Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het grote Eurokruiser Topic

Re: Het grote Eurokruiser Topic 13 aug 2013 03:22 #425098

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Ziet er goed uit Ivy!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 13 aug 2013 05:02 #425114

@Fanman zo oud is die lady toch niet aan de helmstok.

@Ivy, netjes hoor.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 13 aug 2013 05:11 #425119

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Ivy... Als nieuw! Goed gedaan! De oudst bekende MK3 ziet er weer schitterend uit.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 13 aug 2013 06:54 #425159

  • Ivy
  • Ivy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Dank jullie wel!!! Leuk om te horen :-) Ben nog niet klaar hoor, maar dat blijft zo he ?

Ben erg blij met het resultaat van mijn inspanningen,:-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 13 aug 2013 20:56 #425582

  • Ivy
  • Ivy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Peper schreef :
Ivy... Als nieuw! Goed gedaan! De oudst bekende MK3 ziet er weer schitterend uit.

"Vind ik Leuk" :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 20 aug 2013 16:48 #428403

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Inderdaad leuk om te zien! Blue Ivy, een stralende verschijning! Geniet ervan!

Hier inmiddels een mede Eurokruiser zeiler in Roermond gevonden, 3 steigers naast de mijne. Het zeilnummer nog niet gezien, maar het is een van de allerlaatste, met bredere kuiprand.

Verder hier de halve zomer in het huis gewerkt, dus even iets minder kunnen zeilen. De nazomer wordt echter ten volle uitgebuit! :) Bella Donna is voorzien van een daaibare kuiptafel en comfort seats, erg handig voor de BBQs op het water! :) Verder toch maar aan het werken aan kuipbesturing. Als nog iemand tips heeft (welke lijnen en vallen tot in de kuip, welke niet?), dan zijn deze van harte welkom!

Peper, hoe staat het met de stuurautomaat? Of moet dat project even wachten tot de nieuwe snubbers het lokale radioverkeer niet meer storen? ;)



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 24 aug 2013 12:26 #429733

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Nog even een vraag: zijn er mede €XR zeilers, die wel eens vaker even de mast laten zakken voor een brug, en daarna weer de mast zetten om verder te varen? laten jullie dan de giek aan de mast?

Ik heb vandaag maar eens een stevigere, verwijderbare maststeun achter gemaakt, ipv het gammele houten kruis, dat ik eerst gebruikte. De giek moet ik echter nog steeds verwijderen, en dat is jammer van de (zeil-) tijd!



Verder trouwens ook goed nieuws: de buitendouche werkt goed! Gisteren gaan zeilen, zwemmen en BBQen, toch fijn om dat Maaswater even af te kunnen spoelen! ook handig om Bella Donna zelf te soppen! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 24 aug 2013 12:29 #429734

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Wij halen de giek altijd los bij het strijken van de mast.
Het schanier kan de giek net niet ver genoeg laten draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 24 aug 2013 18:00 #429806

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Fanman, hebben jullie trouwens de giek dan boven of onder de invoeropening van de mast staan? Ik heb de giek eronder, en het zeil erboven.

De andere eurokruiser in de haven heeft de giek namelijk boven de invoeropening in de mast. Bij mij zou dat volgens mij niet passen, ivm het grootzeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 25 aug 2013 04:23 #429846

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Wij hebben de giek onder de zeil-invoer zitten.
In theorie zou hij er boven kunnen, maar of ik het grootzeil dan volledig kwijt kan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 25 aug 2013 05:42 #429857

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@Fanman en EtienneT:
Dit is afhankelijk van op welke manier je het voorlijk van het grootzeil op spanning brengt.
Ik doe dat door het grootzeil zo hoog mogelijk te hijsen en de grootzeil val vast te zetten met een oog in de grootzeil val op de klamp en dan de giek zover mogelijk naar beneden te trekken tot ik de goede spanning heb bereikt (het niet verder gaat, ondanks mijn niet geringe gewicht :whistle: ). Er zijn boten met een neerhaler voor de lummel. De lummel zit dan net boven de invoer van het grootzeil. Een andere manier is (en zo gaat het bij de meeste zeilboten) het voorlijk met de grootzeil val op spanning te brengen en van een vaste positie van de lummel uit te gaan. In dat geval wordt bij de meeste boten de lummel net onder de invoer van het grootzeil vast gezet. Dat is ook makkelijker met reven van het grootzeil.
Een goed gespannen voorlijk en onderlijk zijn voorwaarden voor een vlak zeil, zodat je scherper kunt varen (Peper, je overdrijft! Het gaat om een €Xr, dat is geen scherp jacht B) !)
Ik heb persoonlijk nog een reden om de lummel boven het invoer gat te bevestigen; de giek zit dan hoger en je kunt dan een hogere kuiptent en/of buiskap gebruiken. In mijn geval betekent dat stahoogte onder de giek en in de kuiptent (maar ik ben ook maatje uk met mijn 1,72). Helaas kan ik dan nog steeds niet mijn stiletto hakken aan op m'n boot :P
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 25 aug 2013 07:23 #429879

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Hmm, Peper, je hebt de lummel dus toch boven de invoer geplaatst? En trekt dan de giek als laatste naar beneden? Of trek je enkel het zeil via een cunningham naar beneden, om het voorlijk onder spanning te zetten?

Want precies die kuiphoogte is met m'n 1,95m ook wel handig! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 25 aug 2013 08:22 #429891

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Ja, en dat is lastig als je wilt reven.

De foto laat zien dat je dan wel een hoge buiskap en een hoge kuiptent hebt. Niet iedereen vindt dat mooi, zo'n 'flatgebouw', maar het is wel comfortabel! Het maakt het een beetje een 'ouwe lullen' boot, maar ik kom in aanmerking voor dat predicaat, dus vooruit maar. Alleen 1.95... dan zul je wel nergens stahoogte hebben! Bij mij is de kuiptent net zo hoog als de kajuit. Dit ter vergelijking.

Ik heb een 'gedeelde' grootzeil val. In de mast is deze dunner. Ik hijs het grootzeil tot het kousje met de harpsluiting vast tegen de katrol loopt en leg dan de lus om de klamp. Bij het laatste stukje moet je wel opletten dat de slede van de lummel netjes in de rail gaat lopen. Daarna duw ik de giek met lummel naar beneden tot het voorlijk strak staat en met de railstopper voorkom ik dat deze naar boven kruipt.
Als ik het grootzeil wil reven, moet ik de slede van de lummel voorbij de invoer laten zakken en de railstopper verwijderen, dan kan het grootzeil tot de reef-knuttels om de giek worden opgerold en worden vastgezet. Vervolgens moeten de railstopper en de lummel-slede weer op de goede plaats en kun je het voorlijk weer op spanning brengen, dit keer met de val, want ik heb geen lussen in de val op de reef-afstand. De lummel komt dan zeker boven de invoer te zitten.
De aluminium lummel is uit gelubberd en zal ik ooit vervangen. Ik denk dat ik er dan meteen een neerhaler aan maak om het voorlijk mooi strak te kunnen trekken.

Mast strijken en zetten voor bruggen: ik strijk de mast maar tot 45o en dan zit je op 4.50m. Dat is vaak voldoende voor een brug (wel even controleren! en denk aan antennes!) In dat geval trek ik de giek met de kraanlijn een eind op. De buiskap moet ik dan wel neerklappen, anders gaat deze kapot. Het grootzeil wordt dan wel een prop en is beter beschermd indien je het in de huik doet. Het scharnier in de lummel kan de hoek wel aan, ik kan de giek bijna parallel aan de mast optrekken (Ik denk tot een 30o)
Bij geheel strijken, haal ik giek en grootzeil er van af.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 25 aug 2013 09:47 #429924

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Kijk, zo zie je mooi de voors en tegens naast elkaar!

Hmm, windkracht 6 geeft het niet snel op de Limburgse Maasplassen, en ik moet zeggen dat ik dan eerder een kleinere fok zet, tot nu toe nog niet hoeven te reven.

En tja, zo'n kuiptent ziet er ook wel erg mooi uit, dus hoe hoger de giek, hoe beter! Dit weekend nog 3 dagen op het water geweest, vrijdagavond met 3 logees. 1 had een tent, 1 lag in de kajuit, ik lag in het slaapvertrek en de laatste kon in de hondenkooi, maar nam het kussen van daar mee en ging buiten liggen. Een kuiptent zou dan wel handig zijn...
Laatst bewerkt: 25 aug 2013 13:34 door EtienneT. Reden: Typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 27 aug 2013 17:25 #430985

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Weet iemand zo welke maat genuarail er zit op de €xR? Ik ben er namelijk over na aan het denken om er verstelbare kikkers op de genuarail te zetten. Op die manier is het risico van de eerder genoemde "kikkers des aanstoots" ook historie, en zit de railing niet in de weg. Ze zijn dan vooral bedoeld om snel even alleen aan te leggen bij een brug, of bij/in sluizen.

Imand tips of opmerkingen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 27 aug 2013 18:06 #431015

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
25mm, maar dermate "bol" dat de meeste 25mm kikkers niet op de rail passen :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 27 aug 2013 18:20 #431026

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Oei, je hebt zo te zien al ervaring met kikkers op de genuarails? Bedoel je met bol de kromming van de romp, die door de genuarail gevolgd wordt?

Edit: weet je toevallig dan ook welke kikkers er wel passen? :)
Laatst bewerkt: 27 aug 2013 18:21 door EtienneT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 27 aug 2013 18:27 #431028

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
EtienneT schreef :
Oei, je hebt zo te zien al ervaring met kikkers op de genuarails? Bedoel je met bol de kromming van de romp, die door de genuarail gevolgd wordt?

Edit: weet je toevallig dan ook welke kikkers er wel passen? :)

De rail zelf is wat bol (profiel) waardoor de strd 25mm kikkers gewoon nietbop de rail te schuiven zijn.
Ik heb nimmer een juiste kikker kunnen vinden.
De enige twee opties zouden zijn:
- rail afvlakken aan de bovenzijde
- rail vervangen voor meer courant type rail

Beide opties vondt ik te veel werk voor het beoogde doel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 27 aug 2013 19:01 #431038

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Fanman, bedankt voor de nuttige tip! Is me nog nooit opgevallen, dat bolle profiel.

Nou ja, dan hebben we weer een goede reden om donderdag wat eerder te stoppen en nog even naar Bella Donna te gaan... En dan maar eens kijken: ofwel toch 2 voorradige kikkers op het dek, ofwel een tip van Roozeboos opvolgen uit een ander draadje: gewoon de landvast door de blokken op de genuarail doen, aangezien het toch om korte situaties gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 29 aug 2013 16:17 #431729

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Zo, de eerste hand is gelegd aan de kuipbediening!
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 29 aug 2013 16:22 door EtienneT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 29 aug 2013 18:41 #431830

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Ziet er goed uit. Heb je alles zelf op het dek gemaakt of zat het er al.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 29 aug 2013 18:57 #431839

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Faran, dank! Het zat er nog niet op, en is eigenlijk bedoeld om het zeilen wat te vergemakkelijken, vindt mijn vriendin heeft zeilen hopelijk ook nog leuker! ;)

Was dit al langer van plan, maar eerst maar eens via Marktplaats de onderdelen verzameld. En tja, dan is het gewoon wachten op de combinatie van een lege agenda en een volle boormachine-accu.

Ik ben nog bezig met de montage, hoe groot zou ik de schijven of beplating onder de lier maken?

Off topic: iemand een idee waarom de foto's van mijn mobiel altijd gedraaid op Zeilersforum komen? Roterenop de Samsung S2 lost het probleem niet op...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 08 sept 2013 19:02 #435204

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Tja, vandaag gemerkt hoe een meid op leeftijd toch steeds haar jeugd kan bewaren: afgelopen week gezeild met de kuipbediening, dit weekend een tripje op de Maas gemaakt voor een house warming. Wat is de Eurokruiser toch een heerlijk scheepje!

Inmiddels nog wat gadgets ingebouwd:
- dimmer op de LED binnenverlichting, omdat je niet altijd door datasheets en magazines hoeft te bladeren,
- LED 1w 3000K spot vanuit de kajuit op de buiskap, voor indirecte verlichting in de kuip, voor als je buiten alsnog die datasheets en magazines wil lezen

Inmiddels er achter dat de hoogte van de giek nog een uitdaging gaat worden... Wil hem hoog, maar dat wordt spannend!
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 08 sept 2013 19:03 door EtienneT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 09 sept 2013 16:33 #435484

Hoi Etienne,

Wat een mooie kuiptafel. Zat die er al in? Zou je bij gelegenheid eens een foto kunnen sturen van de bevestiging ervan in de kuip?

groeten, Freek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 09 sept 2013 17:02 #435490

  • EtienneT
  • EtienneT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Hoi Freek, dank! Die tafel heb ik er zelf in gezet.

Ik had wel wat eisen aan de tafel, voor ik hem kocht: hij moest volledig draaibaar zijn, zoals de binnentafel. Verder klein genoeg om niet in de weg te zitten, als hij weggedraaid was, maar groot genoeg om met z'n vieren te kunnen BBQen.

Toen ik Bella Donna uit de Werkendamse wateren haalde, zag ik vier gaten in de kuip, in het verticale BB gedeelte bij de voeten, waarvan ik even niet kon verzinnen waar ze voor hadden gediend. Tot deze zomer: bij Dekker in een aanbieding deze tafel laten komen, en de gaten bleken precies met de tafelhouder overeen te komen.

De aluminium tafelhouder aan BB zijde is te zien in de foto van de werkende douchekop:

www.zeilersforum.nl/index.php/...=25&start=425#429733

De tafel haal ik weg als we zijn aan het varen, maar heeft verder zijn nut al vele malen bewezen!

Edit: de achterwand is uiteraard verstevigd met een watervast verlijmd stuk multiplex, dus krachten worden verdeeld.
Laatst bewerkt: 09 sept 2013 17:20 door EtienneT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.887 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl