Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Is dit diesel of water

Is dit diesel of water 17 dec 2024 11:03 #1602422

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5305
Als je koffiepoeder laat staan neemt het de diesellucht op.... :angry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 17 dec 2024 11:15 #1602423

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1799
Succes ermee, en waar is het nog zo`n mooi weer?
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 17 dec 2024 11:17 #1602424

Goed nieuws dus, super!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 17 dec 2024 15:00 #1602452

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5312
Reed schreef :
Succes ermee, en waar is het nog zo`n mooi weer?

Varna, Zwarte Zee. Je vliegt erheen vanaf Eindhoven voor 200 euro. Koffie staat klaar.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 17 dec 2024 15:01 #1602453

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5312
Nachtvlinder schreef :
Goed nieuws dus, super!

Dank voor je input, zeer inhoudelijk, niet altijd begrijpelijk voor mij, maar wel toegevoegde waarde voor het forum.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 20 dec 2024 16:38 #1602934

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5312
Ik heb uit de grote fles, waar onderin water zichtbaar was, een deel van de brandstof overgetapt naar een schone fles. Vervolgens heb ik dit via een koffiefilter (puur uit interesse) overgezet naar een helder schone fles. Ik heb het eindresultaat en het filter bijgevoegd. Ik maak mij geen zorgen (zoals o.a. Madoc al adviseerde).

Ik zal wel, als ik diesel over tank van de voorraad tanks naar de 'dagtanks', zo'n 4-5 liter uit de dag tank halen, en opvangen/filteren en weer retourneren. Dat doe ik dan als we een paar dagen stil liggen, kan het mooi indalen. Ik ga geen filter tussen de voorraadtanks en de dag tank plaatsen. Bij de Dieseldokter wel naar geïnformeerd maar hier is geen geschikt filter voor. De pomp pompt 50 l/minuut.

René





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 20 dec 2024 17:25 #1602938

Kock1964 schreef :
Ik ga geen filter tussen de voorraadtanks en de dag tank plaatsen. Bij de Dieseldokter wel naar geïnformeerd maar hier is geen geschikt filter voor. De pomp pompt 50 l/minuut.
Toch zou ik voor de toekomst maar eens over deze optie nadenken. Misschien moet je dan een pomp met een kleinere capaciteit plaatsen. Maar één van de doelen van een dagtank is juist dat je altijd een bepaalde hoeveelheid schone brandstof tot je beschikking hebt en je, in het geval er toch iets met je brandstofvoorziening aan de hand is, je de tijd hebt om dit op te lossen zonder dat je motor uitvalt. Bij grotere schepen gaat de brandstof die in de dagtank wordt gepompt om die reden ook eerst door de separator heen. Als je dat niet doet dan is je dagtank op een zeker moment net zo vervuild als je voorraadtank. En dat is niet de bedoeling.
Bij mijzelf gaat de diesel eerst door een dubbel omschakelbaar Separ filter heen en dan naar de dagtank. Maar ik heb maar een klein transferpompje. Dat heeft gelijk het voordeel dat als er vuil in de voorraadtank zit ik dat al ga zien in dat Separ filter. Doordat dit filter omschakelbaar is kan ik zelfs het filter wisselen zonder de motor te stoppen. Bovendien doe ik een eeuwigheid met een fijnfilter op de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 21 dec 2024 03:06 #1602982

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5312
SimondeDanser schreef :
Kock1964 schreef :
Ik ga geen filter tussen de voorraadtanks en de dag tank plaatsen. Bij de Dieseldokter wel naar geïnformeerd maar hier is geen geschikt filter voor. De pomp pompt 50 l/minuut.
Toch zou ik voor de toekomst maar eens over deze optie nadenken. Misschien moet je dan een pomp met een kleinere capaciteit plaatsen. Maar één van de doelen van een dagtank is juist dat je altijd een bepaalde hoeveelheid schone brandstof tot je beschikking hebt en je, in het geval er toch iets met je brandstofvoorziening aan de hand is, je de tijd hebt om dit op te lossen zonder dat je motor uitvalt. Bij grotere schepen gaat de brandstof die in de dagtank wordt gepompt om die reden ook eerst door de separator heen. Als je dat niet doet dan is je dagtank op een zeker moment net zo vervuild als je voorraadtank. En dat is niet de bedoeling.
Bij mijzelf gaat de diesel eerst door een dubbel omschakelbaar Separ filter heen en dan naar de dagtank. Maar ik heb maar een klein transferpompje. Dat heeft gelijk het voordeel dat als er vuil in de voorraadtank zit ik dat al ga zien in dat Separ filter. Doordat dit filter omschakelbaar is kan ik zelfs het filter wisselen zonder de motor te stoppen. Bovendien doe ik een eeuwigheid met een fijnfilter op de motor.
Deze filters? Welke pomp heb je?
René

Laatst bewerkt: 21 dec 2024 03:32 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 21 dec 2024 07:17 #1602985

Kock1964 schreef :
Deze filters? Welke pomp heb je?
René

Ik heb (voor een motor van 80pk en een dagtankje van 27L) een dubbel Separ KWA20 filter. Inderdaad in zo'n opstelling als in de foto. Je kunt ook bij Racor zoeken. Die hebben vergelijkbare units. Beide zijn niet bepaald goedkoop, dus het kan ook lonen om marktplaats in de gaten te houden. Soms komt er wel wat leuks voorbij.
Ik heb maar een heel klein transferpompje. Een electrisch opvoerpompje wat ook bij auto's, vrachtwagens en generatoren gebruikt wordt. Een Hardi. Ik weet zo niet met welke opbrengst, maar ik schat 80L per uur.
Controleer voordat je eventueel een kleinere pomp kiest wel even of je retour terug komt in je dagtank. Normaal gesproken wel.
Bij mij zat de filterunit al aan boord. Dus die heb ik gewoon weer gebruikt toen ik een dagtank erbij heb geplaatst.
Als ik het nog een keer moest maken zou ik voor een pompje met een wat grotere opbrengst kiezen. Niet vanwege de normale werking van het systeem want dat werkt uitstekend. Bij mij wordt de dagtank via een schakeling met wat van die vierkante autorelais en een paar vlotters in de dagtank iedere keer als het niveau laag wordt automatisch weer vol gepompt. Tankje vol, pompje stopt. Slaat het filter dicht en kan het pompje geen brandstof meer aanzuigen dan gaat er een akoestisch alarm af en er gaat een rode led branden. Middels een groene led op mijn dashboard kan ik ook zien wanneer het pompje draait. Middels een keuze schakelaartje kan ik het pompje echter ook continu laten draaien. Mijn dagtank kan ook overstorten terug naar de voorraadtank. Dus daardoor kan ik het systeem ook als fuel polishing systeem van de voorraadtank gebruiken. En dat systeem werkt wel, maar met zo'n klein pompje gaat dat wel erg langzaam. Maar dit is wat jij nu feitelijk nodig hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 21 dec 2024 08:52 #1602992

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5312
@Simon

Je hebt een behoorlijk uitgebreid systeem. Ik ga er over nadenken, want die pompen kosten nogal wat. Ik was op MP al aan het kijken. Misschien is er nog een andere optie, daar en ik nog niet uit.

Ik spreek over 'dagtanks' bij mij aan boord, maar dat is 2x 875 liter. Overigens loopt de retourleiding naar deze dagtanks terug.
Dank voor je toelichting. Jouw systeem is wel de meest ideale opstelling.
René
Laatst bewerkt: 21 dec 2024 08:53 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 21 dec 2024 10:09 #1603002

Olie naar je dagtank hoef je niet te filteren, is over done vind ik.
Dagtank is ervoor om olie te kunnen aftappen wat meestal bij je voorraad tank niet mogelijk is.
In de dagtank kan water en andere rommel rustig uitzakken, je dagtank is dus je filter :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 21 dec 2024 10:22 #1603008

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3684
Maak het allemaal niet ingewikkelder dan het is.Dan kunnen we het nog wel ingewikkelder maken met nog een settling(bezink) tank tussen de voorraad en de dag tank. Onzin met een installatie die op schone diesel draait.
Laatst bewerkt: 21 dec 2024 10:23 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 21 dec 2024 11:17 #1603020

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1259
Kock1964 schreef :
Ik heb uit de grote fles, waar onderin water zichtbaar was, een deel van de brandstof overgetapt naar een schone fles. Vervolgens heb ik dit via een koffiefilter (puur uit interesse) overgezet naar een helder schone fles. Ik heb het eindresultaat en het filter bijgevoegd. Ik maak mij geen zorgen (zoals o.a. Madoc al adviseerde).
Bij mijn scheikundelessen druppelen de leerlingen een mengsel, met mogelijk water, op wit kopersulfaat, dat blauw kleurt als er water in zit. Veel aardiger is het om custardpoeder als indicator te gebruiken, dat verkleurt van wit naar geel als er water water in het mengsel zit.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 21 dec 2024 14:27 #1603059

Kock1964 schreef :
@Simon

Je hebt een behoorlijk uitgebreid systeem. Ik ga er over nadenken, want die pompen kosten nogal wat. Ik was op MP al aan het kijken. Misschien is er nog een andere optie, daar en ik nog niet uit.

Ik spreek over 'dagtanks' bij mij aan boord, maar dat is 2x 875 liter. Overigens loopt de retourleiding naar deze dagtanks terug.
Dank voor je toelichting. Jouw systeem is wel de meest ideale opstelling.
René
Zo, dat zijn voor een jacht hele forse dagtanks. En dan ook nog eens twee stuks. Maar ook daar wil je alleen maar schone diesel in hebben. Het geeft wel het voordeel dat je onderweg gemakkelijk eens een tank kan schoonmaken en dan toch je reis voort kunt zetten. Succes met je zoektocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 21 dec 2024 14:31 #1603061

madoc schreef :
Maak het allemaal niet ingewikkelder dan het is.Dan kunnen we het nog wel ingewikkelder maken met nog een settling(bezink) tank tussen de voorraad en de dag tank. Onzin met een installatie die op schone diesel draait.
Het gaat er niet om dat het ingewikkeld moet zijn. Liever niet zelfs. Maar het gaat er wel om dat je onder alle omstamdigheden een bedrijfszeker systeem hebt, ook als je per ongeluk toch eens vervuilde diesel aan boord hebt gekregen. In wat verdere bestemmingen is het allemaal niet zo vanzelfsprekend dat diesel altijd zo schoon is als in NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 21 dec 2024 18:11 #1603085

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
www.amazon.nl/Brandstoffilter-...g/dp/B07MPZYSZJ?th=1
Eigenlijk zoek je zoiets, ik heb gezocht op dieselfilter voor vulpomp.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 21 dec 2024 20:26 #1603096

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5312
Shebee schreef :
www.amazon.nl/Brandstoffilter-...g/dp/B07MPZYSZJ?th=1
Eigenlijk zoek je zoiets, ik heb gezocht op dieselfilter voor vulpomp.

Nou niet echt, maar dank voor het meedenken. Als ik al een filter zou plaatsen moet deze een serieuze capaciteit kunnen doorpompen én bij voorkeur een glazen pot hebben waarbij water en andere rotzooi goed zichtbaar is. Liefst zou ik de huidige pomp die 50 liter per minuut pompt houden. Dat zal lastig worden. Kan eventueel wel een kleinere pomp plaatsen, maar dan moeten de leidingen ook aangepast.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 21 dec 2024 20:57 #1603098

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3718
Waarom zou je 50 liter per minuut willen overpompen van je voorraadtank naar je dagtank?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 21 dec 2024 21:34 #1603100

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
Omdat je zelfs met zo'n pompcapaciteit al ruim een half uur bezig bent, en dan hebben we het nog niet over capaciteitsverlies door hoogteverschil tussen voorraad- en dagtanks gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 21 dec 2024 21:49 #1603102

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
Nou niet echt, maar dank voor het meedenken. Als ik al een filter zou plaatsen moet deze een serieuze capaciteit kunnen doorpompen én bij voorkeur een glazen pot hebben waarbij water en andere rotzooi goed zichtbaar is. Liefst zou ik de huidige pomp die 50 liter per minuut pompt houden. Dat zal lastig worden. Kan eventueel wel een kleinere pomp plaatsen, maar dan moeten de leidingen ook aangepast.
René[/quote]

Bij grote doorvoersnelheid zie je toch al geen water in je filters, daar is een dagtank met waterzak beter. Een filter tussen pomp en "dagtank" zorgt er voor dat er geen vuil in je dagtank komt. Een tank van meer dan 100 liter is overigens op ons soort bootjes al geen dagtank meer....
Het filter wat ik linkte kan veel liters per minuut aan, zit inmiddels standaard tussen vulstations voor heftrucks, trekkers enzo.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 21 dec 2024 22:16 #1603106

Shebee schreef :
Het filter wat ik linkte kan veel liters per minuut aan, zit inmiddels standaard tussen vulstations voor heftrucks, trekkers enzo.
56L/min
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 21 dec 2024 22:35 #1603110

Kock1964 schreef :
Nou niet echt, maar dank voor het meedenken. Als ik al een filter zou plaatsen moet deze een serieuze capaciteit kunnen doorpompen én bij voorkeur een glazen pot hebben waarbij water en andere rotzooi goed zichtbaar is. Liefst zou ik de huidige pomp die 50 liter per minuut pompt houden. Dat zal lastig worden. Kan eventueel wel een kleinere pomp plaatsen, maar dan moeten de leidingen ook aangepast.
René
En wat als je de pers van de bestaande pomp een beetje knijpt? Als je de doorlaat van de pomp aan de perszijde een beetje kleiner maakt dan neemt de opbrengst af terwijl je gewoon je bestaande pomp kan laten zitten. Dan, om te proberen of het werkt, zo'n filter van Amazon ertussen en je bent voor een paar tientjes klaar. Als dan blijkt dat het naar je zin werkt kan je op je gemak op zoek naar een andere filterunit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 21 dec 2024 22:59 #1603112

Op een motorschip van dit formaat met deze motoren en dit soort brandstofhoeveelheden aan boord zou ik niet te miereneukerig doen over wat investeringen dit systeem betrouwbaar en goed onderhoudbaar te maken.

Separ heeft ook filters geschikt voor hogere doorstroming, sterker nog: de cycloonwerking van deze filters functioneert überhaupt niet bij een te lage flow.

Wat voor pomp heb je? Verplaatsend of centrifugaal? Indien het laatste, dan vormt de weerstandscurve van het filter de werklijn voor de pomp. Door beide in één grafiek uit te zetten, zie je tot welk debiet het filter de pomp smoort.

Een circulerend systeem waarbij het filter de brandstof continu (voor langere tijd in elk geval) filtert (“poetst”) (lees nog eens die link over de selectiviteit van een filter dan snap je dat dit zin kan hebben) is mss wat teveel van het goede, maar een kleine schone dagtank die je via een goed werkend filter optopt kan veel ellende voorkomen.

Kenmerk van een dagtank lijkt mij overigens ook dat deze relatief klein is en geen tankdop naar buiten mag hebben. Mogelijk vervuilde diesel tank je dan in de bunkertanks.


Laatst bewerkt: 21 dec 2024 23:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 22 dec 2024 01:57 #1603120

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5312
Ik schreef eerder “dagtanks” tussen aanhalingstekens, het zijn niet echt dagtanks, maar ik noem ze voor het gemak even zo, omdat dit de tanks zijn vanwaaruit de motoren worden gevoed. Beetje spraakverwarring zoor mijzelf veroorzaakt.

Dat knijpen van die pomp capaciteit daar had ik niet aan gedacht. Ik ga er over nadenken.
@menno, 50 liter per minuut, omdat dit de capaciteit van de pomp is en beide tanks (“dagtanks” samen 1650 liter zijn. Maar met knijpen kan en het ook langzamer begrijp. Alleen duurt het dan wat langer.
@simon, met 56 liter per minuut is het dus opgelost en inderdaad een goed alternatief.
@nachtvlinder, ik zal het eens lezen, dank je wel.

René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 22 dec 2024 05:42 #1603122

Alleen centrifugaalpompen kun je “knijpen” door een klep of andere restrictie in de pers op te nemen. Doe je dat met een verplaatsende pomp (een impeller of zuigerpomp bv) dan gaat deze stuk of veel meer verbruiken. Vandaar dat ik vroeg wat voor pomp je hebt. Verplaatsende pompen kun je manipuleren door de rotatiesnelheid te regelen door het beperken van het electrische vermogen.
Laatst bewerkt: 22 dec 2024 06:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl