Cornell schrijft:
]
.
Als iemand vragen stelt over de reputatie van Bavaria en daarbij aangeeft neutraal te staan en er zelf niet een te willen, dan is het voor mij overduidelijk dat die persoon in de markt is voor een Bavaria

O ja? Goh nooit geweten dat ik niet neutraal en nieuwsgierig kan zijn. Blijkt dat ik al die tijd in de markt was voor een Bavaria. Toch vreemd, want ik heb eerder ook dingen gepost over Hunter, jeanneau, trintella en een beneteau. Ben ik blijkbaar voor veel schepen in de markt.
Vragen over Bavaria jachten en de reputatie kunnen het best gesteld worden aan de Bavaria eigenaars club. Alle informatie is dan uit de eerste hand van mensen die het kunnen weten en niet uit de mond van schreeuwers die nog nooit een Bavaria jacht goed onderzocht hebben, laat staan ermee gezeild hebben. Zelfs als je (nog) niet een Bavaria hebt, kun je voor een paar tientjes lid worden en heb je toegang tot alle informatie en vriendelijk advies van Bavaria eigenaars. Je maakt zelfs grote kans uitgenodigd te worden om zelf eens te komen ervaren hoe een Bavaria zeilt.
En laten we dan ook Shell in Nigeria bellen om te vragen of ze milieu vriendelijk produceren. En de NS of ze klaar zijn voor de winter. ZIJ kunnen het tenslotte het beste weten, ze zijn er zelf bij betrokken.
Natuurlijk is er veel kennis te halen bij de Bavaria club over Bavaria's, maar of deze kennis neutraal en ongekleurd is, is een tweede.
Het is mij opgevallen dat het woord “doelgroep” nog al eens wordt gebruikt.
Er is geen aparte doelgroep voor Bavaria jachten. Er is een grote algemene doelgroep toerzeilers van schepen met vaste kiel. Alle fabrikanten, van Bavaria tot Najad en Beneteau tot Hallberg Rassy, richten zich op deze markt. De een is alleen wat succesvoller dan de ander.
Ieder merk richt zich op een doelgroep, incluis HR en Bavaria. En deze doelgroepen zijn niet identiek, alleen financieel gezien al is er een duidelijk verschil. De slogan van HR " price is forgotten long after quality is still rememberd" lijkt mij niet echt bruikbaar voor Bavaria ( of jeanneau, Hanse etc)
Bavaria lijk mij zich wel echt op een doelgroep te richten, namelijk betaalbare cruisers maken voor een bepaald publiek.
Gebruikspatroon is ook identiek. Er steken minstens evenveel Bavaria jachten oceanen over als alle andere merken samen .
Hierbij spreek je jezelf tegen. Volgens deze redenering lijkt het alsof juist Bavaria's de oceaan oversteken, meer dan andere merken. Daarnaast zou ik graag getallen zien waarop jij je baseert. Ik zeg niet dat een bavaria niet geschikt is om een oversteek te maken. Wel heb ik een bovengemiddelde interesse in vertrekken, en lees er erg veel over. Veel mensen gaan low-budget weg, alleen lees ik niemand die dat in een Bavaria doet. Daaruit concludeer ik voorlopig dat het in ieder geval niet de meest aantrekkelijke low-budget vertrekkersboot is.
Rest de vraag waarom er nog altijd een groep schreeuwers overblijft die nog steeds elke gelegenheid gebruiken om Bavaria en Bavaria zeilers in discrediet te brengen. Het belachelijke is dat vaak blijkt dat men zelfs nooit aan boord van een Bavaria is geweest.
En dus vroeg ik mij af of de reputatie van Bavaria terecht was t.o.v. bijvoorbeeld een oceanis
Dan zijn er ook nog de zgn technische specialisten die zonodig moeten aantonen dat er van alles mis is met Bavaria, zonder echte feiten aan te dragen.. Waarom? Uit bezorgdheid voor de veiligheid van anderen? Lijkt mij sterk. Op zoek naar erkenning? Waarschijnlijker.
Technische specialisten, tenzij je wat positiefs te zeggen hebt (behalve over je eigen boot), ga je tijd beter besteden
Wat je dus eiegenlijk zegt is dat als ik een neutrale vraag stel over Bavaria, er eigenlijk alleen maar positieve dingen door technisch specialisten mogen worden geschreven. Ik sta open voor elk , gefundeerd , commentaar.
Gebruik desnoods je technische expertise om manieren aan te geven waarop mensen hun gammele boten kunnen verbeteren of veiliger kunnen maken.
Volgens sommigen valt een bavaria hier dus onder, en geven zij vanuit hun visie aan waarom dat zo is, en wat er verbeterd kan worden. Wel geef ik al enkele keren aan dat die technische discussie erg interessant is, maar niet helemaal topic gerelateerd aangezien men snel in het appel-peren verhaal valt.
Ik voel erg mee met alle eigenaars van Hallberg Rassys, die misschien wel de hypotheek op hun huis hebben moeten verhogen om zo’n boot te kunnen kopen en dan een rapport te lezen krijgen dat niets overlaat van de vermeende HR kwaliteit.

Een nogal ongefundeerde uitspraak, die duidelijk een stukje jalouzie lijkt te laten zien. Ik zeg dit, omdat ik (en velen met mij) het ook niet eens zijn als een Bavaria eigenaar voor slechte zeiler wordt uitgemaakt. Daarnaast doel je waarschijnlijk op het topic over de " maandagmorgen HR". Ik denk niet dat de reputatie van een werf afhangt van 1 fout schip. Anders zijn we snel klaar met dit topic, gezien de kielproblemen die geconstateerd zijn bij enkele schepen.
Men voelt duidelijk de grote concurrentie van geautomatiseerde werven zoals Bavaria, en zoekt naar manieren om kosten te beperken. Zonder de ingebouwde kwaliteitscontrole van de grote werven, kan dat catastrofaal zijn. Een beetje vergelijkbaar met de Engelse automobiel industrie in de jaren 60 van de vorige eeuw.
Eens dat de concurrentie de hete adem voelt van Bavaria. Alleen automatisering en standaardisatie betekent ook altijd compromissen moeten zoeken tov bijv gewicht vs snelheid comfort vs zeileiegenschappen prijs vs materiaalkeuze etc. Ik pleit niet voor niets om een Bavaria met een gelijkwaardig schip te vergelijken zoals een oceanis. Wat jij doet is vrij absurd, door Bavaria met HR te vergelijken en vervolgens te concluderen dat het verschil in een te hoge 2e hypotheek zal zitten.
M.a.w. Cor, van harte welkom op het forum. Ik ben erg blij met je deelname aan de discussie, maar zoals ik al reeds eerder heb opgemerkt, hoor ik graag FEITEN. Jij komt vooral met aannames en veronderstellingen die duidelijk op een sociaal-emotionele basis zijn gefundeerd ipv rationele.
Het lijkt er meer op dat jij je frustraties kwijt wil over het feit dat veel mensen roepen dat Bavaria een slechte reputatie heeft. Ik wil slechts weten op basis van feitelijke gegevens of dat wel of niet zo is.
" doe een ander niet wat u niet wilt dat u geschiedt" lijkt een mooie uitspraak die hierop van toepassing is.
-HR eigenaren hebben een hoge hypotheek
-iedereen zonder Bavaria reageert uit afgunst
-Iedereen met een ander schip dan een Bavaria baalt omdat een Bavaria beter is.
-De topic starter is zelf in de markt voor een Bavaria.
-Ieder technisch specialist die niet voor Bavaria is, moet zijn tijd beter gaan besteden en is zielig.
Gelukkig wordt er niet zo over Bavaria gereageerd zoals jij wel doet op de reacties op dit topic.
Graag hoor ik je zinnige inbreng, maar dan wel gebaseerd op feiten en niet op verobderstellingen, vooroordelen en ( jawel, ik gebruik het juiste woord) beledigingen aangaande reacties van andere forum gebruikers.
Met vriendelijke groet,
Steef