Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bavaria 30

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 09:34 #480206

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
De oudere Bavaria's stammen uit de tijd dat Bavaria nog niet de grenzen van het bouwen had opgezocht. TS is aan het kijken naar een oudere versie, die zijn bewezen van betere kwaliteit dan de huidige generatie. Alle onvolkomenheden in de huidige generatie zijn geen afspiegeling van de oude generatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 09:43 #480207

  • Snuggles
  • Snuggles's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 170
@Wallaby:

Is dit je persoonlijke ervaring of is het "van horen zeggen"?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 09:54 #480212

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Persoonlijke ervaring en ervaring van anderen.
Laatst bewerkt: 27 jan 2014 09:54 door Wallaby.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 09:59 #480214

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ja Wallaby en je bent echt niet de enigste. Ik sprak afgelopen zomer in Stavanger de voorzitter van de Noorse Bavaria club en hij had een Bav 40 ft en vroeg hem hoe het schip beviel. Hij had het schip nieuw gekocht en voer er nu 6 jaar mee. Hij had er nog nooit mee gevaren dan 17 kn wind en het enige waar hij een beetje ontevreden over was dat de gellcoat op het dek begon te verkrijten.Als hij met z'n hand over het dek wreef dan was de hand helemaal wit. Hij begreep er niets van want zoveel zon hebben ze daar niet in Stavanger. :( :(

Maar nogmaals, Bav's zijn geen slechte schepen maar het is alle waar naar zijn geld. ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 27 jan 2014 10:00 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 13:43 #480286

Bavaria's zijn echt geen slechte schepen. Er varen 10.000 den rond over de hele wereld, ook in felle zon en deze hebben geen last van verkrijtte dekken. Omdat er zoveel rond varen zijn ze ook zéér efficient en uitgekiend gebouwd. Je kunt het vergelijken met de autoindustrie waar dit ook gebeurd en daarom kan de prijs ook betaalbaar gehouden worden. Vroeger in de tijd van het schip waar dit topic over gaat was dat nog niet zo sterk doorgevoerd en kwam er veel meer handwerk aan te pas. De productiecapaciteit van Bavaria ligt boven de 3000 schepen per jaar. Als ze slechte schepen zouden bouwen waren ze allang van de markt verdwenen.
gr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 14:32 #480318

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2382
Spirit of Mary schreef :
Bavaria's zijn echt geen slechte schepen. Er varen 10.000 den rond over de hele wereld, ook in felle zon en deze hebben geen last van verkrijtte dekken. Omdat er zoveel rond varen zijn ze ook zéér efficient en uitgekiend gebouwd. Je kunt het vergelijken met de autoindustrie waar dit ook gebeurd en daarom kan de prijs ook betaalbaar gehouden worden. Vroeger in de tijd van het schip waar dit topic over gaat was dat nog niet zo sterk doorgevoerd en kwam er veel meer handwerk aan te pas. De productiecapaciteit van Bavaria ligt boven de 3000 schepen per jaar. Als ze slechte schepen zouden bouwen waren ze allang van de markt verdwenen.
gr.

Je hebt gelijk ofschoon het niet veel scheelde of ze waren wel van de markt verdwenen. Maar dan door zakkenvullers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 14:48 #480325

ben het eens, de oudere bav's waren van goede kwaliteit..

Als je bij de moderne kijkt , als voordbeeld die van de jaren 2005, zie je allemaal dat de blauwe streep op de opbouw enorm verkrijt, en er wel met een kwastveeg is opgezet..
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 15:33 #480337

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1046
Oude bavarias: prachtig! Nieuwe bavarias: lelijk :P misschien de allernieuwste lijn niet, maar die heb ik nog niet in het echt gezien.
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 15:48 #480343

martinw schreef :
het niet veel scheelde of ze waren wel van de markt verdwenen. Maar dan door zakkenvullers

het is andersom.
de werf is gewoon echt failliet gegaan,
en vervolgens gered door 'zakkenvullers'

Bain Capital gab im Oktober 2009 nach einem Entschuldungsschnitt die Kontrolle an die US-Hedgefonds Anchorage Advisors und Oaktree Capital Management ab, die jeweils 45 Prozent der Anteile übernahmen

bron:http://de.wikipedia.org/wiki/Bavaria_Yachtbau

mooi woord: Entschuldunsschnitt.... (failliet dus)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 jan 2014 16:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 15:52 #480344

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5144
de werf of de fabriek? :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 16:51 #480366

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Corazon schreef :
Oude bavarias: prachtig! Nieuwe bavarias: lelijk :P misschien de allernieuwste lijn niet, maar die heb ik nog niet in het echt gezien.

Zeker niet in Düsseldorf geweest dan ? ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 17:32 #480393

  • zivojan
  • zivojan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Hier in America zeggen we altijd: Haters will always Hate. Mensen die anti Bavaria zijn zullen altijd negatief zijn en nooit iets positiefs willen zegggen over een Bavaria. Persoonlijk vind ik de nieuwe Bavaria's erg mooi en praktisch. Zekers als je veel in warme wateren rondzeilt en vaar in jachthavens of voor anker ligt. Ze beiden veel ruimte en met de Spiegel de je zo openklapt spring of duik je zo de zee in. Ook onder zeil zijn het goede zeilers de nieuwe Bavaria's. Voor de meer extreme gebieden zijn ze minder geschikt maar dat is mijn jeanneau ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 17:35 #480395

  • zivojan
  • zivojan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
svalk schreef :

Maar nogmaals, Bav's zijn geen slechte schepen maar het is alle waar naar zijn geld. ;)

Mag ik je eraan herinneren dat een Swedish yacht gezonken is toen zijn ror afbrak? mag toch ook niet gebeuren dat bij een gebroken roer dat de hele boot zinkt?

En de boot van een nederlandsche echtpaar. Een 62 voeter koopmansontwerp van staal geloof ik die ook gezonken is in een storm? Ook een kwaliteitsyacht.

Ja alles waar naar ze geld maar ook kwaliteits schepen kunnen zinken en dan ben je veel meer geld kwijt dan als je bavaria zinkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 17:37 #480398

zivojan schreef :
Mag ik je eraan herinneren dat een Swedish yacht gezonken is toen zijn ror afbrak? mag toch ook niet gebeuren dat bij een gebroken roer dat de hele boot zinkt?
Noem 1 productie boot die beveiligd is tegen zinken in geval van roer verlies ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 17:46 #480405

Erikdejong schreef :
zivojan schreef :
Mag ik je eraan herinneren dat een Swedish yacht gezonken is toen zijn ror afbrak? mag toch ook niet gebeuren dat bij een gebroken roer dat de hele boot zinkt?
Noem 1 productie boot die beveiligd is tegen zinken in geval van roer verlies ;)
Alsjeblieft

Bijlage 606-1982.pdf niet gevonden



Hierkan het roer wel van afbreken zonder te zinken!
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Laatst bewerkt: 27 jan 2014 17:47 door Sea Force One.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 17:49 #480408

Erikdejong schreef :
zivojan schreef :
Mag ik je eraan herinneren dat een Swedish yacht gezonken is toen zijn ror afbrak? mag toch ook niet gebeuren dat bij een gebroken roer dat de hele boot zinkt?
Noem 1 productie boot die beveiligd is tegen zinken in geval van roer verlies ;)

Toevallig heb ik dit een keer meegemaakt met een oude bavaria uit 1991.
Na het vervangen van de roerlagers was er wat vergeten door het bedrijf wat de reparatie uit voerde.
Bovenlager brak los, waarna de hennegatkoker afbrak en uit de romp brak.
Gat in de romp.
Gelukkig was de constructie zo dat dat gedeelte boven dewaterlijn zit.


Bij de Sweden stak het roer dieper dan de kiel. In mijn ogen niet zo'n slimme constructie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 17:51 #480410

  • zivojan
  • zivojan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Erikdejong schreef :
zivojan schreef :
Mag ik je eraan herinneren dat een Swedish yacht gezonken is toen zijn ror afbrak? mag toch ook niet gebeuren dat bij een gebroken roer dat de hele boot zinkt?
Noem 1 productie boot die beveiligd is tegen zinken in geval van roer verlies ;)

Mijn opmerking was meer bedoelt om duidelijk te maken dat ook een kwaliteits jacht kan zinken en niet onverwoestbaar is. Sommige mensen denken dat een Bavaria bij het minste al zinkt en dat je met een Halberg rassey dwars door het poolijs kan zeilen en elke storm aankan zonder problemen.

En dat is natuurlijk niet zo..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 18:03 #480419

jaaph schreef :
Gelukkig was de constructie zo dat dat gedeelte boven dewaterlijn zit.
Dat is leuk op vlak water, maar als er golven staan werkt dat helaas niet meer :(
Bij de Sweden stak het roer dieper dan de kiel. In mijn ogen niet zo'n slimme constructie.
Dat is inderdaad nooit slim met oog op aan de grond lopen, maar op zee zal het weinig uitmaken. Er is daar meer aan de hand geweest dan alleen een diepte verschil.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 18:14 #480429

Door die constructie kon de bilgepomp het makkelijk bijhouden. Er stond zo'n 4 Bft. Westenwind aande Nederlandse kust.

Bij de Sweden zal het waarschijnlijk oud zeer zijn geweest wat zich op een bepaaldmoment heeft gewroken.
Ik raak elk seizoen wel een aantal malen de bodem met de boot. Gelukkig altijd vooruit varend met boten waar de kiel dieper steekt. De Sweden zal ook weleens de grond hebben geraakt en met je roer is dat vaak funest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 18:47 #480450

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5144
Erikdejong schreef :
Noem 1 productie boot die beveiligd is tegen zinken in geval van roer verlies ;)

Etap heeft een hele serie :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 19:04 #480453

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2382
Erikdejong schreef :
Noem 1 productie boot die beveiligd is tegen zinken in geval van roer verlies ;)[/quote]

Jawel mijn Midget 31(aangehangen roer) :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 20:49 #480484

Leuk, het blijkt een spraakmakend merk!
En ik heb veel goede tips en raadgevingen voorbij zien komen, nogmaals dank hiervoor.

Ik heb Bavaria Yachtbau GmbH zelf om de originele informatie gevraagd, en ik kreeg binnen 3 dagen de originele brochure van dit jacht. 11 pagina's en een test . Erg aardig vind ik dat.
De specificaties zijn verder niet goed te vinden, dus die zet ik globaal even hieronder, zodat alles compleet is voor een andere geïnteresseerde.

Twee uitspraken daaruit wil hierbij vermelden:
"Deck with a sandwich core tested on Ice Breaking vessels"
In ook, inderdaad "Hull build under de supervision and according to the specifications laid down by the Germanischer Lloyd"

Konstruction: Axel Mohnhaupt
Length overal: 9,30
Length hull: 8,90
Length Waterline 7,60
Beam: 3,00
Draught standaard keel: 1,60
Shallow keel: 1,40
Ballast: 1100
Displacement: 2800
Mainsail: 20,3 m2
Genoa1: 23,40 m2
Jib: 15,10 m2
Stormjib: 5,60 m2
Spinnaker: 53,00 m2
Blister: 45,00 m2


Laatst bewerkt: 27 jan 2014 21:37 door KceeMossel2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 20:53 #480485

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Leuk dat je een mail terug kreeg. Mijn leverancier zwijgt altijd in alle talen, zelfs frans. :evil:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 21:06 #480490

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Wallaby schreef :
De oudere Bavaria's stammen uit de tijd dat Bavaria nog niet de grenzen van het bouwen had opgezocht. TS is aan het kijken naar een oudere versie, die zijn bewezen van betere kwaliteit dan de huidige generatie. Alle onvolkomenheden in de huidige generatie zijn geen afspiegeling van de oude generatie.

Al met al hebben de nieuwe Bav's nog niet bewezen of ze ook oude Bav's kunnen worden.
Dat zullen we over 20 jaar pas zien ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 27 jan 2014 21:11 #480491

En er is ook nog een Bavaria Zeilclub in Nederland met bijna 1000 leden alleen in Nederland. Zeer tevreden eigenaren en de meeste hebben eerder een ander merk gehad, dus vergelijkingsmateriaal, wat de meeste criticasters niet hebben en alleen spreken uit "van horen zeggen".
gr,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl