Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za juni 01 @12:00AM
ZF Pinstertrip 2019
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hurley 800 club

Hurley 800 club 20 juni 2018 19:56 #953451

Ik zou graag het genuablok op de schootrails vanuit de kuip verstelbaar willen maken. Bij solovaren met flinke wind, wanneer de genua deels ingerold is, is verstellen van het leioog noodzakelijk. Ik zag eens een recente Hurley 800 in Medemblik (waarschijnlijk een die in Zeewolde gebouwd is) waar dit fraai op was uitgevoerd. Wie herkent het merk/type van dit keerblok? Mijn schootrails is een 25 mm rails van Pheiffer.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 20 juni 2018 20:07 door Sjetonneke. Reden: Typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 20 juni 2018 20:59 #953464

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 20 juni 2018 21:04 #953465

Hoi Hurleyzeiler,
Ja, die heb ik ook gezien en die past waarschijnlijk wel.
Het type op de foto lijkt mij echter nog platter en gestroomlijnder. Wanneer ik dat type niet kan achterhalen dan gaat waarschijnlijk dat type van Lankhorst er op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 13 juli 2018 13:07 #959744

  • Xienixs
  • Xienixs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Hallo Hurleyzeilers,

Het is uiteraard een open deur vraag.
Ik heb mijn oog laten vallen op een Hurley 800. Ik wil voornamelijk zeilen op het Wad, Ijsselmeer en Noordzee. Ik heb echter het advies gekregen om te kijken naar een Jeanneau. Dit zou beter (sportiever) zeilen. Ik zoek echter een degelijk fijn schip die betrouwbaar is op groot water en daar zich ook thuis voelt.
Ik hoop wat goede ervaringen te kunnen krijgen.
Alvast bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 13 juli 2018 13:32 #959751

Leuk, belangstelling voor een Hurley 800!

Om te beginnen is een Hurley 800 een S-spant, niet helmaal een 'langkieler' maar met het roer aan een scheg, en daarmee is de Hurley 800 een gemoedelijke zeiler. Wat mij verrast heeft in de Hurley 800 is dat deze gevoelig is voor 'trim', met andere woorden, in vaargedrag merk je wel degelijk verschil in bootsnelheid en helling hoe de achterstag onder spanning staat of niet of hoe de neerhouder van het grootzeil of de genuarails staan getrimd. Met andere woorden, er is als zeiler meer te doen dan zeilen hijsen en sturen. Maar doe je dat goed, dan kun je je best meten met de 'op het oog' sportievere zeiljachten. Natuurlijk zullen 'planerende' jachten je voorbij stuiven maar als toerjacht komt een Hurley 800 best vooruit.

Wat 'zeewardigheid' betreft: een schip is zo zeewaardig als de bemanning. Maar er zijn hier op het forum Hurley 800 eigenaren die naar Engeland zeilen, op Youtube zijn wel wat Middellandse Zeegangers. Op het IJsselmeer en de Waddenzee kun je, mits je water onder de kiel houdt, prima uit de voeten.

Er varen verschillende 'typen' Hurley 800 rond, de eerste modellen hebben een polyester voorluik, geïntegreerd in de kajuitopbouw, latere modellen hebben een aluminium voorluik. Er zijn 'Classic' modellen met langsbanken in de kajuit, er zijn ook 'Comfort' uitvoeringen met een rondzit en een kombuis in lengterichting. Wij varen de 'Classic' en dat bevalt prima. Beetje gemis is de kaartentafel / navigatiehoek.

Verder zijn er verschillen in de motor, je komt Buck en Vetus tegen, een enkeling heeft een 'nieuwe' motor, bijvoorbeeld een Nanni. Ik zou zeggen: kijk naar de staat van het polyester (rond de wandputtingen en in de hoeken van kuip, dekrand en kajuitopbouw) naar de staat van de zeilen, naar de aanblik van de motorkamer. Zit dat goed dan heb je er (naar mijn idee) een fijn scheepje aan.
Laatst bewerkt: 13 juli 2018 13:39 door Hurleyzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 13 juli 2018 14:09 #959755

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1074
Ik ben met verschillende zeiljachten mee geweest op de Noordzee, 2 maal een overtocht Stellendam - Ipswich en terug op een Hurley 800. Boot voelt prettig aan en ondanks toch wel wat ruwe omstandigheden op 1 van de tochten geeft de boot een veilig gevoel en blijft comfortabel.
Heel sportief vaart de boot niet, maar het is een boot die de bemanning wel uit kan dagen om er het beste uit te halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 13 juli 2018 16:01 #959773

Thanks Bas! En de vraagsteller Xienixs is vrij om langs te komen in Hellevoetsluis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 31 aug 2018 19:41 #974492

Hallo Hurlyers ;)

Heeft iemand ervaring met het verwijderen van de ramen.
Ik heb kleine lekkage aan 3 ramen stuurboord kant.
Het binnen frame heb ik al eens los gehad maar het raam zat vast in de kit.
Mischien los snijden?
Ik hoor graag van julie

Mvg Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 01 sept 2018 19:38 #974714

Dag Tom,als je de binnenlijst los geschroeft heb kun je met lichte druk van de binnenzijde het raam loswerken. Pas op dat het niet in het gangboord valt. De afdichting is meer een rubberband en na schoonmaken met wat sika kit terug plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 07 sept 2018 18:46 #976737

Bedankt Ruud .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 04 okt 2018 14:20 #984906

  • jossie67
  • jossie67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Wie heeft er een wintertent voor de Hurley 800, ik denk er overna om er een te laten maken.
Hurley 800 Nr 91 Raspi OpenPlotter / Domoticz op de boot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 04 okt 2018 17:32 #984950

Waar denk je aan, een dekzeil voor een staande - of een liggende mast?

Wij gebruiken een op maat gemaakt dekzeil voor de boot met liggende mast, en omdat de mast zelf de mastenloods ingaat hebben we een houten constructie ( a la een mast) van de preekstoel voor naar de mastvoet naar de hekstoel achter. De scepters voor de zeereling nemen we weg.

Onze vorige boot had een winterdekzeil voor staande mast over de giek en over de zeereling, dit dekzeil had meerdere openingen en ritssluitingen (van voor naar achter doorvoer voorstag, doorvoer babystag, sb en bb topwant en onderwant, doorvoer kraanlijn, doorvoer achterstag). Bij een dekzeil voor een Hurley 800 met staande mast is er geen babystag maar wel een dubbel stel onderwanten, dus dan heb je meerdere openingen.

Bij een dekzeil met liggende mast zoals wij in gebruik hebben zijn er geen openingen, alleen de mast steekt er voor en achter onderuit. Het dekzeil is daarbij eenvoudiger van uitvoering en gemakkelijker over de boot heen te leggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 10 okt 2018 17:31 #986719

  • jossie67
  • jossie67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Staande mast, het schip blijft in het water dit jaar. Een op maat gemaakte kost 2750,--
Is een beetje te veel van het goede.
Nog een andere vraagje
Mijn accu's zijn oud, hoe oud geen idee. Dus wil ik deze vervangen.
Ik heb een start en een service accu. Nu wil ik deze vervangen door een 40AH en een 70AH.
lijkt mij meer dan voldoende, voor navigatie en koelkast.
of 1 grote 100AH.
Ik overnacht altijd in een haven met walstroom
Hurley 800 Nr 91 Raspi OpenPlotter / Domoticz op de boot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 10 okt 2018 19:26 #986769

Ik kan het niet panklaar oplepelen maar op het forum is al veel geschreven over benodigde accu capaciteiten maar bij mij aan boord heb ik 1x55 ah voor start en 2x 60ah parallel voor licht e.d en ik heb geen koelkast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 10 okt 2018 20:55 #986793

Onze Hurley heeft één startaccu staan van 72 Ah en twee afzonderlijk of parallel te schakelen serviceaccu's van 74 Ah. De serviceaccu's voeden de VHF, de GPS, de stuurautomaat, log, dieptemeter, de navigatieverlichting en de kajuitverlichting. Het ziet er zo uit: www.waterrimpels.nl/zeilen-en-...ak-er-een-schip-van/

Normaliter spreken we per zeildag beurtelings één serviceaccu aan, de wens is een zonnepaneel om vrij van walstroom de serviceaccu's te laden.
Laatst bewerkt: 11 okt 2018 04:43 door Hurleyzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 11 okt 2018 07:10 #986852

  • jossie67
  • jossie67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Hurley Ruud schreef :
Ik kan het niet panklaar oplepelen maar op het forum is al veel geschreven over benodigde accu capaciteiten maar bij mij aan boord heb ik 1x55 ah voor start en 2x 60ah parallel voor licht e.d en ik heb geen koelkast.
Hurleyzeiler schreef :
Onze Hurley heeft één startaccu staan van 72 Ah en twee afzonderlijk of parallel te schakelen serviceaccu's van 74 Ah. De serviceaccu's voeden de VHF, de GPS, de stuurautomaat, log, dieptemeter, de navigatieverlichting en de kajuitverlichting. Het ziet er zo uit: www.waterrimpels.nl/zeilen-en-...ak-er-een-schip-van/

Normaliter spreken we per zeildag beurtelings één serviceaccu aan, de wens is een zonnepaneel om vrij van walstroom de serviceaccu's te laden.

Heren, dank voor jullie antwoord. Ik ben inderdaad ook het forum aan het doorzoeken.
Mijn motor is een bukh 10, zonder voorgloei.
Ik zal ook even moeten kijken naar de maten van de accu's
Jullie verhaal lezend , ga ik sowieso voor een start en service accu.
De koelkast is natuurlijk wel een energie slurper
Hurley 800 Nr 91 Raspi OpenPlotter / Domoticz op de boot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 11 okt 2018 16:10 #987012

Ter aanvulling: de startaccu staat bij ons in de motorkamer aan bakboord onder het aanrecht, de twee serviceaccu's in de bilge/kielruimte onder de kajuitvloer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 13 okt 2018 13:56 #987540

  • jossie67
  • jossie67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Ik heb de start accu in de bilge ruimte gezet, met bilge pomp.
Daarvoor staat nu een service accu.
Alles werkt weer, was wel een een uitzoek werk, bijna alle kabels waren zwart :( . Was ook weer een mooi leer moment.
Ik ga wel nog een centraal massa punt en een central +12V punt maken. Dan kan ik het aantal draden door de bilge verminderen.
Hurley 800 Nr 91 Raspi OpenPlotter / Domoticz op de boot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 13 okt 2018 14:23 #987550

Goed bezig! Wij ondervonden dat de 'spaghetti' met kroonsteentjes aan elkaar hing en hebben alle bedrading vervangen, daarbij consequent alles rood / zwart en een diameter dikker, met zo min mogelijk onderbrekingen zoals kabelschoentjes en en kroonsteentjes. We kennen het systeem nu 'dromen'.

Daartoe hebben wij drie 'centrale pluspunten' aangelegd, 1) vlak na de keuzeschakelaar 2) achter het schakelpaneel in de kajuit 3) een extra schakelpaneel in de voorpiek. Alleen de stekker van de stuurautomaat (aangesloten op de serviceaccu's) gaat buiten alle panelen om.

Even een linkje: www.waterrimpels.nl/zeilen-en-...ak-er-een-schip-van/
Laatst bewerkt: 13 okt 2018 15:55 door Hurleyzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 09 dec 2018 14:04 #1003761

Ik heb op dezelfde plaats ook wat leksporen gevonden, maar in tweede instantie blijkt dat toch van de dekdoorvoeren van de kabels naar de mast te komen. Het water loopt langs het bolle kajuitdak ... naar het voorste raam aan stuurboord en drupte bij ons dan boven op het plateau van de kledingkast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 18 dec 2018 19:08 #1006409

Op mijn kajuitluik vind ik af en toe een vuilspoor. Dat komt van onder de garage vandaan. Ik wil het daaronder eens schoonmaken. Wie heeft de garage wel eens verwijderd en heeft daar foto’s van? Een tweede reden om de garage edns te openen is dat ik overweeg om te kijken of daar een zonnepaneel op geplaatst kan worden en de kabel netjes kan worden weggewerkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 18 dec 2018 19:22 #1006416

Wij hebben de garage van onze Hurley nooit losgehad maar het zal niet zo spannend zijn: de garage zal (mits de kit gemakkelijk los komt) vrij eenvoudig gelicht kunnen worden na het losschroeven van de parkers. Indien aanwezig zul je ook het profiel van de buiskap los moeten nemen.

Uit ervaring weten wij dat er zich best wat ‘ongeregeldheid’ onder de garage kan zitten aan bladeren, mos en spinnenrag. Dus een keer schoonmaken is nooit verkeerd. Voorzichtig met de parkers, vast is vast, gelijk een goed moment de afwatering schoon te maken.

Ben ook reuze benieuwd naar foto’s hoe het eruit ziet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 22 feb 2019 17:24 #1023842

  • jossie67
  • jossie67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
De laatste tijd is de aardlek van de maalstroom regelmatig aangesproken. De plek waar de oa de victron omvormer hangt is in het achterluik. Het is daar altijd erg vochtig. Daarom wil de victron omvormer verplaatsen. Waar hebben jullie deze geplaatst?
Hurley 800 Nr 91 Raspi OpenPlotter / Domoticz op de boot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 22 feb 2019 21:08 #1023886

Er zijn diverse mogelijke plekken:

*in de bakskist tegen het schot aan de voorzijde,
redelijk beschut tegen overkomend water en regen.
* tegen hetzelfde schot maar dan aan de motorkamerzijde,
droog maar wel minder koele omgeving vanwege motorkamer.
* aan stuurboord onder het schakelpaneel.

Wij hebben aparte startaccu en serviceaccu’s geïnstalleerd,
de startaccu staat in de motorkamer aan bakboord onder de kombuis,
de serviceaccu’s staan (op een verhoging) in de kielruimte.

De (waterdichte) acculader hebben wij vlak onder de kajuitvloer
en boven de accu’s in de kielruimte een plaats gegeven.
Laatst bewerkt: 23 feb 2019 07:04 door Hurleyzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 11 mrt 2019 11:45 #1028683

  • jossie67
  • jossie67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Ik wil graag een stuurautomaar plaatsen op mijn Hurley 800, een ST 1000 Plus.
Hoe hebben jullie de stuurautomaat geinstalleerd?
Hurley 800 Nr 91 Raspi OpenPlotter / Domoticz op de boot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.242 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl