Basnic schreef :
Over een poos een maatje groter en ik ben benieuwd naar ervaringen betreft de V1044.
1 stuurgedrag bij vlagen? Uit het roer lopen etc.
2 waarom heeft 90% v/d schepen een helmstok ipv stuurwiel?
3 opvallend te zien hoeveel zeil men voert bij harde wind, ondermaats zeilopp., teveel ballast of gewoon een goede zeiler?
4. neemt de helmstok niet erg veel kuipruimte in beslag?
5. goede solo zeiler voor op Markermeer? (weet van alle wereldtochten)
6 goede zeiler voor kleuters aan boord? Twijfel zelf aan positie overloop voor kuipingang en kleine handjes, tevens zit je op deze plek ook heerlijk uit de wind maar wel met een rails onder je kont.
7 lengte kooien te doen met 1,95m?
8 manoeuvreergedrag op motor goed, bijv. achteruit varen, stopweg?
9 voordeel kotterstag uitvoering?
10 is de V1044 zoveel beter dan V933 (latere versies)?
Alle andere input over de Victoire meer dan welkom.
Voor vaargebied NL en later verder EU (Scandinavië).
Alvast bedankt voor de input.
1 loopt nooit uit het roer
2 ik denk dat de meeste Victoire zeilers liever met een helmstok varen, dus dat type is veel besteld; maar dit is een veronderstelling
3 veel ballast, 48%
4 tijdens het varen wel, tijdens het stilliggen niet. Ik heb met beide gevaren, hebben zelf een helmstok uitvoering; met stuurwiel vaart ook uitstekend; uitvoering van voor 1996 heeft in de kuip meer ruimte om de voeten wat wijder uit elkaar te zetten (belangrijk als het een stuurwielversie is)
5 Ja, doordat er geen balansroer onder zit, maar een scheg met daarachter het roer, is de zeer 1044 koers-stabiel (is mijn veronderstelling)
6 kan ik niets over zeggen, wij waren allang uit de kleine kinderen toen we hem kochten
7 ik dacht het wel, maar ga zelf kijken; stahoogte is een groter probleem bij 1,95
8 achteruit varen super, ik vergeet vaak naar welke kant hij ook weer trekt achteruit; stopweg redelijk, vind ik
9 meer zeilcombinaties mogelijk; nadeel bij overstagmanoeuvre op genua, als het een vast kotterstag is tenminste; wij hebben hem niet, het kotterstag
10 ja, want hij is groter en zwaarder, en gedraagt zicht dus rustiger op de golven; de 933 is - relatief gezien - een wat snellere zeiler; natuurlijk is de 1044 absoluut gezien sneller; wij begonnen in een 933