Gregor schreef :
Interessant is te weten wat dan het verschil in hoogte is, hoeveel hoogte haal je met een ondiep en hoeveel met een diepe kiel. Uiteraard e.e.a. afhankelijk van de staat van de tuigage. Polardiagrammen??
zoals alle ondiepekielzeilers altijd zeggen: de hoogte is gelijk, want de zeilconfiguratie is nu eenmaal ontworpen voor zo'n 30 graden AWA bij elke windsnelheid.
Het ziet er dus op het eerste gezicht even hoog uit. Bedrieglijk natuurlijk, want de drift van de ondiepe kiel is een stuk meer.
Maar drift staat niet in een polar, daar staan snelheden op een bepaalde koers (in dit geval de UA, Upwind Angle, aan de wind dus). En die snelheden zijn ook gelijk voor diep en ondiep, tenzij de ondiepe meer gaat hellen. Maar die ondiepe hebben meestal een zwaardere (dikkere) kiel), waardoor ze niet meer hellen dan de diepe, maar wel zwaarder zijn (dus meer weerstand) en een lompere kiel hebben (idem).
Je kan het wel goed zien aan de VMG, die ook op een meetbrief staat.
Een paar bootjes opgezocht in Sailspeed levert dit op:
SPirit 36, 2.00 diep en 1.80 ondiep ,
VMG bij 12 kts wind 4,7 resp 4,6 kts
VMG bij 20 kts wind, 5,2 resp 5,1 kts
Victoire 933, 180 diep en 145 ondiep,
VMG bij 12 kts 4,3 resp 4,0 kts
VMG bij 20 kts 4,7 resp 4,4 kts
Winner 950, 170 diep en 130 ondiep,
VMG bij 12 kts 4,5 resp 4,3 kts
VMG bij 20 kts 4,9 resp 4,8 kts
Winner 1010 195 diep en 140 ondiep,
VMG bij 12 kts 4,7 resp 4,5 kts
VMG bij 20 kts 5,1 resp 4,8 kts
Als je daar wat aan rekent is het zo'n beetje 0,05 kts minder VMG per 10 cm.
Dat is tussen 1 en 2% van de VMG voor de 30 a 31 voeters, per 10 cm ondieper.
Voor een echt ondiep ding als de Winner 1010 140cm is het dus 5,5 % voor 55 cm maal 1,5% is ruim 8% langzamer in de wind.
Voor de V1044 (ook behoorlijk ondiep voor zijn lengte) zal het ongeveer hetzelfde zijn.
Is een heel uur extra op een dagje opkruisen