Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hurley 800 club

Hurley 800 club 05 juni 2019 17:29 #1052028

  • jossie67
  • jossie67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
Zo 2 nieuwe 8mm lijnen, dat gaat een stuk makelijker.
Wie heeft er trouwens een middenkikker , ik wil ook weer gaan solozeilen, dan is een middenkikker handig voor in de sluis.
Hurley 800 Nr 91 Raspi OpenPlotter / Domoticz op de boot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 05 juni 2019 17:55 #1052035

Ik heb een middenkikker gemaakt. Is héél handig bij het solovaren, vooral in sluizen.
Bijlagen:
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 06 juni 2019 19:30 #1052353

  • jossie67
  • jossie67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
Sjetonneke schreef :
Ik heb een middenkikker gemaakt. Is héél handig bij het solovaren, vooral in sluizen.

Gaaf, hoe heb je deze gemonteerd, zit er ook nog versteviging onder?
Hurley 800 Nr 91 Raspi OpenPlotter / Domoticz op de boot
Laatst bewerkt: 06 juni 2019 19:37 door jossie67. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 06 juni 2019 19:36 #1052361

Gemonteerd met rvs carrosserieringen aan de onderzijde in de kastjes. Aan de bovenzijde met een verzinkboor het gat ingeboord en kleine stukjes butylkit(band) om de boutjes gedraaid, die in de kikker gestoken zijn. Altijd butylkit gebruiken. Dit blijft plastisch en dicht uitstekend af. Alles bij elkaar best eenvoudig wanneer je de positie eenmaal hebt bepaald.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 06 juni 2019 19:46 #1052363

Waar je ook voor kunt kiezen is een kikker / klamp monteren op de genuarails. Deze kun je dan in lengterichting verplaatsen, zullen vast ergens verkrijgbaar zijn: www.compass24.nl/dek/beslag/kl...marine-springkikkers en www.bol.com/nl/p/kikker-op-sle...il/9200000047789942/
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 06 juni 2019 19:50 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 07 juni 2019 09:18 #1052507

jossie67 schreef :
Sjetonneke schreef :
Ik heb een middenkikker gemaakt. Is héél handig bij het solovaren, vooral in sluizen.

Gaaf, hoe heb je deze gemonteerd, zit er ook nog versteviging onder?

Kan soms knap lastig zijn . Dit moest ik er allemaal voor doen :ohmy: :

Bijlage:

Bestandsnaam: Midships_C..._L27.pdf
Bestandsgrootte:287 KB

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 07 juni 2019 09:24 #1052508

Gelukkig zit een Hurley 800 wat eenvoudiger in elkaar. Ik zal in het Pinksterweekend was detailfoto’s maken, dat kan Jossie67 misschien behulpzaam zijn.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 07 juni 2019 17:55 #1052660

  • jossie67
  • jossie67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
Sjetonneke schreef :
Gelukkig zit een Hurley 800 wat eenvoudiger in elkaar. Ik zal in het Pinksterweekend was detailfoto’s maken, dat kan Jossie67 misschien behulpzaam zijn.

Dank, voor de tip. In mijn hurley zitten ook geen kastjes.
Foto's zijn natuurlijk altijd welkom
Hurley 800 Nr 91 Raspi OpenPlotter / Domoticz op de boot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 07 juni 2019 18:19 #1052668

Bij onze Hurley 800 vermoed ik een schuimvulling onder het gangboord.
Goed om daar ook naar te kijken.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 07 juni 2019 18:20 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 08 juni 2019 11:43 #1052818

Mijn Hurley 800, #374 uit 1998, heeft gewoon een massief dek.
Ik zou wel graag weten waar in het dek en in het kajuitdak aluminium platen verwerkt zijn, bijv. voor het uitbreiden van de dekorganizer en het plaatsen van een extra valklem. Zijn daar gegevens of tekeningen van dat jij weet?
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 08 juni 2019 12:11 #1052821

Onze Hurley uit 1991 heeft een ingelamineerde schuimkern onder het voordek, onder het kajuitdak en deels onder de gangboorden. Onder de schootlieren op de kuiprand zie ik versteviging ingelamineerd, onder de vallieren op kajuitdak vermoed ik ook, daar klinkt het ‘robuuster’ wanneer je er op klopt. Rond de puttingen van de wanten zie ik volglas polyester, daar is geen schuimkern aangebracht. Omdat er verschillende cascobouwers zijn (Holstebro Plastværk en S.T.B in Denemarken, Conyplex in Medemblik (de bouwer van Contest Yachts), Vetus Mouldings Emmeloord en de Eemhof bij Harderwijk) denk ik dat er verschillen kunnen zijn. De onze is van Deense komaf.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 08 juni 2019 12:37 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 08 juni 2019 12:22 #1052823

Ik heb begrepen dat het casco van mijn Hurley bij Conyplex gebouwd is. Die verstevingsplaat voor de schootlieren is bij mij ook duidelijk te zien. Ik zal het kajuitdak dit weekend ook eens gaan bekloppen.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 08 juni 2019 14:41 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 08 juni 2019 12:56 #1052829

Zit zelf te puzzelen om minstens één reef volledig naar de kuip te leiden, heb één schijf van de organizer en één klem op het kajuitdak over. Naar de kuip worden geleid de grootzeilval, de genuaval, de spinnakerval, de kraanlijn en de neerhouder van de giek. Voor het zetten van een reef moet er iemand naar voren om de halshoek om de reefhaak te leggen en de schoothoek aan te halen.

Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 08 juni 2019 12:58 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 08 juni 2019 13:06 #1052831

Dat is precies waar ik ook hard over nadenk! Heb jij de val van de genua op de mast belegd ipv op de valstopper op het kajuitdak? Wanneer ik dat zou doen (is nu nog niet het geval) dan zou ik een schijf van de deckorganizer en een valstopper vrij hebben.
Ik overweeg om dat te doen met (vanaf de achterzijde van de giek) een relatief dunne dyneema lijn zonder kern en een shuttle blokje in de giek. Zo'n lijn is sterk genoeg en heeft weinig wrijving. Vanaf de mastzijde wil ik dan een 8 mm lijn voor een deel van de mantel ontdoen. Alleen het halende deel door de organizer richting stopper heeft dan een mantel.
Ik ben nog in het denkstadium. Wat is jouw idee?
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 08 juni 2019 13:29 #1052837

Alle drie de vallen (grootzeil, genua en spinnaker) worden bij ons naar de kuip geleid, evenals de giekneerhouder en de kraanlijn.

In het grootzeil kunnen twee reven worden gelegd. De beide reeflijnen van de schoothoek worden door de giek van de achterzijde naar de voorzijde van de giek geleid. Op de giek twee klampen om deze reeflijnen te beleggen.

Door bijvoorbeeld een langere reeflijn te nemen kan via een blok aan de voorzijde van de giek dicht bij de mast en een blok onderaan de mast de reeflijn van de schoothoek naar de kuip worden geleid.

Maar dat vraagt rekening houden met het volgende: de spanning op de lijn is dan variabel met de stand van de giek: stel, de reeflijn loopt aan bakboord langs de giek en de giek komt aan stuurboord te staan, dan komt de lijn strakker te staan, met de vraag waar dat uitwerkt.

Maar dan is er ook nog geen oplossing voor de halshoek. Als mogelijkheid denk ik daarom als eerste het zo te maken dat met een reeflijn de halshoek op de giek wordt getrokken vanuit de kuip, waar grootzeilval, kraanlijn, neerhouder en deze reeflijn samenkomen. Als de grootzeilval weer is vastgezet evenals de halshoek van het gereefde zeil op de giek, rest dan het aantrekken van de schoothoek bij de mast en het samenbinden van het zeil.

De winst is dat degene aan het roer zich dan niet bezig hoeft te houden met grootzeilval, neerhouder en kraanlijn maar de handen vrij heeft om het scheepje te sturen.



Deze foto maakt zichtbaar waar de reeflijnen bij ons uit de giek komen.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 08 juni 2019 13:51 door Waterrimpels. Reden: Foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 08 juni 2019 13:56 #1052847

Ik moest even nadenken waarom ik één trimlijn meer in de kuip heb, dat is nl de onderlijkstrekker. Ik heb sinds een paar weken een nieuwe set zeilen, waaronder een grootzeil met een losse broek. Dan heeft een goede onderlijkstrekker veel meer effect. Enfin, ik kan de genuaval wel op de mast beleggen, die gebruik ik toch zelden bij mijn rolfok.
Mijn mastvoet is iets anders dan bij jou. Geldt misschien ook voor de giek? Ik zal een paar foto’s bij zetten en ook mijn plan voor het ‘single line reef’
Bijlagen:
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 08 juni 2019 14:57 #1052859

Kun je bij jouw giek de reeflijnen ook (bijna) aan de voorzijde van de giek er uit laten komen? Dan ben je af van het verschijnsel dat de spanning van het rif afhankelijk is van de boeg waarover je vaart. Dat kan bij mijn giek wel.
Bijlagen:
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 10 juni 2019 08:25 #1053246

De beide reeflijnen komen op een halve meter vanaf de mast uit de giek. Met een schildpadblok o.i.d. kan ik deze wel dichter bij de mast brengen. Alleen de onderlijkstrekker komt bij het lummelbeslag uit de giek. (Neutmast en -giek)
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 10 juni 2019 14:21 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genuaschoot vliegend leioog Hurley 800 10 juni 2019 18:39 #1053423

Om te voorkomen dat ik na het reven van de rolgenua de schootwagen handmatig aan lijzijde moet verstellen, heb ik een vliegend leioog gemaakt met een low friction ring en een schootwagen voor mijn Pfeiffer schootrail (in Duitsland gekocht via ebay). Als lijn is een 4mm single braid dyneema SK78 gebruikt. Het oorspronkelijke leioog staat in de positie voor een volledig uitgerolde genua met flinke wind.
Dit weekend een prima wind om dit uit te proberen en het bevalt goed. Verstellen gaat ook met veel wind heel gemakkelijk.
Bijlagen:
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genuaschoot vliegend leioog Hurley 800 10 juni 2019 18:44 #1053426

Mooi gedaan! Waar zet je de lijn met de low friction ring vast? Achterop de afmeerklamp?
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genuaschoot vliegend leioog Hurley 800 10 juni 2019 20:34 #1053484

Ik had achterop al clamcleats (bb en sb) die ik normaliter gebruik voor de bulletalies. Ik ga nog uitzoeken of het nodig is om nog extra cleats te plaatsen.
Bijlagen:
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 10 juni 2019 20:36 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 18 juni 2019 17:31 #1056039

goede avond heren/dames ,

ik ga voor de derde keer(in 1 jaar) de motor er weer uit halen ivm het opnieuw gaan rammelen van de aandrijf lijn.
schroefaslager/keerkoppeling/motorsteunen/ revisie set in de bullflex koppeling, dit alles is al vervangen.
hij heeft 2 a 3 uur prima gedraaid maar is toch weer gaan rammelen.
nu wil ik de schroefasafdichting/lager(binnen) vervangen en het grote rubber in de bullflex, dan is echt alles vervangen en zal toch het rammelen moeten stoppen.
nu is mijn boot voorzien van een olie gevulde schroefas afdichting en deze wil ik vervangen door een allpa seal.dit wil ik doen in het water.
de oude volvo seal lag nog in de boot, maar het vreemde is dat deze een asgat heeft van 30 mm terwijl mijn schroefas 25 mm is.??(andere schroefas?)
mijn vraag is wat is de diameter van een originele schroefas, en de diameter van de schroefas buis.

ps :als iemand nog goede ideeen heeft vwb het rammelen dan hoor ik het graag.

mvg Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 18 juni 2019 19:30 #1056069

Mijn schroefas is 25mm in combinatie met een vetus 11 pk. De buitenbus weet ik niet.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 18 juni 2019 21:07 #1056114

Wij varen met een 25 mm schroefas, Vetus M2.05 van 11 Pk en Vetus zwevend binnenlager met vetkoord en watergesmeerd buitenlagen in de uithouder.

Na alle aandacht die je (met kortstondige verbetering) aan de aandrijflijn hebt besteed vraag ik mij af of 1) de schroefas nog wel recht is 2) of de schroef nog in balans is 3) of de uithouder nog vast aan de romp zit.

Ik denk wel dat je daar ook aan gedacht hebt maar als straks de motor van de plaats gaat/is zou ik daar nog eens naar kijken.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 18 juni 2019 21:08 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 28 juni 2019 18:32 #1059142

  • jossie67
  • jossie67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
Woensdag as ga ik voor de eeste keer het schip uit het water halen in Marina Muiderzand.
Ik wil het onderwaterschip schoonmaken en antifouling aanbrengen.
Kan ik het onderwaterschip reinigen met een hogedruk reiniger? Of kan ik beter een borstel nemen?
Zijn er dingen waarik nog extra op moet letten?
En weten de mensen die zo'n hijskraan bedienen wat de ophijs punten zijn van een Hurley 800
Hurley 800 Nr 91 Raspi OpenPlotter / Domoticz op de boot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.267 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl