Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Is dit diesel of water

Is dit diesel of water 22 dec 2024 07:36 #1603125

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1799
Precies. Je moet de pomp wel goed toepassen anders is ie zo kapot, wat je wel zou kunnen doen is een smoorbare bypass (retour) van pers naar zuig maken. Zelf zou dat niet mijn voorkeur zijn maar zo kun je wel de opbrengst verkleinen / regelen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 22 dec 2024 08:09 #1603126

Nachtvlinder schreef :
Alleen centrifugaalpompen kun je “knijpen” door een klep of andere restrictie in de pers op te nemen. Doe je dat met een verplaatsende pomp (een impeller of zuigerpomp bv) dan gaat deze stuk of veel meer verbruiken. Vandaar dat ik vroeg wat voor pomp je hebt. Verplaatsende pompen kun je manipuleren door de rotatiesnelheid te regelen door het beperken van het electrische vermogen.
Als ik de foto zie heeft ts een centrifugaalpomp. En deze is met slangen aangesloten. Dus hij kan heel gemakkelijk een afsluiter in de pers zetten. Maar met het filter van Amazon wat voorbij kwam hoeft dat eigenlijk nog niet eens omdat de max capaciteit daarvan iets groter is dan van de pomp. Zo'n filter is niet ideaal omdat je niet kunt zien of er vuil in zit. Maar het prijsverschil met een Racor of Separ unit voor zo'n capaciteit is aanzienlijk. Dus als je om te beginnen eens 2 (één voor reserve) van die Amazon filters of gelijkwaardig koopt dan kan in elk geval de diesel die nu aan boord is zover worden verbruikt zodat het mogelijk wordt om minstens één tank eens open te maken voor inspectie en indien nodig schoon te maken. Ik zou dan zelf beginnen met één van die dagtanks te inspecteren. En indien schoonmaken nodig blijkt kan je zo iedere keer wanneer het uit komt een volgende tank open maken. Maar je kan wel gewoon je reis voort zetten want je kan dat schoonmaken doen op een moment dat het je uitkomt.
Opm. een filter moet onder CE tegenwoordig van metaal zijn. Dus als de boot onder CE valt en daar wil je aan blijven voldoen dan zal je wat betreft zichtbaarheid in je filters toch concessies moeten doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 22 dec 2024 10:25 #1603137

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1799
Inmiddels zo`n 40 jaar ervaring met pompen: een pomp is zo goed als z`n toepassing.
Ga je daar aan rommelen is ie zo kapot.
Wanneer ik het zou moeten optuigen dan zou ik het zo eenvoudig en stanbdaard als mogelijk houden wat betreft filteren.
Bijvoorbeeld filterhuis van de meest gangbare vrachtauto`s of in ieder geval iets dat overal voor niet te veel geld leverbaar is.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 22 dec 2024 11:51 #1603141

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3684
De KISS methode.Voordat je gaat bunkeren een sample nemen van de tankwagen.
Laatst bewerkt: 22 dec 2024 11:53 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 22 dec 2024 11:55 #1603142

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16883
En dan, even aan ruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 22 dec 2024 12:37 #1603145

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3684
holtere schreef :
En dan, even aan ruiken?
Ja,in de techniek moet je al je zintuigen gebruiken! Luisteren, Kijken, Ruiken, Voelen en evt. Proeven ;)
Laatst bewerkt: 22 dec 2024 12:38 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 22 dec 2024 12:56 #1603146

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16883
Je moet er wat voor over hebben idd ;)
Ik gun iedereen die zo'n 20.000 kWh aan energie mee wil slepen zijn eigen sores ;)
Laatst bewerkt: 22 dec 2024 12:57 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 23 dec 2024 03:38 #1603218

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5314
Nachtvlinder schreef :
Alleen centrifugaalpompen kun je “knijpen” door een klep of andere restrictie in de pers op te nemen. Doe je dat met een verplaatsende pomp (een impeller of zuigerpomp bv) dan gaat deze stuk of veel meer verbruiken. Vandaar dat ik vroeg wat voor pomp je hebt. Verplaatsende pompen kun je manipuleren door de rotatiesnelheid te regelen door het beperken van het electrische vermogen.

Het is zoals Simon zegt een centrifugaal pomp van Jabsco.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit diesel of water 23 dec 2024 03:40 #1603219

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5314
SimondeDanser schreef :
Nachtvlinder schreef :
Alleen centrifugaalpompen kun je “knijpen” door een klep of andere restrictie in de pers op te nemen. Doe je dat met een verplaatsende pomp (een impeller of zuigerpomp bv) dan gaat deze stuk of veel meer verbruiken. Vandaar dat ik vroeg wat voor pomp je hebt. Verplaatsende pompen kun je manipuleren door de rotatiesnelheid te regelen door het beperken van het electrische vermogen.
Als ik de foto zie heeft ts een centrifugaalpomp. En deze is met slangen aangesloten. Dus hij kan heel gemakkelijk een afsluiter in de pers zetten. Maar met het filter van Amazon wat voorbij kwam hoeft dat eigenlijk nog niet eens omdat de max capaciteit daarvan iets groter is dan van de pomp. Zo'n filter is niet ideaal omdat je niet kunt zien of er vuil in zit. Maar het prijsverschil met een Racor of Separ unit voor zo'n capaciteit is aanzienlijk. Dus als je om te beginnen eens 2 (één voor reserve) van die Amazon filters of gelijkwaardig koopt dan kan in elk geval de diesel die nu aan boord is zover worden verbruikt zodat het mogelijk wordt om minstens één tank eens open te maken voor inspectie en indien nodig schoon te maken. Ik zou dan zelf beginnen met één van die dagtanks te inspecteren. En indien schoonmaken nodig blijkt kan je zo iedere keer wanneer het uit komt een volgende tank open maken. Maar je kan wel gewoon je reis voort zetten want je kan dat schoonmaken doen op een moment dat het je uitkomt.
Opm. een filter moet onder CE tegenwoordig van metaal zijn. Dus als de boot onder CE valt en daar wil je aan blijven voldoen dan zal je wat betreft zichtbaarheid in je filters toch concessies moeten doen.

Is idd een CE boot. En ik las ook dat het filter meer dan 50 liter per minuut aan kan. Zou een optie kunnen zijn. Ik ga er over nadenken.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl