Alle drie de vallen (grootzeil, genua en spinnaker) worden bij ons naar de kuip geleid, evenals de giekneerhouder en de kraanlijn.
In het grootzeil kunnen twee reven worden gelegd. De beide reeflijnen van de schoothoek worden door de giek van de achterzijde naar de voorzijde van de giek geleid. Op de giek twee klampen om deze reeflijnen te beleggen.
Door bijvoorbeeld een langere reeflijn te nemen kan via een blok aan de voorzijde van de giek dicht bij de mast en een blok onderaan de mast de reeflijn van de schoothoek naar de kuip worden geleid.
Maar dat vraagt rekening houden met het volgende: de spanning op de lijn is dan variabel met de stand van de giek: stel, de reeflijn loopt aan bakboord langs de giek en de giek komt aan stuurboord te staan, dan komt de lijn strakker te staan, met de vraag waar dat uitwerkt.
Maar dan is er ook nog geen oplossing voor de halshoek. Als mogelijkheid denk ik daarom als eerste het zo te maken dat met een reeflijn de halshoek op de giek wordt getrokken vanuit de kuip, waar grootzeilval, kraanlijn, neerhouder en deze reeflijn samenkomen. Als de grootzeilval weer is vastgezet evenals de halshoek van het gereefde zeil op de giek, rest dan het aantrekken van de schoothoek bij de mast en het samenbinden van het zeil.
De winst is dat degene aan het roer zich dan niet bezig hoeft te houden met grootzeilval, neerhouder en kraanlijn maar de handen vrij heeft om het scheepje te sturen.
Deze foto maakt zichtbaar waar de reeflijnen bij ons uit de giek komen.