Watermaat schreef :
AndreAzuree schreef :
@Watermaat:
Snelheid" is een heel betrekkelijk begrip, als je met 5kn relaxed 24uur door kunt ben je een stuk sneller dan dat je met 7kn na 12uur doodop de haven op zoekt. Met 6-7 Bf rustig kunnen doorvaren is minstens zo belangrijk als met 2-3 Bf en gennaker hullspeed halen. Been there, done that.
Ik snap je punt, maar moderne boten varen natuurlijk wel wat harder dan 7 knoop, en dan worden tochten toch structureel (uren) korter. En natuurlijk kun je met moderne boten ook gewoon met 6-7bft door varen, als je kunt trimmen, reven, en weten wat je moet doen. Niet dat het mijn voorkeur heeft, maar het kan wel.
Dat kan zeker met "modern" maar mijn opmerking sloeg op "modern" vs "modern" voor zover je een 80er jaren 30voets Beret (First 30E late IOR) en een 90er jaren Finot (First 31.7 gebaseerd op Figaro) modern kunt noemen (?) De eerste stuurde een stuk makkelijker en minder kritisch dan de tweede. Daar hield ik het dagen op vol. De Finot was overall wel wat sneller, maar kwam pas echt tot zijn recht ruimwinds met Spi richting plane. Ik heb er ooit mijn snelste 100M mee gemaakt met 12kn avarage langs de Franse kust....maar hoe vaak doe je dat als singlehanded toerder en hou je dat 24uur vol?
Zelfde verschillen zie je ook binnen S-spanten; die zijn zeker niet allemaal relaxed sturend, mijn 1968 Victoire 28 (60er jaren halftonner) was zelfs ronduit wreed op het roer. Liep zeker niet met een touwtje rechtuit en had de stuurautomaat hard nodig op overtochten.
Mijn fijnste boot overall op zee was de First 30E (late IOR) gevolgd door de Victoire 28 (1968 Koopmans halftonner) en Dehler 34 (oude Optima 101) beiden redelijk wreed, laatste wel duidelijk sneller dan de Victoire. De First 31.7 is altijd snel, maar nogal een stressbak kwa trim. Tenslotte was de droogste boot op zee mijn oude 38voets Abeking&Rasmussen uit 1906 (soort draak/scherenkruiser xxl) met een vrijboord van 50cm en enorme overhangen....en daar deed ik Lowestoft-Ijmuiden (steiger-steiger) ook binnen 12uur mee.
Ik kan persoonlijk dus niet zoveel met alle algemeenheden over klassiek vs modern. Het is maar net welke boot je koopt en bij je past.
Ik denk dat we langs elkaar heen kletsen...een First 30 is in 1976 ontworpen, toen was ik 6. Ik vind dat stokoud.... Wel een leuke boot trouwens. De IOR ontwerpen vind ik geweldig om te zien. Ze zeilen ook nog best goed, behalve het rollen op ruime windse koersen.
Natuurlijk zijn het teveel algemeenheden die we hier tegenover elkaar willen zetten. Iedere boot is weer anders, en geen AWB is het hetzelfde, dat geldt ook voor de "klassieke" ontwerpen.
Mijn boot is weer behoorlijk anders dan de standaard AWB. Als ik kijk naar mijn boot, is een snelheid (behalve hoog aan de wind!), van 8 / 9 knoop prima uren vol te houden, zonder enige vorm van stress. Dat komt vooral door de dubbele roeren en het feit dat de boot makkelijk gaat glijden. Zo voeren we afgelopen zomer vanuit Harwich terug naar Stellendam op de genaker, met hoogstens 4 bft, en een bootsnelheid tussen 8 en 9 knoop (STW). Je bent dan echt veel eerder terug in NL. Dat gaat je met een S-spant of IOR boot van die afmetingen echt niet lukken.