Zou je met deze 38 de wereld rond kunnen varen via de tropenroute? Dat kan, daar hoeft geen twijfel over te bestaan. Het is een heel andere vraag of jachten als dit voor dergelijke reizen ontworpen zijn. Dat zijn ze niet. Als u een dergelijk jacht zoekt, moet u in een heel andere prijsklasse gaan zoeken."
Allereerst erg bedankt voor het doorsturen van je samenvatting. Altijd fijn als mensen tijd en energie steken om met een gefundeerd antwoord te komen.
Wat betreft de opmerking hierboven. Bavaria's zijn niet ontworpen voor lange reizen. Daar wordt niet de kwaliteit mee bedoeld, maar het ontwerp. Denk aan plaatsing van de tanks, inrichting van kombuis, grootte van de kaartentafel, zeekooien, ankerbeslag en ankerkluis, voorraadkasten, plaatsing van afsluiters, ergonomie van de kuip etc. Evenmin als een oceanis (jawel, kom ik weer met de oceanis-bavaria vergelijking) of vele andere cruiser schepen. HB doelt in dat geval op island packers, HR, Najad etc. Deze schepen zijn bijna standaard al ingericht voor global cruising.
In het begin van het topic gaf ik het vaargebied voor vergelijken bewust al aan.
Duidelijk een stap voorwaarts zou kunnen betekenen dat het voorheen slecht was. Het zou ook kunnen zijn dat Bavaria, ivm , de concurrentie, meer aandacht aan detail heeft gegeven, of een wat hogere afwerking dan voorheen. Kortom, zo'n opmerking is voor vele interpretaties vatbaar. In geen enkele van de samenvattingen stond dat een boot ACHTERUIT was gegaan. Oftewel, alle boten zijn of a) vooruit gegaan of b) hetzelfde gebleven. En in de vrije markt betekent stilstand achteruitgang.
V.w.b het topic. Interessant aan de samenvatting is het stuk over de SUN ODYSSEE 31:
Het is te zien dat er uit concurrentieoverwegingen veel aan is gedaan om te besparen. Maar nergens is dat erg storend, de techniek is goed aangelegd en de afwerking is vrij goed, vooral onder de vloerdelen. De prijs is gunstig en komt aardig in de buurt van de prijskrakers
Zou dit nu betekenen dat jeanneau vooral probeert te bezuinigen om te kunnen concurreren met o.a. Bavaria? Bavaria kan, zoals we weten, erg groot inkopen. Daarmee hoeven ze niet kwaliteit voor in te leveren, ze kopen het gewoon groter in en daardoor goedkoper. Jeanneau lukt dat niet, en moet op dingen gaan bezuinigen, om maar met de Bavaria mee te komen.
Over de oceanis het volgende:
De zeileigenschappen lijken ons, voor zover we daar een indruk van konden krijgen, niet uitzonderlijk goed, maar ze doen ook niet onder voor de gemiddelde toerschepen van deze lengtes.
Oftewel, de oceanis is een gemiddeld toerzeiljacht, evenals een Bavaria, jeanneau, hanse, beneteau etc.
Volgens mij kom ik hiermee redelijk tot de kern van mijn topic.
Bovenstaande resumerend, lijkt het dus niet terecht dat Bavaria een slechte reputatie heeft in vergelijking met zijn directe concurrenten.
Dat het concurrenten goed uitkomt dat in deze zware economische tijden de directe concurrent een negatief imago heeft, is natuurlijk mooi meegenomen. Maar dat imago had Bavaria natuurlijk al eerder. Wellicht is de wet van de remmende voorsprong hier zelfs van kracht. Omdat Bavaria imagoschade heeft, zal ze juist investeren in het overtroeven van de concurrenten.
Dat een Bavaria niet ontworpen is voor een wereldomzeiling is een geheel andere vraag en ook niet de vraag van het topic.
Dat is trouwens ook geen enkel schip van de concurrenten. Ik geloof graag dat de schepen constructief sterker kunnen worden gebouwd. Ik geloof ook dat de prijs dan omhoog zal gaan, en dat ze dan hun doelgroep voorbijschieten. Eigenlijk kun je net zo lang verbeteren totdat je schip een (bijv) Malo voorbijstreeft qua afwerking, degelijkheid. Je kunt zelfs zo ver doorgaan (modes: iedereen in de schuilkelder aan) (nu komt het.....) dat het schip beter wordt dan een Spirit (modes: iedereen in de schuilkelder uit)