Philip schrijft:@baraka en sigdock:
De oorspronkelijke vraagstelling was hoe goed of slecht Bav's zijn in vergelijking met andere boten. De vraag was niet of de Bav goed genoeg was om aan CE A te voldoen want dat is al duidelijk en boeit inderdaad niet. met de methode uit dat boek kun je over het vergelijk met andere boten wel wat zeggen. Miscchien is voor jullie het wel genoeg om te zeggen of een Bav "goed genoeg" is, maar dat was niet de vraag van Steef.
Dank je wel voor het herhalen van mijn vraag.
Ik heb de discussie 41 pagina's gevolgd, en erg gelachen, geleerd en genoten van de vele zinnige, onzinnige, niet relevante, relevante, amateuristische, professionele, eerlijke, oneerlijke, rationele en emotionele argumenten.
Toen ik dit topic startte was ik erg benieuwd naar de reacties. Ik zal in het kort de achtergrond ervan geven, aangezien er vele speculaties bestaan over het hoe en waarom van de vraag.
Ik zeil al meer dan 30 jaar, voornamelijk op groot water. Dat is met de paplepel ingegoten. In de jaren 90 had Bavaria nagenoeg geen reputatie ( in de negatieve zin des woords). Echter, de laatste 7 jaar merk ik aan reacties van mensen, zowel op fora, havens en andere plaatsen, dat er minderwaardig over de Bavaria wordt gesproken.
Ik ben wat onderzoek gaan doen ( lees, telefoontje gepleegd naar Bavaria.de vele malen doorverbonden) en uiteindelijk wat vragen kunnen stellen.
- Bavaria is vanaf maart 98 met een nieuwe productie wijze begonnen vanwege het feit dat ze volgens CE wilden gaan bouwen. De werf was aan vernieuwing toe.
- Als een van de eerste zijn ze "seriematig en computergestuurd gaan bouwen" Ook hebben ze op vele manieren geprobeerd goedkoper te bouwen. Als voorbeeld werd gegeven dat bijvoorbeeld de "kuiptafel/console" maar in 2 maten werd gemaakt, maar op verschillende lengtes en modellen werd geinstalleerd.
- alles werd computermatig gemaakt of gefreesd. Niet per schip, maar ineens voor alles. dit leverde ze ook veel besparing op. ( Beneteau is met de first 40.7 hiermee pas begonnen, inmiddels voor alle modellen)
Veel meer dan deze informatie kreeg ik natuurlijk niet. En eigenlijk staat hierboven niets nieuws.
Na het bellen van een aantal grote makelaars met de vraag of ze vaak een bavaria hadden gehad met osmose, was het antwoord verrassend. Op een paar roerbladen na was er maar 1 Bavaria met osmose geweest.( De makelaar wilde me niet vertellen welk type en bouwjaar)
Voor mij was de conclusie eigenlijk erg eenvoudig. Qua kwaliteit, ontwerp en inrichting doet een Bavaria niet onder voor de andere cruisers, de oceanis en Odeysse. Natuurlijk is dat geen gefundeerde mening, dus besloot ik de vraag te posten op het zeilersforum. Sommige van bovenstaande dingen heb ik bewust niet genoemd, omdat ik een neutrale discussie wilde starten.Niet wetende wat voor reactie dat zou ontketenen.
Nu meer dan 1000 posts verder ( de 1000e post was trouwens deze,
gefeliciteerd,
alleen erg jammer dat het nergens over gaat.
En aan je gaaaap te merken ben je er speciaal voor opgebleven.
herman.
je stelt namelijk een topicvraag, en daar komen posts op. Mijn topic vraag werd als 1 geteld, terwijl dat de reactie zou moeten zijn. Niet belangrijk, want uiteindelijk zorgt Ando voor dezelfde opvulling van de 1000e post van 123Jeroen )
is er nog steeds niemand die een afdoende antwoord heeft gegeven om mij te overtuigen dat een Bavaria slechter is dan bijv.een oceanis. Zolang een stelling niet omver wordt gegooid met feiten, is deze wetenschappelijk aanvaard. (Vandaar dat je een proefschrift moet verdedigen)
Dat wil niet zeggen dat een Bavaria een goede of slechte boot is. Dat heb ik nooit gevraagd. Sommigen echter weigeren dat te lezen en blijven "vechten" voor hun overtuiging dat een Bavaria goed of slecht is.
U ziet, de emoties lopen hoog op. Zo hoog zelfs, dat de gehele topic vraag voorbij wordt gegaan. Men komt met stabiliteitcurves, vrangen, kielbouten en noem maar op. Dat zegt allemaal niets om de vraag m.b.t. het topic te beantwoorden. Wel levert het veel feiten op over de constructies van boten, maar niet over de reputatie.
Niemand heeft uberhaupt iets gezegd in de trant van : De stabiliteitscurve van een Bavaria is bijv: 114 en die van een oceanis 190. Daarom is een oceanis beter. Of: de bavaria heeft veel meer kielproblemen dan een oceanis. ( want die van bavaria zijn bekend, maar geen exacte getallen, en ook niet van beneteau, en al helemaal niet in verhouding met de produktie aantallen. Dat zouden namelijk FEITEN zijn.Ook de voorzet tot een vragenlijst strandde regelmatig in een discussie over het een of ander.
Het blijkt dus dat de reputatie van Bavaria vooral op emotionele, ipv rationele argumenten gebaseerd is. Ik zal niet de moeite noemen over alle vooroordelen die genoemd zijn. Ik zal het wel omdraaien. ( en ik neem aan dat Capavolero niet boos zal zijn, aangezien hij bewezen heeft een goede mate van zelfspot en reflectie te bezitten).
Welnu: ik denk, dat als 1 eigenaar van een spirit een olietanker zou rammen, het percentage van spiritzeilers die olietankers rammen hoger zal zijn dan wanneer 15 Bavaria zeilers dat zouden doen. Toch is er niemand die zal zeggen dat spirit zeilers niet kunnen varen. Bij een Bavaria zal worden gezegd: zie je wel, een bavaria. Dat mensen, is gebruik ( of misbruik) maken van statistiek en emotie.
Ik neem afscheid van dit topic. Mijn conclusie, dat een Bavaria een onterechte slechte reputatie heeft tov bijv een oceanis blijft al 41 pagina's, en meer dan 1000 reacties, overeind. Niemand heeft mij kunnen overtuigen.
Nu weet ik dat dit epistel vrij hooghartig klinkt. Dat is zeker niet zo bedoeld. Ik heb van iedere reactie geleerd en genoten, en ik hoop dat het voorlopig nog door gaat ( als" Wat is constructief een goede boot? " o.i.d.)
Zeker de bijdragen van Erik, Bakara, Capavoloro, maar ook alle anderen zijn zeer nuttig en fijn. Allen beschikken over expertise die ik niet in die mate bezit. En waar ik graag over verder lees.
Ook de meerdere malen geplaatste opmerking dat ik een Bavaria wil aanschaffen maar niet durf toe te geven was erg vermakelijk. Voor het doel waar ik mijn huidige schip ( jawel, een Hunter) voor verkoop is een Bavaria, of Oceanis, zeer waarschijnlijk niet de juiste keuze.
Ik lees graag verder, iedereen bedankt. En speciaal voor eenieder in grote letters.
NA 40 PAGINAS ZEILERSFORUM.NL IS NIET ONOMSTOTELIJK BEWEZEN DAT EEN BAVARIA SLECHTER ZOU ZIJN DAN BIJV. EEN BENETEAU OCEANIS. DE REPUTATIE DIE BAVARIA GENIET IS ONTERECHT, OF ZOU OOK VOOR BIJV. EEN OCEANIS MOETEN GELDEN.
Dixi!
slotje?