Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Winner 800

Winner 800 08 feb 2015 16:34 #595360

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
aluijten schreef :
Ik heb van Remco Sol zelf gehoord dat de keuze voor continuiteit meespeelde en dat het ook vanuit v tongeren is aangegeven om naar een andere ontwerper te gaan.
Volgens mij is v tongeren nog de enige ontwerper bij vd stadt. Wat er met dit bureau gaat gebeuren ben ik dan ook wel benieuwd naar

Ik heb begrepen dat het ontwerpbureau te koop staat.
Rinus schreef :
Die keuze is er een voor continuïteit zegt de eigenaar van de werf hiero:

www.zeilen.nl/nieuws/nieuwe-wi...en-door-simonisvoogd

Dat suggereert dat het leeftijdsaspect wel degelijk een rol speelt.

In het genoemde artikel zegt Remco nog iets wat van belang kan zijn. Hij geeft aan dat de 900 ook aan herintredende zeilers wordt verkocht en dat uit die groep ook een deel van zijn clientèle voor de 1100 komt. Zie hier het herstel van de markt?
Laatst bewerkt: 08 feb 2015 17:31 door Limosa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 08 feb 2015 17:31 #595371

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Big Time schreef :
Ik weet het niet met die Simonis/Voogd ontwerpen. De Dehler 34 (nu 35) komt ook van dat bureau en dat is m.i. geen geslaagd ontwerp. Bovendien te zwaar gebouwd en niet vooraan te vinden in de uitslagen van ORC-wedstrijden.

Als ik de Winner 1100 vergelijk met mijn eigen 109 (de 1100 is 25 cm langer, 15cm breder en 10 cm dieper) dan valt mij gelijk het enorme zeiloppervlak op. Non-overlap configuratie dus een enorm grootzeil van 44m2 (bij de 109 is dat 36m2). Ook de non-overlap #3 is groot (36m2, bij de 109 is dat 30m2, de #1 is 40m2). Het zeiloppervlak wordt vooral verkregen door de forse mastlengte en dat is ook te zien op de Dehler.

Deze boot heeft een heel ander design dan de 800 en 900, zo is er ook 'ineens' weer gekozen voor een symetrische spi waar de 800 en 900 beschikken over een genakerpole.

Wel weer fraai is de keuzemogelijkheid voor een helmstok, dat is een stuk beter dan die modegril met 2 stuurwielen.

Maar toch, ik heb zo mijn twijfels over de 1100. Eerst zien dan geloven ;)

Door Simonis/Voogd te kiezen als ontwerper verdwijnt het wel mooie "middle off the road" gezicht van Winner. We kunnen langzamerhand haast wel "one design" boten laten bouwen door de verschillende werven. Alles van S/V lijkt wel erg op elkaar.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 08 feb 2015 17:32 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 08 feb 2015 18:49 #595395

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
@big time: is die dehler 34 gewoon traag of valt ie ongunstig in orci? Heb wat polars van die Zuid-Afrikaanse boten gezien ( pacer oid) maar die waren op papier toch redelijk vlot dacht ik , maar ja papieren waarheid en werkelijkheid lopen wel eens iets uiteen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 08 feb 2015 21:35 #595499

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Tegelijkertijd zien we veel ‘herintredende zeilers’, die eerst een Winner 9 kopen om te kijken of ze ‘t weer zien zitten op een boot en die er nu gewoon heel de week of ieder weekend op de boot te vinden zijn. Dan wordt 9 meter toch wel weer wat op ‘t randje en dan wil men iets groters.” Bron zeilen.

Wat een onzin verhaal is dit, hoeveel 900 hebben ze tot nu toe verkocht ?
En die zogenaamde kopers gaan dan na een seizoen alweer inruilen ?
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 08 feb 2015 21:42 #595502

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 615
Zover ik weet 43 stuks, lijkt mij niet verkeerd voor de korte tijd die hij verkrijgbaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 08 feb 2015 21:48 #595505

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Nou dan komen er binnenkort een paar leuke 900's, op de tweede hands markt.
Niet verkeerd ;) .
Zal wel meevallen denk.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 08 feb 2015 22:08 #595509

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Ook ik heb met Remco op Boot Düsseldorf staan praten. Hij gaf aan vanwege de leeftijd van Cees van Tongeren te hebben gekeken naar een andere ontwerper.

Aanvankelijk had hij wat twijfel om met Simonis Voogd in zee te gaan. Winners zijn allround/redelijk makkelijk te zeilen boten. Een aantal Simonis Voogd-ontwerpen waaronder de Dehler 34/35 zeilen anders. De kontlijnen van de Winner 11 zijn echter gematigder.

Ik heb er dan ook vertrouwen in dat de 11 binnen de Winner-familie past. Daarnaast zou het me niet verbazen als de 11 in verhouding sneller zeilt dan de van Tongeren-ontwerpen met behoud van de allround zeileigenschappen.

Ik vind het mooi dat ze een nieuwe dynamische weg inslaan. De striping/kleuren/folderlayout/striping in de zeilen zijn ook lekker fris. Remco kan nog een stapje verder gaan door de boten te leveren met laminaatzeilen met doorlopende garens ipv horizontale banen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 08 feb 2015 22:36 #595517

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Saai wil ik de 10 en de 12 zeer zeker niet noemen. De vrij radicale kleur/stripingverandering begrijp ik echter wel.

Het schaalmodel van de 11 roept meer enthousiasme bij me op en heeft meer allure. Waar dit in zit kan ik niet helemaal onder woorden brengen.

De 800 lijkt me een prima boot. Knap wat er gerealiseerd is op deze lengte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winner 800 25 sept 2015 12:27 #666823

Ik loop toevallig tegen dit onderwerp aan in het zeilersforum.

Ik ben in het bezit van een ELAN 310 en had daarvoor een First 31.7 en voer in de eenheidsklasse waar ook Big Time deelnemer was.

Allereerst is de ELAN 310 (is hetzelfde als een ELAN 320 of ELAN E3)niet breder dan mijn vorige schip de First 31.7. Echter, de breedte loopt wat verder door in het achterschip. Dus lengte/breedte verhouding is hetzelfde.
Ik heb de ervaring dat de ELAN 310 zeker niet minder hoog loopt dan een First 31.7 misschien nog wel hoger.
Je moet de boot wel op druk blijven varen, en met de hellingshoek aan de wind op de knik in de romp leggen. Bij iedere vlaag loop je enorm hoog zonder de controle te verliezen. De ELAN 310 is wel op het vlak breder dan een First 31.7. Dus bij weinig wind moet je door helling (gewicht aan lij en bij de boeg) het nat oppervlak zien te beperken. Kijk op youtube naar de VOR 2014 bij inport races met weinig wind. Hetzelfde verhaal.
Je ziet dat daar ook de code zero's vaak bij licht weer worden gebruikt. Ik vaar ook met een code zero aan de wind (40 AWA) tot 6 knopen ware wind. De ELAN 310 moet je bij een ware wind onder 6 knopen aan de wind varen met code zero, anders mis je de druk om een hellingshoek te creeren en vaar je met een te groot nat oppervlak en dat remt natuurlijk. Ik ben nog aan het optimaliseren in het zeilplan; een lichtweer genua 3 zou ook kunnen werken als je geen code zero wilt varen.
Maar het is net als bij iedere andere boot; ieder ontwerp doet het nu eenmaal beter of slechter bij bepaalde koersen of windsterkten.

Ik ben overgestapt van een First 31.7 naar een ELAN 310 omdat ik meer duo handed wilde varen. De ELAN 310 is met minder bemanning stabieler en beter te besturen. Stabiliteit is hoger.

Bij de ELAN 310 wordt vooral naar het uiterlijk gekeken. Veel mensen denken dat het een pure racer is. Het blijft een cruiser/racer net als een First 31.7, inclusief volwaardig interieur. Helaas denken ze bij het ORC ook dat het een racer is, gezien de theoretische performance die ze van de boot verwachten. Heeft nog wat tijd nodig om het bij te stellen.

Dan het concept en de dubbele roeren. Dat werkt echt super en vaart fantastisch!
Enorm veel stabiliteit en bijna nooit uit het roer lopen.

Je ziet dat de nieuwe ontwerpen van schepen steeds meer naar deze rompvorm en configuratie gaan. Dat is niet alleen een modeverschijnsel maar een doorontwikkeling. In welke mate deze doorontwikkeling je wilt doorvoeren als botenbouwer hangt af van je klantenkringen en je eigen overtuigingen. Dat zie je dus ook bij Winner. Ik vind het positief dat ze aan het vernieuwen zijn en vind de Winner 800 en 900 geslaagde ontwerpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winner 800 25 sept 2015 15:54 #666880

Pas op: platte brede konten mogen hier niet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winner 800 25 sept 2015 16:07 #666882

Interessante post, maar....

Het is toch algemeen geaccepteerd dat berede (asymmetrische) ontwerpen gaan wringen en sterker loefgierig worden onder helling? En in golfslag lijkt het mij toch ook wat minder prettig zo'n brede kont. Dat is tenminste wat ik heb gelezen.... :unsure:
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winner 800 25 sept 2015 16:35 #666895

Precies, om die vaak geciteerde reden. Dat dat in de praktijk bij een aantal boten niet het geval is doet niet ter zake ;)

Mijn boot (ook met zo'n fout, plat achterschip) vaart uitstekend rechtdoor onder helling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 26 sept 2015 07:04 #667045

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Dat vaargedrag vind je terug bij de extremen (en dat is een Elan 310 niet, invergelijking met een transat etc. is het een toerbak). Mijn mini was er 1, max breedte binnen bocrule op de waterlijn. Dat geeft heel wreed gedraag op aan de windse koersen in golven. Alles ruimer dan dat wordt juist comfortabeler.

Over de handicap, het Watersportverbond denkt dat de Elan 310 makkelijk in plané komt (en dat gaat hij niet zo makkelijk, een J-109/J-105 trek je eerder in plané). Daar wordt de Elan voor gestraft. Dus inderdaad, een paar jaar ruk blijven zeilen en ze denken bij het Watersportverbond dat het een doorsnee plantenbak is.
Laatst bewerkt: 26 sept 2015 07:07 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 30 sept 2015 13:05 #668313

Jedre schreef :
Dat vaargedrag vind je terug bij de extremen (en dat is een Elan 310 niet, invergelijking met een transat etc. is het een toerbak). Mijn mini was er 1, max breedte binnen bocrule op de waterlijn. Dat geeft heel wreed gedraag op aan de windse koersen in golven. Alles ruimer dan dat wordt juist comfortabeler.

Over de handicap, het Watersportverbond denkt dat de Elan 310 makkelijk in plané komt (en dat gaat hij niet zo makkelijk, een J-109/J-105 trek je eerder in plané). Daar wordt de Elan voor gestraft. Dus inderdaad, een paar jaar ruk blijven zeilen en ze denken bij het Watersportverbond dat het een doorsnee plantenbak is.

Jedre je bedoeld neem ik aan met "ruk zeilen" dat je op bepaalde koersen je sneleheid niet haalt zoals theoretisch vermeldt op de meetbrief.

Waar ik me wel over blijf verbazen (met alle rekenmodellen en lijnenplannen in computers) dat het zo moeilijk blijft om een goede rating te berekenen. Als ik kijk op de ORC council zie ik nog steeds grote verschillen in rating, in positieve en negatieve zin, bij dezelfde type schepen met hetzelfde gewicht en zeilconfiguratie.

Terug naar het topic: De elan 310 vaart aan de wind, met golven, en voor de wind prima en het vaarplezier is er niet minder om. Ook mijn vorige schip, een First 31.7, was geen pottenbreker in de ORC. Wel veel plezier aan beleefd. Beide goed zeilende boten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 01 okt 2015 05:06 #668461

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Yep, dat bedoel ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 01 okt 2015 11:32 #668550

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Offshore1 schreef :
Jedre schreef :
Dat vaargedrag vind je terug bij de extremen (en dat is een Elan 310 niet, invergelijking met een transat etc. is het een toerbak). Mijn mini was er 1, max breedte binnen bocrule op de waterlijn. Dat geeft heel wreed gedraag op aan de windse koersen in golven. Alles ruimer dan dat wordt juist comfortabeler.

Over de handicap, het Watersportverbond denkt dat de Elan 310 makkelijk in plané komt (en dat gaat hij niet zo makkelijk, een J-109/J-105 trek je eerder in plané). Daar wordt de Elan voor gestraft. Dus inderdaad, een paar jaar ruk blijven zeilen en ze denken bij het Watersportverbond dat het een doorsnee plantenbak is.

Jedre je bedoeld neem ik aan met "ruk zeilen" dat je op bepaalde koersen je sneleheid niet haalt zoals theoretisch vermeldt op de meetbrief.

Waar ik me wel over blijf verbazen (met alle rekenmodellen en lijnenplannen in computers) dat het zo moeilijk blijft om een goede rating te berekenen. Als ik kijk op de ORC council zie ik nog steeds grote verschillen in rating, in positieve en negatieve zin, bij dezelfde type schepen met hetzelfde gewicht en zeilconfiguratie.

Terug naar het topic: De elan 310 vaart aan de wind, met golven, en voor de wind prima en het vaarplezier is er niet minder om. Ook mijn vorige schip, een First 31.7, was geen pottenbreker in de ORC. Wel veel plezier aan beleefd. Beide goed zeilende boten.

Hoe bedoel je dat de First 31.7 geen pottenbreker in de orc is? Goldfleet WK-orc 2014, 2e Flevorace 2014 en Big Time heeft volgens mij ook aansprekende resultaten met een 31.7 behaald. De White Hawk is waarschijnlijk moeilijk vergelijkbaar met andere 31.7 's maar toch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 02 okt 2015 11:20 #668840

Ik bedoel met geen pottenbreker dat de First 31.7 ook zijn sweat en weak spots had in wind en vaaromstandigheden die niet nadrukkelijk bleken uit de meetbrief. Waarschijnlijk zoals iedere boot dat heeft. Er zijn echter schepen die t.o.v. hun meetbrief wat makkelijker die berekende performance halen, weet ik uit eigen ervaring.
Het wordt een beetje off-topic. Miscchien verplaatsen naar het onderwerp over de ORC meting/ratings.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 02 okt 2015 15:08 #668931

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Offshore1 schreef :
Ik bedoel met geen pottenbreker dat de First 31.7 ook zijn sweat en weak spots had in wind en vaaromstandigheden die niet nadrukkelijk bleken uit de meetbrief. Waarschijnlijk zoals iedere boot dat heeft. Er zijn echter schepen die t.o.v. hun meetbrief wat makkelijker die berekende performance halen, weet ik uit eigen ervaring.
Het wordt een beetje off-topic. Miscchien verplaatsen naar het onderwerp over de ORC meting/ratings.

Mee eens, er zijn boten die gevoelig zijn. Maw: vaar je ze niet perfect dan wordt je in snelheid hard afgestraft. Mijn FF95 is ook gevoelig, ik denk dat ik 'm de naam van mijn vriendin geef ;)

Maar verder inderdaad weer on topic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 24 apr 2016 05:42 #728761

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 615
Ik lees in de zeilen dat er nu ook een winner 8 is met binnenballast en ophaalbare zwaarden aan weerskanten.
Ik ben benieuwd hoe dit vaart.
Laatst bewerkt: 24 apr 2016 07:21 door aluijten. Reden: Typfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 24 apr 2016 07:09 #728773

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2382
=Lijkt mij een leuke concept voor wadden en binnenwater.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 24 apr 2016 09:52 #728855

aluijten schreef :
Ik lees in de zeilen dat er nu ook een winner 8 is met binnenballast en ophaalbare zwaarden aan weerskanten.
Ik ben benieuwd hoe dit vaart.

Leuk! Nieuwe ontwikkelingen! Heb je meer info, plaatjes oid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 25 apr 2016 17:57 #729423

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 615
bij deze
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 11 mei 2016 21:31 #734361

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
www.winneryachts.com/winner-8-daggerboard/

Voor meer info en high res plaatjes.

Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden ....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 12 mei 2016 00:27 #734370

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Een beetje apart dat de zwaarden/kielen door het dek zouden steken.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 800 12 mei 2016 15:45 #734510

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fly-Tour schreef :
Een beetje apart dat de zwaarden/kielen door het dek zouden steken.

Komt meer voor. Wordt al normaal.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl