Match Box heeft natuurlijk wel een punt:
Moraal van mijn betoog: als mamma en de kindjes blij zijn, dan is pappa dat ook. Doe mij maar een Bavaria en ik zal er eindeloos van genieten. Als ik de behoefte en drang voel om hard en/of ver te zeilen, dan vaar ik met groot genoegen op een geldverslindende penisverlenger van iemand anders.
De Bavaria zal ik nooit stuk zal varen..
Waarbij ik niet geheel achter het text deel sta van:
geldverslindende penisverlenger van iemand anders.
Ook wij zijn op zoek naar een ander schip. Gekeken bij een Winner 950 (papa's eerte keus) maar de relatief smalle kuip en nog een aantal andere zaken heeft ons (onder dwang

gezamenlijk) onder andere doen besluiten een productie boot te over wegen.
We gebruiken de boot het meest om heerlijk met het gezin samen lekker weg te zijn. Papa kan dan lekker zeilen (ja het kan beter sneller en flitesender) mama en de kinderen hebben de ruimte en het gemak aan boord en je kan nog een familie meenemen.
Als je dan een relatief nieuw schip koopt dan vind ik de prijsvergelijkking met de chinese prullen bij de BartSmit een volledig misplaatste.
Iemand die al dan niet "achterloos" een nieuwe Bavaria, Jeanneau Beneteau Hanse Etap Dehler koopt heeft een meer dan boven gemiddelde beurs en ook deze mensen staan niet bekend om hun ondoordachte keuzes in het leven.

Het is dan ook een misvatting, voor zover deze leeft, dat de Bavaria zeiler de eerste de beste buma betreft. Zo'n drijvende caravan met lapjes erop komt met een beetje pakket tegen de of over de 100.000 euro. Toch serieus geld. En daar mag je dan ook wat voor/van verwachten. En gezien de hoeveelheid verkochte productie boten voldoen ze aan de verwachting.
En ja het zijn inderdaad geen boten welke in de basis gemaakt zijn om de wereld over te zeilen. De Fransen bouwen al enige tijd boten en zijn samen goed voor een jaaromzet van 1 Miljard er is derhalve ook een goede afzetmarkt. Deze schepen zijn allemaal zonder enig probleem geschikt om op zee te varen. Ze hebben in Frankrijk zelf ook niet veel andere opties

.
Ik heb wel de wens om lange verre tochten te maken met een zeilboot. Maar zoals zovele kom ik niet verder dan Engeland/Denemarken/Wadden/Ijssemeer etc. Het is dus voor ons voldoende om een schip aan te schaffen welke geschikt is voor dit vaargebied. Ik heb het internet, naar aanleiding van deze discussie en onze wens aangaande een andere boot, afgestruind maar ik kan zeer weinig negatieve berichten vinden over de "kwaliteit" van o.a. de franse merken.
En voordat ik een nieuweboot kan betalen met de kwaliteiten van een Spirit en met een opgebouwde "serre" moet er nog heel wat water door de rijn stromen.
note:
En ze vallen ook nog maar zo niet uit elkaar:
Uit 1975
www.botenbank.nl/nl/factsheet/?code=XX388
Eveneens uit 1975
www.botenbank.nl/nl/zeiljachte...PTcmcGFnZVNpemU9NTA=
Verder staan er nog diverse First30 tekoop uit 1979
uit 1973
www.botenbank.nl/nl/zeiljachte...PSZtaW5zdGFob29ndGU9