Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bavaria, maar nu serieus.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 29 dec 2010 21:06 #167649

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Eigenlijk zijn er 2 aspecten, waardoor dit draadje alle kanten op gaat, het menselijke en het feitelijke aspect:

1) Een reputatie is subjectief: zo veel mensen, zo veel meningen. Omdat we onze mening, die soms niet altijd even goed gefundeerd is, toch graag willen verkondigen dikken we die vaak meer aan dan nodig is, en verkondigen we we waarheden die niet altijd waarheden zijn. Verder wordt een Bavaria vaak in de verhuur ingezet en verhuurd aan mensen die er wel eens wat onhandig mee omgaan. En die onhandigheid van de huurders staat los van de kwaliteiten van de boot zelf, maar tast het imago wel degelijk aan. Zo krijg je dus een slechte reputatie die voor een groot deel op drijfzand is gebaseerd.

2) Er zijn te weinig harde feiten en onderzoeksresultaten. We kennen 1 filmpje van een zwabberende kiel, in de Match serie is er een probleem geweest dat eigenlijk ook bij andere fabrieken zou kunnen gebeuren, en er zijn de nodige indianenverhalen. Erik heeft een aantal problemen met Bavaria's onderzocht, en daar zal ook absoluut wel iets mee aan de hand zijn, maar dat zegt nog niet dat dat bij een aantal andere merken niet zou kunnen gebeuren.

Een echt goed onderbouwd antwoord kun je alleen geven aan de hand van voldoende feitelijke informatie, zowel qua statistieken als qua constructieve feiten. Dat betekent dat je met een team van experts langs een aantal fabrieken (Bavaria, Beneteau, Jeanneau, maar ook andere "betere" merken, zowel groot als klein) gaat om te bestuderen hoe die de boten in elkaar zetten en wat er wel en niet goed lijkt te gaan. Daarna ga je flink vergaderen en nodig je de heren botenbouwers en constructeurs ook nog eens uit voor een weerwoord en open discussie (ook over andermans constructies).

Verder zul je ook een enorm aantal boten in de praktijk moeten bekijken, van vele merken en vele bouwjaren, en daar een hele berg gegevens van moeten gaan vergelijken. Hoeveel zijn er gebouwd, bij hoeveel zijn er klachten geweest, en je moet ze ook inspecteren om te zien of er zwakke punten zijn die nog niet zijn opgemerkt. Ook moet je kijken of de op papier goed uitgekiende constructies in de praktijk wel altijd consequent zijn uitgevoerd, of de constructie in de praktijk wel voldoet, hoe er met de boten is omgegaan etcetera. Dat is echt een enorm tijdrovend en kostbaar onderzoek, dat dus nooit van de grond zal komen.


Het enige wat we wel zelf kunnen uitzoeken, zijn de zeileigenschappen. De ratings en wedstrijduitslagen bieden een prima basis om de snelheid te bepalen. Alleen een Bavaria is eigenlijk niet voor wedstrijden ontworpen, dus dat heeft weinig zin. Dus je moet gewoon met een paar Bavaria's en soortgelijke boten lekker een stuk gaan zeilen en zien hoe dat bevalt. Want daar zijn ze voor gemaakt: gewoon lekker zeilen en toeren, en niet moeilijk doen over die laatste tiende knoop snelheid. Sturen ze lekker, hoe zit het met de ergonomie, enzovoorts. En dan kan die comfortbak misschien best wel een fijne boot blijken te zijn, voor precies dát doeleinde: lekker toerzeilen...
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 01:28 #167661

  • macbud
  • macbud's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
"Het enige wat we wel zelf kunnen uitzoeken, zijn de zeileigenschappen. De ratings en wedstrijduitslagen bieden een prima basis om de snelheid te bepalen. Alleen een Bavaria is eigenlijk niet voor wedstrijden ontworpen, dus dat heeft weinig zin. Dus je moet gewoon met een paar Bavaria's en soortgelijke boten lekker een stuk gaan zeilen en zien hoe dat bevalt. Want daar zijn ze voor gemaakt: gewoon lekker zeilen en toeren, en niet moeilijk doen over die laatste tiende knoop snelheid. Sturen ze lekker, hoe zit het met de ergonomie, enzovoorts. En dan kan die comfortbak misschien best wel een fijne boot blijken te zijn, voor precies dát doeleinde: lekker toerzeilen..."

Eindelijk, gaat dit draadje weer de goede kant op. Onze doelstelling is lekker comfortabel toerzeilen met voldoende ruimte voor 4 personen tegen een redelijke prijs, vandaar onze keuze voor een Bavaria 32 Cruiser. In maart 2011 gaat zij te water en ik ben best bereid om jullie op de hoogte te houden van onze positieve en of negatieve ervaringen.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 01:51 #167662

OK, korte vraag kort antwoord,

is de reputatie van een Bavaria terecht: Ja.

Motivatie:
Een aantal zeer serieuze structurele schades hebben zich voor gedaan die bij een Cat.A boot gewoon niet voor mogen komen.(GEDULD: de bewijzen komen in de tweede helft van januari!)
En deze schades waren niet nodig geweest indien men een paar honderd euro meer aan de constructie had uitgegeven, ja slechts een paar honderd euro.
Is de bav in essentie een slechte boot: helemaal niet! Met wat kleine aanpassingen die ook nog makkelijk achteraf uitgevoerd kunnen worden kun je er een heel veilig en solide zeeschip van maken.
De huid is sterk en stijf genoeg, de vrangen en andere constructie delen zijn ook sterk genoeg, de kielbouten zitten op de goede plaats en zijn van voldoende afmetingen, alleen de verbindingen tussen deze delen ondeling is niet sterk genoeg, en dat is vrij makkelijk aan te passen. Voor het mooie zou je eigenlijk ook de hoofdschotten in moeten lamineren in plaats van lijmen, dan ben je ook in eenklap van de tijdelijke deformatie van de romp tijdens het zeilen af (al heeft de ene boot daar schijnbaar meer last van dan de andere).

Heeft een oceanis hier ook last van? geen idee, ik heb er nog nooit een van binnen gezien.

Wil ik een bavaria met mijn eigen boot vergelijken? Absoluut niet, dat vergelijk loopt direct spaak omdat het voor een kompleet ander doel is ontworpen. Behalve om een voorbeeld te geven dat de belastingen op de kiel constructie groter zijn tijdens het zeilen dan tijdens het aan de grondlopen heb ik geloof ik ook niet mijn boot aangehaald in dit onderwerp. Verder zijn de constructies niet te vergelijken, ik heb niet eens kielbouten!

Ben ik bang om door een Bavaria ingehaald te worden? Nee niet echt, laat ze maar komen. Zelfs de 55 met diepe kiel, lange mast en knappe zeilen. Ik durf het aan! of een 42 match, (als die er nog zijn).

Verder zal ik mijn "verbale diarree" inhouden tot ik de foto's kan plaatsen.

groetjes
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 dec 2010 01:52 door Erikdejong.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 07:23 #167666

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Dat zeg ik toch , het is alle waar naar zijn geld. Ik heb een Hr en is ook absoluut geen wedstrijdboot maar dat is ook mijn doel helemaal niet maar heb er wel verdomd veel plezier van en daar gaat het om en dat mijn schip waarschijnlijk volgens een iets andere standaard is gebouwd is terug te vinden in het prijskaartje. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 07:46 #167668

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Dan kunnen we dus de Bav veranderen in een top-boot door gewoon de prijs te verdrievoudigen. Alle waar naar zijn geld tenslotte... :dry:...
Zoals beewee al aangeeft: een reputatie si sunjectief en alleen al daarom is een begrip als 'terecht' niet van toepassing. De enige mogelijkheid om iets objectiefs te constateren is een vergelijkende test met vooraf vastgelegde meetvoorwaarden. Anders blijft deze hele discussie imho een tamelijk zinloos herhalen van zetten.
@Erik: Bav is niet de enige die een enkele keer heeft misgekleund, ook boten met een 'degelijke reputatie' als HR hebben zeperds gemaakt. Op een enkele misser kan je imo niet een hele werf afrekenen. Maar ook dat is een kwestie van perceptie ;)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 08:01 #167672

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Het eerder aangehaalde probleem van Bavaria is het aantal missers. Als je meer boten verkoopt dan zijn er ook meer boten met een probleem. Dat is in de caravanbranche ook zo, Hobby Caravans heeft een enorm marktaandeel maar wordt op het aantal missers afgerekend.

Neemt niet weg dat het wel heel kwalijk is als er constructieve problemen zijn op een Cat. A boot, zoals Erik terecht noemt. Maar dan zouden we ook eens onze ogen open moeten houden voor strcuturele/constructieve problemen bij andere merken. Gezien de lengte van dit topic kunnen we die denk ik beter in een nieuw topic posten.

EDIT: ik heb maar vast een nieuw draadje aangemaakt.
Laatst bewerkt: 30 dec 2010 08:09 door beewee.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 08:31 #167676

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Seabird schrijft:
Is helemaal niet erg heren daar hebben ze drank voor uitgevonden :laugh:

neem er nog een zou ik zeggen en klets lekker verder uit je nek.

groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 08:42 #167677

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Take it easy, jongens...
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 09:57 #167691

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
martinbeens schrijft:
Take it easy, jongens...

ja meneer Beens, maar die verplichte drank, voorgeschreven door een pseudo-psycholoog, maakt dat niet makkelijk ;-)

terug naar de Bav.
Kunnen we het eens zijn over de volgende waarnemingen:

- we hebben wel filmpjes en foto's gezien van Bav-kielen met problemen (wiebelen, eraf gevallen etc)
- zoiets hebben we nog niet gezien van andere merken
- er zijn nu eenmaal veel Bav's, dus in absolute aantallen ook meer problemen
- maar de gemiddelde Bav vaart minder en ook op minder gevaarlijk water, omdat de gemiddelde eigenaar nu eenmaal een minder ervaren en/of avontuurlijke zeiler is.
- de werf mag van geluk spreken met zulke klanten, want als alle Bav's gingen varen op zeeen en in weer waar de Zweden en Finnen met hun Baltics varen, of de Fransen met hun Beneteau's, etc, dan waren er nog veel meer kapotte Bavs. In de haven blijven ze tenminste langer heel ;-)

groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 10:04 #167692

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Neem ook eens een goede borrel Capo, dan ga je wat gemakkelijker tegen het leven aankijken i.p.v. alles zwart -wit te zien. Enne, laat mensen aub in hun waarde. :blush:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 10:10 #167694

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Een toost, dus proost!!.
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 10:20 #167698

Beste Capo,

Ik kan je complete fotoreportages tonen van mijn ex-spirit 36 waaruit blijkt dat
grondberoering niet echt bevorderlijk is voor de stijfheid van de romp.
De gewraakte bavaria uit kroatie had structurele problemen na grondberoering.
Mijn spirit 36 ook. Wil je die graag vergelijken? Dat lijkt me niet relevant voor het
topic en is zeker geen antwoord op de (onmogelijke) vraag van de TS.

H
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 10:23 #167699

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Gezien je kinderachtige reactie heb je dringend hulp nodig van een echte psycholoog Capolavoro. Mijn advies: wacht niet te lang.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 10:24 #167700

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8281
Capolavoro schrijft:
<knip>

terug naar de Bav.
Kunnen we het eens zijn over de volgende waarnemingen:

- we hebben wel filmpjes en foto's gezien van Bav-kielen met problemen (wiebelen, eraf gevallen etc)

Ja
- zoiets hebben we nog niet gezien van andere merken

Standfast, HR (welliswaar geen kiel maar wel structurele problemen), en de Spirit van Har Vogel
- er zijn nu eenmaal veel Bav's, dus in absolute aantallen ook meer problemen

Ja
- maar de gemiddelde Bav vaart minder en ook op minder gevaarlijk water, omdat de gemiddelde eigenaar nu eenmaal een minder ervaren en/of avontuurlijke zeiler is.
Is niet bewezen. Er varen genoeg Bav's rond de hele wereld met schippers uit alle rangen en standen!
- de werf mag van geluk spreken met zulke klanten, want als alle Bav's gingen varen op zeeen en in weer waar de Zweden en Finnen met hun Baltics varen, of de Fransen met hun Beneteau's, etc, dan waren er nog veel meer kapotte Bavs. In de haven blijven ze tenminste langer heel ;-)

Zie voorgaande reactie
groet
t

Groeten,
Johnnie
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 10:26 #167702

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Capo, ook bij andere merken zijn er wel eens problemen, zoals de Jeanneau die ook in dit draadje is genoemd. Hoewel ik weet dat een Bavaria hier en daar omwille van de prijs wat concessies aan de constructie doet die het misschien beter niet had kunnen doen, heb je volgens mij wel aardig last van tunnelvisie. Ik besef dat iedereen trots is op zijn eigen boot en vind dat hij de beste keus heeft gemaakt, maar dan kun je nog wel met een open vizier naar andermans mening luisteren zonder steeds te gaan "Bav & Apple" bashen.

Google maar eens op "Keel problems" plus een willekeurige bekend merk jachten, en je zult zien dat Bavaria heus niet de enige is.
Laatst bewerkt: 30 dec 2010 10:26 door beewee.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 10:26 #167703

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10162
27 Pagina's!!
Met veel plezier gelezen en veel geleerd.

Bavaria, Jeanneau, Beneteau, Hanse, Dufour, Etap, Delphia....
Allemaal productie boten.
Allemaal een plek op de markt.
En in dat opzicht allemaal kwalitatief goed.

Op internet zijn geen noemenswaardige kwaliteitsproblemen van de boten te vinden (behalve van de match 40 van Bavaria).

note: Nagenoeg alle merken gebruiken dezelfde motoren Yanmar of Volvo en dit geldt ook voor de hierboven niet vermelde kleinere boten bouwers. Dus de betrouwbaarheid van de motor kan buiten beschouwing worden gelaten.

Over de andere kwaliteit:

Een watersporten heeft nog al wat keuzes te maken aangaande zijn "nieuwe" boot.
Zo zijn daar:
Vaargebied (o.a. diepgang)
Vaargebied (zee reizen ja/nee)
Vaareigenschappen onder zeil in diverse weersomstandigheden
Vaareigenschappen op de motor
Comfort (tijdens het zeilen)
Comfort (voor/na het zeilen)
Bedieningsgemak tijdens het zeilen
Bedieningsgemak na het zeilen
Gebruikte materialen
Zeilen
Onderhoud
uiterlijk van de boot
Snelheid
Betrouwbaarheid motor
Bergruimte
Mogelijke aantal opvarenden
Gevoel
en al wat men verder belangrijk vindt.

Iedereen maakt zijn, bij hem of haar passende, keuzes.

Niemand heeft mij er hier van kunnen overtuigen dat een Bavaria een slechte overantwoord gebouwde boot is.
De boot vaart, zeilt en is onder acceptabele condities gebouwd.
De door de eigenaar geaccepteerde "mindere" eigenschappen heeft hij afgezet tegen de voordelen.
(Hij brengt zijn gezin echt niet in gevaar door voor een Bavaria te kiezen. Als iemand hier anders over denk dan gaarne onderbouwen (het wordt dan wel een heel ander draadje)).

Ik durf te stellen dat het merendeel van dit forum met veel plezier en in volle tevredenheid in een productie boot vaart.
Ik wel ;)

Ik heb veel respect voor alle kennis en kunde welke hier worden ten toon gespreid maar heb gelukkig voor onze Bavaria bezittende forum leden, na 27 pagina's, nog geen redenen gehoord waarom zij zich zorgen zouden moeten gaan maken. Gelukkig maar. ;)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 10:34 #167704

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Heeft iemand de laatste zeilen gelezen?
Daar zijn ze zeer positief over de kielconstructie en constructie in het algemeen. Ze noemen het gelijk of beter dan de concurrentie.

We hebben het dan over de nieuwe lijn, over de oude durf ik niets te zeggen.
Gib Sea 76
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 10:41 #167707

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
har.vogel schrijft:
Ik kan je complete fotoreportages tonen van mijn ex-spirit 36 waaruit blijkt dat grondberoering niet echt bevorderlijk is voor de stijfheid van de romp.
De gewraakte bavaria uit kroatie had structurele problemen na grondberoering.

har,

ik denk dat vergelijken van schades na (hard) aan de grond lopen niet iets zegt over de constructieve kwaliteit. Alles kan kapot, als de klap maar hard genoeg is. Blijft over dat jouw Spirit-kiel er nog aan zat en die van de Bav in kroatie eraf viel. Misschien had die Bav een hardere klap gemaakt?

groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 12:37 #167735

Nu even serieus ? Ok dan

Wil lekker zeilen en per se een bavaria kopen, overweeg dan een match 35 of 38.

Die boten lopen goed.

Wil je veel luxe binnenin en moet het allemaal niet snel gaan, dan is een cruiser van bavaria best ok.
In croatie hebben wij een bav39 gehuurd.

Leuk van binnen, maar voor mij niet voor herhaling vatbaar.

Volgende keer wordt het opnieuw een salona.

Waarom ? Omdat die Bavs cruisers slecht opkruisen. Met minder dan 10kn tws moet je er niet aan beginnen.

En met dat zogenaamd grootzeil dat uit de mast rolt ...

Die valt niet te trimmen.

Is in feite een Genua boot. Alleen de genua was te pruimen.

Kennelijk was is de eerste huurder die de twist in mijn Genua wou regelen, want leioog zat vast ...

Het is nu eenmaal zo, als je graag, en voortdurend net als ik naar het tuig zit te turen, opzoek naar verbetering van zeilopstelling, koop dan iets anders, geloof me vrij.


Groeten
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 12:58 #167739

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8281
Perfect Ten,

De zeilen zijn weer iets dat weinig met de kwaliteit te maken heeft. Deze kan je namelijk ook best bij North bestellen.
En dan geen rolmain, maar gewoon slab reefed...

Groeten,
Johnnie
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 13:05 #167742

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Ik heb al een tijd dit topic gevolgd,zonder er op te reageren.Ook logisch want ik heb nog nooit op een Bav gezeild.Wat ik wel weet is dat er velen(ook ik)naar de lente verlangen om eens lekker uit te zeilen. :cheer:
Laatst bewerkt: 30 dec 2010 13:06 door rsv.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 14:14 #167749

Erikdejong schrijft:
]OK, korte vraag kort antwoord,
is de reputatie van een Bavaria terecht
: Ja.[/quote]


Heeft een oceanis hier ook last van? geen idee, ik heb er nog nooit een van binnen gezien.

En wat was mijn vraag ook al weer? Is de reputatie van een Bavaria terecht t.o.v. bijvoorbeeld een oceanis.

Wil ik een bavaria met mijn eigen boot vergelijken?
Nee, ik wil de bavaria met een oceanis vergelijken.
heb ik geloof ik ook niet mijn boot aangehaald in dit onderwerp.

Ben ik bang om door een Bavaria ingehaald te worden? Nee niet echt, laat ze maar komen
.
Bij deze doe je het toch?
Verder zal ik mijn "verbale diarree" inhouden tot ik de foto's kan plaatsen.
Het is absoluut geen verbale diarre, maar een gefundeerde onderbouwing van je mening, en ik lees er graag verder over, maar ik denk dat je kennis hierover in het net nieuw gestartte topic beter op zijn plaats zal zijn.

Je gaat zo op in je kennis en in het beantwoorden van de vraag wat volgens jou een goede constructie is ( en dat is zeker leerzaam om te lezen) dat je de vraag van het topic continu negeert, zoals ik jezelf hierboven laat quoten.
Maar zie het geven van je mening niet als verbale diarre, of als een strijd. Ik, en waarschijnlijk velen met mij, incluis Baraka, vinden het zeker interessant.

Happy Sailingyear for everyone.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Laatst bewerkt: 30 dec 2010 14:24 door Sea Force One.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 14:33 #167753

@ steef,

Inderdaad waren alleen de eerste twee quotes rechtsreeks op jouw topic bedoeld, die andere waren een aanvulling/antwoord op wat reacties die er aan mijn adres waren geuit in een aantal eerdere posts...

En nee, ik zal niet zwijgen, jullie zijn nog niet van me af :)

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 15:01 #167765

Fijn om te horen, ik kijk naar je antwoorden uit.

Hele fijne jaarwisseling. In Canada toch? Dan vanuit de haven van Odessa, Oekraine, een goede wind voor het komend jaar gewenst.

( Wie heeft eigenlijk het .nl achter zeilersforum bedacht? We zitten over de hele wereld ;) )
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 17:36 #167790

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1107
Wat is eigenlijk de achtergrond van je vraag, Steef?
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.256 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl