Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 09 sept 2015 18:24 #660041

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Niet enkel op zee maar ook in de haven zijn ronde hoeken heel fijn als je een baby hebt, die juist op vaarvakantie wil leren staan :) :laugh: .




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 09 sept 2015 18:31 #660044

Ook weer die tafelpunten ;)

Erg mooi die "wealthy" aftimmering trouwens!
Laatst bewerkt: 09 sept 2015 18:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 09 sept 2015 18:32 #660046

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3435
Nachtvlinder schreef :
Nou, dan zet je er een ingesneden tennisbal op. Of whatever. Die paar keer per jaar dat je op ruim water vaart met meer wind ben je toch al aan het voorbereiden (alles verplaatsen, kooiplanken inzetten etc. Een paar dopjes (of whatever) lijkt me dan nog wel overkomelijk. Mooi is het niet idd, maar als je ze erafhaalt krijg je tenmiste iets straks terug ipv die oubollige houten grot features ;)

Maar die tafel van BK's boot (de meeste boten trouwens): als de twee tafelbladen neergeklapt zijn dan heb je toch ook een haakse hoek? Aan het kopse eind van de tafel zelfs een echt hoekpunt. Hoe gaan we daar mee om aan boord? Is dat wel veilig?

En dan vergeet je nog die vierkante kastdeurtjes. Je boot zal maar een schuiver maken net op het moment dat je iets uit dat kastje pakt. Bovenkant zit ongeveer op kruissnelheidhoogte. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 09 sept 2015 18:37 #660047

  • dewinter
  • dewinter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
En wat doen we zeilend met ons scherpe bestek!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 09 sept 2015 18:49 #660049

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1729
Denk nou maar niet dat een grote seriebouwer als Hanse over elk van de hier genoemde punten niet serieus nagedacht heeft. Ik zie dit duidelijk als wat Duitse marketeers een "Kämpfmodell" noemen. Met een dergelijk model aan de uiterste onderkant van je modellenreeks probeer je een nieuwe categorie kopers te te trekken. Als fabrikant hoop je vervolgens dat men zo verstandig is een van de modellen erboven te kopen. Het prijsniveau waar de ontwerpers onder dienen te blijven is heilig. Zelfs ronde hoeken dienen ervoor te sneuvelen. Wel eens gekeken wat voor sloep je kunt kopen voor € 72.000,-?

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 09 sept 2015 19:03 #660058

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5144
Zo'n seriebouwer laat waarschijnlijk zijn interieurdelen grotendeels cnc-frezen of anderzijds snijden. een afgeronde hoek zou zelfs sneller te snijden kunnen zijn. Prefab profieltje er op proppen met wat lijm, en klaar is de scheepstimmermanProductiemedewerker. Kostenbesparing zal nihil zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 09 sept 2015 20:04 #660091

Knar schreef :
Denk nou maar niet dat een grote seriebouwer als Hanse over elk van de hier genoemde punten niet serieus nagedacht heeft. Ik zie dit duidelijk als wat Duitse marketeers een "Kämpfmodell" noemen. Met een dergelijk model aan de uiterste onderkant van je modellenreeks probeer je een nieuwe categorie kopers te te trekken. Als fabrikant hoop je vervolgens dat men zo verstandig is een van de modellen erboven te kopen. Het prijsniveau waar de ontwerpers onder dienen te blijven is heilig. Zelfs ronde hoeken dienen ervoor te sneuvelen. Wel eens gekeken wat voor sloep je kunt kopen voor € 72.000,-?

Dick

Klopt ik heb ooit eens met een behoorlijk grote jongen in de marketing gesproken, die zei precies het zelfde, als model A hebt en B en C en je wilt B goed verkopen heb je de goedkopere A nodig en de duurdere C , A bekijkt men als koper en brand het af, (nou dat lukt hier aardig, lijkt het in elk geval) , en C vind men net iets te duur en opties die men nou ook weer niet gaat gebruiken dus B de gulden middenweg dan maar, men heeft dan het idee een betere kwaliteit prijs verhouding te hebben.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 09 sept 2015 20:06 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 09 sept 2015 20:27 #660102

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
JRomkes schreef :
Zo'n seriebouwer laat waarschijnlijk zijn interieurdelen grotendeels cnc-frezen of anderzijds snijden. een afgeronde hoek zou zelfs sneller te snijden kunnen zijn. Prefab profieltje er op proppen met wat lijm, en klaar is de scheepstimmermanProductiemedewerker. Kostenbesparing zal nihil zijn.

Waarschijnlijk???? Als er iets is geautomatiseerd, dan is het de interieurafdeling..

Ik was een paar jaar geleden in de 'timmer'-fabriek van Beneteau. Daar worden de interieurs voor vrijwel alle modellen centraal ge-prefabriceerd.

Na de automatische lakstraat waar platen geschuurd en gelakt worden, staan er 5 CNC-machines op een rij. Na de CNC-machine waar de klepjes ed worden gefreesd, staat een machine die automatisch de kantenbandjes plakt en snijdt. En zo nog een hele stoet aan machines die van alles en nog wat voorbereiden, zonder dat er een timmerman aan te pas komt.
Personeel is tot dan toe alleen wat aan het sjouwen met spullen.
Meubels worden wel handmatig in elkaar gezet, maar met bouwmallen, dus zonder al teveel denkwerk.
Ronde hoeken en lijstwerk werd in persen gelamineerd. Per lijst en hoek (alles gestandaardiseerd) was een station waar het ruwe stuk werd gezaagd, gefreesd en afgewerkt. Op zich lijkt me in die constructie vrij weinig verschil in productietijd tussen ronde en/of scherpe hoeken.

Al met al heeft het volgens mij weinig met geld te maken. De marketeers en de ontwerpers voeren de boventoon. Veilig kunnen lopen door een bewegende boot staat niet hoog op hun lijstje met ontwerpeisen, ben ik bang.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 09 sept 2015 20:32 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 09 sept 2015 20:37 #660107

Precies, die scherpe gevaarlijke hoeken zijn dus een bewuste keuze geweest van Hanse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 09 sept 2015 20:40 #660108

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Helemaal goed dus want deze boot heeft meer weg van een drijvende caravan dan een ZEILjacht.

En zo is cirkel weer rond :)
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 09 sept 2015 20:41 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 10 sept 2015 06:52 #660148

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7959
Als ik al die afondingen hier zie snap ik wel weer hoe een interieur ontwerper bij de scherpe hoekjes komt. En daar kan ik hem op design gebied geen ongelijk in geven :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 10 sept 2015 09:19 #660196

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1729
Jeroen-pion schreef :
Knar schreef :
Denk nou maar niet dat een grote seriebouwer als Hanse over elk van de hier genoemde punten niet serieus nagedacht heeft. Ik zie dit duidelijk als wat Duitse marketeers een "Kämpfmodell" noemen. Met een dergelijk model aan de uiterste onderkant van je modellenreeks probeer je een nieuwe categorie kopers te te trekken. Als fabrikant hoop je vervolgens dat men zo verstandig is een van de modellen erboven te kopen. Het prijsniveau waar de ontwerpers onder dienen te blijven is heilig. Zelfs ronde hoeken dienen ervoor te sneuvelen. Wel eens gekeken wat voor sloep je kunt kopen voor € 72.000,-?

Dick

Klopt ik heb ooit eens met een behoorlijk grote jongen in de marketing gesproken, die zei precies het zelfde, als model A hebt en B en C en je wilt B goed verkopen heb je de goedkopere A nodig en de duurdere C , A bekijkt men als koper en brand het af, (nou dat lukt hier aardig, lijkt het in elk geval) , en C vind men net iets te duur en opties die men nou ook weer niet gaat gebruiken dus B de gulden middenweg dan maar, men heeft dan het idee een betere kwaliteit prijs verhouding te hebben.

Waarschijnlijk op dezelfde cursus geweest als ik ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 10 sept 2015 09:19 #660197

BigTime, hoe zou jij deze J 97E categoriseren?

Geslaagde cruiser racer, of foutje van J-boats....?

www.jboats.com/j97e

_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 10 sept 2015 09:24 #660200

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1729
Alle reacties zo teruglezende bekruipt me het gevoel dat velen zich niet realiseren dat bedrijven zoals Hanse, Bavaria en Beneteau het aan hun personeel en aandeelhouders verplicht zijn om niet de beste boot te bouwen doch de best verkopende. Dat leidt tot volstrekt andere uitgangspunten tijdens het ontwerpproces.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 10 sept 2015 11:09 #660232

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27362
Knar schreef :
Alle reacties zo teruglezende bekruipt me het gevoel dat velen zich niet realiseren dat bedrijven zoals Hanse, Bavaria en Beneteau het aan hun personeel en aandeelhouders verplicht zijn om niet de beste boot te bouwen doch de best verkopende. Dat leidt tot volstrekt andere uitgangspunten tijdens het ontwerpproces.

Wat hier indirect uit valt af te leiden is de hypothese dat een aanzienlijk deel van de mensen die nu een nieuwe boot kopen een hele ander kijk op zoiets heeft dan de groep die dit pakweg 30 jaar geleden deed.
Toen was het belangrijkste criterium, zeker voor zeezeilers (om in makelaarsterminologie te spreken), "zeewaardigheid, zeewaardigheid, zeewaardigheid". Nu is dat kennelijk "lifestyle, lifestyle, lifestyle"..

Op de een of andere manier strookt dat ook heel goed met het gegeven dat men tegenwoordig op weg naar Vlieland vaak de motor al start als er niet met tenminste rompsnelheid gezeild wordt. Want anders is men niet op tijd bij de haven van Vlieland om daar nog een ligplaats te kunnen krijgen omdat de rest van de meute je vóór is..

Maar ja. Tegenwoordig heeft ook elk zacht ei tussen de dertig en de veertig een baard èn hij draagt een raar mutsje of een hoedje. Er is geen kruit tegen gewassen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 10 sept 2015 11:25 #660236

Kruit, Steg? :blink: (En je vergeet de tattoo's op de onderarmen :whistle: )
Laatst bewerkt: 10 sept 2015 11:26 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 10 sept 2015 11:33 #660239

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27362
Evaluationcopy schreef :
Kruit, Steg? :blink: (En je vergeet de tattoo's op de onderarmen :whistle: )

Kruid? Ik snap 'm. Maar soms (nu komen wel een paar van mijn diepste zieleroerselen boven) wil ik ook wel eens wat laten ontploffen. Héél soms..

Antifouling, daarentegen, schrijf je weer niet met een 'a'.

Tattoo's. Inderdaad. Wat betekent smaak of stijl nog in deze wereld?
Laatst bewerkt: 10 sept 2015 11:34 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 10 sept 2015 11:42 #660240

lodewijk stegman schreef :
Evaluationcopy schreef :
Kruit, Steg? :blink: (En je vergeet de tattoo's op de onderarmen :whistle: )

Antifouling, daarentegen, schrijf je weer niet met een 'a'.

Tattoo's. Inderdaad. Wat betekent smaak of stijl nog in deze wereld?

Verrek. :blush:

Elk beest z'n zelfgekozen feest, zeg maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 10 sept 2015 12:00 #660245

als je een aannemer of bouwvakker bent koop je een transporter of vito of weet ik veel, GEEN PANDA of NEW BEETLE met trekhaak om je karretje te trekken, daar gelaten of het mag of niet.

Als je pas naar buiten gaat met 6 bft en plannen hebt om de oceaanen te verkennen opzoek naar onbewoonde eilanden, koop je dit schip ook niet, of het nu ronde hoekjes heeft of niet en of het kuipje nou helemaal is wat iedereen wilt, en de liertjes wel goed zijn.

Dus ik denk dat het de koper van dit schip geen moer kan schelen uit wat voor een laminaat de wanden zijn, en wat de slagzij is met 8 bft, want dat rijd hij of zij niet eens naar de boot toe en steekt thuis de kachel lekker aan.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 10 sept 2015 12:01 #660247

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
captain koek schreef :
BigTime, hoe zou jij deze J 97E categoriseren?

Geslaagde cruiser racer, of foutje van J-boats....?

www.jboats.com/j97e


Ik ben uiteraard Big Time niet, maar mijn idee over deze boot: "Een zeer goed zeilende sportieve boot met een acoomodatie waar we nog steeds zeer goed in kunnen leven"
Ik vergelijk dat maar met b.v. een friendship 26 waar we ook 6 weken mee op pad waren.
Daarbij vergeleken is deze boot super comfortabel.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 10 sept 2015 12:02 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 10 sept 2015 12:07 #660250

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27362
captain koek schreef :
BigTime, hoe zou jij deze J 97E categoriseren?

Geslaagde cruiser racer, of foutje van J-boats....?

Ik dacht aanvankelijk: net zo'n brede kuip waarin je geen steun vindt voor de voeten.
Maar toen zag ik die heuvelrugjes op de kuipvloer.
Laatst bewerkt: 10 sept 2015 12:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 10 sept 2015 12:17 #660253

Ik ben toch benieuwd waarom Hanse kiest voor onzeewaardige oplossingen, die eenvoudig te realiseren zijn.

Ik heb daarom de stoute schoenen aangetrokken en de importeur aangeschreven. Allereerst complimenten over de vlotte reactie. Binnen een uur keurig antwoord.

Ik schreef het volgende:
Op Zeilersforum.nl leeft een discussie over de bruikbaarheid van de Hanse 315, en dat deze totaal ongeschikt zou zijn voor kustwateren, cq hardere wind. Sowieso interessant om het draadje te lezen, want eventuele kopers zullen googlen, en ook dit draadje vinden, en daardoor wellicht afhaken. (www.zeilersforum.nl/index.php/...eldpremiere-op-hiswa )

Dit omdat er in het interieur bijzonder scherpe hoeken zijn te vinden. Zoals bij de kombuis duidelijk is. (zie foto)Mijn vraag is of Hanse hier nog veranderingen aan gaat brengen, door bijvoorbeeld deze hoeken af te ronden en er handgrepen te plaatsen? Of dat Hanse de opmerkingen meeneemt en verwerkt in komende modellen

De volgende reactie volgde.

Bedankt voor uw email.

We horen graag de kritieken op de Hanse 315. Deze zullen allemaal worden meegenomen en waar mogelijk worden toegepast. Voor een productiewerf met seriebouw is het altijd zoeken naar compromissen. Het jacht dient aan een doelgroep te voldoen die zo groot mogelijk is. Daarom zullen er altijd elementen zijn die niet door iedereen worden gewaardeerd. We kunnen echter leren van de gebruikers en dat doen we dan ook graag.

Ik heb ze bedankt voor hun vlotte reactie welwillendheid. Vervolgens het volgende verzoek.
Bedankt voor de reactie. Kunt u de bezwaren verzamelen? Ik zal ze dan in een keer doorsturen naar het hoofdkantoor en de werf.

Met vriendelijke groet,

Ik vind het bewonderenswaardig dat ze in ieder geval bereid zijn te luisteren. Wat zou het mooi zijn als we met realistische en zinvolle opmerkingen een bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren van een schip. Een ZF improved Hanse zeg maar.

Let wel, het gaat om opbouwende kritiek. Niet om cosmetische voorkeuren.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Laatst bewerkt: 10 sept 2015 12:18 door Sea Force One.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 10 sept 2015 12:18 #660254

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1729
Toen was het belangrijkste criterium, zeker voor zeezeilers (om in makelaarsterminologie te spreken), "zeewaardigheid, zeewaardigheid, zeewaardigheid". Nu is dat kennelijk "lifestyle, lifestyle, lifestyle"..

Met de daaruit voortvloeiende eisen aan je ontwerpteam. In dat verband moest ik denken aan een van de legendarische uitspraken van wijlen Freddy Heineken die bij de presentatie van een team die een nieuw product zou ontwikkelen over een van de leden uitriep: "O nee, die niet, die heeft er veel teveel verstand van".

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 10 sept 2015 12:21 #660255

Ik noem even op: ( en zal blijven aanvullen)

- scherpe hoeken in interieur, met name bij binnenkomst kombuis en schot achter de spoelbak.

- ontbreken van de meest basale handgrepen om je onder helling voort te bewegen.

- voldoende steunmogelijkheden in de kuip. Met name een voetensteun tussen de twee kuipbanken zou al geweldig zijn om je schrap te zetten

- Ventilatie boven het fornuis. Op foto's zie ik nu nergens een luik of raampje dat open kan in de kombuis.

- behalve afgeronde hoeken voor de (navigatie)tafel, zijn opstaande randen ook zeer handig om niet al gelijk bij een beetje helling al je spullen op de grond te hebben. Ook zijn dergelijke hogere randen makkelijk om je vast te houden.

Nog meer??
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Laatst bewerkt: 10 sept 2015 15:11 door Sea Force One.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse 315, wereldpremière op Hiswa 10 sept 2015 12:34 #660259

Gaan we weer. De ronde-hoekjes-maffia slaapt nooit. :) Al denk ik dat scherpe kantjes op een J-Boat veel cooler zijn dan op een Hanse :lol: . Want een J-boat zeilt altijd super en is cool. Net als een Rassy ;) Boten krijgen alle magische eigenschappen toegeschreven omdat er een bepaald stickertje op zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl