Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bavaria, maar nu serieus.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 13:35 #169905

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Al met al is nu wel duidelijk dat alleen door te praten iets of een product kapot te maken is. Hebben we dat niet eerder gezien?.
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 14:00 #169908

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik heb uit het boek 'the elements of Boat Strength' (hier pas genoemd door Philip denk ik) een spreadsheet gemaakt met daarin de belangrijkste berekeningen voor laminaatdikte, aantal en grootte van stringers en wrangen, schotten aantal en dikte, kielophanging, puttingen en romp-dek verbinding.

Je hoeft maar 9 simpel te meten gegevens van je boot in te voeren en de hele rest rolt er zomaar uit!
De nu ingevulde gegevens zijn van mijn bootje.

In de volgende versie zal ik ook de feitelijke meetgegevens van de boot erin stoppen, zodat eenvoudig de boot wordt vergeleken met de vereisten volgens het boek. Dan kunnen we zomaar een score per boot uitrekenen!

Het ziet er als volgt uit:

Uitgangspunt: geen sandwich, ortho-polyester, ca 35% glas

lengte romp zonder uitsteeksels 11,01 meter <== invullen
grootste breedte op dek 3,66 meter <== invullen
grootste breedte op waterlijn 3,06 meter <== invullen
vrijboord hoogte midscheeps 1,1 meter <== invullen
rompdiepte (zonder kiel) onder water 0,43 meter <== invullen
grootste diepgang 2,01 meter <== invullen
ballastgewicht 2400 kgm <== invullen
aantal kielbouten Stuurboord 6 <== invullen
NB bouten in het midden NIET meetellen!
afstand tussen SB en BB kielbouten in mm 230 mm <== invullen


berekende rompdiepte 1,53 meter
berekende gemiddelde breedte voor SN 3,36 meter
berekende kiel-hoogte 1580 mm

Scantling Number= 2

Laminaat Diktes
dikte vrijboord halve hoogte 8,0 mm
bodem van de romp 9,2 mm
kiel gebied 12,0 mm
bovenkant vrijboord 6,8 mm
bodemgebied laminaat moet beginnen 178,4 mm boven waterlijn
kiel en steven 17,9 mm
kiel en steven over een breedte van 292,8 mm

lengte- stringers
totaal aantal nodig 10
engine-bed stringers 99,2 mm hoog en breed, over de volle romplengte
engine bed stringer laminaat dikte 6,1 mm
idem bij de motor 8,5 mm
laminaat breedte van mat op romp 60,7 mm
overige stringers (in de volle lengte) 96,2 mm breedte
overige stringers (in de volle lengte) 48,1 mm hoogte
laminaat dikte overige stringers 5,6 mm dik
laminaat breedte van mat op romp 56,2 mm breedte van de mat op de romp, beide zijden!

Schotten
minimum aantal 6
minimum dikte hechthout 14 mm

Wrangen
minimum aantal bij mast step 4
minimale lengte van wrangen SB-BB 1464 mm
maximale tussenruimte hart op hart 466 mm
wrang-breedte (voor-achter) 97 mm
wrang-hoogte boven vlak 242 mm
laminaat-dikte van wrang 6,1 mm
laminaat breedte overlap op romp 97 mm

Romp-dek verbinding
Bout diameter 6,4 mm
bouten onderlinge afstand 154 mm
flens breedte (dek-romp overlap) 26 mm

Kielbouten
belasting per kielbout 10991 kg (veiligheidsfactor 8)
vereiste boutdiameter in RVS 17,8 mm
volgplaten onder kielmoeren breedte 270 mm
volgplaten lengte voor-achter 97 mm
volgplaten dikte 6 mm

Chainplates (puttingen)
bij bevestiging aan het vrijboord!!!
laminaatdikte vrijboord: 10,4 mm
voor-achter lengte van dit gebied: 2928 mm
bovenkant van dit gebied dekhoogte
onderkant van dit gebied 20 maal de boutdiameter onder de onderste bout, dus al gauw 20cm

wie de spreadsheet hebben wil, ff een PBtje graag

groet
t
Laatst bewerkt: 11 jan 2011 14:08 door Capolavoro.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 14:23 #169909

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8209
Dat is inderdaad wat ik bedoelde een pagina of euh 30 geleden :)
Het is wel een erg versimpelde methode maar daardoor wel aardig om snel een grove vergelijking te doen.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 14:47 #169913

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Jep. prachtverhaal maar het zegt natuurlijk niets. Hooguit dat de ene boot 'beter' is dan de ander en dat zal altijd wel zo blijven. Het zegt niets over de oorspronkelijke vraag van 37 pagina's geleden namelijk de reputatie.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 15:07 #169914

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8209
Nouja, niets? Uit de oorspronkelijke vraag van steef: "Is een Bavaria dan zo slecht? In verhouding met een jeanneau, beneteau, of Dehler?" Hij wil toch graag weten of andere boten beter zijn dan de Bav, liefst met feiten? Door van Bavaria's en zijn concurenten de gegevens in te vullen, kun je wel iets zeggen over hoe ze staan ten opzichte van het gestelde minimum van deze methode.
Natuurlijk zegt het slechts iets overeen beperkt aantal aspecten die met duurzaamheid te maken hebben op een redelijk uniforme manier waarmee je zelfs boten van verschillende lengten mee kunt vergelijken. Kwaliteit houdt natuurlijk veel meer in dan deze aspecten (zie bijv. het putting verhaal van erik) en meer dan alleen de duurzaamheid van de boot (zeileigenschappen, interieur etc). Maar na 37 pagina's gebabbel lijkt meer niet echt mogelijk zonder dat het extreem veel tijd per boot en een deskundigheid met inside information gaat kosten.

Blijft natuurlijk over hoe je dingen gaat beordelen. Bijv. is een boot x met 5 schotten van 15mm (puur uit de lucht gegegrepen) beter of minder goed dan een boot y met 6 schotten van 12mm, als alle waarden boven dat minimum zitten. Of wat als er een stalen frame gebruikt is voor puttingen en kielophanging. Daar zegt deze methode niks over, alleen over het minimum van redelijk standaard boten en hoever je van het minimum afzit. Maar daarmee kan juist het vergelijken van soortgelijke contrusties in boten wel interesant zijn.
Laatst bewerkt: 11 jan 2011 15:13 door Philip.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 15:17 #169916

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Klein detail: Bav's zijn in sandwich gebouwd, moet je dus je spreadsheet voor aanpassen.. Anyway, nobele poging!
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 15:22 #169918

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8209
Wel of geen sandwich zit in de methode met minima voor zowel schuim, de inner skin en outer skin. Ik weet niet of ie in Capo's sheet zit, in de mijne wel maar van die sheet snapt niemand wat van ;)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 15:44 #169920

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
groom schrijft:
Kan Hen-3 niet even een Bavaria maken met een Spirit logo in de zeilen en een op de romp... ;)

:P



Proost schrijft:
Al met al is nu wel duidelijk dat alleen door te praten iets of een product kapot te maken is. Hebben we dat niet eerder gezien?.

Dat was niet met Bavaria, maar met een ander biermerk... Buckler..
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 11 jan 2011 15:45 door Hen3.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 16:31 #169930

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
FMJ schrijft:
Klein detail: Bav's zijn in sandwich gebouwd, moet je dus je spreadsheet voor aanpassen.. Anyway, nobele poging!

sandwich is het volgende hoofdstuk, maak ik wel aparte sheet voor.
groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 16:34 #169931

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1409
Brilliant Hen 3.
Denk dat ik mijn 32 maar ga inruilen voor die van jou.

Groet,

Herman.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 16:37 #169933

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5266
Klein detail: Bav's zijn in sandwich gebouwd, moet je dus je spreadsheet voor aanpassen.. Anyway, nobele poging!

om het spreadsheet nog wat ingewikkelder te maken: alleen in de zijkanten, onder water is alles volglas, en ben ook geen schuim in het dek tegengekomen.
Schuim is vooral voor de stijfhijd, qua sterkte doet het weinig.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 16:48 #169935

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Philip schrijft:
Blijft natuurlijk over hoe je dingen gaat beordelen. Bijv. is een boot x met 5 schotten van 15mm (puur uit de lucht gegegrepen) beter of minder goed dan een boot y met 6 schotten van 12mm, als alle waarden boven dat minimum zitten.

ik ben van plan in de spreadsheet een soort totaal volume per soort versterking uit te rekenen:
zo hebben alle berekende wrangen een bepaald volume dat je redelijk simpel kunt uitrekenen.
Dan krijg je 1 getal voor wrangen, 1 voor schotten, 1 voor stringers, etc.
Door de volume-berekening kun je wat compenseren voor minder maar dikkere schotten, etc.
Alles binnen grenzen natuurlijk, want ipv 6 12mm schotten moet je natuurlijk niet 1 van 72 mm doen... maar dat zal ook wel niet voorkomen in de werkelijkheid.

En in je boot kun je zulke eenheden ook meten: hoeveel wrangen, lengte * breedte * gemiddelde hoogte = volume.
Idem voor schotten, stringers etc
En dan kun je een simpele ratio per onderdeel uitrekenen: mijn boot / de theoretische boot.

Vervolgens een wegingsfactor per onderdeel, en dan een score!

groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 16:53 #169936

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8209
Klinkt goed, misschien kan Erik nog wat toevoegen over die wegingsfactoren? Want dat lijkt me moeilijk vast te stellen. Stop je ook hout erin? Kan ik mijn boot ook met een Bav vergelijken ;)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 16:57 #169938

Capolavoro schrijft:
ik ben van plan in de spreadsheet een soort totaal volume per soort versterking uit te rekenen:
zo hebben alle berekende wrangen een bepaald volume dat je redelijk simpel kunt uitrekenen.
Dan krijg je 1 getal voor wrangen, 1 voor schotten, 1 voor stringers, etc.
Door de volume-berekening kun je wat compenseren voor minder maar dikkere schotten, etc.
Alles binnen grenzen natuurlijk, want ipv 6 12mm schotten moet je natuurlijk niet 1 van 72 mm doen... maar dat zal ook wel niet voorkomen in de werkelijkheid.

groet
t

Capo,
Deze metode bestaat al, als je "volume" van een spant wilt uitrekenen kun je dat vrij eenvoudig doen met de zogenaamde section modulus. Ofwel moment of Inertia gedeeld door de uiterste vezelafstand. Inertia is uit te rekenen met de gegevens die je hebt opgesomt en de uiterste vezel afstand is in geval van een vrang of een stringer grofweg de halve hoogte (Eigenlijk de afstand van de neutrale as tot het "verste punt" van de vrang, maar goed genoeg).

De schot en vrang afstand bepaald de dikte van je huid. Gerr heeft in zijn boek een versimpelde methode aangehouden waardoor veel factoren uitgewist kunnen worden. Als je bijvoorbeeld maar 1 schot wilt gebruiken, dan neemt de dikte daarvan niet toe (waterdruk blijft immers gelijk) maar de dikte van je huid neemt toe omdat deze een grotere overspanning moet overbruggen van het ene schot naar het andere.
Als je de methode gerr wilt gebruiken, en je houd je aan zijn opgegeven aantal schotten, dan is je huidikte voldoende mits je de schotten gelijkmatig over de lengte van de boot verdeeld.
Overigens kan een kastwand die ingelamineerd is en van dek tot bodem loopt en daarna overgaat in een vrang ook als "schot" gerekend worden.

Succes
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 11 jan 2011 16:59 door Erikdejong.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 17:00 #169939

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schrijft:
Overigens kan een kastwand die ingelamineerd is en van dek tot bodem loopt en daarna overgaat in een vrang ook als "schot" gerekend worden.

Succes

zo zie ik dat ook; hetzelfde voor bijvoorbeeld kastbodems van 1 cm dik en 25 cm diep; dat is eigenlijk een hele dunne maar hoge stringer, toch....

groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 17:02 #169940

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1409
Sommige noemen Kristus ,Gristus...
Somigge noemen wrang , vrang....


Hoe dat zo ?

Herman.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 17:08 #169942

ANDO schrijft:
Sommige noemen Kristus ,Gristus...
Somigge noemen wrang , vrang....


Hoe dat zo ?

Herman.

Dat heb ik me ook af zitten vragen. Van mijn scheepsbouwopleiding heb ik mee gekregen dat Vrang een constructie onderdeel van een boot is en dat wrang zoiets is als cynisch, honend, schamper...

Je vraag moet dus eigenlijk zijn: Waarom noemt men een vrang wrang? ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 11 jan 2011 17:12 door Erikdejong.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 17:11 #169944

Capolavoro schrijft:
Erikdejong schrijft:
Overigens kan een kastwand die ingelamineerd is en van dek tot bodem loopt en daarna overgaat in een vrang ook als "schot" gerekend worden.

Succes

zo zie ik dat ook; hetzelfde voor bijvoorbeeld kastbodems van 1 cm dik en 25 cm diep; dat is eigenlijk een hele dunne maar hoge stringer, toch....

groet
t

Klopt wel, maar je moet wel bedenken dat een stringer of een schot verstijving brengt en dat deze dus voldoende lengte moet hebben, dus van dek tot bodem of, als je lengte richting wilt, minimaal 20% van de boot lengte om deze mee te kunnen laten tellen als verstijving.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 17:17 #169945

Dat was niet met Bavaria, maar met een ander biermerk... Buckler..

Een Buckler Galjoen. Toch geen onverdienstelijke tweemastertje ;)

Maar geen link met een Bavaria, dus deze zijsprong zul je niet bedoelen......
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 17:19 #169946

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1409
Ben het helemaal met je eens ,Eric.
Vanaf nu heeft mijn boot vrangen ipv Wrangen.Alleen slechte boten hebben wrangen.

Groet,
Herman.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 17:39 #169952

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ANDO schrijft:
Alleen slechte boten hebben wrangen.

De Zeilsport, H.C.A. van Kampen en Ir. J. Loeff, 1968, (geen ISBN!) pagina 5: "de dwarsversterkingen onder in het schip, de WRANGEN"

het niet-bestaande woord vrang komt in deze zeilbijbel niet voor....
groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 17:49 #169954

Capolavoro schrijft:
ANDO schrijft:
Alleen slechte boten hebben wrangen.

De Zeilsport, H.C.A. van Kampen en Ir. J. Loeff, 1968, (geen ISBN!) pagina 5: "de dwarsversterkingen onder in het schip, de WRANGEN"

het niet-bestaande woord vrang komt in deze zeilbijbel niet voor....
groet
t

Dat is mogelijk oud Nederlands?
vrang wordt overigens wel uitgesproken als Wrang, vandaar de verwarring wellicht...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 11 jan 2011 17:49 door Erikdejong.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 17:49 #169955

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5266
Ik ben ook voor wrang, even afsplitsen van de bavaria discussie en er een pol aanhangen? :p
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 18:01 #169959

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10145
Hen3 schrijft:
groom schrijft:
Kan Hen-3 niet even een Bavaria maken met een Spirit logo in de zeilen en een op de romp... ;)

:P



Proost schrijft:
Al met al is nu wel duidelijk dat alleen door te praten iets of een product kapot te maken is. Hebben we dat niet eerder gezien?.

Dat was niet met Bavaria, maar met een ander biermerk... Buckler..

GEWELDIG GEDAAN !!!!!!

//grapje modus aan//
En geen enkele reactie van onze Spirit tijger....
//grapje modus uit//
Laatst bewerkt: 11 jan 2011 18:10 door groom.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 11 jan 2011 18:06 #169962

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10145
Hen3 schrijft:
groom schrijft:
Kan Hen-3 niet even een Bavaria maken met een Spirit logo in de zeilen en een op de romp... ;)

:P



Proost schrijft:
Al met al is nu wel duidelijk dat alleen door te praten iets of een product kapot te maken is. Hebben we dat niet eerder gezien?.

Dat was niet met Bavaria, maar met een ander biermerk... Buckler..

En nog een keer!!!

overigens vind ik het wel geweldig. Een paar mensen gaan op zeilersforum een vergelijkingsmatrix maken waarin je boot parameters met elkaar kunt vergelijken.....
Zodat hun boot er in iedergeval goed uitkomt....

Ik heb ooit eens van een wijs man geleerd vast is vast....
Een contraplaat is genoeg......
Zo ben ik eens zo "strot" eigenwijs geweest om zelf een contraplaat te maken voor mijn stuurautomaat de bijgeleverde plaat leek mij niet sterk genoeg.... Nu kun je de hele boot optillen.... niet echt nodig ... maar hij zit in ieder geval vast ;)

Had ik al vermeld dat ik het een prachtige foto vind.....
Nou bij deze dan Hen-3 een knap stukje werk.
Laatst bewerkt: 11 jan 2011 18:09 door groom.
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl