Basnic schreef :
Met mijn 1.94m is ruimte gebrek over het algemeen iets wat ik maar moet accepteren, dat is in auto's, vliegtuigen en treinen over het algemeen een ramp. Moet ik wel zeggen dat je voorheen meer ruimte had.
@rsv: wat zijn je D34 ervaringen met harde wind, zeegang en welke zeilen vaar je meestal (genua, high aspect?)?
Hangt af wat voor zeiler je zelf bent.Ik ben een nogal fanatiek wedstreidzeiler en heb liever iets te veel zeil,dan te weinig staan.Mijn ervaring is dat tot 10knp ware wind je met een HA ondertuigd bent.Wel heb ik een D34 bj 1988 bouwnr 320 .Vanaf bouwnr?(denk 350) is de mast 50cm langer geworden.
Dus ik zeil meestal met Genua2,ook omdat dit mijn tourzeil met UV strip en aan de voorstag met schuim is. Waardoor je het iets kan inrollen bij hardere wind.
Bij wind 4bfr en meer zeil ik met HA(Pentex laminaat).Als je niet het onderste uit de kan wil halen zeil je met een HA met weinig wind nog wel best snel tov vergelijkbare schepen(lengte en bouwjaar)
Met harde wind geen probleem met de gepaste zeilvoering.Met dikke 5bfr gaat het eerste rif er in aan de wind.Wel een paaltjespikker hoog aan de wind met golfslag.Ik denk dat dit door het vlakke onderwaterschip voor de kiel te maken heeft.
Nu de zeegang
Net door het voor die tijd vlakke onderwaterschip ontwerp,is de zeegang prima met ruime en voordewindse koersen.Ook op voor de windse koersen is ze erg snel tov vergelijkbare schepen.Vorig jaar een clubwedstrijd gewonnen,Roompot -UK met een gezeilde tijd van maar 15 min minder dan een First 36.7(die aan de wind een pak sneller is).Dit was een hele wedstrijd op spinakker.
Dus kort samengevat.
Zeilen doet ze prima.Zeegang heel goed(op zee vaar je 80% voor de wind op vakantie)
Minpunten
Voor langere mensen krappe kajuit
Al genoemde mastankerplaatjes(Ik heb andere mast sinds ik de Selden overboord gezeild heb)