Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Victoire 1044 ervaringen

Victoire 1044 ervaringen 20 sept 2014 21:04 #553205

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Over een poos een maatje groter en ik ben benieuwd naar ervaringen betreft de V1044.

- stuurgedrag bij vlagen? Uit het roer lopen etc.
- waarom heeft 90% v/d schepen een helmstok ipv stuurwiel?
- opvallend te zien hoeveel zeil men voert bij harde wind, ondermaats zeilopp., teveel ballast of gewoon een goede zeiler?
- neemt de helmstok niet erg veel kuipruimte in beslag?
- goede solo zeiler voor op Markermeer? (weet van alle wereldtochten)
- goede zeiler voor kleuters aan boord? Twijfel zelf aan positie overloop voor kuipingang en kleine handjes, tevens zit je op deze plek ook heerlijk uit de wind maar wel met een rails onder je kont.
- lengte kooien te doen met 1,95m?
-manoeuvreergedrag op motor goed, bijv. achteruit varen, stopweg?
- voordeel kotterstag uitvoering?
- is de V1044 zoveel beter dan V933 (latere versies)?

Alle andere input over de Victoire meer dan welkom.

Voor vaargebied NL en later verder EU (Scandinavië).

Alvast bedankt voor de input.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 1044 ervaringen 20 sept 2014 21:30 #553209

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Basnic schreef :
Over een poos een maatje groter en ik ben benieuwd naar ervaringen betreft de V1044.

1 stuurgedrag bij vlagen? Uit het roer lopen etc.
2 waarom heeft 90% v/d schepen een helmstok ipv stuurwiel?
3 opvallend te zien hoeveel zeil men voert bij harde wind, ondermaats zeilopp., teveel ballast of gewoon een goede zeiler?
4. neemt de helmstok niet erg veel kuipruimte in beslag?
5. goede solo zeiler voor op Markermeer? (weet van alle wereldtochten)
6 goede zeiler voor kleuters aan boord? Twijfel zelf aan positie overloop voor kuipingang en kleine handjes, tevens zit je op deze plek ook heerlijk uit de wind maar wel met een rails onder je kont.
7 lengte kooien te doen met 1,95m?
8 manoeuvreergedrag op motor goed, bijv. achteruit varen, stopweg?
9 voordeel kotterstag uitvoering?
10 is de V1044 zoveel beter dan V933 (latere versies)?

Alle andere input over de Victoire meer dan welkom.

Voor vaargebied NL en later verder EU (Scandinavië).

Alvast bedankt voor de input.
1 loopt nooit uit het roer
2 ik denk dat de meeste Victoire zeilers liever met een helmstok varen, dus dat type is veel besteld; maar dit is een veronderstelling
3 veel ballast, 48%
4 tijdens het varen wel, tijdens het stilliggen niet. Ik heb met beide gevaren, hebben zelf een helmstok uitvoering; met stuurwiel vaart ook uitstekend; uitvoering van voor 1996 heeft in de kuip meer ruimte om de voeten wat wijder uit elkaar te zetten (belangrijk als het een stuurwielversie is)
5 Ja, doordat er geen balansroer onder zit, maar een scheg met daarachter het roer, is de zeer 1044 koers-stabiel (is mijn veronderstelling)
6 kan ik niets over zeggen, wij waren allang uit de kleine kinderen toen we hem kochten
7 ik dacht het wel, maar ga zelf kijken; stahoogte is een groter probleem bij 1,95
8 achteruit varen super, ik vergeet vaak naar welke kant hij ook weer trekt achteruit; stopweg redelijk, vind ik
9 meer zeilcombinaties mogelijk; nadeel bij overstagmanoeuvre op genua, als het een vast kotterstag is tenminste; wij hebben hem niet, het kotterstag
10 ja, want hij is groter en zwaarder, en gedraagt zicht dus rustiger op de golven; de 933 is - relatief gezien - een wat snellere zeiler; natuurlijk is de 1044 absoluut gezien sneller; wij begonnen in een 933
Laatst bewerkt: 20 sept 2014 21:40 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 1044 ervaringen 21 sept 2014 08:21 #553252

Mijn ouders hebben een Victoire 34, dit is de voorloper dan de 1044 met een iets lagere mast, lagere romp en hogere opbouw (per saldo meer stahoogte) en 2 aparte hondekooien achter in plaats van een dubbel bed. Verder zijn de schepen aardig gelijk. In de 1044 zul je met 1,95 niet zullen staan, in de 34 zul je het eerste stuk wel kunnen staan.

- stuurgedrag bij vlagen? Uit het roer lopen etc.
-> Boot is nog nooit uit het roer gelopen. Bij te veel zeil op wordt sturen wel zwaar.
- waarom heeft 90% v/d schepen een helmstok ipv stuurwiel?
-> Het stuurwiel is een heel klein stuurwiel, waardoor je niet fijn vanaf de gangboorden kunt sturen. De kuip is er eigenlijk niet echt op ingericht.
- opvallend te zien hoeveel zeil men voert bij harde wind, ondermaats zeilopp., teveel ballast of gewoon een goede zeiler?
-> Veel balast en een goede zeiler. Je moet heel vee moeite doen om het gangboord in het water te krijgen.
- neemt de helmstok niet erg veel kuipruimte in beslag?
-> De helmstok is vrij lang, maar tijdens normaal zeilen heb je daar niet heel veel last van. Over het algemeen stuur je niet met heel veel roeruitslag. Met manouvreren in de haven ed wel opletten.
- goede solo zeiler voor op Markermeer? (weet van alle wereldtochten)
-> Ja. Boot zeilt prima en mist goede zeilvoering zelfsturend.
- goede zeiler voor kleuters aan boord? Twijfel zelf aan positie overloop voor kuipingang en kleine handjes, tevens zit je op deze plek ook heerlijk uit de wind maar wel met een rails onder je kont.
-> Overloop is voor kleine kinderhandjes altijd gevaarlijk, ongeacht de plek. Mijn vader heeft houten zitjes gemaakt die je over de overloop kunt zetten. Als je daar een kussen op legt kun je prima zitten.
- lengte kooien te doen met 1,95m?
-> Ja, ik kan met 1,92 op mijn buik slapen in de voorpunt, maar het houdt qua lengte niet over. In overige bedden heb ik niet gelegen.
-manoeuvreergedrag op motor goed, bijv. achteruit varen, stopweg?
-> De V34 met MD11C, saildrive en vaste schroef heeft best last van schroefwerking. Je moet eerst vaart maken voordat de boot naar het roer luistert. Stopweg ed zijn prima.
- voordeel kotterstag uitvoering?
-> Hebben mijn ouders niet. Kan me voorstellen dat het op zee fijn is om geen zeil te hoeven wissen, maar de grote genua in te rollen en met een kleiner voorzeil weg te varen. Denk wel dat een wegneembare kotterstag aan te bevelen is, anders zal het moeilijk zijn om met de (aardig grote) genua overstag te gaan.
Laatst bewerkt: 21 sept 2014 09:06 door Sturgeon22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 1044 ervaringen 21 sept 2014 10:17 #553279

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Bedankt voor de duidelijke reacties!
Goede boot zo te lezen, we zijn ook meer op zoek naar een snelle en comfortabele boot.
Hoe is het verder met de kwaliteit van het polyester, heeft Victoire last van putjes (pinholes) in de gelcoat na een aantal jaren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 1044 ervaringen 21 sept 2014 10:51 #553288

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Hier ook een Victoire 34 zeiler.
Zeer stabiele boot; te stabiel, nee, voelt juist heel degelijk dat je bij een vlaag niet meteen op 1 oor ligt. En bij windkracht 8 tegen bij Dover bleef Dutch Rose gewoon doorvaren.

Kotterfok: voor de 34 erg fijn, omdat deze wat ondertuigd is. Met een grote genua voor het lichte weer en een kotterfok voor wat meer wind heb je een fijn flexibel zeilplan. Ik heb ook al veel 1044's gezien met dezelfde voering, dus daar is het kennelijk ook prettig.

Solo zeilen: daar is deze boot perfect voor. Ik zeil meer dan 50% van de tijd solo en ik kan met deze boot lezen en schrijven.

Stahoogte: al eerder genoemd. Ik had dit voorjaar een 1044 bezitter aan boord van 1,95 en die was verrast dat hij bij ons aan boord gewoon rechtop kon staan. Ook slapen geen probleem, vind mijn zoon van 193.

Overloop is geen punt op die plek, ik leg er altijd een kussen over als ik onder de buiskap wil zitten. Kindervingertjes is denk ik meer een kwestie van goed opletten, want ik denk dat met kleine kinderen elke lier en blok op een dergelijke maat boot een potentieel risico is...

Bouwkwaliteit: ik heb deze winter wat laten verbouwen door een scheepstimmerman en die was lyrisch over de vakkundige manier waarop Dutch Rose ingetimmerd is.

Kortom, heerlijke boot, ik kan deze alleen maar aanbevelen. Wel goed kijken naar uitrustingsniveau. Gezien jouw plannen heb je toch wat meer apparatuur enzo nodig, en dat moet je als het er niet in zit toch bij de aankoopprijs optellen...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 1044 ervaringen 21 sept 2014 11:13 #553295

  • Gerhard
  • Gerhard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Over een poos een maatje groter en ik ben benieuwd naar ervaringen betreft de V1044.


Ook maar even mijn reactie. Na 14 jaar een 933 te hebben gehad, hebben we inmiddels 2 jaar een 1044 naar volle tevredenheid.

Mijn antwoorden staan onder je vragen.


- stuurgedrag bij vlagen? Uit het roer lopen etc.

Loopt niet uit het roer, boot is relatief zwaar en zal dus niet zo heftig reageren op een vlaag.

- waarom heeft 90% v/d schepen een helmstok ipv stuurwiel?

Een helmstok geeft een beter gevoel van de roerdruk en voor dit formaat schip is een helmstok een prettigere keuze.

- opvallend te zien hoeveel zeil men voert bij harde wind, ondermaats zeilopp., teveel ballast of gewoon een goede zeiler?

Redelijk veel ballast en een goede zeiler. Het zeilt wel wat minder spannend dan een
dehler. Houd je van veel trimmen en daarmee de laatste 0,1 knoop uit je boot wil halen, is de Victoire niet de juiste keus. Wil je lekker zeilen in alle weersomstandigheden en lange afstanden zeilen is de Victoire een prima keus.

- neemt de helmstok niet erg veel kuipruimte in beslag?

Juist niet, bij zeilen heb je kleine helstok uitslag en bij manouvreren sta ik altijd en staat de helmstok flink omhoog. Bij de nieuwe 1044 ( vanaf 1996) komt het stuurwiel boven de kuipbanken te staan, bij de oudere past een stuurwiel beter doordat bij de plaats van het stuurwiel de banken smaller zijn en het stuurwiel er tussen past.

- goede solo zeiler voor op Markermeer? (weet van alle wereldtochten)

Gaat prima.

- goede zeiler voor kleuters aan boord? Twijfel zelf aan positie overloop voor kuipingang en kleine handjes, tevens zit je op deze plek ook heerlijk uit de wind maar wel met een rails onder je kont.

We hebben ook kleine kinderen (3 en 5 jaar) , dit gaat prima op de Victoire. De overloop plaats heeft duidelijk zijn voor en nadeel. Het houdt de kuip vrij van een overloop, alleen als je daar achter de buiskap zit kan het wat lastiger zijn. Realiseer dat de functie van de overloop minder belangrijk is dan bij bijvoorbeeld je Dehler. De Victoire is top getuigd en heeft een klein grootzeil, je voordriehoek is juist groot.


- lengte kooien te doen met 1,95m?

Prima te doen, ik ben 1,98 en kan gestrekt liggen, zowel in de voorpunt als in de achterhut. 2 lange mensen in de achterhut wordt wel een probleem.

-manoeuvreergedrag op motor goed, bijv. achteruit varen, stopweg?

Manoeuvreer gedrag is prima, alleen is de draaicirkel groot t.o.v de schepen met een balansroer.
Stopweg is afhankelijk van je motorvermogen. Het is relatief zwaar schip, dus die massa moer wel tot stoppen worden gebracht.

- voordeel kotterstag uitvoering?

Geen ervaring mee

- is de V1044 zoveel beter dan V933 (latere versies)?

Nee, schepen zijn gelijkwaardig, zeileigenschappen zijn ook gelijk.

Alle andere input over de Victoire meer dan welkom.


Heerlijk schip, die voldoende ruimte heeft voor 4 personen. Het ontwerp is nog van de tijd dat zeileigenschappen belangrijker waren de de ruimte boven en onderdeks (lees: geen veel te dikke kont). Kwaliteit/afwerking van de schepen zijn goed, ligt een stuk hoger dan de bekende seriebouw schepen, maar wel lager dan bijvoorbeeld de HR.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 1044 ervaringen 21 sept 2014 14:10 #553324

Basnic schreef :
Goede boot zo te lezen, we zijn ook meer op zoek naar een snelle en comfortabele boot.
Hoe is het verder met de kwaliteit van het polyester, heeft Victoire last van putjes (pinholes) in de gelcoat na een aantal jaren?

De V34 heeft wel een beetje wind nodig (maar de mast is 1,5m korter dan die van de V1044 en heeft dus minder zeil). Vanaf 3 bft snel schip en kan hoog aan de wind varen.
Bouwkwaliteit en kwaliteit van het polyester zijn prima, het is een stevig en stijf schip.
Kwaliteit van de gelcoat van de romp is prima, opbouw is helaas minder. De boot van mijn ouders is uit 1983 en die hebben afgelopen winter het dek en de opbouw laten schilderen vanwege pinholes ed. Hebben diverse keren comlimenten gekregen dat romp en dek/opbouw zo mooi geverfd is, terwijl de romp nog originele gelcoat is.
Kennis had een V34 uit 1978 en die had ook last van lelijke opbouw. De meeste V34's die ik zie varen hebben een geverfd dek, dus denk dat het een V34 kwaal is (bij boten van 30 jaar oud). Hoe dat bij de V1044's is weet ik niet (maar die zijn natuurlijk ook nog jonger).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 1044 ervaringen 21 sept 2014 15:09 #553339

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Ik heb jaren een Victoire 34 gehad. Alles wat boven staat is waar. Nog een paar punten:
. Vooral aan de wind een fantastische zeiler, nooit paaltjes pikken zoals Bavaria's etc.. Uit het roer lopen nog nooit meegemaakt.
. Als het door gaat waaien wordt het roer ellendig zwaar. Dat betekent dat je zelfstuur het niet meer houdt. Een onderdekse automaat is aan te bevelen.
. Ik vond de overloop zeilmatig gezien efficient, maar een ramp voor het comfort. Er heeft inderdaad bij mij eens een kinderkopje tussen gezeten (al zet je kar vast, de schoot komt meestal toch over de ingang bij een gijp) De hoek van de kuip daar is ook zo vierkant, dat je er nooit lekker zit. En de buiskap kan niet ver naar achteren door de grootschoot.
. De mijne was meestal sneller dan de 1044. Wellicht is de laatste wat zwaarder of zo.
. Er zijn nogal wat osmose gevallen geweest, vooral rond de waterlijn. Let daar dus op bij een aankoop.
. Ik vond hem op bepaalde intimmerpunten matig gebouwd.
. Verder een zeer zeewaardig schip, absoluut aan te bevelen.
Chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 1044 ervaringen 24 sept 2014 20:29 #554257

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
. Er zijn nogal wat osmose gevallen geweest, vooral rond de waterlijn. Let daar dus op bij een aankoop.
Zijn er van de 90's Victoires 933&1044 nog osmose gevallen bekend?
Bij de V933 lees ik ook nog al eens wat over lekkages rond ramen en gangboordrails, of is dat alleen bij de eerdere modellen?

In de running voor een opvolger zijn Dehler 34 (vdStadt),V933 en V1044 (199? bouwjaar).
De Dehler ivm de huidige ervaring v/h merk.
De Victoires (sinds kort in de picture) ivm de goede vaareigenschappen, minder snel hoeven reven/ op 'n oor/uit het roer lopen. Dit ivm jonge kinderen aan boord geen verkeerde punten lijkt me.
Alleen de prijzen zijn nogal flink :-(

Nogmaals bedankt voor alle input
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 1044 ervaringen 06 okt 2014 08:20 #557437

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 439
Heeft een 1044 bakstagen (nodig)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 1044 ervaringen 06 okt 2014 09:35 #557472

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
De 1044 heeft standaard geen bakstagen, ook niet nodig.
Wel zijn er behoorlijk wat die een kotterfok en -stag hebben en die daarvoor bakstagen voeren op het moment dat de kotterfok in gebruik is.

Op Dutch Rose heb ik dat anders opgelost: de kotterfok grijpt zo hoog aan dat deze op de achterstag wordt strakgetrokken, zodat er geen bakstagen nodig zijn. Wel zo prettig, weer een aantal lijnen en blokken minder aan dek...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 1044 ervaringen 06 okt 2014 12:07 #557517

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
ErikSnel schreef :
Op Dutch Rose heb ik dat anders opgelost: de kotterfok grijpt zo hoog aan dat deze op de achterstag wordt strakgetrokken, zodat er geen bakstagen nodig zijn. Wel zo prettig, weer een aantal lijnen en blokken minder aan dek...

Nadeel daarvan is wel dat je Point Of Effort niet verder naar achter komt, bij zwaar weer is het n.m.b.m. beter de druk niet teveel in de punt te hebben. Ik vraag me ook af hoe je kotterfok dan gezet wordt. Heb je een verwijderbare stag die je vlak achter de voorstag zet?


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 1044 ervaringen 19 mrt 2015 08:25 #607141

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 439
In een uitgave van Zeilen jaargang 1991, geloof ik, heeft een test van de Victoire 1044 gestaan. Die test zou ik graag eens lezen. Heeft één van jullie die test digitaal beschikbaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 30 mrt 2015 20:38 #610886

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Er zijn wat verhalen dat de verstaging niet betrouwbaar zou zijn bij harde wind.
Er varen een paar 1044ers rond met een andere verstaging ontworpen door Frans Maas.
Ik ken in ieder geval het verhaal van 1 ontmasting.

Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 31 mrt 2015 07:40 #611027

Ik weet niet precies hoe de verstaging van een V1044 is, aangezien die een hogere mast heeft dan de V34,dubbele zalingen en volgens mij ook een stukje dunner. De mast van de V34 is standaard erg dik, voorzien van 1 stel zalingen, hoofdwant en dubbel onderwant (naar voren en naar achteren). Ook met veel wind en hoge golgen geeft de mast van een V34 geen krimp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 1044 ervaringen 31 mrt 2015 07:40 #611028

Een boot van 1983 die geschilderd moet worden is niet zo vreemd lijkt mij. beetje interessant doenerij, net als een verhaal over "slechte verstaging"

Je moet je tuig gewoon goed voor elkaar hebben, zeker bij een wat zwaarder schip als deze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 01 apr 2015 05:04 #611343

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Grappige is dat een helmstok in de haven minder ruimte neemt dan een stuurwiel. Dat is juist toch de plek waar je ruimte gaat gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victoire 1044 ervaringen 01 apr 2015 19:24 #611650

StevieFCU schreef :
Een boot van 1983 die geschilderd moet worden is niet zo vreemd lijkt mij. beetje interessant doenerij.

Heb je zelf ervaring met een Victoire 34? Ik wel met 3 verschillende en bij alle 3 was lak van de opbouw echt lelijk, soort craquelé erop. Ken genoeg andere boten van die leeftijd die er veel beter uitzien en nog niet geverfd hoeven te worden. Niks interessant doenerij dus, maar gewoon mindere kwaliteit lakwerk. Verder wel een heerlijke boot zoals al eerder gezegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 18 mei 2015 15:36 #626251

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
De afgelopen winter eens rondgelopen over de haven en het viel mij op dat de skeg voor het roer nogal eens een scheur laat zien ter hoogte van de huid, bij minimaal 3 boten gezien. Dit lijkt mij een slechte constructie en opvallend na zoveel jaar bouwen met deze romp/roer constructie nietwaar?

Verder lijkt de kwaliteit gelcoat ook niet super, regelmatig zgn pinholes gezien. Of is dit weer te wijten aan slecht in de was houden v/d boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 18 mei 2015 19:01 #626314

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1059
Basnic schreef :
Verder lijkt de kwaliteit gelcoat ook niet super, regelmatig zgn pinholes gezien. Of is dit weer te wijten aan slecht in de was houden v/d boot?

Dat lijkt niet alleen zo, dat is bij verschillende schepen zeker het geval, in elk geval bij boten die begin jaren 90 werden gebouwd. Een goede vriend van mij werkte in die tijd als jachtbouwer een tijdje op de werf van Klaas Vader in Alkmaar en verbaasde zich over de slechte kwaliteit van de rompmallen. Dit leidde tot kwalitatief povere gelcoat en boten waarbij, eenmaal bevrijd uit de mal, er veel tijd moest worden besteedt aan het plamuren en polijsten van de romp.

Ik heb hier in een eerder topic op dit forum over Victoire ook al eens melding van gedaan maar dat namen diverse mede-forumleden mij niet in dank af....
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 18 mei 2015 19:22 #626318

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 823
Basnic schreef :
De afgelopen winter eens rondgelopen over de haven en het viel mij op dat de skeg voor het roer nogal eens een scheur laat zien ter hoogte van de huid, bij minimaal 3 boten gezien. Dit lijkt mij een slechte constructie en opvallend na zoveel jaar bouwen met deze romp/roer constructie nietwaar?

Scheg wordt als een los onderdeel met drie draadeinden met moeren aan de binnenzijde onder de romp bevestigd. De overgang tussen scheg en romp wordt vervolgens glad afgewerkt. Na een aantal jaar begint deze gladgemaakte overgang door de zijdelingse belasting van de scheg af te tekenen in de vorm van haarscheurtjes, maar dit heeft verder weinig invloed op de functionaliteit van de constructie zelf.
Wel is de scheg nogal gevoelig voor inwatering, met name vanaf de onderzijde bij de bevestiging van het beslag van het haklager. Als gevolg hiervan kan de scheg wat minder stijf worden. Indien nodig goed te repareren.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 18 mei 2015 19:27 #626322

Big Time schreef :
Een goede vriend van mij werkte in die tijd als jachtbouwer een tijdje op de werf van Klaas Vader in Alkmaar en verbaasde zich over de slechte kwaliteit van de rompmallen.

Vergeleken met andere wat oudere schepen zien ze er inderdaad vaak wat mat uit.
Andere dingen gingen er ook wel mis, bij Victoire.
In de Grashaven te Hoorn heeft rond 1990 een tijd een grote Victoire gelegen (34 of 1044) waar het hele 'zeilwerk' uitgetrokken was: de complete puttingbevestiging was binnen van de romp gescheurd. Ook een stuk van het dek mee eruit getrokken. Zal wel een van de door Chinook genoemde ontmastingen zijn geweest.
Een van mijn vorige buurboten was een splinternieuwe 933, rond 1988.
Na een paar maanden gingen voorstag en hekstag wat los staan. De mast stond ook een beetje achterover, spontaan.
Bleek die mooie RVS overzetpunt op de boeg, waar de voorstag aan vastzit, alleen met een paar schroeven in het polyester vast te zitten. Daar hoorde een paar aangelaste draadeinden aan te zitten die binnen in de boeg met contraplaten en moeren vast had moeten zitten. Was de werf even vergeten....
Dezelfde boot had ook jarenlang (nieuwe boot!) last van lekkende ramen in de kajuit.
Dat was toen nog aan elke kant 1 groot zijraam.
Eigenaar heeft dat op een andere werf laten veranderen in 2 kleine ramen per kant, met een stuk polyester ertussen. Probleem voorbij. Het dak van de kajuit was gewoon te slap voor die grote ramen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 18 mei 2015 19:27 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 18 mei 2015 20:31 #626344

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Nou, dat zijn wel "mooie verhalen" om te lezen voor schepen die bekend staan om hun degelijke bouw en zeewaardigheid, of overdrijf ik nu een beetje?

Hoe staat het eigenlijk met osmose bij De V1044 van +/- 1988 t/m 1996 (daarna is het geld écht op)?

Aangezien een Dehler 34 ook nog in de race is en deze ongeveer €20k goedkoper is had ik van een Victoire wel meer verwacht. Nu moet ik eerlijk toegeven dat Dehler bij de 34 ook wat probleempjes heeft gehad met mastanker plaatjes, pinholes en delaminerende roerbladen.

Verder moet ik bij Victoire even wennen aan de "rondom de mast" bediening ( sommige/oudere types) en de kuip indeling. Bij de laatste met 2 kids van 3 jaar en jonger ben ik bang dat de helmstok zwaar in de weg zit voor hun hobby/spelen/ onoplettendheid, etc. (Is nu het geval bij Dehler 28). Al denk/hoop ik dat een V1044 veel rustiger/relaxter vaart dan de sportievere D28 die gevoelig is bij vlagen welke dan weer typisch zijn in NL.
Bij de D34 zit de grootschoot voor het stuurwiel en is er vrije ruimte tot de kajuit ingang dit lijkt mij iets handiger (ik kan het natuurlijk mis hebben).

Uiteindelijk zoeken we een boot met een goede zeegang die ook solo te varen is en die niet meteen op een oor ligt bij de eerste de beste vlaag waardoor je meteen kan reven. Dat solo is nogal een belangrijk punt omdat 1 ouder misschien bezig is met de 2 kids te "trimmen" , wat soms natuurlijk net op een moment valt als er alle hens aan dek nodig is. Ook vaar ik met regelmaat solo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 19 mei 2015 06:46 #626405

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Er zijn nog veel meer goede boten in het segment van een Victoire 1044.
Boten die zeiltechnisch gemakkelijker te varen zijn.
Ik zeil met m'n Maxi heel gemakkelijk in m'n eentje ondanks m'n leeftijd
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 1044 ervaringen 19 mei 2015 06:53 #626407

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Focus je niet teveel op die hummels, over een enkel jaar zijn ze zelfstandig. Beter is om je vaar gebied zorgvuldig te kiezen zolang de leeftijd van hun daar om vraagt.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl