Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Victoire 1044 ervaringen

Victoire 1044 ervaringen 21 mei 2015 09:31 #627179

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
Basnic schreef :
Duidelijk verhaal rsv!

Die mast overboord was 100% zeker de plaatjes?
Heb je ook een zgn up-side-down kiel?
Hoe ervaar je de opstelling roer met daarvoor een overloop, is dit makkelijk door een persoon te bedienen?

Al met al deze zomer hopelijk de boot verkopen en dan keuzes gaan maken tussen de D34 of V1044.

Verder is alle input nog steeds welkom.

Ik heb geen upside down kiel of eleptisch roer

Mast overboord was 100% de mastankerplaatjes.Bij mij zelfs de 4mm ipv de oude 3mm versie..
Ik heb nu een Z spars mast waar ik veel meer vertrouwen in heb,in de bevestiging van de verstaging.

De overloop is geen enkel probleem.Ik heb een grootschoot die ik zowel aan BB als stb kan bedienen.
Het enige nadeel is als je de lieren van de fokkeschoot wil bedienen je voor het stuurwiel wil zitten omdat het van achter het stuurwel wel lastigger is als met een helmstok.Als er niet te veel wind staat leg ik de fokkeschoten op mijn spinakker lieren,waardoor ik van achter het stuurwiel alles prima kan bedienen zonder mijn kont te hoeven lichten.Mijn spinakkerlieren zijn maar één speed.Moest ik die vervangen door twoo speed lieren zou ik steeds achter het stuurwiel kunnen blijven.

Maar zelfs met de schoten vooraan op de lier gaat het ook prima.
Als je via prive je e-mail geeft zal ik er foto's van door mailen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 29 juli 2015 21:15 #647551

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Zijn er 1044's waarbij de lijnen naar de kuip zijn gebracht?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 30 juli 2015 05:49 #647597

Bij de 34 van mijn ouders (hogere opbouw dan de 1044) was dit het geval. Blokken aan de mast op ongeveer 30cm boven het dek, via een dekorganiser aan het begin van het verhoogde gedeelte van de opbouw naar de kuip geleid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 30 juli 2015 06:28 #647608

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Dank je. Was dat af fabriek of later zelf gedaan cq. laten doen?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 30 juli 2015 06:48 #647613

Gezien de contructie van de blokken op de mast (uithouders in dezelfde kleur zwart als de mast, waar de blokken met een pin aan vast zaten) leek dit door de werf te zijn gedaan. Als ik op internet kijk is het echter niet standaard geweest op een 34. Nu hadden de vorige eigenaren (die de boot nieuw hadden gekocht) wel meer wijzigingen laten doorvoeren, want de boot heeft bijvoorbeeld ook een preekstoel uit 2 delen, zodat de hele grote genua (die tot het eind van de opbouw komt) mooi tussen de preekstoel door loopt ipv er overheen te hangen.

Heb helaas geen foto's op deze computer staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 30 juli 2015 11:01 #647706

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 224
Klopt het dat de achterhut v/d V1044 (model voor 1995) niet al te ruim is?
Hoogte boven kussens tot onderkant kuip is maar 35cm geloof ik, niet al te ruim voor een boot van die lengte lijkt me. Kooi voorin is maar 1.94m lang.
Klopt deze info?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 26 aug 2015 16:22 #655359

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Heb enkele "recentere" v1044's gezien en het lijkt dat het naar de kuip brengen van de lijnen vanaf de mast daar minder voorkomt. Is aar een reden voor? Heb nl. een 2003-exmplaar gezien en ook daar is alles bij de mast te bedienen. Veelal solo varend zou ik de lijnen in de kuip willen hebben.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 31 aug 2015 21:51 #656919

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 224
Nog een andere vraag.

Regelmatig lees ik bij Victoires 1044's, welke te koop staan, iets over preventieve osmose behandelingen.
Staan deze en andere Victoires bekend om hun osmose?
Ik las al iets over "soms osmose rond de waterlijn".
Je zou verwachten dat een werf rond 1993 dit osmose probleem wel aardig kon voorkomen bij de bouw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 19 sept 2015 14:05 #664273

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 224
Aangezien ik op botenspeurtocht ben en de V1044 op mijn lijst staat heb ik nog een aantal vragen:

-Men zegt dat het roer soms zwaar te bedienen is bij hardere wind, ligt dit aan (mast)trim, zeilvoering of de roerconstructie met skeg? Er zijn toch behoorlijk verre reizen gemaakt met dit type schip, een moeilijk of zwaar te sturen boot is dan wel het laatste wat je wilt lijkt me.

-Klopt het dat de achterhut v/d V1044 (model voor 1995) niet al te ruim is?
Hoogte boven kussens tot onderkant kuip is maar 35cm geloof ik.
-Is de kooilengte voorin 1.94m lang?

Regelmatig lees ik bij Victoires 1044's, welke te koop staan, iets over preventieve osmose behandelingen.
Staan deze en andere Victoires bekend om hun osmose?
Ik las al iets over "soms osmose rond de waterlijn".
Je zou verwachten dat een werf rond 1993 dit osmose probleem wel aardig kon voorkomen bij de bouw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 22 sept 2015 06:14 #665210

BvdA schreef :
Aangezien ik op botenspeurtocht ben en de V1044 op mijn lijst staat heb ik nog een aantal vragen:

-Men zegt dat het roer soms zwaar te bedienen is bij hardere wind, ligt dit aan (mast)trim, zeilvoering of de roerconstructie met skeg? Er zijn toch behoorlijk verre reizen gemaakt met dit type schip, een moeilijk of zwaar te sturen boot is dan wel het laatste wat je wilt lijkt me.

De overige punten kan ik niks van zeggen, maar het zwaar bedienen van het roer wel. Het roer hangt aan een skeg en heeft geen balansdeel, daardoor stuurt het zwaarder dan een roer met balansdeel. Tijdens normal varen heb je hier weinig last van, het sturen wordt vooral zwaar bij veel helling. Als je de boot met het gangboord op het water vaart dan moet je flink aan de helmstok sleuren, maar je kan dan ook reven. Ook bij 20-25 graden helling stuurt de boot zwaarder dan een gemiddelde boot met balansroer, maar niet zo zwaar dat ik dit als erg/irritant ervaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 22 sept 2015 09:25 #665293

Basnic schreef :
Over een poos een maatje groter en ik ben benieuwd naar ervaringen betreft de V1044.

- stuurgedrag bij vlagen? Uit het roer lopen etc.
- waarom heeft 90% v/d schepen een helmstok ipv stuurwiel?
- opvallend te zien hoeveel zeil men voert bij harde wind, ondermaats zeilopp., teveel ballast of gewoon een goede zeiler?
- neemt de helmstok niet erg veel kuipruimte in beslag?
- goede solo zeiler voor op Markermeer? (weet van alle wereldtochten)
- goede zeiler voor kleuters aan boord? Twijfel zelf aan positie overloop voor kuipingang en kleine handjes, tevens zit je op deze plek ook heerlijk uit de wind maar wel met een rails onder je kont.
- lengte kooien te doen met 1,95m?
-manoeuvreergedrag op motor goed, bijv. achteruit varen, stopweg?
- voordeel kotterstag uitvoering?
- is de V1044 zoveel beter dan V933 (latere versies)?

Alle andere input over de Victoire meer dan welkom.

Voor vaargebied NL en later verder EU (Scandinavië).

Alvast bedankt voor de input.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 22 sept 2015 09:28 #665294

goed om te lezen deze ervaringen met de Victoire 1044.

ik heb echter nog wel een aanvullende vraag en dat is de zeilervaringen met dit schip met een ondiepere kiel. Waarbij ik niet weet of die kiel 140 , 150 danwel 160 cm is. Voor meningeen is dit een verwaarloosbaar verschil, voor mij in verband met de ligplaats achter het huis niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 22 sept 2015 09:41 #665295

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Sturgeon22 schreef :
BvdA schreef :
Aangezien ik op botenspeurtocht ben en de V1044 op mijn lijst staat heb ik nog een aantal vragen:

-Men zegt dat het roer soms zwaar te bedienen is bij hardere wind, ligt dit aan (mast)trim, zeilvoering of de roerconstructie met skeg? Er zijn toch behoorlijk verre reizen gemaakt met dit type schip, een moeilijk of zwaar te sturen boot is dan wel het laatste wat je wilt lijkt me.

De overige punten kan ik niks van zeggen, maar het zwaar bedienen van het roer wel. Het roer hangt aan een skeg en heeft geen balansdeel, daardoor stuurt het zwaarder dan een roer met balansdeel. Tijdens normal varen heb je hier weinig last van, het sturen wordt vooral zwaar bij veel helling. Als je de boot met het gangboord op het water vaart dan moet je flink aan de helmstok sleuren, maar je kan dan ook reven. Ook bij 20-25 graden helling stuurt de boot zwaarder dan een gemiddelde boot met balansroer, maar niet zo zwaar dat ik dit als erg/irritant ervaar.

Het grootste nadeel van dat zware roer (afgezien van de pijn in mijn schouderspieren - wat ben ik toch blij met mijn huidige stuurwiel) was dat de helmstokautomaat het vanaf ongeveer windkracht 5 niet meer aankon. En je dan dus zelf moest gaan sturen.
Deze boot vraagt typisch om een onderdekse stuurautomaat, of een windvaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 22 sept 2015 11:01 #665324

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
@Tilikum waarom denk je dat een automaat op het kwadrant wel werkt en een stuurautomaat niet?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 22 sept 2015 11:41 #665347

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Gregor schreef :
@Tilikum waarom denk je dat een automaat op het kwadrant wel werkt en een stuurautomaat niet?

Een lineaire drive op het kwadrant is veel sterker en kan makkelijk ook met harde wind blijven staan. Hij werkt tevens beter omdat hij een roerstandmelder heeft, die beperkt het 'heen en weer zagen'. Nadeel is dat het geheel meer stroom gebruikt.
Ik heb bij de 5 boten die ik heb gehad ervaringen opgedaan met helmstokautomaten (te zwak), 2 windvanen (werkten slecht bij ruime wind) en 2 wheeldrives (die laatste zijn alletwee kapotgegaan bij veel wind; plus een keer een gebroken stuurkabel). Het enige dat - in ieder geval bij mij - perfect werkt is een onderdekse automaat.
Het bovenstaande geldt voor langere zeetochten. Voor het IJsselmeer en zo is een wheeldrive of helmstokautomaat prima.
Chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 22 sept 2015 15:05 #665458

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 224
De overige punten kan ik niks van zeggen, maar het zwaar bedienen van het roer wel. Het roer hangt aan een skeg en heeft geen balansdeel, daardoor stuurt het zwaarder dan een roer met balansdeel. Tijdens normal varen heb je hier weinig last van, het sturen wordt vooral zwaar bij veel helling. Als je de boot met het gangboord op het water vaart dan moet je flink aan de helmstok sleuren, maar je kan dan ook reven. Ook bij 20-25 graden helling stuurt de boot zwaarder dan een gemiddelde boot met balansroer, maar niet zo zwaar dat ik dit als erg/irritant ervaar.
Dit verhaal lijkt mij te veel zeilvoering, boot gaat teveel hellen en loopt uit het roer.
Overigens vraag ik mij af bij welke wind, genua en omvang grootzeil?

Verder niet echt een verhaal wat ik graag lees "armen met spierpijn".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 22 sept 2015 18:34 #665575

Ik heb nog niet meegemaakt dat de boot uit zn roer loopt. Met de genua en volledig grootzeil en 16kts wind maakt de boot ongeveer 20-25 graden helling, wat niet bepaald extreem is. De boot is dan zeker niet overtuigd. Snelheid hoog aan de wind op het log dan rond de 6,5-6,8kts. Voor gangboord op het water moet je voltuig varen met 20+ kts wind.

Ik heb geen lange tochten over zee gemaakt, alleen rondjes op Veerse Meer, Oosterschelde, Westerschelde, kusthoppen en dergelijke, gebruik geen stuurautomaat en heb nog nooit last gehad van spierpijn van het sturen (eerder van dicht lieren van de grote genua bij opkruisen op het Veerse Meer).
Laatst bewerkt: 22 sept 2015 18:35 door Sturgeon22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 22 sept 2015 19:12 #665609

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 224
Na de V34 zijn de V1044 en V1044 mkii gekomen, allen een roer met skeg. Ik vraag mij af waarom ze niet zijn overgegaan op een balansroer zoals bijv. Breehorn 31/V933?

Ik heb ook ergens gelezen (V1044 eigenaar)dat de mastbuiging lichte invloed heeft op het stuurgedrag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 22 sept 2015 19:38 #665633

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 694
Een balansroer stuurt lichter.

Koopmans sr had onder zijn Jantine 3 (Victoire 34 met custommade dek) een balans roer.

Jr creëerde onder de 855 een balansroer (opgerekte 822) en eiste een balansroer onder de 933 waarmee hij de round Britan won.

De skeg was dus een eis van Klaas Vader of zijn klanten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 22 sept 2015 20:00 #665653

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 224
Toch schrijft D. Koopmans sr. in zijn boek Het jacht naar uw keuze
"De scheg verminderd het risico om uit het roer te lopen onder grote helling. Het rendement wordt weliswaar verminderd en het sturen wordt wat zwaarder, maar het roer blijft bij grotere hoeken bruikbaar."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 22 sept 2015 21:09 #665705

Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 23 sept 2015 06:32 #665775

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Rond '98 lijkt er een wijziging te zijn in in ieder geval de binnen indeling van de boot. Welke wijzigingen zijn er nog meer doorgevoerd behalve het toilet van voor SB naar achter BB te brengen, incl. veranderende kooi?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 23 sept 2015 09:10 #665861

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 224
WhiteMagic schreef : Tnx:
Ja, staat al 1 jaar te koop. Stond voorheen op €72k.
Naar mijn idee teveel geld voor een boot (v1044 mki) die zwaar stuurt.
Ik ga proberen zaterdag eens te kijken bij een V1044
Het valt mij op dat sommige wel €20k zakken in prijs, binnen een jaar!
En natuurlijk de tekst preventieve osmose behandeling, staat ook nogal vaak in advert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 23 sept 2015 09:14 #665862

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 224
Gregor schreef :
Rond '98 lijkt er een wijziging te zijn in in ieder geval de binnen indeling van de boot. Welke wijzigingen zijn er nog meer doorgevoerd behalve het toilet van voor SB naar achter BB te brengen, incl. veranderende kooi?
Volgens mij is 1996 het jaar.
De kuip is iets omhoog gebracht, meer ruimte in achterhut.
Andere anti-slip bij sommige (grijs)
Op ANWB botenregister staat nog ergens een oude folder, anders nog wel op victoireclub.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 23 sept 2015 10:15 #665901

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
BvdA schreef :
WhiteMagic schreef : Tnx:
Ja, staat al 1 jaar te koop. Stond voorheen op €72k.
Naar mijn idee teveel geld voor een boot (v1044 mki) die zwaar stuurt.
Ik ga proberen zaterdag eens te kijken bij een V1044
Het valt mij op dat sommige wel €20k zakken in prijs, binnen een jaar!
En natuurlijk de tekst preventieve osmose behandeling, staat ook nogal vaak in advert.
De prijzen is inderdaad weinig logica in te ontdekken; denk dat er eerste kopers zijn die een heel grote waardedaling ervaren en daar eigenlijk niet aan willen. Welke ga je bekijken?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.280 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl