Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bavaria 30

Re: Bavaria 30 29 jan 2014 21:41 #481223

SB. schreef :
Erikdejong schreef :
Erikdejong schreef :
Straks toch maar allemaal aan de Adventure 40 dan :whistle:

lol
Wel zorgen dat de partners/onderaannemers goed volgens specs blijven werken. Ik meen mij te herinneren dat dat destijds bij de bouw van de Sentijn serie goed fout ging.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 29 jan 2014 22:07 #481227

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8665
Er zijn toch een paar nuttige conclusies te trekken uit dit draadje:
- TS heeft met de Bavaria 30 uit 1986 (mits goed onderhouden) een prima boot om de Zeeuwse wateren te bevaren
- alle prijsvechters die iets te goedkoop gingen produceren met de CE-normen in de hand hebben leergeld betaald
- alles kan kapot, ook de zgn. 'betere' boten.

Naar aanleiding van de filmpjes over de 38 Match:
Als instructeur vaar ik regelmatig voor de Zeezeilschool Scheveningen. Dus op de hoogte met alle problemen die er waren en gelukkig zijn opgelost. Naast instructie voor en langs de NL-kust, maken we veel tochten naar Engeland en regelmatig wat verder. Ook zijn er veel races meegevaren: o.a. IJspegel, Northsea regatta, Vuurschepenrace, Colin Archer Memorial, Scheveningen - Brest, Scheveningen - Cork en de Fastnet. Deze boten varen zeker meer dan 250 dagen per jaar en doen het nog steeds prima na 10 jaar. De laatste IJspegel heeft dat wel weer bewezen. De zeilschool is CWO- en RYA-gecertificeerd en dus ook de boten, die worden regelmatig ook door hen gecontroleerd.
Races en cursisten maken meer kapot dan je lief is en ondanks dat: zwaar beproefd en nog steeds ok.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 29 jan 2014 22:29 #481234

  • zivojan
  • zivojan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Erikdejong schreef :

Een Bavaria 42 genaamd Elise en geregistreerd in Stavanger. Na het tanken van diesel voer de boot weg van de de tanksteiger, maar door een ongelukkig toeval gleed de schipper uit en stuurde niet op tijd terug. Gevolg was dat de kiel even langs een onderwaterliggende steen is geschraapt, de vrangen aan stuurboord losgescheurt van het vlak.

Dit voorbeeld zegt toch helemaal niks. Wat als ze een jeanneau of benneteau had gehad? was de schade dan groter of minder groot geweest? Dat weten we dus niet. Dit zegt alleen iets over de betreffende Bavaria. Miscchien heeft de eigenaar wel vaker een onderwaterliggende steen geraakt en was dit de bekende druppel.

Daarnaast schijnt Bavaria 2000 boten per jaar te verkopen. De afgelopen jaar 10 jaar dus 20.000. Hoeveel van de 20.000 heeft problemen gehad? Alleen met conctrete cijfers kun je aantonen on Bavaria zeilschepen meer problemen heeft dan vergelijkbare merken en dus daarom slechter is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 29 jan 2014 22:32 #481236

  • zivojan
  • zivojan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Erikdejong schreef :
Maar goed dat het merendeel niet al te vaak gebruikt worden en boven windkracht 5 in de haven blijven liggen...

Hou dit soort domme en nietszeggende opmerking voor jezelf. Er zijn genoeg bavaria zeilers die hun boot intensief gebruiken en ook met meer dan windkracht 5. Of ken jij alle bavaria zeilers persoonlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 29 jan 2014 22:42 #481238

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
"Maar goed dat het merendeel niet al te vaak gebruikt worden en boven windkracht 5 in de haven blijven liggen..."

We weten toch allemaal dat dat waar is zivojan?
Laatst bewerkt: 29 jan 2014 22:43 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 29 jan 2014 22:46 #481239

Boten op de kant, evengoed

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 01:54 #481245

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2688
zivojan schreef :
Airgead schreef :
Ik heb een verhaal direct uit eerste hand, waarbij een bavaria werd overgezeild vanuit Nederland naar Spanje. De zeilinstructeur die als bemanning meevoer werd ineens wakker in de voorhut, en moest zwemmend zijn weg vinden. De bav was platgeslagen op het water, aan een kant lagen de ruiten eruit...
Toen ik een polyester reparatie moest laten doen aan de spiegel, vertelde de reparateur met zeer veel ervaring, die ook zeer grote schades hersteld, dat hij alleen een boot zoals ik had (HR) de oceaan zou willen oversteken: .

Als je dit soort verhalen vertelt, kom dan ook met namen en feiten: Wat voor Bavaria was het, wat was de uitvoering, hoe heette de instructeur, wanneer gebeurde het en wat waren de weers omstandigheden...

Doodziek wordt ik van dit soort verhalen die moeten aantonen hoe slecht een Bavaria wel niet is, maar je komt met geen enkele feiten , alleen maar een verhaaltje die je gehoord hebt, oftewel roddels.

Antwoord mijn vragen maar eerst en dan kunnen we een objectieve oordeel vellen.

En wat betreft de reparateur betreft, heb je hem het verhaal verteld van een Nederlandse echtpaar die via de azoren naar Nederland wilde zeilen, in een 62 voets zeiljacht, een Koopmans ontwerp en spoorloos verdwenen zijn?

En iedereen die weer een verhaaltje over een Bavaria wil vertellen, kom AUB met feiten en niet met een verhaaltje die je via via gehoord hebt.

Niet via, via, uit eerste hand zei ik toch?
Dr is in Lemmer een duitser met die zeilschepen verhuurt, zijn firma heeft het logo HR. Dit was de instructeur. (is nog eigenaar geweest van skipperland) Dus: ga het hem zelf vragen.
Die reparateur is ook uit de eerste hand. Veel kennis van zaken, maar goed, je zou kunnen zeggen dat hij een klusje voor mij ging doen, en dus bij de eigenaar in een goed blaadje wilde komen.
Verder ben ik helemaal niet zo anti Bav, integendeel!

De mooiste boot die ik ooit heb gezien was een bootje van misschien krap 7 meter, die net met hoog bejaarde Engelsen an boord het kanaal waren overgestoken. Die lag naast een superyacht. Status zegt mij heel erg weinig. Het beste schip is waarmee gevaren wordt! :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 07:52 #481272

zivojan schreef :
Alleen met conctrete cijfers kun je aantonen on Bavaria zeilschepen meer problemen heeft dan vergelijkbare merken en dus daarom slechter is.

we kunnen het ook omdraaien, zivojan!
vertel jij eens waarom Bavaria's beter zouden zijn dan vele andere merken.
En dan niet aankomen met de efficiënte productie, de grote aantallen, de lage prijs, nee, dus alleen: waarom zijn ze constructief vergelijkbaar met of beter dan andere boten?

(terzijde, Erik weet er heel veel van, het is zijn vak, dus je kunt er rustig van uitgaan dat hij veel bootjes-ellende gezien heeft, waaronder een fors deel Bav-ellende).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 08:08 #481283

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6185
de man aan wie ik mijn stalen vd stadt 34, met vinkiel, had verkocht is bij helgoland aan de grond gelopen, rotsen dus

resultaat: de kiel is aan de achterzijde enkele centimeters het vlak ingedrukt, 4 mm staal praten we over
volgens de reparateur was de constuctie te licht uitgevoerd
het casco was gebouwd volgens de originele tekeningen
mag ik de conclusietrekken dat een vinkiel is eigenlijk een waardeloos concept is?
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 08:15 #481287

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7959
Noballast schreef :
Wel zorgen dat de partners/onderaannemers goed volgens specs blijven werken. Ik meen mij te herinneren dat dat destijds bij de bouw van de Sentijn serie goed fout ging.
En ook dat is wat bij de eerder aangehaalde Maxfun vooral mis ging: een lokale smit die het wel even die kiel goedkoper/gemakkelijker in elkaar kon zetten dan op tekening stond.
tcdehoog schreef :
mag ik de conclusie trekken dat een vinkiel is eigenlijk een waardeloos concept is?
Een van mijn profs op de TU kreeg inderdaad kriebels van de korte kielen van tegenwoordig...


Overigens heb ik met een Elan 333 een Kroatische rots aangetikt (meer was het niet) met scheurtjes in het laminaat rond de bouten tot gevolg. Tot vond ik ook niet echt wat ik verwacht had.
Laatst bewerkt: 30 jan 2014 08:16 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 08:24 #481290

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
De vraag is of het ontworpen is om geen schade op te lopen of om je veilig thuis te kunnen brengen.
In mijn optiek is een boot veilig als hij je thuis kan brengen.
Met een J-109 zijn we eens met 6 knopen op een betonblok (stond nergens aangegeven, geultje muiden er liggen nu boeien) gevaren. Dit ging goed, alleen een deuk in het lood. Maar als je kijkt naar de krachten die je dan even loslaat op het laminaat, hadden een paar cracks mij ook niet verwonderd. Is het dan niet veilig, in mijn optiek niet, want je komt thuis.

Het enige wat niet mag gebeuren is dat de kiel er onder vandaan sodemietert. Die vd Stad is in mijn optiek veilig. Een beetje lekkage vind ik ook niet direct gevaarlijk, wel een reden om de haven op te zoeken en te repareren.

Maar on topic, de Bavaria 30 uit die tijd is dus goed gebouwd. Daarna is er een periode van jagen naar winst door besparen op de constructie geweest. Resultaat....een paar kielen verloren. Onveilig.

Het zegt mij wel iets over de mentaliteit en cultuur van het betreffende bedrijf. Ze bouwen niet vanuit passie of overtuiging en dat gaat ten koste van kwaliteit. Gaat overigens ook op voor concurrende werven.

Afgelopen beurs viel het zelfs mijn vrouw op dat jeanneau niet de meest nette romp/dek verbinding maakt. ze zijn wel eerlijk...ze laten het op de beurs zien. Voor mij betekent het, dat als dat niet netjes is, ik vraagtekens zet bij de rest van de constructie/bouw!
Laatst bewerkt: 30 jan 2014 08:28 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 08:32 #481298

  • wimpy
  • wimpy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Speciaal voor topicstarter KceeMossel2: een filmpje uit de praktijk met een BAV32. Veel plezier.


Laatst bewerkt: 30 jan 2014 08:34 door wimpy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 09:07 #481315

Dit is wel een leuk artikel, gaat over een werfbezoek aan Bavaria in 1989.

http://yfm.yachtfocus.com/uploads/gebruikte-boten/1010546/1168378/documenten/bavaria_waterkampioen_1989.pdf

Oa. bouwwijze en een stukje dat journalisten van het Duitse blad Yacht een bavaria met 7 knopen aan de grond lieten lopen om te kijken hoe de kielconstructie zich zou houden.
En dat ze in die tijd wilden concurreren met de Scandinavische werven.
Laatst bewerkt: 30 jan 2014 09:08 door AccountVerwijderd5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 12:00 #481382

tcdehoog schreef :
mag ik de conclusietrekken dat een vinkiel is eigenlijk een waardeloos concept is?
ton
Nee. Het is alleen niet bedoeld om hard mee aan de grond te lopen. Net zo min als een auto is bedoeld om full speed mee de vangrail in te rijden. Dan gaat er iets kapot, niet zo gek toch.

Overigens zag ik ooit een Waarschip dat met zijn kiel en onder spi een rots had geraakt. Beide opgaande zijden van de banken in de kajuit waar naar binnen toe uitgeknikt. Dan zie je goed hoe de elementen constructief met elkaar meewerken en in geval Waarschip de staande kanten van de banken een belangrijke constructieve rol spelen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 12:38 #481393

Noballast schreef :
Nee. Het is alleen niet bedoeld om hard mee aan de grond te lopen. Net zo min als een auto is bedoeld om full speed mee de vangrail in te rijden. Dan gaat er iets kapot, niet zo gek toch.
Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Als je met je boot gaat toerzeilen, dan raak je de grond meerdere malen gedurende het leven van de boot. Vergelijk het met het iets te hard raken van een stoeprand met je auto, dat is iets waar iedere auto wel eens aan bloot gesteld zal worden. De wielen en de ophanging kunnen daar tegen. Mischien even uitlijnen, maar structurele schade zal er niet zijn, net als met een kiel: misschien moet je later de bouten even natrekken, maar structurele schade mag er niet zijn. Als je wielen na een stoeprand "beroering" er onderuit zouden vallen, of de ophangeing moet vervangen worden, dan zou je de autofabrikant gelijk voor de rechter slepen als ze het niet direct onder garantie zouden vervangen.

Een boot, en dan vooral een toerboot, moet gewoon met volle snelheid op een steen kunnen lopen, en er zijn nog maar weinig productie jachten die daar tegen kunnen. Ik vind dat raar, want zoveel kost het niet om het goed te doen.
Als het mijn boot zou zijn geweest, dan zou het een van mijn test voorwaardes zijn: zet het ding maar met rompsnelheid op een steen, en bewijs dat de structurele integriteit niet is aangetast.

Het grootste verschil tussen een auto en een boot, is dat je bij een auto uit kunt stappen en weg kunt lopen. Bij een boot kun je wel afstappen, maar dan moet je een eind zwemmen. Een boot moet dus wel even wat beter in elkaar zitten als een auto.

En last but not least, een auto heeft een gigantisch veel grotere snelheid, als die niet zou indeuken of wat dan ook, dan zou de inzittende het niet na kunnen vertellen. Dat is iets dat bij een boot nooit aan de orde zal zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 13:08 #481402

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14681
Als argeloze automobilist had ik ooit een techneut van een bandenfirma bij me in de auto. Hij zou een keertje mee zeilen. Aangekomen bij de boot reed ik even het stoepje op om wat spullen dichter bij de boot te kunnen uitladen. Nou dat heb ik geweten. Zeker 10 minuten is me haar fijn uitgelegd welke gedeeltelijk onzichtbare, schade er zo aan mijn banden zou kunnen zijn ontstaan. En ze dan nu ook zeker niet meer aan de veiligheid norm voor hoge snelheden zouden voldoen. Boven de 180km/uur. Het beste was om het spul de volgende week te vervangen. Kosten van 650 euro, wat ik natuurlijk niet gedaan heb.
Even zo kan de gemiddelde laptop-smartphone-tablet ook niet tegen een val van 1 meter op een harde vloer. Je wilt niet weten hoeveel van die dingen dat in hun bestaan meemaakt. Toch verwacht bijna niemand dat zo’n behandeling goed gaat.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 13:15 #481406

3Noreen schreef :
Toch verwacht bijna niemand dat zo’n behandeling goed gaat.
Ik neem inderdaad ook een trend waar dat men tegenwoordig meer en meer genoegen neemt met dingen die stuk gaan. Helaas een gevolg van de consumptie en productie maatschappij waarin we leven. Dat het algemeen geaccepteerd begint te worden betekend nog neit dat het normaal of logisch is.
Of nog erger, men koopt goedkope rommel met de geadachte: och het kost toch niets, dus als het stuk gaat vervangen we het gewoon... Staat me erg tegen als milieu freak...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 15:08 #481446

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Jedre schreef :
Met een J-109 zijn we eens met 6 knopen op een betonblok (stond nergens aangegeven, geultje muiden er liggen nu boeien) gevaren. Dit ging goed, alleen een deuk in het lood.

J-boats bewijst al jaren dat je licht en toch sterk kunt bouwen, het wordt dan alleen wel wat duurder. Het kost wat maar dan heb je ook wat.

Mijns inziens ook een voordeel van een loden bulb, die deuk beduidend meer in bij vastlopen op een rots dan een gietijzeren bulb, hetgeen bijdraagt tot het voorkomen van schade aan de romp/kiel verbinding.

On topic: mijn beeld is dat een Bav 30 van voor 2000 een redelijk geconstrueerde boot is. Heel anders dan die Bav 30 vermomd als Paasei die ze de afgelopen jaren bouwden. Zou trouwens in die lengte altijd voor helmstokbesturing gaan omdat ze anders je k... niet kunt keren in de kuip.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 30 jan 2014 15:09 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 16:58 #481477

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10109
Ik denk dat we er wel uit zijn.

Alle serie bouwers zijn op winstbejag gedreven bedrijven welke bewust hun klanten de dood in jagen.
Vroeger roestte de alfa romeo al op de folder. Nu zinkt de produktie boot al op de folder.
Dat er nog mensen in deze drijvende, alleen voor comfort ingerichte, wangedrochten varen geeft maar aan hoe slecht het met de mensheid is gesteld.
Blind door hebzucht (veel voor weinig) jagen ze zich zelf en eventuele mede passagiers naar de kelder.

Zelfs Dan Brown is het niet ontgaan na 'Inferno' gaat zijn nieuwe boek over de seriebouwers. Hij heeft het complot ontrafeld en zie in dit gespuis een groot complot om de overbevolking van de wereld aan te pakken.
Dan Brown kon, zo wordt gezegd, ook nog wel enige sympathie voor de bouwers op brengen. Men raakte immers de naïeve, hebzuchtige en enigszins domme tak van de samenleving.

Dit topic laat mij radeloos achter.
Alleen in een hoekje zit ik te denken wat ik nu aan moet met mijn Beneteau. Hij is van na 2000 dus een 'nog' drijvend moordwapen. In de winter lukt het me wel om met een sjaal onherkenbaar over straat te gaan. Maar wat doe ik in de zomer. Een sjaal is dan te warm en een boerka past niet bij mijn geloofsovertuiging. Straks herkent men mij en brengt men mij in verband met die boot.
Afzinken lijkt me dan toch de beste optie....
Krijgt men toch nog gelijk ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 17:04 #481479

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Hier ook radeloosheid ten top. Met mijn Jeanneau van 2002 zit ik te piekeren over de zin van het leven. Ga toch maar die film afkijken.

All is lost. Ik geef het op. :dry:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 17:39 #481490

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Jeeej onze tank is van 1994 :p
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 17:51 #481493

  • zivojan
  • zivojan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Baasklusje schreef :

we kunnen het ook omdraaien, zivojan!
vertel jij eens waarom Bavaria's beter zouden zijn dan vele andere merken.
En dan niet aankomen met de efficiënte productie, de grote aantallen, de lage prijs, nee, dus alleen: waarom zijn ze constructief vergelijkbaar met of beter dan andere boten?

Ik zeg niet datz e beter zijn dan vergelijkbaar. Ik zet alleenvraagtekens bij al de mensen die beweren dat Bavaria zo beetje het slechtste merk is.

Meten is weten.

ALs we weten hoeveeel boten van elke merk er problemen hebben, kun je zien hoeveel boten percentueel gezien er problemen hebben. ALs er dan relatief meer Bavaria's problemen hebben per 1000 gebouwd dan bv benneteau, kun je zeggen dat Bavaria slechter gebouwd zijn.

Is toch niet zo moeilijk lijkt me..
Laatst bewerkt: 30 jan 2014 17:54 door Faran. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 18:04 #481497

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Als we het nu gewoon houden met alle waar voor je geld dan is daar mis mee. Je weet dat je in de markt een relatief goedkoop schip koopt dan kun je toch geen ¨Rolls Royce¨ verwachten en als je dat wel doet dan is dat ook prima maar iedereen weet verder dat dat niet zo is en dan moet je niet beginnen te janken dat het wel een Rolls Royce is. Het is net als een Renault geen Mercedes is. ;) ;) pfffffffffffffff.
Is toch niet zo moeilijk ??
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 18:39 #481507

  • bjooske
  • bjooske's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
pas op, mercedes is tegenwoordig citroën!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 18:40 #481508

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Maakt niet uit, die mercedessen zeilen voor geen meter. :evil:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl