil te houden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 10 aug 2022 08:37 #1413534

  • Hanssss
  • Hanssss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
Nantucket33 schreef :
Hanssss schreef :
In de haven het olie peil gecontroleerd van de keerkoppeling maar dat was helemaal goed.)

Hoe oud is die KK olie?

2 Jaar en is nog helder.
Ooit moet je zelf het roer in handen nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef laten meedraaien en keerkoppeling VP MS2 22 aug 2022 11:49 #1417015

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 610
Ik heb afgelopen weekeinde de keerkoppeling in neutraal gehad tijdens het zeilen, net zoals in de manual staat en hier is besproken. Tijdens het zeilen gaat er dan een vervelende trilling door de boot, veroorzaakt door het meedraaien van de schroef. Hebben daar meer mensen last van?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl