Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bavaria, maar nu serieus.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 09:15 #170126

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6114
baraka schrijft:
Naast rompvorm, tuigage e.d. is dit een belangrijk punt waarop cruisers beoordeeld worden voor geschiktheid voor blue water gebruik. Met een AVS van 128 dus 14 graden beter dan de vereiste voor CE class A (unlimited ocean).

Ok, laat nou eens deze bav een ORC meting ondergaan. De meeste CE productie zeilboten verliezen dan ineens 10 graden. Daaaaaag class A..

Zoal deze Dufour40e: www.ffvoile.org/ffv/public/hab...rtifs/pdf/10065a.pdf
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 09:19 #170127

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
nardus schrijft:
Ok, laat nou eens deze bav een ORC meting ondergaan. De meeste CE productie zeilboten verliezen dan ineens 10 graden. Daaaaaag class A..


Hoe weet je dat er 10 gr af gaan, is de opgave van die boot in de folder 10 hoger dan op de meetbrief?

Op mijn ORC meetbrief staan 3 gegevens over stabiliteit:
- LPS 113,2 gr
- Stabiliteitsindex 115,7 gr
- OSR categorie 1

groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 09:32 #170131

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6114
Yep.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 09:37 #170132

  • xxx
  • xxx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Heren,

Ik weet niet hoe het moet, maar ik probeer een nieuw onderwerp te starten met de volgende titel:

"Ik overweeg een nieuwe Swan 60 te bestellen, maar twijfel nog of het niet tóch een Spirit 36 moet worden".

Kan iemand mij, los van de prijs, de specifieke kwailitatieve nadelen noemen van een Swan 60 t.o.v. een Spirit 36? Daarbij graag uitwijden over bouwtechniek, laminaatdikte AVS etc.

Alvast bedankt.


Groet Joost
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 09:44 #170133

  • baraka
  • baraka's Profielfoto
Nog meer feiten. Bavaria offshore. Voor wie de Tasman zee niet kent, "not for the faint hearted":
www.sail-world.com/indexs.cfm?nid=34420

baraka
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 09:45 #170134

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Zit dat verschil niet in het meten met of zonder vallen, zeilen, bekabeling en dergelijke? De kale is wellicht alleen met mast en de ander met volledige "standaard" uitrusting met de zeilen omhoog.

Ken dat het zijn?

Gr michel
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 09:58 #170136

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
matchbox schrijft:
"Ik overweeg een nieuwe Swan 60 te bestellen, maar twijfel nog of het niet tóch een Spirit 36 moet worden".

ik wist het wel: de Swan! Waarom twijfel jij nog? ;-)

groet
t
Laatst bewerkt: 12 jan 2011 10:00 door Capolavoro.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 10:01 #170137

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Beauty schrijft:
Zit dat verschil niet in het meten met of zonder vallen, zeilen, bekabeling en dergelijke?

ik denk dat het een verschil is tussen de werkelijkheid (de meetbrief) en de mooie praet in de folder....

groet
t
Laatst bewerkt: 12 jan 2011 10:02 door Capolavoro.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 10:20 #170139

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5266
Zit dat verschil niet in het meten met of zonder vallen, zeilen, bekabeling en dergelijke?
Voor CE berekeningen wordt het tuig niet meegenomen.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 10:35 #170140

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
susho schrijft:
Zit dat verschil niet in het meten met of zonder vallen, zeilen, bekabeling en dergelijke?
Voor CE berekeningen wordt het tuig niet meegenomen.

wat gegevens uit NL ,meetbrieven van recente Bavaria's:

een Bavaria 40 (NED 6676) bouwjaar 2001 ORC meetbrief: noordzeeclub.nl/rating/orc_rms/rms/NEDC6676.PDF

bij Stabiliteit staat er:

LPS (benaderd) 99,8°
Stabiliteits Index 103,0
OSR categorie Nvt

een 39 cruiser NED8053 van 2007: noordzeeclub.nl/rating/orc_rms/rms/NEDC8053.PDF

LPS (benaderd) 108,4°
Stabiliteits Index 111,4
OSR categorie 2

een 42 cruiser NED7572 van 2005:
noordzeeclub.nl/rating/orc_rms/rms/NEDC7572.PDF

LPS (benaderd) 115,2°
Stabiliteits Index 118,7
OSR categorie 1

een 38 Match NED7280 van 2004: (van de zeezeilschool scheveningen):
noordzeeclub.nl/rating/orc_rms/rms/NED_7280.PDF

LPS (gemeten) 107,2°
Stabiliteits Index 111,1
OSR categorie 2

een 36 NED7964 van 2004:
noordzeeclub.nl/rating/orc_rms/rms/NEDC7964.PDF
LPS (benaderd) 113,0°
Stabiliteits Index 113,4
OSR categorie 2

de waarden zoals genoemd door baraka komen inderdaad niet voor in deze willekeurige steekproef. Alle cijfers (ruim) meer dan 10 graden onder de 128.
Feiten......

groet
t
Laatst bewerkt: 12 jan 2011 12:41 door Capolavoro.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 10:48 #170142

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Psies! :)

Dat bedoel ik, in CE norm wordt het NIET meegenomen en in de meeting WEL. Dan is die in de CE norm toch gunstiger want er is minder gewicht bovenin aanwezig?

Wederom geld dat als dit bij elk schip zo is je het nog steeds kan vergelijken.

gr m
Laatst bewerkt: 12 jan 2011 10:48 door Beauty.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 11:50 #170150

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5266
als je rolreef installaties en andere zware objecten in de mast gaat hangen, kan het nogal een verschil opleveren, ook al hebben ze dezelfde waardes. CE is inderdaad gunstiger.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 12:24 #170155

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als reactie op het leuke filmpje dat Joost postte: dat is wel een Match natuurlijk, die gaat wat makkelijker glijden, maar van een 'cruiser' had ik laatst een vergelijkbaar filmpje kunnen maken. Enige echte verschil was dat er een buiskap op zat (en de trimmer was beter waardoor minder roeruitslag), heel relaxed vergelijkbare surfjes gemaakt, had alleen niet zo'n mooie camera achterop. Was een uiterst vlotte delivery :-)

Zal nog eens die foto opduikelen van het log van een Bav-cruiser op 14 kts.. Al hebben ook dit soort dingen weinig met kwaliteit van doen natuurlijk, meer met kwaliteit van de bemanning. Al blijft het wel heel als je het zo pusht, dat zou je wel een kwaliteit kunnen noemen aangezien het ontworpen is om te toeren.
Laatst bewerkt: 12 jan 2011 12:27 door FMJ.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 14:13 #170171

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Capolavoro schrijft:
sigdock schrijft:
Maar wat wil je dan aantonen met die cijfers...

ik denk dat het nuttig kan zijn om de constructie-sterkte van diverse schepen te vergelijken met een NORM uit een algemeen geaccepteerd boek. Misschien komt de Bav er wel beter uit dan de SP, dat weet ik niet.
Nu lullen we alleen maar over 'kwaliteit' zonder enige vorm van meting.
Maar als niemand daarin geinteresseerd is doe ik het lekker voor mezelf ;-)

Overigens zou ik het wel een bewijs van geloof in je eigen boot vinden als mensen hun eigen bootje eens zouden meten en vergelijken met de norm.
Als iemand dat niet wil doen beschouw ik dat toch ff als een 'zwak momentje' en het niet durven meedoen aan een objectieve meting. ;-)

groet
t

Die norm uit een 'algemeen geaccepteerd' boek is niet van belang aangezien de CE als norm geldt. Het is dus helemaal niet nodig om weer een andere op te stellen of om überhaubt aan andere te refereren. Kan wel maar dan kom je weer met een open einde omdat er dan altijd wel iets beters is te vinden.Waarmee je dan meteen op het punt komt of je genoegen neemt met 'voldoende', door wilt gaan voor 'goed' of alles minder dan 'volmaakt' afdoet als rommel. en in een aantal gevallen krijg ik het idee dat het laatste gebeurt. Maar da's dan weer een subjectieve waarneming he.. :P
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 16:26 #170187

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Steef schreef vele posten terug: "van oudsher schrijft met Vrang dus met een V. Vrang betekent ook buikstuk."

Dat buikstuk heet dus vang inplaats van vrang.

Een buikstuk met het vel er nog aan werd gebruikt om een gat onder water te dichten waarbij het vel aan de buitenkant zat en het vet aan de binnenkant in het gat "geperst" werd door de waterdruk. Het vel moest er aan blijven want daar kon je gaten in prikken en lijnen aan vastmaken om het stuk op z'n plaats te manoeuvreren en te houden.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 12 jan 2011 16:32 door Proost.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 17:47 #170200

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10145
Op 1-01-2011 om 18:59 schreef Capolavoro
- ik heb NOG NOOIT een test van een boot gelezen die serieuze kritiek te melden had, never. Is ook logisch, want zonder destructieve tests vind je de echte zwakke punten niet en bovendien krijg je dan grote ruzie met de werven

En nu kunnen we volgens Capolavoro middels een aantal meetpunten toch de "kwaliteit" bepalen...... knap ... nieuw inzicht? (gaan we er toch op vooruit in het nieuwe jaar ;) )

p.s. hoe kom je aan die niet te onthouden naam van je boot... ik hoor het al op het marifoon kanaal ... hier de capolavoro ik ....
aan de andere kant ehhhh capola...dinges,,,,, o je bent al voorbij ... tjee wat gaat die capucijnedinges snel... ;)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 17:57 #170203

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
voortschrijdend inzicht ;-)
maar de methode met de meetpunten volgens Boat Strenght meet natuurlijk alleen maar of er genoeg verstevigingen in zitten en of de huid (laminaat) dik genoeg is.
Dat laatste wordt al lastig meten....
En de methode gaat ervan uit dat alle materiaal juist en netjes verwerkt is, dus bijv. geen zwakke laminaten door onjuiste lay-up (zie de HR case). Dus: destructie blijft de echte test, if there is a weakness, the sea will find it....

groet
t

capo= baas, chef, meester
lavoro= werk

meesterwerk dus (de boot), een gewoon italiaans alledaags woord.
Laatst bewerkt: 12 jan 2011 17:59 door Capolavoro.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 18:26 #170212

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Knip

capo= baas, chef, meester
lavoro= werk

meesterwerk dus (de boot), een gewoon italiaans alledaags woord.[/quote]

Dit is wel een mooie naam dan Thomas
Ik dacht eerst(verkeerd) dat capo een berg was,vanwege capo Bertha en de andere capo's uit de wielerklasieker Milaan Saremo.

Maar dan had het een "berg werk" betekent :-)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 19:01 #170224

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
rsv schrijft:
Maar dan had het een "berg werk" betekent :-)
en dat is nu weer een goeie naam voor mijn boot! :P
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 19:56 #170238

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Hen3 schrijft:
rsv schrijft:
Maar dan had het een "berg werk" betekent :-)
en dat is nu weer een goeie naam voor mijn boot! :P

:laugh:

In feite is die Spirit van Thomas ook een 'berg werk', maar dan voor de capo (baas) om 'm te kunnen betalen :P

Grt, Michiel
Not all who wander are lost
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 20:00 #170239

  • baraka
  • baraka's Profielfoto
Capolavoro schrijft:
de waarden zoals genoemd door baraka komen inderdaad niet voor in deze willekeurige steekproef. Alle cijfers (ruim) meer dan 10 graden onder de 128.
Feiten......

groet
t

De stabiliteitscurves met AVS die ik heb laten zien zijn van J&J Design voor Bavaria en German Frers voor Hallberg Rassy. Ik denk dat deze gegevens meer algemeen geaccepteerd zijn en meer geschikt zijn voor onderlinge vergelijking dan de meetbrief van de Noordzeeclub.

Maar laten we nu eens aannemen dat door een andere rekenmethode op een lagere waarde uitgekomen wordt en dat de rekenmethode voor de CE norm geldig zou zijn. Dat betekent alleen maar dat alle schepen 10 graden lager uitkomen. De Bavaria 40 (en de HR) zou dan zelfs nog met ruime speling binnen de norm vallen en vele anderen zouden lager dan de gestelde norm uitkomen.

Dus, voor onderlinge vergelijking maakt het niets uit wat de rekenmethode is. Het proberen te ondermijnen van de geldigheid van de door de ontwerpers opgegeven AVS waardes loopt dus op niets uit.

baraka
Laatst bewerkt: 12 jan 2011 20:01 door baraka.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 20:06 #170242

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10145
capo= baas, chef, meester
lavoro= werk

meesterwerk dus (de boot),

Mooi gevonden ;)

En het spreekt van enige overtuiging van de kwaliteit van je eigen boot... wat ik in je posts niet echt terug kan vinden ;) :P
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 20:20 #170247

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1066
@ Matchbox

Een andere foto (wat minder rolbevestigend) was qua gevoeligheid misschien handiger geweest. Op Youtube staat een leuk filmpje van twee jongens die zeer relaxed 14,2 kn varen onder spi in de surf met een Bavaria (in 30kn wind). Op dat soort beelden krijg je hier niet zoveel commentaar denk ik omdat het gemiddelde forumlid het hier al spaans benauwd krijgt bij alleen de gedachte aan spinakeren bij iets meer wind. Laat staan dat je dat gewoon voor je plezier doet, de boel daarbij heel blijft en je het op een Bavaria doet.

zal het bewuste filmpje eens gaan zoeken.

groet Joost

Tja Joost, dat filmpje zegt mij niets in relatie tot het topic want ik meen vrijwel zeker te zien dat dit een Bavaria Match is. Ik heb mamelijk nooit een 'gewone' Bav gezien met zulke brede dekken en zo'n groot stuurwiel.

En volgens mij heeft vergelijken met cruiser-racers in dit verband geen zin. Dat is ook de reden dat ik de egenschappen van mijn eigen boot (J/109) hier buiten houd. Je moet volgens mij een Hyundia ook niet vergelijken met een Audi :silly:

Verder mijn bewondering voor de maker van de gefotoshopte SpiBavritaria, heb er hartelijk om gelachen :)
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 20:22 #170250

  • baraka
  • baraka's Profielfoto
Capolavoro schrijft:

[/quote]
Ben je bereid flink wat te gaan meten aan je Bavaria:
- alle stringers, L*B*H
- alle wrangen, idem plus onderlinge afstanden
- alle schotten, idem
- kielbouten (aantal, afstanden)
- romp-dekverbinding, boutmaat en afstanden
- alle breedtes van de laminaten waarmee stringers, wrangen, schotten zijn vastgezet
- en nog zo wat?

Ik zal dat dezer dagen meten bij de spirit.
En dan gaat het in de spreadsheet met de constructie-eisen volgens 'the elements of boat strength' en komt er een score uit van de gemeten boot versus de normen uit het boek.
Dan hebben we feiten, ok?
groet
t[/quote]

Als het ook maar enige zin zou hebben zou ik dat zeker doen. Het is echter praktisch onmogelijk uitvoerbaar. Uit je lijstje hierboven laat je wijselijk de laminaatdiktes weg omdat je net zo goed als ik weet dat je die bij een bestaande boot niet kunt meten of controleren. Ik heb dat op een paar plekken wel kunnen doen vanwege installatie van transducer en afsluiter, maar leg mij eens uit hoe je de laminaatdikte halverwege de topsides bepaalt en hoe je aan de onderstaande waardes komt, ofwel hoe je die kunt kontroleren zonder te boren. Beschik jij over ultrasound apparatuur?

Laminaat Diktes
dikte vrijboord halve hoogte 8,0 mm
bodem van de romp 9,2 mm
kiel gebied 12,0 mm
bovenkant vrijboord 6,8 mm
bodemgebied laminaat moet beginnen 178,4 mm boven waterlijn
kiel en steven 17,9 mm
kiel en steven over een breedte van 292,8 mm[/quote]
Laatst bewerkt: 12 jan 2011 20:25 door baraka.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 12 jan 2011 20:24 #170251

  • Bolivar
  • Bolivar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
1000: gaaaaaaaaaaaaaaaaap
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl