Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bavaria, maar nu serieus.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 19:02 #167810

ArjanvdS schrijft:
Wat is eigenlijk de achtergrond van je vraag, Steef?

De discussie die ontstond over de bavaria's op de noordpool. Ik vroeg me toen af of die reputatie eigenlijk wel terecht was. Blijkt dat gezien de hoeveelheid reacties, de meeste mensen zich hier erg druk om ( kunnen/willen/moeten) maken.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 22:16 #167836

  • Cornell
  • Cornell's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Ik ben zo vrij als nieuweling hier met een paar stellingen te komen.

De vraag of de reputatie van Bavaria “terecht” is, is onzinnig en zinloos, omdat daarbij ook meteen aannames worden gedaan van wat die reputatie is. De reputatie van Bavaria is overigens prima binnen de kring van zeilers die het kunnen weten.

Als iemand vragen stelt over de reputatie van Bavaria en daarbij aangeeft neutraal te staan en er zelf niet een te willen, dan is het voor mij overduidelijk dat die persoon in de markt is voor een Bavaria ;)

Vragen over Bavaria jachten en de reputatie kunnen het best gesteld worden aan de Bavaria eigenaars club. Alle informatie is dan uit de eerste hand van mensen die het kunnen weten en niet uit de mond van schreeuwers die nog nooit een Bavaria jacht goed onderzocht hebben, laat staan ermee gezeild hebben. Zelfs als je (nog) niet een Bavaria hebt, kun je voor een paar tientjes lid worden en heb je toegang tot alle informatie en vriendelijk advies van Bavaria eigenaars. Je maakt zelfs grote kans uitgenodigd te worden om zelf eens te komen ervaren hoe een Bavaria zeilt.

Het is mij opgevallen dat het woord “doelgroep” nog al eens wordt gebruikt.
Er is geen aparte doelgroep voor Bavaria jachten. Er is een grote algemene doelgroep toerzeilers van schepen met vaste kiel. Alle fabrikanten, van Bavaria tot Najad en Beneteau tot Hallberg Rassy, richten zich op deze markt. De een is alleen wat succesvoller dan de ander.
Gebruikspatroon is ook identiek. Er steken minstens evenveel Bavaria jachten oceanen over als alle andere merken samen .

Rest de vraag waarom er nog altijd een groep schreeuwers overblijft die nog steeds elke gelegenheid gebruiken om Bavaria en Bavaria zeilers in discrediet te brengen. Het belachelijke is dat vaak blijkt dat men zelfs nooit aan boord van een Bavaria is geweest. Voor mij staat vast dat er maar een paar redenen voor zijn:

1. Men probeert door “het andere merk” in discrediet te brengen de eigen (verkeerde?) keuze voor zichzelf en anderen te rechtvaardigen.
2. Men zou graag een Bavaria jacht willen bezitten, maar kan of mag niet. Afgunst dus.
3. Men is gefrustreerd als blijkt na een vermogen te hebben neergeteld voor een dure boot, deze eigenlijk niets meer te bieden heeft dan een Bavaria, kwalitatief of anderzijds.
4. Misplaatst superioriteitsgevoel

Wat de redenen ook moge zijn, ik heb nogal te doen met deze groep. Zielig wanneer je je vrije tijd besteed aan dit soort negatief gedrag.

Dan zijn er ook nog de zgn technische specialisten die zonodig moeten aantonen dat er van alles mis is met Bavaria, zonder echte feiten aan te dragen.. Waarom? Uit bezorgdheid voor de veiligheid van anderen? Lijkt mij sterk. Op zoek naar erkenning? Waarschijnlijker.
Technische specialisten, tenzij je wat positiefs te zeggen hebt (behalve over je eigen boot), ga je tijd beter besteden. Gebruik desnoods je technische expertise om manieren aan te geven waarop mensen hun gammele boten kunnen verbeteren of veiliger kunnen maken.

Ik voel erg mee met alle eigenaars van Hallberg Rassys, die misschien wel de hypotheek op hun huis hebben moeten verhogen om zo’n boot te kunnen kopen en dan een rapport te lezen krijgen dat niets overlaat van de vermeende HR kwaliteit. :(

Ik heb het vermoeden dat dit slechts de top van de ijsberg is en en dat straks blijkt dat er andere zgn. ambachtelijk gebouwde “kwaliteits-jachten” zijn die door onvoldoende kwaliteitscontrole vol met problemen zitten. Men voelt duidelijk de grote concurrentie van geautomatiseerde werven zoals Bavaria, en zoekt naar manieren om kosten te beperken. Zonder de ingebouwde kwaliteitscontrole van de grote werven, kan dat catastrofaal zijn. Een beetje vergelijkbaar met de Engelse automobiel industrie in de jaren 60 van de vorige eeuw.


Groeten,
Cor
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 30 dec 2010 23:39 #167843

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Welkom Cor op het Zeilersforum. Eindelijk iemand met een gefundeerde en verstandige reactie.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 31 dec 2010 09:02 #167857

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Inderdaad welkom Cor, we hebben er weer iemand bij die alleen zwart- wit kan denken. hoera ! B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 31 dec 2010 09:15 #167861

Cor, mens erger je niet.

Is het je trouwens ook opgevallen dat enkel "voorstanders" van Bav zich dik maken ?
Ze voelen zich precies persoonlijk aangevallen.
Hun reactie is dan ook veelzeggend : wij moeten tenminste geen 2de hypotheek op ons huis nemen voor een Halberg Rassy.. Euh ? Quid relevantie met betrekking tot de vraag : wat vind je van een Bavaria ?

Zonder diep na te denken weet je toch waardoor Bavaria wordt gekenmerkt : (in DIE volgorde :)

1) het goedkoopste merk op de markt van nieuwe boten
2) marketingtechnisch handig inspelend op het beslissingsrecht van moeder de vrouw bij de aankoop van een schip : "En kijk mevrouw wat voor ruimte in die kasten, waar vind je dat nog ?"
3) slecht zeilende cruisers (ik wil hier oprecht uitzondering maken voor de Match serie)
4) erbarmelijk voor doorverkoop tweedehands

Ja maar, hoor ik je al steigeren, niet iedereen kan zich een X of een HR veroorloven ...

Wel antwoord hierop is : als je overweegt een Bav te kopen met een budget van 75.000 euro (want dat is reeds mogelijk voor een 30 of 32 voeger), kijk dan aub eerst even naar botentekoop.nl of andere databank en kijk wat voor mooie en vooral goedzeilende vloot daar ter beschikking ligt.

Mede door Bav haar prijspolitiek, kreeg de 2de hands markt klappen (de subprime crisis even terzijde).
Wel, ik pleit voor een automatische corrector hier.
Waarom een tweedehandse kopen, als je voor dezelfde prijs een gloednieuwe Bav kan aanschaffen ?

Komaan zeilers, draai dat even om !
waarom een nieuwe Bav kopen met haar bovenstaande eigenschappen, als je voorzelfde prijs zeg maar een Dehler 35 CWS kan krijgen.

voila, wat moest gezegd worden.

Cheers.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 31 dec 2010 10:02 #167866

Cornell schrijft:
]
.
Als iemand vragen stelt over de reputatie van Bavaria en daarbij aangeeft neutraal te staan en er zelf niet een te willen, dan is het voor mij overduidelijk dat die persoon in de markt is voor een Bavaria ;)

O ja? Goh nooit geweten dat ik niet neutraal en nieuwsgierig kan zijn. Blijkt dat ik al die tijd in de markt was voor een Bavaria. Toch vreemd, want ik heb eerder ook dingen gepost over Hunter, jeanneau, trintella en een beneteau. Ben ik blijkbaar voor veel schepen in de markt.
Vragen over Bavaria jachten en de reputatie kunnen het best gesteld worden aan de Bavaria eigenaars club. Alle informatie is dan uit de eerste hand van mensen die het kunnen weten en niet uit de mond van schreeuwers die nog nooit een Bavaria jacht goed onderzocht hebben, laat staan ermee gezeild hebben. Zelfs als je (nog) niet een Bavaria hebt, kun je voor een paar tientjes lid worden en heb je toegang tot alle informatie en vriendelijk advies van Bavaria eigenaars. Je maakt zelfs grote kans uitgenodigd te worden om zelf eens te komen ervaren hoe een Bavaria zeilt.

En laten we dan ook Shell in Nigeria bellen om te vragen of ze milieu vriendelijk produceren. En de NS of ze klaar zijn voor de winter. ZIJ kunnen het tenslotte het beste weten, ze zijn er zelf bij betrokken.
Natuurlijk is er veel kennis te halen bij de Bavaria club over Bavaria's, maar of deze kennis neutraal en ongekleurd is, is een tweede.
Het is mij opgevallen dat het woord “doelgroep” nog al eens wordt gebruikt.
Er is geen aparte doelgroep voor Bavaria jachten. Er is een grote algemene doelgroep toerzeilers van schepen met vaste kiel. Alle fabrikanten, van Bavaria tot Najad en Beneteau tot Hallberg Rassy, richten zich op deze markt. De een is alleen wat succesvoller dan de ander.
Ieder merk richt zich op een doelgroep, incluis HR en Bavaria. En deze doelgroepen zijn niet identiek, alleen financieel gezien al is er een duidelijk verschil. De slogan van HR " price is forgotten long after quality is still rememberd" lijkt mij niet echt bruikbaar voor Bavaria ( of jeanneau, Hanse etc)
Bavaria lijk mij zich wel echt op een doelgroep te richten, namelijk betaalbare cruisers maken voor een bepaald publiek.
Gebruikspatroon is ook identiek. Er steken minstens evenveel Bavaria jachten oceanen over als alle andere merken samen .
Hierbij spreek je jezelf tegen. Volgens deze redenering lijkt het alsof juist Bavaria's de oceaan oversteken, meer dan andere merken. Daarnaast zou ik graag getallen zien waarop jij je baseert. Ik zeg niet dat een bavaria niet geschikt is om een oversteek te maken. Wel heb ik een bovengemiddelde interesse in vertrekken, en lees er erg veel over. Veel mensen gaan low-budget weg, alleen lees ik niemand die dat in een Bavaria doet. Daaruit concludeer ik voorlopig dat het in ieder geval niet de meest aantrekkelijke low-budget vertrekkersboot is.
Rest de vraag waarom er nog altijd een groep schreeuwers overblijft die nog steeds elke gelegenheid gebruiken om Bavaria en Bavaria zeilers in discrediet te brengen. Het belachelijke is dat vaak blijkt dat men zelfs nooit aan boord van een Bavaria is geweest.
En dus vroeg ik mij af of de reputatie van Bavaria terecht was t.o.v. bijvoorbeeld een oceanis

Dan zijn er ook nog de zgn technische specialisten die zonodig moeten aantonen dat er van alles mis is met Bavaria, zonder echte feiten aan te dragen.. Waarom? Uit bezorgdheid voor de veiligheid van anderen? Lijkt mij sterk. Op zoek naar erkenning? Waarschijnlijker.
Technische specialisten, tenzij je wat positiefs te zeggen hebt (behalve over je eigen boot), ga je tijd beter besteden
Wat je dus eiegenlijk zegt is dat als ik een neutrale vraag stel over Bavaria, er eigenlijk alleen maar positieve dingen door technisch specialisten mogen worden geschreven. Ik sta open voor elk , gefundeerd , commentaar.
Gebruik desnoods je technische expertise om manieren aan te geven waarop mensen hun gammele boten kunnen verbeteren of veiliger kunnen maken.
Volgens sommigen valt een bavaria hier dus onder, en geven zij vanuit hun visie aan waarom dat zo is, en wat er verbeterd kan worden. Wel geef ik al enkele keren aan dat die technische discussie erg interessant is, maar niet helemaal topic gerelateerd aangezien men snel in het appel-peren verhaal valt.
Ik voel erg mee met alle eigenaars van Hallberg Rassys, die misschien wel de hypotheek op hun huis hebben moeten verhogen om zo’n boot te kunnen kopen en dan een rapport te lezen krijgen dat niets overlaat van de vermeende HR kwaliteit. :(
Een nogal ongefundeerde uitspraak, die duidelijk een stukje jalouzie lijkt te laten zien. Ik zeg dit, omdat ik (en velen met mij) het ook niet eens zijn als een Bavaria eigenaar voor slechte zeiler wordt uitgemaakt. Daarnaast doel je waarschijnlijk op het topic over de " maandagmorgen HR". Ik denk niet dat de reputatie van een werf afhangt van 1 fout schip. Anders zijn we snel klaar met dit topic, gezien de kielproblemen die geconstateerd zijn bij enkele schepen.
Men voelt duidelijk de grote concurrentie van geautomatiseerde werven zoals Bavaria, en zoekt naar manieren om kosten te beperken. Zonder de ingebouwde kwaliteitscontrole van de grote werven, kan dat catastrofaal zijn. Een beetje vergelijkbaar met de Engelse automobiel industrie in de jaren 60 van de vorige eeuw.
Eens dat de concurrentie de hete adem voelt van Bavaria. Alleen automatisering en standaardisatie betekent ook altijd compromissen moeten zoeken tov bijv gewicht vs snelheid comfort vs zeileiegenschappen prijs vs materiaalkeuze etc. Ik pleit niet voor niets om een Bavaria met een gelijkwaardig schip te vergelijken zoals een oceanis. Wat jij doet is vrij absurd, door Bavaria met HR te vergelijken en vervolgens te concluderen dat het verschil in een te hoge 2e hypotheek zal zitten.

M.a.w. Cor, van harte welkom op het forum. Ik ben erg blij met je deelname aan de discussie, maar zoals ik al reeds eerder heb opgemerkt, hoor ik graag FEITEN. Jij komt vooral met aannames en veronderstellingen die duidelijk op een sociaal-emotionele basis zijn gefundeerd ipv rationele.
Het lijkt er meer op dat jij je frustraties kwijt wil over het feit dat veel mensen roepen dat Bavaria een slechte reputatie heeft. Ik wil slechts weten op basis van feitelijke gegevens of dat wel of niet zo is.
" doe een ander niet wat u niet wilt dat u geschiedt" lijkt een mooie uitspraak die hierop van toepassing is.
-HR eigenaren hebben een hoge hypotheek
-iedereen zonder Bavaria reageert uit afgunst
-Iedereen met een ander schip dan een Bavaria baalt omdat een Bavaria beter is.
-De topic starter is zelf in de markt voor een Bavaria.
-Ieder technisch specialist die niet voor Bavaria is, moet zijn tijd beter gaan besteden en is zielig.

Gelukkig wordt er niet zo over Bavaria gereageerd zoals jij wel doet op de reacties op dit topic.

Graag hoor ik je zinnige inbreng, maar dan wel gebaseerd op feiten en niet op verobderstellingen, vooroordelen en ( jawel, ik gebruik het juiste woord) beledigingen aangaande reacties van andere forum gebruikers.

Met vriendelijke groet,

Steef
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 31 dec 2010 10:03 #167867

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@perfect ten: Even snel een reactie, ook zonder diep nadenken:

1) Nou en? Daarmee is een nieuwe boot toegankelijk voor meer mensen. Daarnaast: er is er altijd eentje de goedkooptse.
2) Wederom: nou en? Blijkbaar mikken ze op boten die ruimte en comfort bieden en daarmee op een doelgroep _buiten_ de hardcore zeilers.
3) Dat hangt er vanaf waar je het mee vergelijkt en daarnaast ook welke eisen je stelt. De doelgroep van Bavaria is een andere doelgroep dan die van X-Yachts en wellicht stellen ze andere eisen aan de veelgenoemde 'zeileigenschappen'? Zet overigens eens een slechte zeiler in een boot met 'goede zeileigenschappen' en omgekeerd en laat ze een wedstrijd tegen elkaar zeilen. Wie gaat er winnen?
4) Erbarmelijk omdat je voor de prijs van een tweedehands ook een nieuwe Bav koopt? Tja, misschien liggen de vraagprijzen op de tweedehands markt wel gewoon veel te hoog. Waarmee meteen duidelijk is wat nou de _ware_ reden is van de klappen op de tweedehandsmarkt. Daar heeft de prijspolitiek van een werf helemaal niets te maken. Of moeten ze de nieuwprijs maar gewoon verdubbelen omdat er dan meer occasies worden verkocht? Het effect daarvan hebben we in sloepenland gezien... :dry:
Laatst bewerkt: 31 dec 2010 10:04 door sigdock.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 31 dec 2010 10:24 #167868

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Cornell schrijft:
Ik ben zo vrij als nieuweling hier met een paar stellingen te komen.

De vraag is onzinnig en zinloos,

schreeuwers die nog nooit een Bavaria jacht goed onderzocht hebben, laat staan ermee gezeild hebben.

Er steken minstens evenveel Bavaria jachten oceanen over als alle andere merken samen .

groep schreeuwers overblijft die nog steeds elke gelegenheid gebruiken om Bavaria en Bavaria zeilers in discrediet te brengen.

de eigen (verkeerde?) keuze voor zichzelf en anderen te rechtvaardigen.
Men zou graag een Bavaria jacht willen bezitten, maar kan of mag niet. Afgunst dus.
Men is gefrustreerd als blijkt na een vermogen te hebben neergeteld voor een dure boot, deze eigenlijk niets meer te bieden heeft dan een Bavaria, kwalitatief of anderzijds.
Misplaatst superioriteitsgevoel

Zielig wanneer je je vrije tijd besteed aan dit soort negatief gedrag.

zgn technische specialisten die zonodig moeten aantonen dat er van alles mis is met Bavaria, zonder echte feiten aan te dragen..

Cor, welkom!
ik ben het met steef eens dat je wel erg weinig (geen) feiten presenteert hier, en vooral veel emotionele onzin.

groet
t
Laatst bewerkt: 31 dec 2010 11:34 door Capolavoro.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 31 dec 2010 10:55 #167872

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Vragen kan wel maar stoor je niet aan het antwoord!!.
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 31 dec 2010 11:04 #167875

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8921
Het lijkt er op dat deze discussie verworden is tot een puur emotionele aangelegenheid, jammer, want het topic begon erg nuttig.
Onwaardig hoe forumleden elkaar bejegenen, zie als voorbeeld de laatste reactie van Capolavaro. Lijkt me beter dit item te stoppen, want er komt weinig zinnigs meer uit.
Alles is al gezegd!
En om mezelf te citeren (1001 reacties geleden): een polyvalk of Bavaria koop je niet uit emotie, dat is puur een zakelijke beslissing. Daarvoor hoef je alleen maar te kijken naar wat in de verhuur massaal wordt aangeboden.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 31 dec 2010 11:14 #167877

Word het niet eens tijd voor een slotje?
Anders kiezen ze straks voor de volgende meeting op een grasveld bij beverwijk.. :P
(Verder discussieren mag van mij ook hoor, wil niemand monddood maken).
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 31 dec 2010 11:23 #167878

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Kom kom, het blijft nog steeds mid winter en met de volgende meeting proosten we alles weer "regt" en worden we het eens dat we het niet over alles eens worden.

Proost vast voor 2011 allemaal. :laugh:

Bav rules .... what ever. Ik vaar ook zo'n Volkswagen uit de jaren 80 maar wel een rappe gepimpte. :woohoo:

Waar ik nu eens echt benieuwd naar ben is de reactie van Bavaria zelf op alle oprecht gemeende technische / constructieve "tips" die hier gegeven worden.

Als leek kan ik niet anders dan slikken en spijt hebben geen vak geleerd te hebben echter ook bij bav werken geen ongeschoolde west/zuid/noord/ oostblokkers achter de tekentafel. Alles heeft dus een reden.

Gr michel
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 31 dec 2010 11:29 #167879

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
waverider82 schrijft:
Word het niet eens tijd voor een slotje?

volgens mij niet:
- erikdejong heeft foto's beloofd van bav's
- ik heb toegezegd meetcijfers van de constructie van mijn boot te leveren (als het lekker dooit ;-) )
- en zo af en toe komen toch de feiten waar TS Steef om gevraagd heeft!

groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 31 dec 2010 11:35 #167880

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Als iemand vindt dat hij, zij of een ander onheus wordt bejegend dan is daarvoor de ""rapporteer aan moderator" knop.

Sluiten of slotje? Nee.

Om reden van onzinnige bijdrage's? Als dat de reden van sluiten zou zijn...

Om reden van onheuse bejegening? zie mijn eerste opmerking.

Om reden dat alles al gezegd zou zijn? Waarom reageert men -soms inhoudelijk- dan nog steeds?

Om reden dat het uit de hand loopt? Ja, dat kan. Vandaar dat de mod's dit topic met meer dan gemiddelde aandacht volgen en ingrijpen als we dat nodig achten. :P
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 31 dec 2010 11:59 #167883

  • Gos
  • Gos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 213
nou,ik wil mij nergens mee bemoeien hoor. maar ik zou best een bavaria willen hebben.HaHa :blush: :blush:alleen kan het niet betalen
en wat anderen daar van vinden so what ieder zijn meug.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 31 dec 2010 12:12 #167887

Ok, niks gezegd ;) Wel allemaal het hoofd koel houden he? T is koud zat buiten dus lijkt me niet moeilijk ;)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 31 dec 2010 14:07 #167896

Ik zie nog steeds zinnige bijdragen komen en zou het zonde vinden om dit topic te stoppen. Juist nu veel emotionele aspecten ' geventileerd' zijn, kunnen de rationele zaken beter belicht worden lijkt mij.

Ook moeten we ons realiseren dat wat soms vriendelijk getypt wordt, op een forum hard kan overkomen. Verduidelijking vragen is dan het juiste middel, hard in de aanval daarop gaan niet natuurlijk.

Zullen we weer ontopic gaan??

Ik vind het idee om contact op te nemen met Bavaria nog steeds een goed idee ( zie eerdere posts). Echter, wat willen we precies weten dan? Denk er eerst eens goed over na, of het relevant is. Zeilen etc zijn niet relevant. Wellicht kunnen we dqan een a4 vol inhoudelijke vragen sturen aan Bavaria, met de vraag of ze ons opheldering kunnen geven.

En speciaal voor eenieder die zich onheus bejegend voelt, de bavaria nauwkeurig wil bestuderen , er nog nooit een gezien heeft of het gewoon leuk vind om naar te kijken
: www.bavaria-yachtbau.com/compa.../sailing-yachts.html
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 31 dec 2010 14:28 #167903

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Gos schrijft:
nou,ik wil mij nergens mee bemoeien hoor. maar ik zou best een bavaria willen hebben.
Mij mogen ze er ook eentje cadeau doen, ik zou me er niet in schamen. Misschien dat ik 'm zou laten inspecteren voordat ik er groot water mee op ga, maar that's it.

Bijkomend voordeel: als ik weer eens een blunder uithaal dan kan ik doen of ik 'm gehuurd heb en niet beter weet. :P
Laatst bewerkt: 31 dec 2010 14:29 door beewee.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 31 dec 2010 17:20 #167924

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Als we het hebben over een com naar de bav werf denk ik aan de constructieve zaken die zijn aangereikt vanuit de andere kant van de wereld. Als het inderdaad zo is dat deze tegen relatief minimale kosten zijn door te voeren en inderdaad het effect bewerkstelligen kan niemand daar bezwaar tegen hebben. Natuurlijk verwacht ik een reactie terug in de trend van "is reeds conform gestelde eisen" or what ever maar ook is het mogelijk dat ze daadwerkelijk inhoudelijk ingaan op de vraag waarom het is gedaan zoals het wordt gedaan en waarom men de ZF optie (nog) niet heeft verkozen.

Achter de schermen is er kennis genoeg om rond de tafel eens concrete vragen te formuleren ongeacht of men het eens is met de voorgestelde zaken.

Aan de top hebben de eigenaren van bav nu ook toch Dehler en Hanse in de boeken? Die boten worden toch constructief niet allemaal identiek gebouwd? Ik ben wel nieuwschierig naar waarom dat zo is. Zijn alle methoden even goed, zit er toch een prijsverschil in. gaat de werf straks wel over naar 1 bouwwijze en welke is dat dan en waarom / waarom niet?

Gr Michel
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 jan 2011 01:56 #167943

  • macbud
  • macbud's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
nou, kom maar op dan. Waarom heb je die Bav32 gekozen, waar staan die tests en wat heb je aan de boot laten veranderen en waarom?

groet
t

ga jij mij nu vertellen dat jouw persoonlijke wijzigingen aan de Bav en je prive redenen om m te kopen met Google te vinden zijn ??
Ik stel jou een serieuze vraag en je geeft geen antwoord, dat kunnen we in ieder geval nu vaststellen.
groet
t

gevonden!
www.buddenberg.nl/
verhuurt een nog te leveren Bav32......

echter aldaar geen woord over de genoemde aangebrachte wijzigingen, of het moeten de genoemde pollepel en juslepel zijn?

groet
t

Cor, welkom!
ik ben het met steef eens dat je wel erg weinig (geen) feiten presenteert hier, en vooral veel emotionele onzin.

groet
t

Hoezo emotionele onzin, zie bovenstaande t, nog steeds geen test gevonden zeker! Dus als er iemand emotionele onzin verkoopt ben jij het wel maar dat is niet erg. In het land der blinden is éénoog koning. Maar sans rancune t, Happy 2011 en als je nog wat wil weten of meten aan een Bav dan ben je altijd van harte welkom.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 jan 2011 10:18 #167954

Ondanks dat ik het een steeds irritanter topic vind worden, lees ik toch gewoon mee :blush:
Ik snap alleen niet helemaal waarom mensen zich zo op kunnen winden over dit onderwerp.

Ik geloof ook niet dat er iets uit gaat komen. 'Laten we het aan Bavaria zelf vragen' klinkt heel leuk, maar denkt iemand dat er een goed onderbouwde reactie van de werf gaat komen? Omdat een aantal leden van het Nederlandse Zeilersforum het vraagt? Zolang ze zoveel boten bouwen EN verkopen, is er niet echt reden om iets te gaan veranderen, lijkt me?

Verder lijkt mij dat Bavaria zelf best wel goed weet wat er aan de boot top-kwaliteit is en welke onderdelen 90% (of minder, geen idee) en dat ze ook echt wel weten waarom ze daarvoor kiezen. :blush: Dat ze veel boten verkopen houdt ook in dat er een groot aantal zeilers is dat een Bav heeft. En dat zijn echt niet ALLEMAAL de in dit topic aangehaalde 'typische Bavaria zeilers', daar zitten vast ook heel veel mensen tussen die technische problemen op hun boot zouden kunnen vinden en beoordelen, en daar mee naar hun dealer gaan. Ik kan me dus voorstellen dat er best wel wat ervaringen van eigenaars terug komen bij de werf, en dat ze daar iets mee doen ALS ze dat nodig vinden.

Als je 'goedkoop' wil zijn en blijven, moet je zorgen dat je zoveel mogelijk boten bouwt (en dat lukt ze toch aardig) zodat je kortingen krijgt bij de leveranciers en je productieproces daarop aanpassen.

Ik neem toch aan dat Bav best weet dat sommige zaken beter zouden kunnen (en dat is natuurlijk ook bij andere boten zo, op ELKE boot is wel iets te verbeteren), maar als dat betekent dat je productieproces aangepast moet worden is dat voor Bav wel een duur grapje. Aangezien veel zaken computergestuurd / automatisch gedaan worden, is het minder makkelijk dit te wijzigen dan tegen iemand te zeggen (ik noem maar iets) dat `ie daar even een andere bout in moet draaien, een extra laagje glasmat moet leggen of weet ik veel wat.

By the way: Happy Newyear aan iedereen! Dat iedereen weer veel mag zeilen op de boot waar hij/zij zich happy op/mee voelt B)
Groeten,
Reinier
Laatst bewerkt: 01 jan 2011 10:20 door ReinierZeilt.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 jan 2011 10:41 #167959

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
macbud schrijft:
Maar sans rancune t, Happy 2011 en als je nog wat wil weten of meten aan een Bav dan ben je altijd van harte welkom.

jij ook een mooi2011, macbud, dat je Bav maar lang mag blijven drijven ;-)

groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 jan 2011 11:42 #167964

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10162
In de Zeilen van Februari 201o wordt de nieuwe Bavaria 32 getest door het team van Henk Beezemer. Ik ga er maar gemakshalve vanuit dat Henk meer boten heeft onderzocht dan menigeen hier. Hij is meer dan positief over de Roer en Kirlconstructie ze krijgen allebij het op een na hoogsthaalbare cijfer.

Is Henk helemaal de weg kwijt?
Of is Henk wel degelijk objectief?

Ik hou het maar op het laatste.

Hij geeft wel aan dat de boot wat zeil te kort komt maar andere zeilen staan op de optie lijst welke hij dan ook van harte aanbeveelt.

Met vriendelijke Nieuwjaarswensen en een gezond en goed zeiljaar toegewenst.

Geert



note:
//Als toegift;//

Zeilen..en zeilplezier .. Wat is dat eigenlijk?

Ik ben bijvoorbeeld al blij als je mij op een houten vlot zet met een mast en een paar zeilen er bij. Ik geniet van het zijn in de natuur. Ik draai mijn kop in de wind en voel aan mijn oren waar de wind weg komt.... Trek de lappen omhoog en kies mijn koers. Samen een met mijn vlot en de wind...

Ik ben ook heel gelukkig wanneer ik op b.v. een Firt 40 of op een SunFast3200 mag spelen.

Mijn gezin wordt erg gelukkig wanneer we met zijn allen op het water worden voortbewogen door de wind op weg naar een leuke ankerplek om b.v. te zwemmen. Een lekkere ruime kuip, verwarming, douche op het achterdek, oven grote koelkast worden dan als pre genoemd. O.. ja aangaande het zeilen hebben ze ook wel wensen. Niet al te scheef en LazayJacks met Bag.. lekker makkelijk. Ook ik geniet zoals eerder gezegd van het zijn op het water .... maar ook van mijn spaarzame tijd met mijn gezin.

Vanwege dit compromis ging mijn wens voor Winner 950 als volgende boot niet door (te kleine kuip etc.).
Langzaam cristaliseert zich nu een boot type uit als mogelijke opvolger van onze huidge(hierover evt. later meer). En ook hier kijk ik met volle teugen naar uit.

Zeilen is meer dan een boot waar je de laatste 0,1 knoop uit perst. Zeilen is ook voor velen een beleving. En volgens mij kun je deze beleving ook ervaren op een Bavaria.
(p.s. ik ga jullie later niet verassen met de aanschaf van een Bavaria ;))

//einde toegift.//
Laatst bewerkt: 01 jan 2011 11:46 door groom.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 jan 2011 12:08 #167970

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2184
Ik had ook al eerder zoiets aangehaald: in Yachting Monthly december 2010:
Bavaria 40 getest. Score totaal 83 van 100. De laagste scores op gebied van indeling dek en navigatiehoek (7 punten van de 10). Op gebied van constructie 9 punten van de 10!
In het artikel staat ook nog dat de nieuwe constructie 70% stijver is dan de vorige modellen.

Verder staat in hetzelfde blad nog een artikel over boten met verloren kielen: onder meer een Sun Odeyssey 37 en een aantal one-off boten van meer dan 40 voet.
Er staat overigens ook een handig checklistje om de bevestiging van je kiel te controleren!
Wedden dat al die Bavaria Kritiekasters nu even snel dat lijstje gebruiken om hun dierbare bezit toch maar even te controleren?
Laatst bewerkt: 01 jan 2011 12:09 door pieter2.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 jan 2011 12:25 #167974

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
pieter2 schrijft:
Yachting Monthly december 2010:
In het artikel staat ook nog dat de nieuwe constructie 70% stijver is dan de vorige modellen.
dat is nogal wat, zoveel steviger!
zou er een reden voor die verbetering zijn, denk je?
of is het gewoon liefdadigheid van de werf?

groet
t
Laatst bewerkt: 01 jan 2011 12:38 door Capolavoro.
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.236 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl