Apae schreef :
T1 team OSD schreef :
Maar iedereen die een tijdje vaart, weet dat de bedrijfskosten/onderhoudsuren van een boot kwadratisch met de lengte en ouderdom toenemen. Dus die betaalbare grote klassieker kost natuurlijk meer per maand.
Ik denk, dat dat maar een klein deel van het totale kostenplaatje is. je vergeet even de afschrijving te noemen, die voor een nieuw schip ten opzichte van een klassieker eerder exponentieel veel groter is, vrijwel onafhankelijk van de maat. Ook dat is onderdeel van het kostenplaatje.
Daarnaast gaat het onderhoudsaspect al zeker vanaf een jaar of tien, vijftien meespelen: lang voordat het schip valt onder de normen van een "klassieker".
Dus ja, als je zelf een flink deel van het werk wilt en kan uitvoeren, is met een klassieker veel goedkoper te varen dan met een nieuw of vrijwel nieuw schip van dezelfde lengte.
Lastig is wel dat er geen sluitende definitie van "klassieker" is. In de zin van "bewezen ouder model boot" klopt dit verhaal natuurlijk helemaal.
Ik gebruik de definitie "gebaseerd op ouder ontwerp" dwz relatief lage slanke s-spant .......Een oud model dufour bv is een uitstekend en betaalbaar jacht, maar niet naar "klassiek" model.
Bij een Marieholm IF heb je niet veel meningverschillen, bij een schitterende vd Stadt Excalibur zie je nog duidelijk de roots van oudere ontwerpers, idem als bv S&S. Bij een Comet (ook een echt goed ontwerp) haak ik af met mijn definitie van klassieker.....en bij zo'n Hoek design geval trouwens ook.
Die definitie zorgt al jaren voor gedoe in allerlei klassieker verenigingen. Ik ben ooit lid geweest van de VKSJ, en daar was destijds een volledig nieuw gebouwde stalen s-spant "naar oud ontwerp" (dus niet eens exact volgens een oud ontwerp) toegelaten, maar bv een 1962 Tripp Lentsch 29 zou niet mee mogen doen (hoe klassiek wil je zowel de beroemde ontwerper als het model hebben?)
Die hokjesgeest is vlgs mij ook helemaal niet nodig, ik borrel net zo graag met een contessa 32 zeiler, als met first 31.7 of Cornish pilot-cutter zeilers...en multihulls zijn ook welkom
Maar het vaart allemaal wel net ff anders! ........ik denk nog steeds dat ik op zee toerend met die contessa 32 beter af ben