Boatlover schreef :
Ontwikkeling van kleine boten juich ik toe. Vaak meer gevoel bij trimveranderingen.
Het succes van Winner vind ik mooi. Ik ben benieuwd naar de 800.
Chauvinistisch als ik ben (ik vaar in een Ned. boot) heb ik helaas wel het gevoel dat de buitenlandse ontwerpers innovatiever bezig zijn. Dubbele roeren, chines (de Valk en Waarschepen als voorloper enigszins?), brede boten zijn, voor zover mijn kennis rijkt geen Ned. toepassingen.
In het verleden was dit volgens mij ook niet het geval met de boegsprieten/gennakers a la J-boats. Alhoewel Koopmans-jr. met de V24 ook snel was.
Ik heb wel het gevoel dat de Ned. ontwerpers tussen ca. 1965 en ca. 1992 innovatief waren. Hierbij denk ik vooral aan de v/d Stadt-ontwerpen of aan de FF-serie.
Linq CQ6, spinoff VO70, elektro-hydraulische kantelkiel en vleugelmast op 5,8 meter, vrijwel alles Nederlands.
TH38,spinoff VO70, in Nederland gebouwd door grotendeels Nederlanders, snelle cruiser/racer met kantelkiel en interieur modulair aan te passen, masttrim met voorstag i.p.v. achterstag.
DNA-A cat, meest succesvolle ontwerp in afgelopen jaren.
Nieuwe Gunboat wordt in Nederland gebouwd, wellicht de eerste grote foilende "cruiser" catamaran,
Nacra, Bedrijf is eigendom van Nederlanders, en kantoor in Nederland, met de F20 carbon, en de nieuwe nacra 17 olympische catamaran.
Ik mist vast nog wat bootjes van de laatste tijd met veel Nederlandse invloed