Ik denk dat als we met een rubber met 10 pk erachter een een cocktail in de hand een druk bezochte ankerplaats langs gaan en de blue water cruisers deze vraag gaan stellen dat we niet van iedereen een antwoord krijgen maar meer .... ????? Best een leuk idee overigens, heb er nu al zin in. By the way, mag je aannemen dat die hoek bij een A klasse dobber die voldoende is?
@Beauty
Ik doe dat regelmatig, maar 3.5 PK is al voldoende hoor.
Als het niet alleen maar cocktail drinkende blue water cruisers zijn, dan weten ze wel degelijk wat de AVS is.
Het gaat dus om de hoek waarbij de boot nog zelfrichtend is (mast onder water dus). De AVS wordt meestal door de werf gepubliceerd. Als minimum voor het grote water geldt 120. De HR37 en Bavaria 40 (vorig model) en 42 hebben beide een AVS van 128. Dat wordt als een van de betere AVS waarden gezien. Als ideaal wordt vaak de oude Contessa 32 als maatstaf genomen, met nog hogere waarde, die mij even ontschoten is.
Een aantal jaren geleden was er een schandaaltje toen bleek dat de Beneteau Clipper 390 een AVS van maar 109 graden bleek te hebben.
Voor offshore races wordt vaak een minimum AVS als eis gesteld. Bijv. voor de Sydney-Hobart is dat meen ik 115.
De CE klasse wordt bepaald a.d.h.v. het STIX nummer, berekend met diverse parameters volgens ISO12217-2 De category houdt ook de minimum AVS in.
STIX Categories:
“A” (Unlimited Ocean) STIX Value >32 - adequate to withstand up to a force 10 gale, with average waves of 7 m height and eventual wave heights of 14 m.
“B” (Offshore) STIX Value >23 - adequate to withstand up to force 8 winds, with average waves of 4 m.
“C” (Coastal) STIX Value >14 - adequate to withstand up to force 6 winds , with average waves of 2 m.
“D” (Local) STIX Value >5 - adequate to withstand up to force 4 winds, with waves of 0.5 m maximum.
baraka