Gelukkig 2011 allemaal!
Je kunt nog eindeloos doortheoretiseren over normen en standaards, belastingen en konstruktiemethodes, golfhoogtes en windkracht, maar uiteindelijk is “the proof of the pudding in the eating” zoals ze aan de overkant zeggen.
Er is geen enkele reden waarom een Bavaria, mits goed voorbereid en met een competente schipper, minder geschikt zou zijn om oceanen over te steken dan een duurder merk, zoals een Hallberg Rassy.
Ik weet dat het niet alles zegt, maar de stabiliteitskromme van mijn Bav40 uit 2000 lijkt met een AVS van 128 erg veel op die van de HR37 en HR40, om maar eens wat te noemen.
Een schip met een middenkuip kan wat comfortabeler zijn, maar dat is een ander onderwerp.
Ik zou het graag willen hebben over die verbeteringen, aanpassingen en voorbereidingen, want die zijn beslist essentieel (voor elke boot). Het aardige is dat men het meeste zelf kan doen om van een Bavaria of ander serie produktiejacht een comfortabele en veilige blue water cruiser te maken. In de deelnemerslijst van de laatste ARC telde ik zo’n 15 Bavarias, van 38 tot 50 voet. “Veiligheid” blijft natuurlijk voor elk schip dat de ocean opgaat een relatief begrip. Als je veiligheid voorop stelt moet je thuisblijven en bv postzegels gaan verzamelen.
Hetzelfde geldt voor zeileigenschappen. Het is onzin om te zeggen dat de ene boot “beter” zeilt dan de andere zonder te ontbinden in factoren.
De belangrijkste factoren zijn:
- Rompvorm en waterverplaatsing / nat oppervlak.
- Zeilen en zeiltrim.
- Mast en masttrim
Voor de meeste moderne zeilschepen loopt de rompvorm niet erg veel uiteen. Zelfs een HR lijkt onder water verdacht veel op zusjes van andere merken. Wat dat betreft is men van het eigen geloof afgestapt.
Nee, een 31 voet Bavaria met rol-grootzeil in de mast en een standaard bijgeleverde genua-dweil zeilt niet geweldig, maar het is verbazend wat een goede zeiler er zelfs dan nog uit kan halen. Laten we over een half ingerolde 135% genua maar even zwijgen.
Als je daarentegen wat geld besteed aan een paar goede zeilen en je weet hoe je zeilen en mast juist moet trimmen, dan is er geen enkele reden waarom je met je Bavaria geen wedstrijden kunt winnen, en dat gebeurt ook. Je bent al heel aardig op weg met een high-aspect voorzeil van 105%. Het standaard grootzeil (met slab-reefing) is trouwens heel acceptabel mits goed gebruikt.
Als je voor bedieningsgemak zonodig een rolgrootzeil wilt hebben, kijk dan naar boom-furlers. Minder gewicht in de mast en betere zeilsnit. Ook veiliger voor als het vastloopt.
Dus nogmaals, door heel algemeen te zeggen dat een Bavaria “slecht zeilt” laat je alleen maar zien dat je weinig kaas gegeten hebt van de dingen waar het bij snel zeilen om draait.
Leuk toch, een Bavaria met een HR vergelijken?
In mijn kring ken ik diverse avontuurlijke, ervaren zeilers van boven de 50, die zich na succesvolle carrieres makkelijk een duur merk boot kunnen veroorloven.
Toch werden het Bavarias, niet vanwege beperkt budget, maar omdat het aanzienlijke prijsverschil met geen mogelijkheid gerechtvaardigd kan worden door wat je “meer” krijgt bij het duurdere merk. Vooral ook omdat rondhouten, lieren, motor, beslag enz. nota bene van dezelfde prima merken zijn. Iedereen weet dat de kosten van elk jacht voor een belangrijk deel daardoor bepaald worden.
De uitspraak dat Bavaria jachten “voor een bepaald publiek” bedoeld zijn, zoals ik ergens in deze draad het gelezen, is klinkklare nonsense.
Of zou de betreffende persoon regelmatig de marketing meetings van Bavaria, Najad, HR enz. bijwonen?
Als je je niks aantrekt van image of status, maar een beslissing op koele feiten baseert, dan is de keuze vaak niet moeilijk. De aanschaf van een schip is echter maar een eerste stap. Je hebt dan de basis. Dan volgt het aanpassen aan je specifieke gebruik.
Kunnen we het daar misschien over hebben, of moet dat in een andere draad?
Toch nog even over konstruktie, ik kan het niet laten.
2 fotos: De eerste is het polyester schijfje dat Bengt uit zijn nieuwe HR romp zaagde en dat uiteenviel door slecht laminaat. De tweede is het schijfje dat ik uit mijn 10 jaar oude Bav40 zaagde om een nieuwe afsluiter te monteren. Mooi homogeen material, geen luchtbellen en als je het met een beitel splijt, goed verdeeld glasvezel. Voor mij spreekt dat boekdelen.
Ik krijg de indruk dat niet iedereen van het bedoelde HR rapport op de hoogte is, daarom hier nogmaals de link:
www.blekingenaturfoto.se/bat/P...7_nr_168_English.pdf
Het is beslist niet mijn bedoeling HR af te kraken, maar een beetje tegengas kan geen kwaad lijkt mij. De reden dat ik hiernaar verwijs is slechts om aan te tonen dat de stelling dat je door een flinke slok meer te betalen kwaliteit koopt beslist niet per se opgaat.
Je kunt de betreffende HR37 onmogelijk een “maandagochtend” boot noemen, omdat de problemen te veel verspreid zijn over verschillende aspekten van de bouw en afwerking.
Dat kan alleen verklaard worden door verkeerde produktieprocessen met onvoldoende kwaliteitscontrole. Wie geeft de garantie dat de laminaatproblemen niet ook onzichtbaar bij meer, al rondvarende zusterschepen aanwezig zijn? Wat vooral storend is, is de nonchalance waarmee HR reageerde op de geuite klachten.
Er zullen ongetwijfeld fouten gemaakt worden bij Bavaria en bij iedere andere werf. Ondanks de automaterising kunnen toch nog menselijke fouten optreden. Ik kan alleen oordelen over mijn eigen boot, waarmee ik een intieme relatie heb en waarvan ik alle hoeken en gaten ken. Tevens ken ik diverse Bavarias van kennissen, waarbij een Bav46 met jong gezin met 2 kinderen die gedurende 6 jaar over alle wereldzeeen heeft gezworven.
Ik zal de laatste zijn om de minder goede kanten van de konstruktie van een Bavaria goed te praten. Het zijn echter punten die niet essentieel zijn en waar je als eigenaar heel veel aan kan doen. Bijv. de bevestiging van de scepterpotten was onbevredigend. Die kun je enorm versterken en daarmee lekkages voorkomen door een betere konstruktie met stevige RVS plaat onderdek en bout door de romp-dek verbinding zoals op de foto.
Groet,
Baraka