Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bavaria, maar nu serieus.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 21:30 #170049

  • xxx
  • xxx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Mooie foto's (en boot)!

Het valt me wel op dat de kinderen zwemvesten dragen en vrouwlief niet, moet ik thuis ook maar eens invoeren (..)

Zie ik het goed, speed 7,3 kn bij 28 kn wind bij een twa van 60 gr?

Groet Joost
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 21:30 #170050

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2344
Maar even on topic.

Ik liep even langs de boten van de lokale bootjesmakelaar. Er lagen daar ook een aantal bavs. Wat mij opviel was dat er geen een was waar de naden van de teak zittingen in de kuip vast zaten.

Hoewel mss een klein detail, geeft het iets weer over hoe de boten zijn gedetailleerd. Ze waren helemaal niet zo oud.

Evengoed was het een bijzonder kleine steekproef uit een enorm aanbod.
Laatst bewerkt: 11 jan 2011 21:31 door zeehond.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 21:31 #170052

Hey Thomas,

Bedankt voor deze reactie. Ja, een 32 voeter. Heb er een tri-lens radar reflector op besteld. Heb er géén rolgrootzeil op laten zetten. Nee, genua kan helaas niet gevoerd worden. Maar let wel, onze keuze voor dit schip heeft o.a. met het recreatieve aspect van zeilen te maken. Niet het sportieve. Er is altijd meer, altijd beter, altijd meer kwaliteit. En ik ben de laatste die dat zal ontkennen.

Ik ben bijvoorbeeld reuze benieuwd naar de verbeteringen waar Erik over spreekt die toe te passen zijn voor meer veiligheid van het constructieve gedeelte van het schip.

Wat ik zo jammer vind is dat je tone of voice of bedoelingen zo slecht kan lezen in een forum. Want een Herman die "Ik wens je veel sterkte..." als reactie geeft. Ik weet dan niet zo goed wat de bedoeling van deze opmerking is.

Ik wil altijd naar iedereen luisteren die me iets te vertellen heeft. Ik denk dat niemand daar problemen mee heeft. Vind het alleen wel jammer dat ik soms een lichte mate van gebrek aan respect denk te bespeuren. Want als toekomstige bierdrinkende, niet kunnen zeilende, baviaan (als in aap) vraag ik me soms af wat ik hier nog doe.

Ik heb respect voor eenieder op dit forum, en misschien was mijn laatste reactie aan Thomas niet echt respectvol, als dat zo ervaren wordt, sorry! Maar kunnen we het proberen niet persoonlijk te maken met zijn allen? Je mag van mij de Bavaria met de grond gelijk maken. Maar moet een persoon in het bezit van een Bavaria ook het onderspit delven?

En zo'n trimclinic lijkt me reuze interessant. Überhaupt omdat mijn zeilervaring pas een jaar echt in de ontwikkeling zit.

Overigens de boot is 10 december bij Holland Sailing afgeleverd en vrijdag zie ik 'm voor het eerst. Tenminste die van ons dan. 10 maart te water en 16 maart over naar Strijensas.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 21:43 #170057

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Joey, niks van aantrekken, gewoon lekker doen wat jij en je gezin leuk vindt en voor hebt besloten in overleg. Het is jullie keuze. Als iemand anders daar een probleem mee heeft, dan is dat zijn probleem, niet het jouwe.

Het ZF is natuurlijk een verzameling van verschillende zeilers, waarbij iedereen een iets andere beleving van het zeilen heeft.

Wat we delen is de passie voor het water en de vrijheid en ontspanning.

Gefeliciteerd met je nieuwe boot en ik wens je er veel plezier mee.

Je blijft hier toch wel meedoen, hè.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 21:47 #170059

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
matchbox schrijft:
Zie ik het goed, speed 7,3 kn bij 28 kn wind bij een twa van 60 gr?

2 riffen, dikke 6 dus die 28 kts klopt wel
de 7.3 kts ook
de twa was hoog aan de wind, dus 40gr

lagerwal bij staveren, foto van mooiebootfotoos.nl of zo...

groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 21:53 #170062

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
joey.buddenberg schrijft:
Maar kunnen we het proberen niet persoonlijk te maken met zijn allen? Je mag van mij de Bavaria met de grond gelijk maken. Maar moet een persoon in het bezit van een Bavaria ook het onderspit delven?

Joey, ik hoop dat we (ik) het onderscheid tussen boot en eigenaar wel steeds maken. Smaken verschillen, over boten, auto's etc etc. Daar moeten we over kunnen discussieren (en grapjes maken).
Maar de persoon achter de boot, da's een andere zaak.
Ik zet die Bavaria niet zo neer omdat jij er een gekocht hebt, dat wist ik niet (welke). Ik zie gewoon een aantal dingen op zo'n foto waar ik mijn vraagtekens bij heb en die ik anders zou willen.... that's all.....

Zal ik je op de lijst voor de trimclinic zetten?

groet
t
Laatst bewerkt: 11 jan 2011 21:53 door Capolavoro.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 22:02 #170067

t,

Prachtig schip!!

Ik kijk uit naar onze wederzijdse test-drive!

Groet
Hans
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 22:05 #170069

Hey Thomas,


Nee, dat ervaar ik ook niet zo. Veel eerder in dit topic werd meer op personen gespeeld. Dat bedoelde ik ermee, als we dat nou achterwege kunnen laten met zijn allen. Was ook zeer zeker geen reactie alleen op jou hoor.

Als het 11/3 betreft. Dan ben ik als het goed is de eerste rondjes aan het varen met m'n nieuwe schuitje. Maar voor een eventueel volgende clinic hou ik me aanbevolen.

Thanks!
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 22:08 #170072

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8756
2 riffen, dikke 6 dus die 28 kts klopt wel
de 7.3 kts ook
de twa was hoog aan de wind, dus 40gr
Loopt mijn Bav wel 2 knopen harder,
Ik zie gewoon een aantal dingen op zo'n foto waar ik mijn vraagtekens bij heb en die ik anders zou willen.... that's all.....
dan heeft iedereen een reddingsvest aan, zit mijn kraanlijn ook niet zo strak ...

zeewaardigheid wordt toch echt wel bepaald door de bemanning?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 22:34 #170079

  • xxx
  • xxx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Joey,

Trek je er niet te veel van aan. De edele vervoering van velen op dit forum vindt slechts haar gelijke in het beloop van haar tegenstrijdigheid.

gr joost
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 22:37 #170081

  • xxx
  • xxx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
zoekplaatje:

wat is de echte TWA van de Capolavoro op de tweede foto.

gr Joost
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 22:53 #170084

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Steef schrijft:
Vrang betekent ook buikstuk.
Mijn vrangen zijn het laatste jaar fors toegenomen, maar als ik dit topic goed lees is dat juist heel positief :silly:
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 23:36 #170089

  • baraka
  • baraka's Profielfoto
Capolavoro schrijft:
groom schrijft:
Hen3 schrijft:
Had ik al vermeld dat ik het een prachtige foto vind.....
Nou bij deze dan Hen-3 een knap stukje werk.

inderdaad prachtig, dat SP logo ;-)

en inderdaad een op en top Bav:
- wijnglas staat op tafel
- de dame heeft een baby op de arm
- het stuurwieltje staat maximaal achteraan, alle gewicht achterin, maar anders wordt de kuip zo klein
- de stuurman heeft de hand aan de gashendel als een echte coureur
- hij kan heel hard op de motor de bocht om
- de puttingen zien er erg eng uit
- de radarreflector is van het type 'nutteloos'
- de zeilen kunnen er net zo goed af
- er missen 2 genuarails
- de handrailing op het dak is véél te kort
- en de hele boot is te breed voor de lengte of te kort voor de breedte....

tot zover mijn stereotypische reactie ;-)

groet
t

Onbegrijpelijk wat sommige mensen als drijfveer hebben.
Als je nou gelukkig bent met je eigen bootje en trots daarop als een aap, heb je dan niet voldoende om ook anderen blij met hun bootje te laten zijn? Als je bovendien nog nooit op een Bavaria gezeild hebt en je zult er ook nooit een bezitten, dan vraag ik me af wat sommige mensen beweegt om uren per dag te besteden aan googelen op zoek naar negatieve zaken over dat merk en waarom elke gelegengeid te baat genomen wordt om zonder kennis van zaken vol minachting dat merk af te kraken of belachelijk te maken.

Er zijn maar een paar voor de hand liggende redenen:

- Je bent zo vol van jezelf en je eigen goeie smaak maar je kunt geen betere manieren te vinden om dat tot uitdrukking te brengen dan het afzetten tegen anderen.
- Gewoon intolerantie en negatieve instelling waar sommige in het leven teleurgestelde heren van middelbare leeftijd aan lijden.
- Gezien de lokatie van de werf heeft het misschien toch nog iets met die gestolen fietsen van toen te maken.
- Je wilt naar een wat groter bootje en de obvieuze keuze zou een Bavaria zijn, maar dat zit er niet in. Dus dan maar afkraken.

Het zielige is dat mensen die zich hiermee bezig houden niet in de gaten hebben dat de enige die ze belachelijk maken is zichzelf.

Dit lijkt trouwens een typisch Nederlands trekje, in buitenlandse forums heeft men doorgaans veel meer respect voor elkaar.

Mensen, leef en laat leven en toon wat respect voor de keuze van anderen.

baraka
Laatst bewerkt: 12 jan 2011 05:25 door baraka.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 23:47 #170090

  • baraka
  • baraka's Profielfoto
Steef schrijft:
Met wat speurwerk:


— WRANG, VRANG(E) , znw. vr., mv. -n. Mnl. wrange; mnd. wrange ˜gebogen hout; oe. wrong, wronga; on. rᤒng ˜kniehout, kromhout’. Afl. met ablaut bij wringen. De spreiding van vormen met resp. zonder -e is niet voor alle bet. gelijk. De bet. 1, 3 en 4) hebben overwegend vormen met -e. De bet. 2) heeft overwegend mv. -vormen; de meest voorkomende enk. -vorm is wrang (vrang). Als afwijkende vormen bij de bet. 2) zijn nog te vermelden wrangt in SMIDT, Rekeningb. 10 [1776] en de mv. -vormen -ens en -ers in V. YK, Scheepsb. [1697]. De versch. bet. zijn alle in één artikel ondergebracht op grond van een gemeenschappelijk element ‘buiging, draaiing’.

en

De vrangen of buikstukken zijn zware houten, welke op de kiel rusten en over deze ingelaten zijn, boulet en couwenberg, Zeev. 158 [1857].

en

Elk spant bestaat uit twee reien hout te samen een geheel uitmakende. Zulk een over de kiel doorgaand spant heeft in het midden daar waar het op de kiel staat twee vrangen, die aan den onderkant een weinig ingekeept zijn om met die inkepingen de kiel eenigszins te omvatten, badings, Zeev. 259 [1880].


van oudsher schrijft met Vrang dus met een V. Vrang betekent ook buikstuk.

VOC woordenlijst zegt over Vrang: zie Buikstuk. Buikstuk:deel van een spantToon. De gebogen delen, die de buik of romp van een schip vormen, heten ribben of spantToonen. Bij houten schepen bestaat een spantToon niet uit één stuk; de onderste en dikste delen heten buikstukken of vrangen; daarnaast aan weerszijden een sitter. De verlengstukken naar de boorden van het schip toe, heten oplangen (of oplangers).
Stapel, F.W., 1927 - Pieter van Dam's beschrijvinghe van de Oostindische Compagnie, eerste boek, deel 1.

Het lijkt erop dat vrang in de loop der tijd verbasterd is naar Wrang.
In het ( oud)Noors betekent Vrang "binnenste Buiten" De Vikingen bouwden huizen door aan de buitenkant palen te slaan, en daartegenaan hun muren te bevestigen. Voor het maken van schepen kwam het dus net andersom, het binnenste ging naar buiten.
Uit: De noormannen in de lage landen. L van der Tuuk

Het lijkt erop dat vrang in de loop der tijd verbasterd is naar Wrang. Hoewel het voor Bavaria wel wrang zou zijn als de vrangen niet op de goede plaats zouden zitten.



mmmm, een lesje Nederlandse taal, en dit van de man die "off topic" roept als hij in een diskussie over zeilboten een stabiliteitskromme ziet.....

baraka
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 23:52 #170091

  • baraka
  • baraka's Profielfoto
Het schijnt nog steeds niet over te zijn, dus ook maar weer eens een bescheiden bijdrage van mij met wat FEITEN.

De reputatie van Bavaria is prima, vooral bij zeilers die weten waar ze het over hebben.

In mijn vorige bijdrage heb ik laten zien dat de stabiliteitskromme van de Bav 40 vrijwel gelijk is aan die van de HR37 en HR40.
Naast rompvorm, tuigage e.d. is dit een belangrijk punt waarop cruisers beoordeeld worden voor geschiktheid voor blue water gebruik. Met een AVS van 128 dus 14 graden beter dan de vereiste voor CE class A (unlimited ocean).

Dan de kwaliteit.

Iedere jachteigenaar weet dat de duurzaamheid van een jacht voor het grootste deel wordt bepaald door de gebruikte onderdelen. In feite zijn moderne jachtwerven, m.u.v. het polyester werk en de binnenbetimmering, niet meer dan assemblage-bedrijven.

De duurzaamheid ligt dus met name besloten in zaken als rondhouten, verstaging, stuurinrichting, lieren, blokken, luiken, ramen, pompen, slangen, motor, RVS werk, hang- en sluitwerk enz.

In tien jaar intensief gebruik op zout water (oceaan) heb ik met inachtname van normaal onderhoud geen noemenswaardige problemen met deze hardware ondervonden en is alles nog steeds in prima staat, zonder corrosie of overmatige slijtage.

Hieronder een lijstje van toegepaste spullen op mijn Bav40 en ik nodig iedereen die opmerkingen over de kwaliteit van Bavaria heeft, aan te tonen waar deze bekende en algemeen gerespekteerde merken tekortschieten in kwaliteit..

Rondhouten en verstaging – Selden
Stuurinrichting – Whitlock
Lieren – Harken
Ankerlier - Lofrans
Blokken – Rutgenson
Luiken – Gebo
Motor – Volvo
Pompen – Jabsco

Konstruktie en polyester-werk zijn uitstekend. In 10 jaar geen teken van osmose of andere blaasvorming. Op plaatsen waar ik voor vervanging of toevoeging van transducers en afsluiters in het polyester heb moeten zagen ben ik altijd voldoende dik laminaat tegengekomen met homogene struktuur.

Dat het laminaat van Bavarias lichter uitgevoerd zou zijn dan bij andere soortgelijke boten is onzin. Dit zou onmiddellijk tot uitdrukking komen in het totaalgewicht. Met 8,5 ton is een Bav40 beslist niet licht te noemen.


Ik wil niet een ideaal plaatje geven en slechte punten goedpraten, daarom hier een aantal punten waar problemen zijn ontstaan.

- Blaasvorming op roerblad – Tamelijk eenvoudige reparatie door wegslijpen tot op laminaat en aanbrengen van epoxy. Het blijkt dat in de periode van bouw van mijn boot de fabrikage van roerbladen was uitbesteed.
- 1 klemmend roerlager gerepareerd.
- Betere bevestiging en versteviging van het polyester deksel van de garage van het schuifluik voor bevestiging sprayhood.
- Zwaardere bouten voor landvast-kikkers.
- Vervanging uitlaatslang.

Daarnaast natuurlijk vele kleine zaken die onder algemeen onderhoud vallen en die bij elk jacht optreden.

Ook een groot aantal aanpassingen voor specifiek gebruik in ons vaargebied hoofdzakelijk betr. besparing van elektriciteit, en voor betere veiligheid en comfort. Voorbeelden: voetsteun in kuip, extra handgrepen in kuip en kajuit, bediening grootzeil schoot achter de stuurstand, bulletalies, extra alternator, led-verlichting, extra water en brandstofcapaciteit, desalinator, voetpompen voor koud water, zonnepanelen, zwaarder ankergerei enz. enz..

De zeilen vormen een hoofdstuk apart.

baraka
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 00:40 #170094

  • baraka
  • baraka's Profielfoto
zeehond schrijft:
Maar even on topic.

Ik liep even langs de boten van de lokale bootjesmakelaar. Er lagen daar ook een aantal bavs. Wat mij opviel was dat er geen een was waar de naden van de teak zittingen in de kuip vast zaten.

Hoewel mss een klein detail, geeft het iets weer over hoe de boten zijn gedetailleerd. Ze waren helemaal niet zo oud.

Evengoed was het een bijzonder kleine steekproef uit een enorm aanbod.

Had even een foto gemaakt, zo makkelijk met die telefoons van tegenwoordig. Dan hadden we allemaal kunnen zien wat je bedoelt. Op page 23 van deze draad staat een foto van het 10-jaar oude teakdek van mijn Bav40. Zou leuk zijn om te vergelijken, als je tenminste ook de leeftijd van de betr. boten even uitzoekt.

baraka
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 01:02 #170095

  • baraka
  • baraka's Profielfoto
Capolavoro schrijft:
joey.buddenberg schrijft:
Maar kunnen we het proberen niet persoonlijk te maken met zijn allen? Je mag van mij de Bavaria met de grond gelijk maken. Maar moet een persoon in het bezit van een Bavaria ook het onderspit delven?

Joey, ik hoop dat we (ik) het onderscheid tussen boot en eigenaar wel steeds maken. Smaken verschillen, over boten, auto's etc etc. Daar moeten we over kunnen discussieren (en grapjes maken).
t

Het probleem is alleen dat alleen jij je eigen flauwe grapjes leuk vind.

baraka
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 06:47 #170102

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2344
@ Baraka,

Zonder foto maar even het gaat om de bavaria's die in bruinisse te koop liggen. De naad waar ik het over heb is de kitnaad op de overgang tussen de teak bekleding en het polyesther zeg maar in de naad van de zitting in de kuip.

Ik ben nog van het ene naar het andere schip teruggelopen omdat ik dacht dat ik het niet goed gezien had en zag later een derde met hetzelfde euvel.

mijn telefoon heb ik om te bellen en een camera heb ik om te fotograferen. Op het moment had ik geen van beiden op zak.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 07:24 #170104

Capolavoro schrijft:
matchbox schrijft:
Zie ik het goed, speed 7,3 kn bij 28 kn wind bij een twa van 60 gr?

2 riffen, dikke 6 dus die 28 kts klopt wel
de 7.3 kts ook
de twa was hoog aan de wind, dus 40gr

lagerwal bij staveren, foto van mooiebootfotoos.nl of zo...

groet
t

De meters lijken toch anders aan te geven
twa 60gr
awa 40gr
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 07:43 #170106

  • baraka
  • baraka's Profielfoto
zeehond schrijft:
@ Baraka,

Zonder foto maar even het gaat om de bavaria's die in bruinisse te koop liggen. De naad waar ik het over heb is de kitnaad op de overgang tussen de teak bekleding en het polyesther zeg maar in de naad van de zitting in de kuip.

Ik ben nog van het ene naar het andere schip teruggelopen omdat ik dacht dat ik het niet goed gezien had en zag later een derde met hetzelfde euvel.

mijn telefoon heb ik om te bellen en een camera heb ik om te fotograferen. Op het moment had ik geen van beiden op zak.

Ik begrijp wat je bedoelt. Merkwaardig. Ik heb heel wat Bavarias gezien, maar nooit dit. Als ze bij dezelfde verkoper te koop liggen, zou je bijna denken dat een verkeerd schoonmaakmiddel of oplosmiddel is gebruikt. Het lijkt me echter niet zo moeilijk te repareren.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 08:12 #170115

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
baraka schrijft:
Het schijnt nog steeds niet over te zijn, dus ook maar weer eens een bescheiden bijdrage van mij met wat FEITEN.

De reputatie van Bavaria is prima, vooral bij zeilers die weten waar ze het over hebben.

oh, dan is er dus niets aan de hand!
had dat dan eerder gezegd! Dan hadden we ons 900 posts kunnen besparen!
Heb je nog meer van zulke 'feiten' ?

Je flauwe aantijgingen over "vol van jezelf", "in het leven teleurgestelde heren van middelbare leeftijd", "een groter bootje zit er niet in" laat ik maar voor wat ze zijn: geen feiten ;-) (sterker nog, allemaal helemaal mis! ;-) )

Ben je bereid flink wat te gaan meten aan je Bavaria:
- alle stringers, L*B*H
- alle wrangen, idem plus onderlinge afstanden
- alle schotten, idem
- kielbouten (aantal, afstanden)
- romp-dekverbinding, boutmaat en afstanden
- alle breedtes van de laminaten waarmee stringers, wrangen, schotten zijn vastgezet
- en nog zo wat?

Ik zal dat dezer dagen meten bij de spirit.
En dan gaat het in de spreadsheet met de constructie-eisen volgens 'the elements of boat strength' en komt er een score uit van de gemeten boot versus de normen uit het boek.
Dan hebben we feiten, ok?

groet
t
Laatst bewerkt: 12 jan 2011 10:26 door Capolavoro.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 08:49 #170119

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Maar wat wil je dan aantonen met die cijfers... dat jouw Spirit sterker is gebouwd dan een Bavaria???? So what, er zijn voldoende boten die sterker zijn gebouwd dan jouw Spirtit maar dat betekent nog niet dat die daardoor kwalitatief inferieur is.
Bottomline: een Bavaria voldoen aan de eisen die gesteld worden volgens de CE-A en krijgt dus een voldoende. Uiteraard kan je de norm ter discussie stellen maar dat is weer een heel ander verhaal.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 08:59 #170122

  • xxx
  • xxx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
@Baraka,

Ik ben het helemaal met je eens over de Hollandsche azijnpismentaliteit. Maar om heel eerlijk te zijn moest ik toch wel een beetje gniffelen om het commentaar op de foto van de Bavaria met Spirit logo.

Een andere foto (wat minder rolbevestigend) was qua gevoeligheid misschien handiger geweest. Op Youtube staat een leuk filmpje van twee jongens die zeer relaxed 14,2 kn varen onder spi in de surf met een Bavaria (in 30kn wind). Op dat soort beelden krijg je hier niet zoveel commentaar denk ik omdat het gemiddelde forumlid het hier al spaans benauwd krijgt bij alleen de gedachte aan spinakeren bij iets meer wind. Laat staan dat je dat gewoon voor je plezier doet, de boel daarbij heel blijft en je het op een Bavaria doet.

zal het bewuste filmpje eens gaan zoeken.

groet Joost
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 08:59 #170123

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
sigdock schrijft:
Maar wat wil je dan aantonen met die cijfers...

ik denk dat het nuttig kan zijn om de constructie-sterkte van diverse schepen te vergelijken met een NORM uit een algemeen geaccepteerd boek. Misschien komt de Bav er wel beter uit dan de SP, dat weet ik niet.
Nu lullen we alleen maar over 'kwaliteit' zonder enige vorm van meting.
Maar als niemand daarin geinteresseerd is doe ik het lekker voor mezelf ;-)

Overigens zou ik het wel een bewijs van geloof in je eigen boot vinden als mensen hun eigen bootje eens zouden meten en vergelijken met de norm.
Als iemand dat niet wil doen beschouw ik dat toch ff als een 'zwak momentje' en het niet durven meedoen aan een objectieve meting. ;-)

groet
t
Laatst bewerkt: 12 jan 2011 09:02 door Capolavoro.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 09:04 #170124

  • xxx
  • xxx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
hier is ie dan:



Groet Joot
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl