Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bavaria 30

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 19:04 #481512

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
100% of topic:

Maar Citroen wel en daarom wil ik er geen ! :ohmy: :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 19:06 #481515

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10109
svalk schreef :
Als we het nu gewoon houden met alle waar voor je geld dan is daar mis mee. Je weet dat je in de markt een relatief goedkoop schip koopt dan kun je toch geen ¨Rolls Royce¨ verwachten en als je dat wel doet dan is dat ook prima maar iedereen weet verder dat dat niet zo is en dan moet je niet beginnen te janken dat het wel een Rolls Royce is. Het is net als een Renault geen Mercedes is. ;) ;) pfffffffffffffff.
Is toch niet zo moeilijk ??

Het is wel een beperkte visie te stellen dat een goedkoper product slechter is dan een duurder product.
Voor serie boten is dat natuurlijk waar. De moordenaars.
Maar in de echte wereld ligt dat toch aardig wat genuanceerder.
Laatst bewerkt: 30 jan 2014 19:07 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 19:34 #481524

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2689
Zalig onderwerp! Hier kunnen we de volgende 5 jaar mee toe haha! :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 19:35 #481526

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10109
In ieder geval tot het nieuwe vaarseizoen ;)
Alleen durf ik met mijn boot niet meer het water op. Bij wie mag ik opstappen ;)

We kunnen ook verzoeken het topic te sluiten.

De gestelde Bavaria 30 is onder 'super' condities en met liefde gebouwd. Ondanks de leeftijd is hij beter dan al het nieuw, in serie en onder CE gebouwde pulp.
Dat hij niet meer 'waard' (o nee ander draadje) is dan een nieuwe komt omdat de marktwerking bij boten in deze maatschappij niet functioneert. Maar een purist die daar op let. Soms vind je ook zomaar een Monet bij de kringloop.
Dus niks zeggen hoor van die geweldige staat van al die oude schepen. Anders werkt dat prijs opdrijvend.
Sla je slag. ;)
Denk dat ik de mijne gewoon inruil voor een van 20 jaar oud. Zal die verkoper raar kijken dat hij niks bij hoeft te betalen.
Ik weet wel beter.
Hij zit mooi met een onverkoopbare boot ;)
Laatst bewerkt: 30 jan 2014 19:46 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 19:49 #481530

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2689
CE stelt trouwens niet zo veel voor: de constructie is als volgt: de bouwer / fabriek zet er gewoon de CE stempel op, daar komt geen keuringsinstantie aan te pas. Op het moment dat er problemen zijn en blijkt dat er fouten zijn gemaakt ten aanzien van de CE norm wordt de eigenaar op valsheid in geschrifte gepakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 19:52 #481531

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
groom schreef :
In ieder geval tot het nieuwe vaarseizoen ;)
Alleen durf ik met mijn boot niet meer het water op. Bij wie mag ik opstappen ;)

We kunnen ook verzoeken het topic te sluiten.

De gestelde Bavaria 30 is onder 'super' condities en met liefde gebouwd. Ondanks de leeftijd is hij beter dan al het nieuw, in serie en onder CE gebouwde pulp.
Dat hij niet meer 'waard' (o nee ander draadje) is dan een nieuwe komt omdat de marktwerking bij boten in deze maatschappij niet functioneert. Maar een purist die daar op let. Soms vind je ook zomaar een Monet bij de kringloop.
Dus niks zeggen hoor van die geweldige staat van al die oude schepen. Anders werkt dat prijs opdrijvend.
Sla je slag. ;)
Denk dat ik de mijne gewoon inruil voor een van 20 jaar oud. Zal die verkoper raar kijken dat hij niks bij hoeft te betalen.
Ik weet wel beter.
Hij zit mooi met een onverkoopbare boot ;)

Less is more!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 19:55 #481535

@Groom Als ik een opstapper nodig heb ben je de eerste die ik bel!
(die van mij is 25 jaar oud ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 19:58 #481538

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Geert, als die van mij weer drijft mag je een keer mee. 40 jaar oud genoeg?
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 20:20 #481550

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10109
Hilko: Dat wordt vast weer ouderwets gezellig
Marvin: Lijkt me geweldig op de Avanti lekker bij 8 Bft. Is met de onze levensgevaarlijk ;)

Wat een hartelijkheid. Ver uit de kust durf ik dan vast ook wel mijn sjaal af te doen ;) (eindelijk vrij... daar waar het zeilen voor mij om begon)
Laatst bewerkt: 30 jan 2014 20:24 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 20:42 #481562

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ik vind het geweldig dat er zoveel Bav's zijn.
Was dat niet zo geweest dan waren we hier op het forum gauw uitgepraat :cheer:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 20:48 #481564

douwe schreef :
Ik vind het geweldig dat er zoveel Bav's zijn.
Was dat niet zo geweest dan waren we hier op het forum gauw uitgepraat :cheer:

Dat denk ik niet! Bashers need to bash en dat heeft niets met de kwaliteit van een Bav te maken, genoeg inferieur spul buiten de randen van de eigen kuip nietwaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 20:53 #481565

Erik de Jong. Zou jij eens willen reageren op het artikel over de bouw van bavarias destijds. Het streven was om kwaliteitjachten te bouwen. Als ik het artikel zo lees, dan lijkt het mij dat ze in ieder geval een serieuze poging hebben gedaan. Zelf heb ik een 370, zoals men weet. Ik heb veel schepen gekeken, gezeild , meegevaren. Ook jeanneaus en beneteaus. Ik ben bevooroordeeld, maar ben van mening dat ze het niet halen bij de honderd-serie ( de serie met de nul erin, 300, 340, 370, 390 etc)
Graag hoor ik jouw mening.
Nu alleen nog een keer baasklusje aan boord zien te krijgen om te laten ervaren dat qua kwaliteit zijn spirit zeker wordt geëvenaard...
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 20:56 #481568

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Tja, nuanceren is niet voor iedereen weggelegd blijkt wel weer......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 21:08 #481576

Overigens is hier ooit een draadje over geweest. Ik heb toen ook zo eerlijk mogelijk de verschillen met mijn vorige boot weergegeven. Hoop dat mensen me vertrouwen dat ik dat ook doe voor de 100 serie van bavaria. Ik heb bewust voor deze serie gekozen. Mijn schip is uit 91. Lag er ook een uit 99, 37 voet, voor dezelfde prijs. Toch weet ik dat ik met dit schip de beste deal heb. Is er dan helemaal geen krlitiek? Natuurlijk. Na 20 jaar was teakdek niet meer zo goed ( bij HR ook bekend punt van aandacht) , romp verweerd, ankerketting helemaal voorin, accus niet in accubak, drinkwatertank in de punt. ( andere in kajuit, gebruik de voorste niet) , vloerdelen niet allemaal vastgeschroefd, ontbreken van vastzet latjes in de kast, wieltje ipv handel voor afsluiten koelwater, geen lier op de mast.
De meeste zaken zijn zonder ingrijpende verbouwingen prima op te lossen. Alleen ankerketting wat lastig. Deze in 2 gedaan. 20 meter ketting en lijn voorin. 50 meter recht boven de kiel. Indien nodig kan deze via het luik boven zo aan dek worden getrokken. Ik anker echter niet zo vaak.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 21:20 #481583

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2137
Als je deze thread leest bekruipt mij het gevoel dat die Bavaria boten hetzelfde zijn als Porno:
Iedereen vindt het verschrikkelijk, maar het is wel het meest verkochte artikel.
Laatst bewerkt: 30 jan 2014 21:21 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 21:38 #481592

Ik heb wel eens gehoord dat de beslissende factor voor de aankoop van een Bavaria de meezeilende echtgenote is. Die stelt andere eisen aan de kwaliteit van de boot. Dat hebben ze bij Bavaria (toen de bomen nog tot in de hemel groeiden) blijkbaar goed onderkent :S

@Erik, ik begrijp je redenatie en de vergelijking met een auto gaat ook niet helemaal op, maar ik reageerde vooral op de stelling dat een vinkiel een inferieur concept is. Dat is natuurlijk niet zo en je kunt het inderdaad wel heel sterk maken. Toch denk ik dat er maar weinig serieschepen bestaan die een aanvaring onder volle snelheid met een rots zonder ernstige schade kunnen doorstaan. Grondberoering moet kunnen maar een rots geeft maar erg weinig mee.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 22:31 #481621

  • zivojan
  • zivojan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91


Hier een test van een bavaria cruiser 45. Ziet er toch leuk uit, vooral als je voornamelijk in warme landen zult zeilen. Ze zijn er erg positief over.

Daarnaast denk ik dat zelfs de boot van erik wel enige schade zal hebben als hij keihard op een rots loopt. Zelfs de titanic zonk naar een aanvaring met een ijsberg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 22:42 #481625

  • zivojan
  • zivojan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Airgead schreef :

Niet via, via, uit eerste hand zei ik toch?
Dr is in Lemmer een duitser met die zeilschepen verhuurt, zijn firma heeft het logo HR. Dit was de instructeur. (is nog eigenaar geweest van skipperland) Dus: ga het hem zelf vragen.
Die reparateur is ook uit de eerste hand. Veel kennis van zaken, maar goed, je zou kunnen zeggen dat hij een klusje voor mij ging doen, en dus bij de eigenaar in een goed blaadje wilde komen.
Verder ben ik helemaal niet zo anti Bav, integendeel!

Kan moeilijk vanuit Amerika waar ik woon. En je komt met geen enkele echte feiten maar alleen een verhaaltje. Als het echt uit eerste hadnw as noem dan ookd e feiten: wat voor type bavaria, wat was de staat van onderhoud, wat voor weer was eht op dat moment? op deze simpele vragen kun je geen antwoord geven en dat is dus jammer, en komt jouw verhaal over als bavaria bashen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 30 jan 2014 23:34 #481635

zivojan schreef :


Hier een test van een bavaria cruiser 45. Ziet er toch leuk uit, vooral als je voornamelijk in warme landen zult zeilen. Ze zijn er erg positief over.

Daarnaast denk ik dat zelfs de boot van erik wel enige schade zal hebben als hij keihard op een rots loopt. Zelfs de titanic zonk naar een aanvaring met een ijsberg.
Niet zo handig om dit te posten. Je bevestigt veel vooroordelen. Even een paar aannames. Op het forum zitten meer puriteinen dan gemiddeld in de haven. Iedereen meent dat je boot windkracht 12 moet aankunnen en zonder problemen antartica moet kunnen bezoeken. Beetje gechargeerd natuurlijk, maar op ZF worden aan zeilboten meer eisen gesteld dan de gemiddelde bezoeker van een boot dusseldorf. Daarom praten we er zo graag over. Vooropgesteld dat de bav uit deze test voor 99% meer zeewaardiger zal zijn dan de leden van ZF, toch deze kritiek.
Ramen in de romp, no way
Rolgrootzeil, zorgt voor negatieve stabiliteit
Ankerketting voorin
Enorm brede kuip met dichte spiegel. Leuk voor een goede grondzee aan boord.
Glazen kajuitdeurtjes zonder zeewering
Te brede kuip voor steun
Geen enkele zeekooi
Achterste voren navigeren, bevorderd zeeziekte
Geen tot weinig handgrepen binnen
Geen zeewaardige kombuis tijdens serieuze zeegang
Flush luiken zonder bescherming. Serieuze spinakerboom die erop valt geeft gelijk problemen.

En tenslotte, ik zou dit schip graag hebben. Kom er prima mee in noorwegen, spanje engeland etc. Alleen rolgrootzeil.dan niet.
Ken ik betere schepen? Ja
Kan ik die betalen? Nee
Kan ik deze betalen? Nee
Krijg je een voldoende betrouwbaar schip voor ZF leden. Ja
Is een 300 steviger ( on topic, jawel) . Denk het wel, interieur dient daar als onderdeel van de constructie.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 00:26 #481637

zivojan schreef :
Daarnaast denk ik dat zelfs de boot van erik wel enige schade zal hebben als hij keihard op een rots loopt.
Dat doen we helaas verschillende malen per jaar omdat de kaarten in het noorden zeer slecht zijn en de helft van de rotsen niet op de kaart staan en de schade is altijd nog beperkt geweest tot gebroken glas en aardewerk in de Galley.
Zelfs met een groepje ZF-ers op het ijsselmeer in mei 2010 hebben we Bagheera met 8 knoop op een uitloper van het vrouwenzand gezet :blush:

CE en nog wat andere instanties schrijven voor hoe zwaar vrangen en vlakken dienen te zijn, en dat zit bij vrijwel alle serie geproduceerde boten wel goed. Wat ik gezien heb dat niet goed zit, en dat eigenlijk niet voorgeschreven is in de regelgeving, is hoe die twee aan elkaar verbonden moeten worden. En dat onderdeel is nu juist een van de meest arbeidsintensieve en daarvoor duren delen van een goede kielconstructie en dus ook een van de meest aantrekkelijke onderdelen om op te bezuinigen.
Dus bij boten waar er op deze onderdelen bezuinigd is, zie je dus ook dat de kielvrangen van het vlak loskomen zodra de kiel de grond raakt.
Overigens is het een vrij simpele "fix" om deze zwakke plek te verhelpen door een aantal tabbings toe te voegen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 31 jan 2014 00:26 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 00:40 #481638

Sea Force One schreef :
Erik de Jong. Zou jij eens willen reageren op het artikel over de bouw van bavarias destijds.
Niets mis mee als ik dat zo lees, eigenlijk een goed voorbeeld van hoe het zou moeten.

Wat je echter bij die generatie boten ziet, kevlar pantsering, een goede dek-rompverbinding, een goede getrapte kielverbinding etc. zie je niet meer bij de modellen die in de periode 2000-2010 afgeleverd zijn, en ze zijn niet voor niets niet meer voorzien van een GL certificaat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 01:14 #481640

  • zivojan
  • zivojan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Sea Force One schreef :
Achterste voren navigeren, bevorderd zeeziekte

Ik geloof dat erik ze boot ook de navigatie achterster voren heeft en als hij het heeft moet het wel goed zijn. Zijn boot is namelijk perfect en niks mis mee.

Daarnaast is deze bavaria toch een mooie boot. Standaard zit er geen rol grootzeil op. Ik zie toch genoeg plekken om je vast te houden.

Daarnaast gaan de meeste mensen nietnaar de noordpool en andere extreme gebieden. Een Nederlandse echtpaar zeilt nu met zo bavaria naar spanje. Denk dat dit toch een uitstekende boot is voor de meeste zeilers.

Is ontworpen door het design buro van Bruce Farr en die weten toch heus wel hoe je een zeilboot moet maken.
Laatst bewerkt: 31 jan 2014 01:14 door zivojan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 01:31 #481641

zivojan schreef :
Ik geloof dat erik ze boot ook de navigatie achterster voren heeft en als hij het heeft moet het wel goed zijn. Zijn boot is namelijk perfect en niks mis mee.
Bedankt voor het compliment, maar er zijn zeker nog verbeteringen mogelijk ;)
Overigens bevalt het "achterste voren navigeren" uitstekend.
Is ontworpen door het design buro van Bruce Farr en die weten toch heus wel hoe je een zeilboot moet maken.
Klopt, alleen ontwerpen die niet de constructie voor een serie boot, dat doet een werf die fabrieksmatig bouwd altijd zelf.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 03:04 #481642

  • zivojan
  • zivojan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Maar wordt je niet zeeziek als je zo navigeert? Of heeft dit geen invloed op het zeeziek zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 04:42 #481643

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8124
zivojan schreef :
Airgead schreef :

Niet via, via, uit eerste hand zei ik toch?
Dr is in Lemmer een duitser met die zeilschepen verhuurt, zijn firma heeft het logo HR. Dit was de instructeur. (is nog eigenaar geweest van skipperland) Dus: ga het hem zelf vragen.
Die reparateur is ook uit de eerste hand. Veel kennis van zaken, maar goed, je zou kunnen zeggen dat hij een klusje voor mij ging doen, en dus bij de eigenaar in een goed blaadje wilde komen.
Verder ben ik helemaal niet zo anti Bav, integendeel!

Kan moeilijk vanuit Amerika waar ik woon. En je komt met geen enkele echte feiten maar alleen een verhaaltje. Als het echt uit eerste hadnw as noem dan ookd e feiten: wat voor type bavaria, wat was de staat van onderhoud, wat voor weer was eht op dat moment? op deze simpele vragen kun je geen antwoord geven en dat is dus jammer, en komt jouw verhaal over als bavaria bashen..

Waar blijven JOUW feiten? Ik zie met fotos en filmpjes gedocumenteerde BAV problemen. Ik hoor dat nieuwe boten voor 25k verbeterd moeten worden omdat de basis NIET goed is.

Ik sprak vorig jaar de havenmeester waar onze Dehler in winterstalling ligt. Had een vreemde (in hoogte en positie) verstelbare balk aan de boottrailer hangen. Toen ik vroeg waarvoor deze was gaf hij aan dat ze die gebruikten bij Bavarias en andere slappe schepen omdat deze anders teveel vervormen tijdens het hellingen. Was een ontwikkeling van hem samen met Roodberg (www.roodberg.com) bedoeld omdat anders de kiel het vlak vervormde en de kastjes open spatten.
De man had dus geld uitgegeven voor het oplossen van een probleem. Vast niet voor een niet bestaand probleem...

Kom eens met tegenargumenten; zo blijft het bij Welles - Nietes.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 31 jan 2014 04:53 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl