Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 06:07 #659427

Wat mij tegenstaat aan deze Hanse (en zijn broertjes) is de absolute cheaponess. Het hangt van de besparingen en goedkoopste oplossingen aan elkaar.
Veel te kleine motor, alles vierkant afgezaagd, te kleine liertjes en ander beslag etc etc. Op werkelijk alles is bespaard. Er is 10.000 euro extra nodig om er een prettig bootje van te maken.
Hoe het zit met besparingen op laminaat, kielbevestiging, roer en puttings hebben we dan nog niet eens gezien.

In Workum lag ik laatst naast een grotere Hanse, ruim 40 voet, de Uberfluss, een Hanse 430. Schootlieren kleiner dan mijn vallieren, te weinig rails op dek, etc etc. Eigenlijk een beetje onhandelbaar in licht en zwaar weer, alleen met 3B doet ie het goed.
Zelfde idee, deze kleine nieuweling. Alles zo klein en goedkoop mogelijk.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 08 sept 2015 06:57 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 06:08 #659428

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5679
Boatlover schreef :
Dat is vreemd. Ik heb de heren die ORC-afgestudeerd zijn hoog zitten maar de heren van North ook.
De heren van North schrijven de factuur... per m2 ;)
Voor ORC telt het effectief oppervlak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 06:12 #659431

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5679
Tja, veel boot voor weinig. Een grote markt. Doorsparend na aanschaf kun je 'm dan prettig maken... maar in elk geval alvast varen. Is ook een manier.
Sea Force One schreef :
Wel is het zo dat de Hanse minder helling heeft, minder snel gereefd hoeft te worden, stabieler op het water ligt, beter op voorwaartse koersen vaart etc.
Lees: ondertuigd is. Ergo, trek standaard een rif in een andere boot en je hebt hetzelfde. Alleen dan wél de optie om harder vooruit te komen bij licht weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 06:15 #659434

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5679
Evaluationcopy schreef :
Rob10 schreef :
Toch vreemd om te zien dat er een grote groep conservatieve zeilers is die vinden dat de zeilboot industrie de enige industrie is die steeds slechtere producten aflevert. Dit in tegenstelling tot de autoindustrie, luchtvaart en noem maar op. Platte aarde?

Praat maar eens met wat oudere garagehouders dan ;)

BMDBNO. Wel eens gehoord van die splinternieuwe BMW die op vakantie ergens in het midden van nergens niet meer voor- of achteruit wilde... omdat er een contactje van de binnenverlichting stuk was?

Ja, één of andere overijverige ontwerper had vanachter zijn bureau bedacht dat-ie niet in de versnelling mocht als er een deur open stond... over 'points of failure' introduceren gesproken. Eén van de vele voorbeelden waarom de tegenwoordige datacenters-op-wielen echt niet 'het einde' zijn.
Laatst bewerkt: 08 sept 2015 06:15 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 06:37 #659438

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7959
web schreef :
Sea Force One schreef :
Wel is het zo dat de Hanse minder helling heeft, minder snel gereefd hoeft te worden, stabieler op het water ligt, beter op voorwaartse koersen vaart etc.
Lees: ondertuigd is. Ergo, trek standaard een rif in een andere boot en je hebt hetzelfde. Alleen dan wél de optie om harder vooruit te komen bij licht weer.
Bovenstaande items kunnen net zo goed door een betere stabiliteit gehaald worden ipv minder zeil. En juist dan heb je de optie om sneller vooruit te gaan door meer zeildragend vermogen. Waar de boot met minder stabiliteit al op een oor gaat, kan de ander nog door juist zonder rifje en daar hoef je bij licht weer geen nadelen van te hebben. Dat hoeft niks met ondertuigd zijn te maken te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 07:30 #659454

web schreef :
Eén van de vele voorbeelden waarom de tegenwoordige datacenters-op-wielen echt niet 'het einde' zijn.

Gevalletje Close Coupling en Unexpected Interaction. Lees Charles Perrow, Normal Accidents.

Overigens bevatte een moderne auto begin van deze eeuw al meer LoC (Lines of Code) dan de hele ABNAMROBank. En die had er tegen de 100 miljoen...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 07:38 #659458

Baasklusje schreef :
Wat mij tegenstaat aan deze Hanse (en zijn broertjes) is de absolute cheaponess. Het hangt van de besparingen en goedkoopste oplossingen aan elkaar.
Veel te kleine motor, alles vierkant afgezaagd, te kleine liertjes en ander beslag etc etc. Op werkelijk alles is bespaard. Er is 10.000 euro extra nodig om er een prettig bootje van te maken.
Hoe het zit met besparingen op laminaat, kielbevestiging, roer en puttings hebben we dan nog niet eens gezien.

In Workum lag ik laatst naast een grotere Hanse, ruim 40 voet, de Uberfluss, een Hanse 430. Schootlieren kleiner dan mijn vallieren, te weinig rails op dek, etc etc. Eigenlijk een beetje onhandelbaar in licht en zwaar weer, alleen met 3B doet ie het goed.
Zelfde idee, deze kleine nieuweling. Alles zo klein en goedkoop mogelijk.

Hij wordt dan ook aangeboden voor 70k€, af werf, zeilklaar incl btw....
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 07:52 #659463

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
70k kun je best een aardig tweedehandsje voor krijgen die waarschijnlijk beter uitgerust is en alles is al betaald door de vorige eigenaar.
Geen directe afschrijving, beter voor het milieu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 08:08 #659468

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27362
Baasklusje schreef :
web schreef :
Eén van de vele voorbeelden waarom de tegenwoordige datacenters-op-wielen echt niet 'het einde' zijn.

Gevalletje Close Coupling en Unexpected Interaction. Lees Charles Perrow, Normal Accidents.

Overigens bevatte een moderne auto begin van deze eeuw al meer LoC (Lines of Code) dan de hele ABNAMROBank. En die had er tegen de 100 miljoen...

Ik vind je nieuwe avatar ook een voorbeeld van code. "I love stickers". Wie begrijpt dat nog? Er schijnt iets te zijn geweest met de 24-uurs en stickers, dacht ik ergens te hebben gezien. Maar ook dat begreep ik al niet.

Ik ben in z'n algemeenheid aan het afhaken, geloof ik.
Laatst bewerkt: 08 sept 2015 08:09 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 08:11 #659469

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5679
Baasklusje schreef :
Lees Charles Perrow, Normal Accidents.
Nice. Die gaat op m'n lijstje. Mooi jaartal ook, 1984...
Baasklusje schreef :
Overigens bevatte een moderne auto begin van deze eeuw al meer LoC (Lines of Code) dan de hele ABNAMROBank. En die had er tegen de 100 miljoen...
Dát vind ik moeilijk te geloven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 08:12 #659470

web schreef :
Tja, veel boot voor weinig. Een grote markt. Doorsparend na aanschaf kun je 'm dan prettig maken... maar in elk geval alvast varen. Is ook een manier.
Sea Force One schreef :
Wel is het zo dat de Hanse minder helling heeft, minder snel gereefd hoeft te worden, stabieler op het water ligt, beter op voorwaartse koersen vaart etc.
Lees: ondertuigd is. Ergo, trek standaard een rif in een andere boot en je hebt hetzelfde. Alleen dan wél de optie om harder vooruit te komen bij licht weer.

Wel even lezen!
Curiously and also contrary to what most would expect the sail performance of the Hanse, compared with the HR, will improve when the wind gets stronger and it will be better in medium to strong winds since the HR will have to reef sooner. That type of hull will also allow the Hanse a better ride on a beam reach with less heel, more power and most of all with less roll downwind. It will allow it to carry more sail safely, to be faster and easier to sail, specially in autopilot.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 08:17 #659474

web schreef :
Dát vind ik moeilijk te geloven.

van die auto of van die bank?

Een beetje auto heeft een heleboel onderdelen die allemaal iets met software doen. Wat dacht je van navigatie? Motormanagement? Slimme aanspannende gordels? de radio/cd/usb/mp3 speler?

Een bank hoeft alleen op te tellen en af te trekken, en soms een beetje vermenigvuldigen, maar met de rente op nul hoeft dat ook niet meer ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 08:18 #659475

Dus ondanks dat die banken technisch zo simpel in elkaar zitten durven ze geen van allen die ouwe servermeuk eruit te trappen? B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 08:23 #659477

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5679
Philip schreef :
Waar de boot met minder stabiliteit al op een oor gaat, kan de ander nog door juist zonder rifje en daar hoef je bij licht weer geen nadelen van te hebben. Dat hoeft niks met ondertuigd zijn te maken te hebben.
Mwoah, als je zo veel zeildragend vermogen hebt, volgt daaruit dat het bij licht weer nóg sneller kan met wél dat extra zeil erop. Ik zie dat niet als "moeten reven zodra het begint te waaien" (lastig), ik zie dat als "de mogelijkheid om extra zeil te zetten bij licht weer" (handig). Ik zal dus niet snel een boot met "ingebouwd rif" kopen.

Maargoed, als een boot zeildragend vermogen 'over' heeft, zijn er twee mogelijkheden:
1) de boot in kwestie is ondertuigd
2) de romp in kwestie is niet ondertuigd, maar zó snel/stabiel, dat ie erom smeekt om ook in performance-trim op de markt gebracht te worden..

Nuja, laten we een open mind houden en wachten op de Hanse 315S die alle snelheidsrecords breekt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 08:26 #659479

Evaluationcopy schreef :
Dus ondanks dat die banken technisch zo simpel in elkaar zitten durven ze geen van allen die ouwe servermeuk eruit te trappen? B)

toevallig een paar dagen geleden hoofd-IT van abnamro gesproken (oude collega).
Alles draait nog steeds op IBM Z/OS, er is geen enkel ander systeem dat dezelfde prestaties en betrouwbaarheid kan leveren. Geen schijn van kans voor Linux en anders Uxen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 08:31 #659480

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5679
Baasklusje schreef :
Een beetje auto heeft een heleboel onderdelen die allemaal iets met software doen. Wat dacht je van navigatie? Motormanagement? Slimme aanspannende gordels? de radio/cd/usb/mp3 speler?
Dat besef ik. Navigatie hakt er goed in qua LoC, extern ingekochte systemen (bloatware). De rest van de boordelectronica was zéker begin deze eeuw nog om vrij traditioneel en krap bemeten microcontrollers heen geklopt.

Baasklusje schreef :
Een bank hoeft alleen op te tellen en af te trekken, en soms een beetje vermenigvuldigen, maar met de rente op nul hoeft dat ook niet meer ;-)
In oneindig veel variaties, met derivaten, opties, bonussen en andere rookgordijnen...

Waarschijnlijk worden in het auto-sommetje de embedded OS-kernels e.d. meegeteld in de LoC en bij de bank alleen het maatwerk-gedeelte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 08:32 #659481

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27362
Baasklusje schreef :
toevallig een paar dagen geleden hoofd-IT van abnamro gesproken (oude collega).
Alles draait nog steeds op IBM Z/OS, er is geen enkel ander systeem dat dezelfde prestaties en betrouwbaarheid kan leveren. Geen schijn van kans voor Linux en anders Uxen.

Dat je Linux tòch noemt in deze context mag hoopgevend worden genoemd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 08:33 #659482

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5679
Stelletje laggards bij dé bank ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 08:35 #659484

Sea Force One schreef :
Wel even lezen!
Curiously and also contrary to what most would expect the sail performance of the Hanse, compared with the HR, will improve when the wind gets stronger and it will be better in medium to strong winds since the HR will have to reef sooner. That type of hull will also allow the Hanse a better ride on a beam reach with less heel, more power and most of all with less roll downwind. It will allow it to carry more sail safely, to be faster and easier to sail, specially in autopilot.

Zonder heel het verhaal te hebben gelezen kan ik het eerder reven van de HR wel verklaren op basis van specificaties.
Hanse 345:
Gewicht: 6,2ton
Diepgang: 1,87m
Kiel: 2,02ton
%: 33%
Zeiloppervlak: 55m2
Zeil per ton: 8,87m2

HR 342:
Gewicht: 5,3ton
Diepgang: 1,82m
Kiel: 1,95ton
%: 37%
Zeiloppervlak: 60m2
Zeil per ton: 11,32m2

De Hanse draagt standaard veel minder zeil en hoeft dus ook pas later te reven.

Mijn persoonlijke ervaring met een Hanse 350 (kiel 1,85 ton en 65m2 zeiloppervlak) is dat de vormstabiliteit van de boot erg hoog is. Het duurt even voordat de boot gaat hellen. Als de boot eenmaal gaat hellen dan blijft die niet echt "hangen" op een bepaalde hellingshoek, maar helt vrij snel verder.
Laatst bewerkt: 08 sept 2015 08:39 door Sturgeon22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 09:03 #659492

....en wordt in golven sneller heen en weer gegooid :sick:

Dat plat/breed het niet fijn doet in een ruwe zee is vrij algemeen bekend, maar de auteur laat dat even buiten beschouwing en concentreert zich op een stabiliteitscurve van een stilliggend schip in stilstaand water
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 09:20 #659495

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5679
Helemaal goed, voor de doelgroep ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 10:15 #659507

Als mensen de moeite nemen om het artikel nu eens te lezen, ipv jaren 30 praat over zeewaardigheid etc te verkondigen...

Lees het verschil over kielvorm eens! Neem eens mee dat de Hanse een zwaardere kiel heeft, die ook dieper hangt. Lees ook eens dat de HR en de Hanse eigenlijk amper qua breedte verschillen, en de Hanse niet zo extreem is als hij lijkt...

En ja, ik weet echt wel dat de HR de betere kwaliteit heeft en gematigde vormen.

Ik wil alleen aantonen dat al die poeha die gemaakt wordt omdat de TS ook wel eens een oversteekje wil maken, niet de moeite waard is. En dat kan echt prima met de Hanse 315, twijfel ik niet aan. Bij windkracht 6 misschien wat onconfortabel voor de vergrijsde generatie wellicht. Daar ben ik het wel mee eens. Maar het is heus wel te doen.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 13:54 #659611

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Sea Force One schreef :
Om even een en ander te verduidelijken:
De oer offshore natte droom van velen, de Hr 342, vergeleken met een Hanse 345.

interestingsailboats.blogspot....boats-hanse-345.html

Behoorlijk verhelderend artikel, waarbij de Hanse beter presteert op stabiliteitscurves, helling etc.

Nu pas de tijd gevonden om het artikel te lezen, maar het geeft wel een mooi inkijkje hoe ontwerpers steeds verder gaan om te komen tot goede rompvorm, -stabiliteit en (zee)eigenschappen.

Ook mooi dat stukje dat over de kiel gaat, waarbij de stompere loden kiel met een bulp van de HR als ouderwets wordt weggezet in vergelijking met de modern ontworpen ijzeren torpedokiel van de Hanse. En ik altijd maar blij zijn met onze loden kiel op de Dufour, want dat is toch beter dan zo'n ijzeren kiel?... :blush:

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 14:31 #659623

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18070
Waarbij wel de kanttekening dat een smalle kiel met torpedo zeiltechnisch zonder twijfel efficiënter is, maar in gebieden met veel visnetten of waterplanten ook wel eens een fors nadeel kan zijn.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 08 sept 2015 14:54 #659630

Nou...., lees dit artikel maar eens goed door. Die Ted Brewer heb ik hoog zitten en hij geeft toch echt de voorkeur aan een "gewone" kiel of een soort olifantspoot.

www.goodoldboat.com/reader_ser...icles/keeldesign.php
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl