sietse-ten schreef :
tja, maar soms hebben ze lang geleden wel eens iets gedaan wat beter kon.
binnen was niets te zien want in de kiel ruimte zitten de tanks voor water ingebouwd, emmertje hars een paar matjes en je hebt een mooie tank maar wel weg kielbouten. alleen de voorste waren nog zichtbaar, wat bleek ze hebben stalen bouten, draadeinden , gebruikt die waren gegalvaniseerd.
er is dus waarschijnlijk water gekomen tussen de kiel en de romp. en dat gaat roesten, weg vreten , de 12 mm bouten waren op.
dit werd een dure klus omdat de water tanks eruit gebikt moesten worden met een luchthamer, bouten waren vastgelast in het subframe waar het lood omheen zat.
ja dat is idd een minder leuk grapje.
heeft misschien ook met de tijd te maken en met de metaalbewerker waar de bouwer van afhankelijk was voor de kielbevestiging.
op mijn friendship zit er ook zo'n grapje.. de stalen roerkoker zit op een stalen plaat gelast en is geheel verzinkt. deze plaat is ingelamineert in het polyester en moet het geheel waterdicht maken.
opzich geen probleem natuurlijk want het werkt prima en omdat het zichbaar gedaan is en je van binnen uit de plaat kan zien kan je de staat goed in schatten.
maar het is nu wel een potentieel punt van aandacht bij aanschaf van zo'n boot en iets dat eigelijk niet meer kan, want na een jaar of 30-40 wil een gegalvaniseerde buis en plaat die verder onbeschermt is ook wel roesten, en buitenaf is het zichtbaar. en behandelbaar (hij staat netjes in de owatrol) maar van binnenuit... dat blijft natuurlijk de gok. net als daar waar de plaat ingelamineerd is... je kan niet zien hoe de hechting nog is.
als ze toen hadden geweten dat die scheepjes nu nog volop rond zouden varen.....