Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Victoire 933 nu als BREEHORN 31

Re: Victoire 933 nu als BREEHORN 31 23 jan 2014 17:24 #479221

Sunday schreef :
OOOO schreef :
Wally bouwt ook in Tunesië.

Jazeker. Maar ik denk dat ze liever in België zouden bouwen

Wally bouwt maar zeer te dele in Tunesië, lijkt het. Sommige modellen, en bouw voor derden. Het lijkt ook of ze alle afbouw van de rompen in Italië doen.

België is onbetaalbaar voor ze, die 'schrijnwerkers' die daar het hout bewerken ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 933 nu als BREEHORN 31 23 jan 2014 17:32 #479226

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
"Schijnwerkers" zijn het BK!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 933 nu als BREEHORN 31 11 feb 2014 22:26 #485794

  • flash123
  • flash123's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Baasklusje schreef :
Big Time schreef :
Die Akilaria gaat het vast fantastisch doen in ons land, een 31 voeter met 2,40m diepgang :angry:

hij is ook nog gewoon lelijk (die kajuit onder zo'n tuigage, bah) en in Tunesië gebouwd, dat lijkt me ook geen aanbeveling.

Er gaan er in NL misschien 2 varen, ooit, meer vast niet.

De Class 40 van Akilaria wordt ook in Tunesie gebouwd en ik heb nog niks meegekregen van structurele problemen die wijzen op een minderwaardige bouw. En reken maar dat de Class 40 dingen afgebeuld worden.

Grootste probleem van zo'n 950 is denk ik de afschrijving, was ooit als klasse bedoeld maar is nooit van de grond gekomen. Pogo maakt tenminste nog een duidelijke keuze door dat ding als sportieve cruiser te positioneren. Daarnaast liggen runners anno 2014 ook niet echt goed meer in de recreatieve markt
Laatst bewerkt: 11 feb 2014 22:27 door flash123.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 933 nu als BREEHORN 31 22 feb 2014 17:37 #489306

  • Groens
  • Groens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Voor wie nog twijfelde of Breehorn de romp zelf bouwt,
kijk eens hier t.co/K3U3TgvDPP
Dit is de hal van Breehorn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 933 nu als BREEHORN 31 22 feb 2014 19:12 #489327

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
wat doet die Bav op de achtergrond ? :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 933 nu als BREEHORN 31 22 feb 2014 19:46 #489333

?? Ik zie een blauwe Breehorn 37 op de achtergrond....

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 933 nu als BREEHORN 31 22 feb 2014 20:11 #489337

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
nardus schreef :
wat doet die Bav op de achtergrond ? :silly:

Ik wist anders niet dat Bavaria ook aluminium rompen bouwde hoor.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 933 nu als BREEHORN 31 25 sept 2014 20:20 #554517

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Ik las vandaag in de nieuwe Zilt dat Breehorn zondag 5 oktober een open dag
heeft waar de Breehorn 31 gepresenteerd wordt.

Denk zal dit nieuws effe plaatsen voor de liefhebbers.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 933 nu als BREEHORN 31 05 okt 2014 17:17 #557279

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
Vandaag even in Woudsend geweest op die open dag.

De Breehorn 31 bouwnummer 1 was al verkocht en dochter lief mocht er even een scheut champagne overheen gieten.
Blije nieuwe eigenaar, heeft zijn 37 verruilt voor een 31 met scheelkiel.

Over duidelijk zie je de keuzes die Breehorn gemaakt heeft. De rompmal is opgetrokken, de dekmal is een stukje kwijt geraakt. De stootlijst zit nu in de mal. Het dek ligt net als de andere Breehorns op de romp. Grootse wijziging is natuurlijk de overgang naar een vrijhangend balans roer. Andere details waren de uitlijning met een keerblok voor de genua en de mast met dubbele zaling.
Visueel krijg je een ander schip door het niet meer terug "vallen" van de romp boven de stootlijst. Dit springt het meest in het oog bij de boeg.

Ik was nog nooit op de Breehornwerf geweest dus even rond gekeken. uiteraard ook even een aantal andere Breehorns bekeken. Wat opviel ... ze zijn allemaal anders qua inrichting en tuigage. En heel opvallend, circa 10% van de 37 voet schepen is geleverd zonder teakdek en eveneens 10% is geleverd met vrijhangend balansroer. (er zijn er zo'n 150 gebouwd)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 933 nu als BREEHORN 31 25 nov 2014 10:46 #574583

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Berichten over de Far east 31 R afgesplitst in nieuw topic.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 933 nu als BREEHORN 31 29 juli 2015 21:26 #647554

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Ik heb de test in het blad Zeilen gelezen. Prima boot natuurlijk. Maar om een ontwerp uit de 70-er jaren de hoogste score te geven voor ontwerp en de 1 na hoogste score voor zeileigenschappen lijkt me een fractie overdreven en/of chauvinistisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 933 nu als BREEHORN 31 30 juli 2015 07:37 #647634

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2267
Zou het kunnen dat er de laatste tientallen jaren gewoon weinig vooruitgang is geboekt met het ontwerpen van toerboten? En dan heb ik het over eigenschappen als hanteerbaarheid, voorspelbaarheid, ook met tijdelijk teveel zeil, gedrag in zeegang.
Op zee met veel wind heb ik tenminste meer plezier beleefd aan oudere ontwerpen (van Waarschip kwartton tot Voyager 35) met modern materiaal dan aan moderne, volumineuze modellen.

Jan
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 933 nu als BREEHORN 31 30 juli 2015 18:44 #647879

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Boatlover schreef :
Ik heb de test in het blad Zeilen gelezen. Prima boot natuurlijk. Maar om een ontwerp uit de 70-er jaren de hoogste score te geven voor ontwerp en de 1 na hoogste score voor zeileigenschappen lijkt me een fractie overdreven en/of chauvinistisch.

Helemaal mee eens om nog maar te zwijgen over de als goed gekwalificeerde prijs/productverhouding.

Ik neem die tests overigens niet meer serieus sinds ze op een genakerboot de schoothoek duidelijk zichtbaar op de tack (punt van de boom) hadden bevestigd, waardoor de genaker dus 'omgekeerd' werd gevoerd. Was meen ik een jaar of 2 geleden.

Vermakelijk leesvoer, dat dan weer wel.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 933 nu als BREEHORN 31 01 aug 2015 00:25 #648133

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Ooit werd de Winner 1010 op de bovengenoemde punten een stuk minder goed beoordeeld dan de Breehorn 31. Vervolgens ben ik gaan mailen met dhr. Bezemer. Ongenuanceerd (10 jaar terug hè ;) ) meldde ik dat foto 's uitwezen dat de door dhr. Sol gezeilde schepen veel beter waren uitgetrimd dan de door dhr. Bezemer geteste schepen.

Ik kreeg overigens keurig antwoord. Meerdere mensen hadden gereageerd. In die zin kwam zijn reactie eerlijk en correct over.

Het eea zou gecorrigeerd worden met de test van de 1220. Hoezo objectieve beoordeling van de 1220? :( . Inderdaad: die werd de hemel in geprezen. De eerder als uit de tijd bestempelde schuine boeg van de 1010 had in 1 keer een zeer positieve beoordeling gekregen.

Ook in de korte presentaties van de beurschepen was men in 1 keer overdreven enthousiast over de 1010 en 1020. In de test van de 1220 gaf dhr. Sol aan de schuine boeg mooi en tijdloos te vinden. De 1220 moet "over 10 jaar ook nog verkocht kunnen worden". Hoe zijn de boegen van de huidige Winners? Juist ja...

Grappig was wel dat in de buitenlandse testen zoals in "Yacht" niet werd gesproken over de positieve aspecten van de schuine boeg. In een groepstest van 34-voeters leverde de 1010 downwind snelheid in door volgens Yacht de kortere waterlijn.

Dus: lees ik de testen uit het blad Zeilen? Ja. Neem ik de testen na het bovenstaande serieus? 50/50.
Laatst bewerkt: 01 aug 2015 00:47 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 933 nu als BREEHORN 31 01 aug 2015 00:36 #648134

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Mi Dushi: ook bij toerschepen zijn er natuurlijk verbeteringen doorgevoerd tov het oude Victoire/Breehorn ontwerp. De nieuwe Breehorns:
- Zijn voorzien van een wat groter grootzeil/kleinere fok.
- Hebben een beter geprofileerde kiel en onderwaterschip.
- Hebben een rechtere neus.
- Hebben een iets bredere spiegel.
- Ik ben geen kenner, er zal nog wel het eea zijn.
Laatst bewerkt: 01 aug 2015 00:37 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 933 nu als BREEHORN 31 01 aug 2015 19:38 #648217

..........de keuze is zeg maar een HR 310 voor 166.000. Ook een conservatief ontwerp. En Hr's schreven ook in 1 x fors af in de crises. Dus ik snap dat wel een feitelijk semi custom built te bouwen jachtje van Breehorn voor 120k. Stel je bent net gepensioneerd dan is het toch top om voor dat geld betrokken te zijn bij de nieuwbouw van je scheepje. Lijkt me toch een klein niche wat wordt aangeboord, ik snap dus die test uitkomst wel.

Wat niet in testen is te verwerken is het gevoel wat je bij een werf en/of semi-custom product kan krijgen/hebben: dat ze speciaal voor jou, met de door jou aangegeven specificaties, het scheepje aan het bouwen zijn. Het is allemaal net even anders, dan mag de prijs anders zijn en ben je op een aantal punten bereid ook minder minder te kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 933 nu als BREEHORN 31 01 aug 2015 20:35 #648223

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2267
Afgezien van ontwikkelingen die gericht zijn op havencomfort en zwemplezier (veel binnenruimte, zwemplatform) komen veel modes in de toerzeilerij uit de wedstrijdwereld. Altijd zo geweest, van S-spant met lange overhangen (Voyager 35), korte vinkiel en balansroer (Waarschip kwartton), negatieve spiegel en grote genua's (IOR) tot de laatste tijd zeer brede achterschepen met een knik boven de waterlijn en soms dubbele roeren (open 60 bv.).
Sommige van die invloeden leveren prettiger toerjachten op dan andere. Is een rechte voorsteven een verbetering? Een bulbkiel met T-vormig profiel? Ik ben dan wel weer blij met grotere grootzeilen na het IOR-tijdperk.
Ik ben ook blij met de zet van de Breehorn-werf om zo'n beproefd ontwerp te moderniseren en voor een min of meer betaalbare prijs in de markt te zetten. Als ze dan een goede test krijgen (altijd een beetje subjectief) zoveel te beter. Ik hoop dat ze er veel succes mee hebben.

Jan
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 933 nu als BREEHORN 31 02 aug 2015 21:13 #648365

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
De Hallberg Rassy 310 is een modernere boot. Veel kenmerken zijn vergelijkbaar met de modernere Breehorns, zie hierboven.

Met een windkracht 4 een paar keer overstag met de Breehorn 31 (grote overlappende genua) of de Hallberg Rassy 310 is een verschil in inspanning.

Ik verwacht ook dat (ondanks dat ik niet uit ervaring spreek) de HR downwind met een pittige wind makkelijker vaart, makkelijker te sturen is, sneller is en misschien ook wel minder rolt. De HR kan door de modernere romp en kiel dezelfde snelheid halen met wat minder zeiloppervlak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 933 nu als BREEHORN 31 03 aug 2015 07:01 #648394

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
De grote overlappende genua is een lichtweer zeil. Waarom zou je als je gaat kruisen niet een kleinere genua erop zetten?

Een Genua 1 vind je vaak alleen aan boord bij wedstrijdzeilers. Dat is de enige groep die zo'n genua dan ook nog met zoveel mogelijk wind (als verantwoord) blijft voeren.

De B34 lijkt me geen boot voor wedstrijdzeilers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 933 nu als BREEHORN 31 03 aug 2015 07:49 #648400

Het is een B31 ipv 34. Daarnaast is het zeilplan gebaseerd op een klein grootzeil en een grote genua. Je kan dit niet vergelijken met modernere tuigages die getekend zijn met een grootzeil en HA waarbij je een genua kan toevoegen voor licht weer. Je hebt de genua nodig om op een "normaal" zeiloppervlak te komen.

Ook voor een toerzeiler is het fijn om een beetje normaal op je bestemming te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 933 nu als BREEHORN 31 03 aug 2015 09:10 #648409

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Klopt. Je ziet vaak dat mensen met een Victoire 933 en vergelijkbare schepen begrijpelijk snel kiezen voor een klein voorzeil. Door het kleinere oppervlak en het oudere onderwaterschip (meer weerstand) is de snelheid met wat minder wind niet best.

Vaak wordt op dit soort schepen gekozen voor een middenmaat genua 2. Tov van een HR 310 met ha-fok heb je:
- minder zeiloppervlak
- minder snelheid,
- minder hoogte
- meer schoot in te halen en te vieren
- minder lekker overstag gaan
- wat meer slijtage door de overlap

Ervan uitgaande dat de Breehorn 31 getest gaat worden door "Yacht" en of "Yachting World" ben ik ervan overtuigd dat de uitslagen ivt "Zeilen" niet bovengemiddeld hoog/belachelijk hoog gaan liggen op de punten ontwerp en zeileigenschappen. De eerder genoemde punten worden vermeld.
Laatst bewerkt: 03 aug 2015 09:55 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 933 nu als BREEHORN 31 03 aug 2015 09:56 #648413

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
We hadden het hier over 4bf.
Met minder wind kun je een genaker of spinaker voeren op ruimere koersen. Het gat in je polaire diagram blijft dan klein.

Kortom, ik zie het probleem niet. De boot is zo handelbaar als je wenst. Hij is alleen misschien niet optimaal voor veel snelheid bij weinig wind. Volgens mij is de HR310 dat ook niet, tenminste niet echt.

Mijn punt is dat iemand die een Breehorn koopt een amdere afweging maakt als jij nu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 933 nu als BREEHORN 31 03 aug 2015 10:59 #648419

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Er is verschil tussen de nieuwere Breehorns en de oudere in ontwerp. Op de 31 (oud ontwerp) ben je tot windkracht 4 genoodzaakt met een naar hedendaagse maatstaven enorme genua te varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 933 nu als BREEHORN 31 03 aug 2015 13:46 #648442

In de Duitse Yacht van 22/7/2015 een vergelijkingstest - 31 tot 35 voeters. Je kan daar natuurlijk eens de B31 fictief tussenzetten. De HR wordt gezien als conservatief , de dufour en jeanneau als modern. Voor ieder wat wils dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 933 nu als BREEHORN 31 03 aug 2015 17:39 #648494

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
1 van de synoniemen voor conservatief is behoudend. Dat zijn de Hallberg Rassy 310, de nieuwere Breehorns en het oude ontwerp Breehorn 31 inderdaad allemaal ;)

REUV slaat onbedoeld de spijker op zijn kop :) : wedstrijdzeilers met oudere schepen (zoals ik) zijn noodgedwongen :( met een genua aan het kruizen. Dat is niet fijn en op de Breehorn 31 ook noodzakelijk.

Anders heb je met windkracht 3/4 geen fijne dag met een kleinere fok, zeker als er nog golven staan van een pittige dag ervoor. Het kleinere grootzeil, grotere weerstand v/h oude rompontwerp en het oude type kiel dragen tesamen met een vrij hoog gewicht ertoe bij dat die grote genua vaak nodig is. Koopmans jr. zou de Breehorn 31 nu anders ontwerpen dan zijn vader destijds. Breehorn heeft natuurlijk ook gekeken naar het kostenaspect.
Laatst bewerkt: 03 aug 2015 17:59 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl