Nachtvlinder schreef :
Alleen centrifugaalpompen kun je “knijpen” door een klep of andere restrictie in de pers op te nemen. Doe je dat met een verplaatsende pomp (een impeller of zuigerpomp bv) dan gaat deze stuk of veel meer verbruiken. Vandaar dat ik vroeg wat voor pomp je hebt. Verplaatsende pompen kun je manipuleren door de rotatiesnelheid te regelen door het beperken van het electrische vermogen.
Als ik de foto zie heeft ts een centrifugaalpomp. En deze is met slangen aangesloten. Dus hij kan heel gemakkelijk een afsluiter in de pers zetten. Maar met het filter van Amazon wat voorbij kwam hoeft dat eigenlijk nog niet eens omdat de max capaciteit daarvan iets groter is dan van de pomp. Zo'n filter is niet ideaal omdat je niet kunt zien of er vuil in zit. Maar het prijsverschil met een Racor of Separ unit voor zo'n capaciteit is aanzienlijk. Dus als je om te beginnen eens 2 (één voor reserve) van die Amazon filters of gelijkwaardig koopt dan kan in elk geval de diesel die nu aan boord is zover worden verbruikt zodat het mogelijk wordt om minstens één tank eens open te maken voor inspectie en indien nodig schoon te maken. Ik zou dan zelf beginnen met één van die dagtanks te inspecteren. En indien schoonmaken nodig blijkt kan je zo iedere keer wanneer het uit komt een volgende tank open maken. Maar je kan wel gewoon je reis voort zetten want je kan dat schoonmaken doen op een moment dat het je uitkomt.
Opm. een filter moet onder CE tegenwoordig van metaal zijn. Dus als de boot onder CE valt en daar wil je aan blijven voldoen dan zal je wat betreft zichtbaarheid in je filters toch concessies moeten doen.