Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bavaria, maar nu serieus.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 09:31 #168263

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
groom schrijft:
Ik vond deze uitspraak van je wel treffend:
if there is a problem, the sea will find it....

En daar zal dan toch wel melding van gemaakt worden.....

zeker!
dat staat op Youtube als wiebelende of afgevallen kielen,
in onderzoeksverslagen (de Maxfun35) en op de site van de KNRM ;-)

groet
t
Laatst bewerkt: 03 jan 2011 09:32 door Capolavoro.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 12:51 #168278

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Het team van Henk Bezemer heeft de Moody 45DSe tot boot van het jaar benoemd!
Henk Bezemer is inderdaad behoorlijk de weg kwijt!
Een boot zonder uitzicht als je achter het roer staat!
Een boot met en schuifpuiin naar de kuip!

Hoe geloofwaardig kan je overkomen als "onafhankelijk" redacteur.

Groet D
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 13:04 #168281

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Beste D,
Misschien heeft de Moody andere kwaliteiten die Henk tot deze keuze gebracht hebben.
Hoezo zou hij niet onafhankelijk zijn?
Jouw opmerking hierover is minstens zo tendentieus als jij de keuze van Henk vindt.
Zeilersgroet, rakadam
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 13:10 #168282

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
rakadam schrijft:
Misschien heeft de Moody andere kwaliteiten

de vertaling van Moody volgens www.mijnwoordenboek.nl is:
humeurig, knorrig, nurks, slecht gehumeurd, gemelijk, sikkeneurig, triest, somber, zwaarmoedig, troosteloos, naargeestig, stuurs, wrevelig

dus dat kan het niet geweest zijn ;-)
groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 13:17 #168283

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
rakadam schrijft:
Beste D,
Misschien heeft de Moody andere kwaliteiten die Henk tot deze keuze gebracht hebben.
Hoezo zou hij niet onafhankelijk zijn?
Jouw opmerking hierover is minstens zo tendentieus als jij de keuze van Henk vindt.
Zeilersgroet, rakadam

De boot heeft vast kwaliteiten.
Maar het blad zeilen zou toch het zeilen als belangrijke factor moeten laten meewegen. Als je achter het roer staat zie je niets.
Dat heeft niets meer met zeilen te maken lijkt mij.
Ik herhaal: het blad zeilen is behoorlijk de weg kwijt.
Zal wel te maken hebben met advertentie inkomsten.

Groet D
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 13:53 #168287

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8277
Capolavoro schrijft:
rakadam schrijft:
Misschien heeft de Moody andere kwaliteiten

de vertaling van Moody volgens www.mijnwoordenboek.nl is:
humeurig, knorrig, nurks, slecht gehumeurd, gemelijk, sikkeneurig, triest, somber, zwaarmoedig, troosteloos, naargeestig, stuurs, wrevelig

dus dat kan het niet geweest zijn ;-)
groet
t

Als je zo gaat beginnen... Ik kan dan ook niet veel zijn...

Vertaling van Slob uit de van Dale:
van Dale schreef :
slob (telbaar zelfstandig naamwoord)
1 (informeel) luie stomkop
sukkel, vent van niks
2 (informeel) smeerlap
slons, voddige kerel

Ik denk dat ik maar een salarisverlaging ga vragen dan...

;)

Groeten,
Johnnie
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 14:03 #168288

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
CHINOOK schrijft:
Maar het blad zeilen zou toch het zeilen als belangrijke factor moeten laten meewegen. Als je achter het roer staat zie je niets.
Oh... maar daar hebben ze over nagedacht! Ze hebben bedacht dat je prima dwars door de salon naar voren kunt kijken! :bonk:

Zeilen test Moody 45 DSe
Zeilen boot van het jaar

(pdf's komen rechtstreeks van de moody site, dus met de copyright zit het dan wel goed zou je zeggen...)


Edit:
misschien tijd voor een afsplitsing? Dit heeft weinig meer met Bavaria te maken.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 03 jan 2011 14:05 door Hen3.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 14:43 #168291

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8918
Om bij het onderwerp te blijven: "In de
categorie ‘waar voor je geld’ staat de Bavaria
Cruiser 32 op eenzame hoogte."
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 15:14 #168296

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
CHINOOK schrijft:
Henk Bezemer is inderdaad behoorlijk de weg kwijt!

die opmerking van Chinook heeft mij ertoe aangezet me door 42 boottesten op de zeilen.com site heen te worstelen, en er een kleine (8 pagina's...) samenvatting van te maken (met knippen en plakken, niet zelf geschreven...)

Wat valt op en is nuttig voor de Bavaria discussie:

- vrijwel in elke test wordt de prijs betrokken in het oordeel, en heel erg vaak wordt een opmerking gemaakt als 'kwaliteit kost nu eenmaal geld'! Dat willen wij in de Bav-discussie nog niet zo toegeven ;-)
- met die opmerking worden ook kwalitatief mindere boten 'goedgepraat'. Ze kosten immers niet zoveel...
- van de 42 tests zijn er maar 2 echt kritisch: de Drascombe Drifter 22, ivm CE-problemen, en de Hunter 25, wegens de slechte zeileigenschappen. Da's wel weinig, 2 uit 42 met serieuze kritiek.
- de bekende opmerkingen over bilge, ventilatie en plaats van de zware gewichten komen zeer regelmatig langs (de helft?)
- Bavaria, Delphia en Harmony worden consequent als 'prijskrakers' betiteld. (tests zijn natuurlijk wel 2006-2010)

wie de samenvatting wil ontvangen: een PBtje pls.

groet
t
Laatst bewerkt: 03 jan 2011 15:18 door Capolavoro.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 16:14 #168309

  • Republiek
  • Republiek's Profielfoto
Laten we eerlijk wezen: er worden ook niet echt slechte boten meer gemaakt... Er zit natuurlijk kwaliteit en image verschil in, maar echt slechte boten worden al een tijdje niet meer gemaakt (net als met auto's etc)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 16:25 #168311

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Republiek schrijft:
Laten we eerlijk wezen: er worden ook niet echt slechte boten meer gemaakt... Er zit natuurlijk kwaliteit en image verschil in, maar echt slechte boten worden al een tijdje niet meer gemaakt (net als met auto's etc)

echt slecht, dat zou je niet meer verkopen, deze dagen... we weten allemaal teveel ervan.

Maar de tekst van Bezemer over de Bavaria 38 (2009) is toch wel behoorlijk duidelijk over kwaliteitsverschil:

"Als de Bavaria 38 representatief is voor de hele serie nieuwe Bavaria’s, dan heeft de werf duidelijk een stap voorwaarts gemaakt. Er zijn nog altijd wel wat zaken die verbeterd kunnen worden, maar de algehele indruk is positief.
Zou je met deze 38 de wereld rond kunnen varen via de tropenroute? Dat kan, daar hoeft geen twijfel over te bestaan. Het is een heel andere vraag of jachten als dit voor dergelijke reizen ontworpen zijn. Dat zijn ze niet. Als u een dergelijk jacht zoekt, moet u in een heel andere prijsklasse gaan zoeken."

Daar kun je ook in lezen dat vóór deze duidelijke stap voorwaarts het oordeel niet positief is geweest.
En er staat ook nog waarvoor ze NIET zijn ontworpen...

www.zeilen.nl/boottesten/bavar...tap-voorwaarts/11551

groet
t
Laatst bewerkt: 03 jan 2011 16:55 door Capolavoro.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 17:48 #168336

Capolavoro schrijft:
Daar kun je ook in lezen dat vóór deze duidelijke stap voorwaarts het oordeel niet positief is geweest.
En er staat ook nog waarvoor ze NIET zijn ontworpen...

www.zeilen.nl/boottesten/bavar...tap-voorwaarts/11551

groet
t
Niet helemaal waar, een Bavaria is goed gekeurd voor CE A DUS wel degelijk voor onbeperkt gebruik ontworpen. Athans dat claim je als je een waardering in deze categorie aanvraagt. En wat mij betreft schuilt nu daar juist het grote probleem...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 03 jan 2011 17:51 door Erikdejong.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 18:56 #168362

Ik zat te zoeken naar wat een CE A markering nou eigenlijk inhoudt. Ik kwam (echt waar, heel toevallig) terecht in een topic op de zeilen site, dat gaat over precies hetzelfde onderwerp als hier, dus: Bavaria test in Zeilen.

Voor degenen die geen zin hebben dit uiterst lange topic te lezen: Iemand vraagt ergens aan Henk Bezemer waarom hij over een Bavaria met CE A zegt dat hij hem niet geschikt vindt om de oceaan mee over te steken. Hij antwoord daarop:
Nu je vraag, een moeilijke. Ik ben zelf een flink aantal keren de Atlantische Oceaan overgestoken en heb op de andere Oceanen gevaren in jachten van 5,60 meter tot ruim achttien meter, meestal alleen, soms met bemanning. Ooit heb ik in een Waarschip 570 de orkaan Eduard uitgereden. Ik heb me in het kader van mijn werk bovendien al twintig jaar verdiept in kwesties als zeewaardigheid van jachten. Weet ik wat oceaanwaardig is? Nee, ik heb niet het flauwste idee. Onlangs verdween een negentien meter lang jacht van aluminium (een gedegen Koopmansontwerp naar ik meen) met een zeer ervaren bemanning tussen de Azoren en het Kanaal. Het jacht is nu al meer dan drie manden vermist. Michiel Scholtes schreef daar in een nummer van Zilt van een kleine maand geleden een aangrijpend verhaal over en meteoroloog Henk Huizinga analyseerde het beestenweer wat dit jacht trof. Overvaren? Gekenterd? Bemanning overboord geslagen? Waarschijnlijk zal niemand het ooit weten.
De Ontwerp Categorie A van de CE heet oceaanwaardig. De commissie die deze ontwerpcategorieën ontwierp, omschreef dat als geschikt voor “groter dan windkracht acht en golven van 4 meter.” Dat zegt dus helemaal niets. Windkracht 8 is zelfs nog geen officiële storm, maar wordt op de Beaufortschaal omschreven als “stormachtig’’. Golven van vier meter? Neem maar gerust aan dat daar buiten heel wat hogere golven voorkomen. Vanaf een jacht zijn golfhoogten die meer zijn dan een meter of vijf niet goed in te schatten, maar vanaf de hoge brug van koopvaardijschepen worden golfhoogten van twaalf of vijftien meter bij windkracht elf (zware storm) regelmatig waargenomen. Kijk maar eens naar “Deadliest Catch” op Discovery! Als toch redelijk ervaren jachtschipper gruw ik van het geweld waaraan die vissers op de Beringzee blootstaan.
Is een normaal jacht tussen de tien en vijftien meter daartegen bestand? Als een dergelijke waterberg een breker op de top heeft en die treft het jacht midscheeps, dan heeft het jacht geen enkele kans.
Wat betreft de CE-‘norm’: dat is geen doorgediscussieerde norm maar niet meer dan een afspraak tussen de jachtenbouwende naties in Europa die opgesteld is door de botenfabrieken zelf en vervolgens door de nationale parlementen gejaagd is. Daar zijn natuurlijk wel jachtontwerpers bij betrokken – soms zelfs hele gerespecteerde als onze landgenoot Van Oossanen – maar geen zeelui met ervaring op jachten. Ik heb het al herhaaldelijk in ZEILEN geschreven, geef me de lengte van een jacht, de waterverplaatsing, een foto, de breedte en de diepgang en ik kan met een zekerheid van 95% direct zeggen in welke ontwerpcategorie een bepaald jacht wordt ingedeeld. Kortom: CE zegt niets op het gebied van oceaanwaardigheid. Verkopers zullen het op dat punt met me oneens zijn, maar ontwerpers wel.
Mijn stelling is, dat geen enkel jacht onder de tachtig ton een predikaat van oceaanwaardig mag voeren. Voor alle andere jachten geldt: De Oceaan is echt een stuk sterker en je moet proberen onder zijn maaiende armen door te duiken. Niet alleen proberen, maar ook leren. Je moet de goede seizoenen kiezen, de juiste informatie verzamelen en er bovendien mee leren werken. We zijn misschien erg ouderwets, maar mijn zeevrienden en ik maken er een sport van om aan de weerkaart, de luchtdruk, de wolken, de windrichting en de verandering daarvan, elke dag het weer voor de komende uren te voorspellen.
Je vergelijkt in je bericht een Bavaria 50 en een HR 30. Ik zou daar gezien het bovenstaande niet zo direct een antwoord op weten. HR heeft altijd geïnvesteerd in degelijkheid, maar ook die jachten zijn niet ideaal. Met een Bavaria 50 – en ook met veel kleinere van dat merk – kunt u ongetwijfeld de oceaan oversteken, maar in beide gevallen hangt het van uw gezond verstand en ervaring af, hoe veilig u bent. En – zoals ik boven betoogde – geeft dat zelfs geen enkele garantie! De zee is zo mooi, dat ik altijd bereid ben geweest en nog ben om dat risico te nemen!"

Voor de liefhebber: het complete topic staat [link]www.zeilen.nl/forum/2214?topicId=319[/link]

By the way: ik heb nog niet het hele topic op de Zeilen site gelezen, misschien staan er nog wel meer 'leuke' dingen in :blink:

Groeten,
Reinier
Laatst bewerkt: 03 jan 2011 18:57 door ReinierZeilt.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 19:02 #168363

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Volgens Vaartips.nl,"De wetgever hanteert ONTWERPcategorieën CE-A t/m CE-D, die niets te maken hebben met een e.v.t. vaargebied".
Dit zou ook niets met een goedkeuring van doen hebben.
Voor recreatiezeevaart is deze classificering gewoon niet nodig, maar de bootproducenten gebruiken het als verkoopargument om te laten zien dat "HUN" boot in een bepaalde categorie valt en dus goed is??.
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 19:08 #168365

Zou je met deze 38 de wereld rond kunnen varen via de tropenroute? Dat kan, daar hoeft geen twijfel over te bestaan. Het is een heel andere vraag of jachten als dit voor dergelijke reizen ontworpen zijn. Dat zijn ze niet. Als u een dergelijk jacht zoekt, moet u in een heel andere prijsklasse gaan zoeken."

Allereerst erg bedankt voor het doorsturen van je samenvatting. Altijd fijn als mensen tijd en energie steken om met een gefundeerd antwoord te komen.

Wat betreft de opmerking hierboven. Bavaria's zijn niet ontworpen voor lange reizen. Daar wordt niet de kwaliteit mee bedoeld, maar het ontwerp. Denk aan plaatsing van de tanks, inrichting van kombuis, grootte van de kaartentafel, zeekooien, ankerbeslag en ankerkluis, voorraadkasten, plaatsing van afsluiters, ergonomie van de kuip etc. Evenmin als een oceanis (jawel, kom ik weer met de oceanis-bavaria vergelijking) of vele andere cruiser schepen. HB doelt in dat geval op island packers, HR, Najad etc. Deze schepen zijn bijna standaard al ingericht voor global cruising.
In het begin van het topic gaf ik het vaargebied voor vergelijken bewust al aan.

Duidelijk een stap voorwaarts zou kunnen betekenen dat het voorheen slecht was. Het zou ook kunnen zijn dat Bavaria, ivm , de concurrentie, meer aandacht aan detail heeft gegeven, of een wat hogere afwerking dan voorheen. Kortom, zo'n opmerking is voor vele interpretaties vatbaar. In geen enkele van de samenvattingen stond dat een boot ACHTERUIT was gegaan. Oftewel, alle boten zijn of a) vooruit gegaan of b) hetzelfde gebleven. En in de vrije markt betekent stilstand achteruitgang.

V.w.b het topic. Interessant aan de samenvatting is het stuk over de SUN ODYSSEE 31:
Het is te zien dat er uit concurrentieoverwegingen veel aan is gedaan om te besparen. Maar nergens is dat erg storend, de techniek is goed aangelegd en de afwerking is vrij goed, vooral onder de vloerdelen. De prijs is gunstig en komt aardig in de buurt van de prijskrakers

Zou dit nu betekenen dat jeanneau vooral probeert te bezuinigen om te kunnen concurreren met o.a. Bavaria? Bavaria kan, zoals we weten, erg groot inkopen. Daarmee hoeven ze niet kwaliteit voor in te leveren, ze kopen het gewoon groter in en daardoor goedkoper. Jeanneau lukt dat niet, en moet op dingen gaan bezuinigen, om maar met de Bavaria mee te komen.

Over de oceanis het volgende:
De zeileigenschappen lijken ons, voor zover we daar een indruk van konden krijgen, niet uitzonderlijk goed, maar ze doen ook niet onder voor de gemiddelde toerschepen van deze lengtes.
Oftewel, de oceanis is een gemiddeld toerzeiljacht, evenals een Bavaria, jeanneau, hanse, beneteau etc.

Volgens mij kom ik hiermee redelijk tot de kern van mijn topic.
Bovenstaande resumerend, lijkt het dus niet terecht dat Bavaria een slechte reputatie heeft in vergelijking met zijn directe concurrenten.
Dat het concurrenten goed uitkomt dat in deze zware economische tijden de directe concurrent een negatief imago heeft, is natuurlijk mooi meegenomen. Maar dat imago had Bavaria natuurlijk al eerder. Wellicht is de wet van de remmende voorsprong hier zelfs van kracht. Omdat Bavaria imagoschade heeft, zal ze juist investeren in het overtroeven van de concurrenten.
Dat een Bavaria niet ontworpen is voor een wereldomzeiling is een geheel andere vraag en ook niet de vraag van het topic.
Dat is trouwens ook geen enkel schip van de concurrenten. Ik geloof graag dat de schepen constructief sterker kunnen worden gebouwd. Ik geloof ook dat de prijs dan omhoog zal gaan, en dat ze dan hun doelgroep voorbijschieten. Eigenlijk kun je net zo lang verbeteren totdat je schip een (bijv) Malo voorbijstreeft qua afwerking, degelijkheid. Je kunt zelfs zo ver doorgaan (modes: iedereen in de schuilkelder aan) (nu komt het.....) dat het schip beter wordt dan een Spirit (modes: iedereen in de schuilkelder uit)
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 19:08 #168366

Ik ben het inderdaad wel eens met het stukje dat je citeert van Henk Bezemer, maar hij geeft in zijn stukje ook direct aan dat die windkracht 8 en 4 meter golven de ondergrens zijn. En ja, daar buiten kun je veel meer vinden dan deze twee voorgenoemde getalletjes. Maar een onder grens is een onder grens. En de Categorie is aangeduid als meer dan...

Ik blijf erbij dat als je als mogelijk onwetende schipper een boot koopt die verkocht wordt als oceaan waardig dat je er dan ook vanuit mag gaan dat deze dat is, voor zover realistisch natuurlijk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 19:17 #168370

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10162
Capolavoro schrijft:
Republiek schrijft:
Laten we eerlijk wezen: er worden ook niet echt slechte boten meer gemaakt... Er zit natuurlijk kwaliteit en image verschil in, maar echt slechte boten worden al een tijdje niet meer gemaakt (net als met auto's etc)

echt slecht, dat zou je niet meer verkopen, deze dagen... we weten allemaal teveel ervan.

Maar de tekst van Bezemer over de Bavaria 38 (2009) is toch wel behoorlijk duidelijk over kwaliteitsverschil:

"Als de Bavaria 38 representatief is voor de hele serie nieuwe Bavaria’s, dan heeft de werf duidelijk een stap voorwaarts gemaakt. Er zijn nog altijd wel wat zaken die verbeterd kunnen worden, maar de algehele indruk is positief.
Zou je met deze 38 de wereld rond kunnen varen via de tropenroute? Dat kan, daar hoeft geen twijfel over te bestaan. Het is een heel andere vraag of jachten als dit voor dergelijke reizen ontworpen zijn. Dat zijn ze niet. Als u een dergelijk jacht zoekt, moet u in een heel andere prijsklasse gaan zoeken."

Daar kun je ook in lezen dat vóór deze duidelijke stap voorwaarts het oordeel niet positief is geweest.
En er staat ook nog waarvoor ze NIET zijn ontworpen...

www.zeilen.nl/boottesten/bavar...tap-voorwaarts/11551

groet
t

Beste Capolavoro, eerst stel je dat de tests van Henk Bezemer niks voorstellen (1-1-2011 18:59) en vervolgens ga je hem citeren alware zijn stelling de waarheid.

Zit er nog een kans in dat ik helderheid krijg aangaande de contradictie in je stellingname betreffende het testen van de constructie. (2-1-2011 21:45)

Wat een heerlijk topic is dit toch..... ;) blz 29
Laatst bewerkt: 03 jan 2011 19:21 door groom.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 19:23 #168374

@Erik: Zolang je er vanuit gaat dat je op een oceaan dan nooit meer dan 8 bft en 4 meter golven voor je boeg krijgt, klopt dat. Maar ik maak toch in mijn werk wel 'iets' hogere golfjes mee, en die KUN je daar dus gewoon tegenkomen. Zeil je daar dan omheen? B)

Ik geloof ook echt wel dat een Bav met CE A 8 bft aankan, en 4 meter golven is natuurlijk ook niet mis, en ook die zullen geen probleem zijn. DAT is wat CE A dus blijkbaar inhoudt. Dat zegt dus niks over of je er een oceaan mee kan overzeilen (los van of je dat zou willen, en dat was inderdaad ook niet echt de vraag van de TS)

Groeten,
Reinier
Laatst bewerkt: 03 jan 2011 19:24 door ReinierZeilt.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 19:39 #168386

ReinierZeilt schrijft:
@Erik: Zolang je er vanuit gaat dat je op een oceaan dan nooit meer dan 8 bft en 4 meter golven voor je boeg krijgt, klopt dat. Maar ik maak toch in mijn werk wel 'iets' hogere golfjes mee, en die KUN je daar dus gewoon tegenkomen. Zeil je daar dan omheen? B)

Ik geloof ook echt wel dat een Bav met CE A 8 bft aankan, en 4 meter golven is natuurlijk ook niet mis, en ook die zullen geen probleem zijn. DAT is wat CE A dus blijkbaar inhoudt. Dat zegt dus niks over of je er een oceaan mee kan overzeilen (los van of je dat zou willen, en dat was inderdaad ook niet echt de vraag van de TS)

Groeten,
Reinier

Volgens mij lees je mij verkeerd....
Ik schrijf (citeer uit de CE) cat A is MEER DAN 8 bft en MEER DAN 4 meter, tuurlijk ga je op de oceaan meer dan dat mee maken, daarom staat er ook MEER DAN. Dat is waar A voor bedoeld is, de oceaan zeilers. Koop het boekje van de ISO maar en dan staat er bij het hoofdstuk met categorie aanduiding wel degelijk alles buiten de 200 mijls zone. daar valt volgens mij alleen oceaan onder...

De vraag van de TS was of de (slechte)reputatie van een Bavaria terecht was. Mijn antwoord is al een aantal maal ja geweest omdat als je een Bavaria op open zee grbruikt in MEER DAN windkracht 8 en MEER DAN 4 meter golven, dat je een veel te grote kans op structurele schade hebt. Vervolgens word er overal geroepen dat een Bavaria niet ontworpen is voor de Oceaan. Vaandaar mijn discussie over cat A, die de ontwerper heeft meegegeven en daar mee dus aangeeft dat de boot er wel degelijk voor ontworpen is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 03 jan 2011 19:42 door Erikdejong.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 19:41 #168387

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
groom schrijft:
Beste Capolavoro, eerst stel je dat de tests van Henk Bezemer niks voorstellen (1-1-2011 18:59) en vervolgens ga je hem citeren alware zijn stelling de waarheid.

Zit er nog een kans in dat ik helderheid krijg aangaande de contradictie in je stellingname betreffende het testen van de constructie. (2-1-2011 21:45)

Wat een heerlijk topic is dit toch..... ;) blz 29

dank voor al het lezen, groom!

"niks voorstellen" heb ik niet geschreven, dat maak jij ervan ;-) geeft niet hoor, door al dit gedoe ben ik vandaag 42 tests op de zeilen site gaan lezen, en blijf ik bij mijn constatering van 1-1-2011 dat echt een constructie testen zonder de boel een beetje te verbouwen niet gaat lukken. Een citaat van Henk Bezemer van het Zeilen forum: (vet van mijn hand)
(hier te vinden: www.zeilen.nl/forum/2214?topicId=319

Het Zeilen Botentestteam – bestaande uit Hennie ten Dam, Rob Bonte en ondergetekende – beoordeelt jachten binnen de prijsklasse. Het gaat om de verhouding prijs en kwaliteit, zeg maar “Wat krijg je voor je geld?”. In dit kader vinden wij het onzindelijk om boten als Bavaria’s, Delphia’s of producten van sommige Franse botenfabrieken te vergelijken met een Comfortina, een Contest, een J of een X.
<knip>
Boten die we aanduiden als “prijskrakers” – en dat is heel wat ruimer dan Bavaria - bekritiseren we regelmatig en we constateren herhaaldelijk dat ze op de grens gebouwd worden. Het gaat dan meestal om zaken als bilge- en kielconstructie, plaatsing zware gewichten, aspecten van de technische installatie, afwatering van de compartimenten in het vlak, ventilatie etc. Dus de duidelijkheid die u vraagt geven we. Lees de testen van de laatste jaren er nog maar eens op na.
We doen echter zelden uitspraken over de constructie van de huid, waarbij ongetwijfeld ook tot de grens gegaan wordt. De reden is simpel, we hebben op dat gebied zelden reproduceerbaar bewijs. We zouden gaten in een boot moeten boren om te kijken of het laminaat aan de opgegeven specificaties voldoet. Daar hebben importeurs met doorslaggevende bezwaren tegen.

einde citaat.
groet
t
Laatst bewerkt: 03 jan 2011 19:44 door Capolavoro.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 19:47 #168390

@Erik: Ik lees ook 'meer dan' 8 bft en 'meer dan' 4 meter golven, maar HOEVEEL meer mag de fabrikant dus zelf weten. Ik heb inderdaad niet de tekst van de 'rules' voor een CE A cartificering, dus meer kan ik er niet over zeggen.

Zou het dan zo kunnen zijn dan een bav wordt ontworpen voor 'ietsje' meer dan 8 bft / 4 m terwijl HR/ Najad / Malo (weet ik veel welke andere) ontwerpen voor bijv. 12 bft en 10 meter golven?
Is dat ergens bekend? Voor zover ik weet is CE A het hoogst haalbare voor plezierjachten, dus of je maar net aan de eisen voldoet, of er ver en ver overheen gaat maakt niet uit. Klopt dat? Dat zou dan misschien pleiten voor een nog 'hogere' haalbare CE klasse? Ik meen me te herinneren dat de jonge v/d Stadt daar ook eens voor gepleit heeft?

Okee, dan gaan we nu verder ontopic over: 'Heeft een Bav terecht een slechte reputatie' (voor zover het daar in dit topic nog over ging ;)

Reinier
Laatst bewerkt: 03 jan 2011 19:48 door ReinierZeilt.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 20:09 #168405

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10162
Capolorovo:

Op 1-1-2011 18:59 schreef je
ik heb NOG NOOIT een test van een boot gelezen die serieuze kritiek te melden had, never. Is ook logisch, want zonder destructieve tests vind je de echte zwakke punten niet en bovendien krijg je dan grote ruzie met de werven.
- de tests leveren dus altijd een paar ondergeschikte punten van kritiek op. Bij Bezemer standaard: het ontbreken van een echte bilge (een middeleeuws standpunt, vind ik) en te weinig ventilatie. Een enkele keer staan ook zware gewichten (accu's, tanks) niet op de beste plek. En dat is het dan wel.
- sommige tests melden ook wel eens iets over het afwerkingsniveau (kiertjes in het hout, schroefjes verkeerd)
"niks voorstellen" heb ik niet geschreven, dat maak jij ervan
Inderdaad ik heb bovenstaande tekst op die manier geinterpreteerd. Lijkt me toch geen onverwachte conclusie..
NOG NOOIT een test van een boot gelezen die serieuze kritiek te melden had, never

Maar je laatste stuk werkt al een beetje verhelderend. In het Vet geef je duidelijk jouw interpretatie weer. We komen er wel ;)
Lijkt me heerlijk om met jou een pilsje te drinken aan de bar. Hoeven we niet zoveel te typen B)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 20:18 #168410

@ Reinierzeilt
OK, dan begrijpen we elkaar dus goed ;)

CE A is niet het hoogst haalbare, je kunt ook LR, GL, RINA, BV, DNV, ABS keur en dergelijke krijgen op je ontwerp. Die regels zitten heel wat beter in elkaar dan de CE regels en gaan ervanuit dat je het meest extreme tegenkomt.

De CE regels gaan uit van een bepaalde hoeveelheid waterdruk die een boot aan kan. En dit is dan ook een theoretisch maximum wat je daar buiten zou kunnen aantreffen. De andere categorieen mogen met minder waterdruk berekend worden en dus ook lichter gebouwd worden. Daarbij gelden ook allelij eisen voor volloop hoeken, richtend moment, kenterhoeken etc. etc. CE A gaat uit van het slechtse, CE B van maximaal wind 8 en 4m golf (zegt overigens niets, een breker van 4m geeft veel meer kracht op een boot dan een deining van 4m) CE C nog minder en CE D is een standaard roeibootje.

CE A is niet volkomen waardeloos, alles wat er in staat is behoorlijk goed, alleen de gaten het net zijn te groot waardoor je als ontwerper er "onderuit" kunt komen, dat is wat v/d Stadt wil aanvechten. Vul de gaten op en je hebt een goed pakekt regels waar iedereen wat mee kan en die dan ook betrouwbaar zijn.

De constructieve problemen die je soms ziet op jachten zouden niet voorkomen als er echt onder klassekeur gebouwd zou worden (Bijvoorbeeld LR, ABS, DNV etc.) Dat zegt dus wel iets over de mazen in het CE net.

Toch weer wat off-topic, maar als je een vraag steld wil ik toch antwoord mogen geven ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 20:18 #168411

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
groom schrijft:
Lijkt me heerlijk om met jou een pilsje te drinken aan de bar.

moet ik van jou ook al aan de drank ;-)
Seabird vond ook al dat ik een borrel moest nemen....en daarna werd ie kwaad op me :S

groet
t
Laatst bewerkt: 03 jan 2011 20:19 door Capolavoro.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 jan 2011 20:27 #168416

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
@ erik,

Gezien jouw bericht vraag ik me dan af:
Voldoet een spirit, HR oid dan wel/niet aan de door jou genoemde (copy-paste) LR, GL, RINA, BV, DNV, ABS ?

Zo ja, zo nee... dat zou dan ook iets zeggen toch?
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl