Onze Hurley 800 had een maststrijkinrichting, door ons verwijderd en van de hand gedaan. Maar een paar aandachtspunten zijn wel te benoemen:
De constructie voorzag in het omhoog brengen van aangrijpingspunt van het want, zodat de wanten de mast beletten niet te ver uit te zwaaien in half / geheel gestreken positie. Ook voorzag deze constructie in het naar achteren brengen van het voorste onderwant. Nodig want anders blijft de mast staan.
Een ander punt was het zwaardere boegbeslag op onze Hurley. Normaliter bevindt zich op een Hurley 800 een boegbeslag met twee openingen voor voorstag en voorzeil, bij ons een groter RVS beslag met sterkere bevestiging en dikker materiaal. Of het nodig is? De vorige eigenaar vond blijkbaar van wel.
Zoals gezegd, wij hebben de gehele constructie verwijderd, op zich een fraai geheel maar wij wilden zo min mogelijk obstakels aan dek. Maar alhoewel er hier en daar ervaringen zijn met inderdaad verplaatste mastvoeten en onderdeks mastondersteuningen die niet op een strijkinrichting zijn berekend, zijn er bij onze Hurley geen nadelige sporen aanwezig, waarschijnlijk omdat de mast alleen gezet en gestreken werd in het voor- en najaar op beschut water.
Nu ken ik je situatie en vaarwater niet, maar mijn voorkeur zou zijn: mast zetten en laten staan. Anders voor een andere boot gaan. Maar een Hurley 800 is wel leuk
Johan