Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Seaquest SJ320, info gewenst

Seaquest SJ320, info gewenst 20 juli 2018 19:28 #961594

boeiend schreef :
Maargoed we hebben het over leuke race (droombootjes) bootjes voor TS en dat was net zo leuk, zullen we het daarbij houden?

Goed plan, en als de X362 in die droom past dan hoort de SP36 er zeker ook in: net zo snel en van binnen heel veel ruimer.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 20 juli 2018 19:53 #961600

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
@boeiend een ×-362 Is wb. Gph net zo snel als een spirit 36. Ik denk alleen niet dat de ts het in deze hoek zoekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 20 juli 2018 20:02 #961601

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
duit schreef :
@boeiend een ×-362 Is wb. Gph net zo snel als een spirit 36. Ik denk alleen niet dat de ts het in deze hoek zoekt.

Klopt, die suggestie was ook niet van mij maar van Bigtime, ik beaamde enkel dat die het goed doen (komt denk vooral voort van x362 Offcource die in ons beider w.a. competitie onverslaanbaar is) en daarna kwam wat tussendoor.

Ontopic. Ik lag naast zo’n Bongo in Marken en een tijd gepraat. Echt een strakke planeer bak, de stijfheid en snelheid straalt er vanaf. Door de breedte een heel ruim interieur en een hele ruime kuip met redelijke banken.
Laatst bewerkt: 20 juli 2018 20:13 door boeiend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 20 juli 2018 20:16 #961604

duit schreef :
De bashford is het snelst idd de hod en de italia zullen elkaar niet veel ontlopen.
De hod koop je voor 50k (als je er 1 vind)De italia voor het dubbele?
Over smaak valt niet te twisten en en constructie durf ik niet veel te zeggen.
Voor mij telt iig ook mee hoe goed een boot aan de wind is en daar winnen de bashford en de hod het wmb.

ja goed punt, die Italia's zijn eigenlijk belachelijk duur...wil ik zo veel betalen voor design?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 20 juli 2018 20:16 #961606

duit schreef :
Ik zit zelf trouwens ook al tijden met een scheef oog naar een sj 320 te kijken :) ;)


dat wordt dan spannend, wie hem als eerste spot :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 20 juli 2018 20:18 #961607

Cave Canem schreef :
Ik kijk ook dagelijks naar mooi spul, maar daar blijft het bij.
Persoonlijk vind ik de Hod en Bashford het mooist, de Pogo om het snelle planeren niet voor het uiterlijk.
Succes met je keuze Andre

dank je Sjaak. De HOD en Bashford en ITalia zijn het mooiste. Maar ik ben ook geïntrigeerd door de Pogo, het is zo'n vernieuwende boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 20 juli 2018 20:20 #961608

Big Time schreef :
J/112 is vandaag wereldkampioen ORC geworden, verder nog een J/109 op plek 5. Voor beide boten is een budget van 60k echter wel ontoereikend maar dat geldt eigenlijk voor alle 35/36-voeters op de shortlist.

Staar je niet blind op de aanschafprijs van boten in deze lengteklasse. Voordat de boot compleet en goed uitgerust is zit je eerder op 80-90k dan op 60k.

Tot slot 1: in wedstrijden gaat er niemand hard met een moderne Elan dus die zou ik gelijk van de lijst halen.

Tot slot 2: als je resultaten in de ORC erg belangrijk vind zou ik een X-362 (classic version) aanschaffen.

ok, good punt. De moderne J's spreken mij meer aan dan de oudere modellen. Die Elan skippen we dan. Ik ben wellicht bereid mijn budget wat naar boven bij te stellen....maar dat is ook een pitfall natuurlijk, want waar eindigt het?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 20 juli 2018 20:20 #961609

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
We hebben met de sp 36 menig x achter ons gelaten,maar er zullen er ook zijn die voor ons geëindigd zijn.
Wat ik bedoel is dat een boel mensen een boot ook om het merk (× bijv.) Kopen terwijl je met een spirit, waar ze in Scandinavië waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebben, net zo hard kan
Ga dus niet alleen af op de bekende gelikte merken
Er zijn hele goeie alternatieven als je je er iets verder in verdiept. Een stern 33 is bijv. Een goed voorbeeld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 20 juli 2018 20:21 #961610

TuuLeVi schreef :
...deze lijkt me ook wel wat :p


komt mij bekend voor, wat is het?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 20 juli 2018 20:23 #961611

duit schreef :
Big time slaat de spijker wel op zijn kop.
Met de door jou geambieerde planneerbak win je geen wedstrijd, maar de meeste winnaars planeren niet.
Wb.die 80k dat geld voor een j zeker voor sommige andere boten niet. Wil je winnen is bijv. Een j-109 een hele goeie keus een HOD ook met de helft vd kosten
Bashford ligt en aanschaf in de buurt van een j 109 gaat harder en is wmb toch wel een mooiere boot, maar nogmaals smaken verschillen

daar heb je een punt. Wat is belangrijker? lekker planeren of wedstrijden winnen? Die J-109 spreekt me gewoon niet echt aan. Die HOD al wat meer. De Bashford blijft een geweldige bak, ook om te zien, dus blijft op de lijst. Maar het zijn niet echt courante boten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 20 juli 2018 20:25 #961612

boeiend schreef :
Eens Rein met de X362, dat zijn goed getuned echte orc kanonnen. Prijs ligt wel wat boven het budget, net als de italia, die laatste vind ik echt een beauty en een nieuw model die het erg goed doet, wellicht met een paar jaar wachten tweede hands in bereik . Puur op budget, dat ik HOD, Bashford en X332 adviseer.

JPK 1080 wil ik ook nog even onder de aandacht brengen, doet het super op de banen en ook heel mooi.
Wel wat boven budget ook, kijk ook naar overige JPK’s.

de X362 is een mooie boot, maar al wat ouder. Die Italia ziet er veel moderner uit (en ja, het ook wil ook wat). Als ik moet kiezen uit de HOD, Bashford en X332, dan valt de X332 voor mij af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 20 juli 2018 20:30 #961613

boeiend schreef :
Nu we toch bezig zijn, de Bongo 960. Is van Pogo composites, binnen budget en een echte planeer bak.


he, die kende ik nog niet. Gave boot! redelijk net interieur ook nog. Degene die nu te koop staan in Frankrijk zien er wel waste afgeragd uit, maar misschien komt er wel eens een mooi exemplaar langs. Prijzen zijn redelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 20 juli 2018 20:32 #961614

Baasklusje schreef :
roozeboos schreef :
:laugh: :laugh: :laugh:

Wat zit jij nu weer dom te lachen?

Kan je niet beter wat gaan solderen? Dat gaat makkelijker nu het zo'n warm weer is, de eerste 30 graden krijg je gratis! :woohoo:


X332 112 mijl
X362 106 mijl
X382 114 mijl

ok, conclusie: de X-en doen het goed in de competitie. :) verder geen ruzie maken jongens...:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 20 juli 2018 20:34 #961616

kdp schreef :
Waarmee ik de Spirit 36 ook wil tippen. Geen planeerbak maar mooi en snel. Ook weer met de roze 'koosbril' op mijn neus, ik weet het.

ik heb wel eens meegevaren met een sprit 36 op de Deltaweek, snelle boot. Maar van een ander tijdperk. Ik wil liever iets moderns.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 20 juli 2018 20:39 #961618

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
duit schreef :
We hebben met de sp 36 menig x achter ons gelaten,maar er zullen er ook zijn die voor ons geëindigd zijn.
Wat ik bedoel is dat een boel mensen een boot ook om het merk (× bijv.) Kopen terwijl je met een spirit, waar ze in Scandinavië waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebben, net zo hard kan
Ga dus niet alleen af op de bekende gelikte merken
Er zijn hele goeie alternatieven als je je er iets verder in verdiept. Een stern 33 is bijv. Een goed voorbeeld

Ik heb zelf mijn droomboot al gevonden, laat daarmee ook menig X achter me, daar gaat het niet om in dit topic. Ik adviseer mijn eigen boot ook niet, die past niet in het plaatje van TS, net zoals de SP 36.
Ik dacht dat de 332 ook wel zou passen, kom daarnaast met genoeg “out of the box” suggesties en genoeg leuke bakken over :woohoo: .
Laatst bewerkt: 20 juli 2018 20:47 door boeiend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 20 juli 2018 20:55 #961623

boeiend schreef :
duit schreef :
We hebben met de sp 36 menig x achter ons gelaten,maar er zullen er ook zijn die voor ons geëindigd zijn.
Wat ik bedoel is dat een boel mensen een boot ook om het merk (× bijv.) Kopen terwijl je met een spirit, waar ze in Scandinavië waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebben, net zo hard kan
Ga dus niet alleen af op de bekende gelikte merken
Er zijn hele goeie alternatieven als je je er iets verder in verdiept. Een stern 33 is bijv. Een goed voorbeeld

Ik heb zelf mijn droomboot al gevonden, laat daarmee ook menig X achter me, daar gaat het niet om in dit topic. Ik adviseer mijn eigen boot ook niet, die past niet in het plaatje van TS, net zoals de SP 36.
Ik dacht dat de 332 ook wel zou passen, kom daarnaast met genoeg “out of the box” suggesties en genoeg leuke bakken over :woohoo: .

de SP36 wordt het zeker niet, de X332 was heel lang mijn favoriet, maar ondertussen niet meer de meest moderne boot. Wat vaar je zelf Duit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 20 juli 2018 21:43 #961633

Moeten het echt drijvende bankstellen zijn of mag een echt racebootje ook?
Figaro 2 is dan absoluut mijn favoriet. Dubbele roertjes, veel zeil, waterballast, sexy, razend snel
en geschikt voor shorthanded. Er komen er zo een hele hoop op de markt.

In de Bongo heb ik al heel wat mijltjes in afgelegd. Pierre Roland ontwerp. Heeft niets met Pogo te maken. Werden gebouwd bij 3 composites en niet bij structures. Geweldige zeilboot met matig zitcomfort en beperkte binnenruimte. Grote achterkajuit,
fijne technische ruimte/zeilenberging, enorme keuken maar....geen ruimte om binnen fatsoenlijk te zitten.
Worden met en zonder "jupe" aangeboden. Met die scoop zijn ze ruim 10 meter.

Andere mogelijkheid: Archambault 31 of 35.

Ik zou ook op de grootte van de voorzeilen letten. Genua boten zijn echt uit hoor. Met alle respect voor de Spirit 36,
maar dat is echt een old timer aan het worden. Gietijzeren kiel met daarbovenop een gezellige teakhouten grot.

Ik ben zelf een randbejaarde en drijf dus vrolijk in iets soortgelijks rond (wel een stuk sneller hoor). Ik denk echter
dat TS niet op zoek is naar de braafste boot van de vloot....

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 21 juli 2018 06:48 #961653

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Heeft niets met Pogo te maken.
Ok. Die buur zei over zijn eigen Bongo, dat die van dezelfde werf als Pogo kwam. Dan heb ik hem vast niet goed begrepen, of hij kent zijn eigen boot niet. :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 21 juli 2018 08:45 #961676

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Ik vind die Viko ook echt gaaf hoor! Ben benieuwd hoe zeewaardig en hoe de kwaliteit is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 21 juli 2018 10:29 #961687

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
Andreaquila schreef :
wat is het?
geen id. kwam voorbij in een ander draadje. Ziet er wel uit als iets dat hard kan...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 21 juli 2018 10:51 #961688

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16253
Die boot is een object trouvé uit de haven hier. Zie dit draadje:
zeilersforum.nl/index.php/foru...n-plaatje?start=1325
Ik ben net op een klussende buurman afgestapt en die wist me te vertellen dat de boot door de eigenaar zelf gebouwd is, de architect kende hij niet. Volledig vacuum infused, carbon etc, etc. De eigenaar was net op en neer naar Martinique geweest en de boot zou bloedsnel zijn, waar ik niet over twijfel. Met hef- of kantelkiel en dubbelroer uitgerust!
15000 uur werk samen :woohoo:
Ik wordt altijd een beetje week in de knieën als ik zoiets zie :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 22 juli 2018 06:37 #961781

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598




Er komt ook een nieuwe dehler 30
Dat lijkt me echt een boot voor jou
Laatst bewerkt: 22 juli 2018 06:39 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 22 juli 2018 19:07 #961966

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
boeiend schreef :
Eens. Met budget 60K zou ik ook voor een bashford of HOD gaan, of x332 of 334

Hmm. Wijs hem de X332 voor dat bedrag dan ook even aan ... :-) Volgens mij gaan die gemiddeld nog voor duidelijk meer, maar ik heb de laatste tijd niet meer zo opgelet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 22 juli 2018 19:23 #961978

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
De vraag over hoe makkelijk een boot planeert lijkt me heel relevant. Dat heeft veel te maken met hoe je meestal vaart (solo, shorthanded of met crew?). Wij hadden van te voren om die reden al boten uitgesloten die moeilijker in plane te krijgen zijn. Ik weet al dat we 3 kleuren ... jeweetwel ... op het moment dat we met windkracht 5 of meer moeten gaan gennaker varen. Dat gaat dus in de praktijk niet gebeuren (bij ons).
Vandaar onze keuze - en was het niet een 3-romper geweest dan waren we waarschijnlijk bij een pogo 30 uitgekomen of een variant daarvan.

Ik sprak op een Hiswa te water met een J-105 zeilster, die boot stond toen nog op onze shortlist. Zij bevestigde dat die vooral echt hard liep op golven op de Noordzee - en is dat nou net waar wij meestal niet zeilen. Als met al ben ik dus heel blij met een boot die makkelijk en vaak hard gaat zonder er hard voor te werken. Om die reden zou ik een Pogo zeker op de lijst houden, maar waarschijnlijk zijn er voor rond de boeien betere boten te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Seaquest SJ320, info gewenst 22 juli 2018 21:29 #962045

redshift schreef :
De vraag over hoe makkelijk een boot planeert lijkt me heel relevant. Dat heeft veel te maken met hoe je meestal vaart (solo, shorthanded of met crew?). Wij hadden van te voren om die reden al boten uitgesloten die moeilijker in plane te krijgen zijn. Ik weet al dat we 3 kleuren ... jeweetwel ... op het moment dat we met windkracht 5 of meer moeten gaan gennaker varen. Dat gaat dus in de praktijk niet gebeuren (bij ons).
Vandaar onze keuze - en was het niet een 3-romper geweest dan waren we waarschijnlijk bij een pogo 30 uitgekomen of een variant daarvan.

Ik sprak op een Hiswa te water met een J-105 zeilster, die boot stond toen nog op onze shortlist. Zij bevestigde dat die vooral echt hard liep op golven op de Noordzee - en is dat nou net waar wij meestal niet zeilen. Als met al ben ik dus heel blij met een boot die makkelijk en vaak hard gaat zonder er hard voor te werken. Om die reden zou ik een Pogo zeker op de lijst houden, maar waarschijnlijk zijn er voor rond de boeien betere boten te vinden.

ja, een boot die planeert, kan zijn druk kwijt, gaat niet rollen, en door de hoge snelheid, vermindert de schijnbare wind (over dek). Veel relaxter dus. Ik vraag me alleen af of de Pogo het aan de wind nog even beetje wil doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.338 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl