Sturgeon22 schreef :
Naar mijn persoonlijke mening wordt toerzeilen vaak als een excuus gebruikt
Het is natuurlijk allemaal erg persoonlijk. Toch is er wel een compromis nodig tussen een hoog "fun"-gehalte en hanteerbaarheid. Je kan niet alles hebben. Waar dat compromis ligt is voor iedereen verschillend. Ik pruts als verstokte toerzeiler graag aan de tuigage voor een optimale trim, ook al probeer ik niet altijd de maximale snelheid eruit te halen. Ik probeer alle boten goed te laten zeilen, of het nu een klassiek of een modern ontwerp is.
Als je als toerzeiler alleen dagtochten vaart heb je veel aan het fun-gehalte. Heb je een klein voorzeil of een keerfok dan ben je nog aan het opkruisen als de anderen al op de motor varen.
Heb je de ambitie tijdens de zomer wat grotere afstanden te zeilen, 's nachts door te varen, met een zwakke bemanning (zeiler en meevarende partner) dan heb je een boot nodig die voor de bemanning zorgt, die bij harde wind weinig aandacht nodig heeft, rustig beweegt, niet teveel helling aan de wind. Dan blijft het langer leuk en kom je verder. Lichtweerzeilen is leuk op vlak water, op zee is er meestal weinig aan. Veel zeezeilers die ergers willen komen zetten onder de 4 kn de motor aan.
Je kan natuurlijk een cruiser-racer van 12-14 meter kopen. Veel fun en door grootte en gewicht comfortabeler op zee dan een klein bootje en sneller, dus kom je verder. Maar in je eentje een dagje Oosterschelde is dan weer minder gemakkelijk, de diepgang wordt een beperkende factor, dus minder fun. Om over de kosten maar te zwijgen.
Met niet meer dan mijn eigen ervaringen als basis heeft mijn toerboot die ook geschikt is voor zomertochten op zee de volgende eigenschappen:
- gemakkelijke bewegingen op zee en niet teveel helling aan de wind, dus o.a. vrij zwaar
- goed zeildragend vermogen voor harde wind, maar voldoende zeiloppervlak (reven vanaf zeg 15 kn wind geen bezwaar)
- groot grootzeil en weinig overlappend voorzeil, evt. keerfok voor de binnenwateren
- masttoptuigage, maar voldoende trimmogelijkheden voor grootzeil en fok
- weinig diepgang (de 1,70 m die ik nu heb is wel het maximum)
- niet te lange kiel en vrijhangend roer voor betere bestuurbaarheid met ruime wind en in havens
Ook de V933/B31 past niet helemaal, maar toch beter dan bijv. een kleine J-boat (die me wel geweldig lijken voor dagjes zeilen).
Jan