Deze week heb ik de laatste rommel uit de masttop gehaald mbv de mastenkraan in mijn haven. Er zat nog een oude windset op( die je hoorde rammelen) en een oude marifoon antenne. Nu is eindelijk alles aan oude en gedeeltelijk defecte electronica er af.
Mijn vorige boot was behoorlijk "zeewaardig" uitgerust wat betreft electronica, compleet met diepte/log, windset, stuurautomaat, Ais transponder, DSC marifoon en Chartplotter, twee accu's, laders e.d. Fijn tijdens (solo) oversteken en lange tochten op zee, maar of het echt "nodig" is tijdens dagtochten op Hollands-diep/ Haringvliet en incidentele Zeeuwse tochtjes of buitenommmetjes?
Mijn X-79 zat ook vol met vanalles op gebied van electronica, maar dat was gedeeltelijk defect ( daar was de prijs ook naar). Voor mij een aanleiding om het eens kritisch te bekijken en alleen dat te installeren wat ik echt gebruik en nodig denk te hebben voor mijn vaargebied ( zonder zee-oversteken) en het zo simpel mogelijk te houden.
Een goede electrische stuurautomaat is voor mij als (meestal) solist essentieel, dus accu en walstroomlader zijn nodig. Verder heb ik een electrisch startende Yamaha 9.9 outboard waar ik ook stroom voor nodig heb. Die laadt ook tijdens het lopen, maar dat is niet veel.
Een 105 AH semitractie loodaccu houdt het in de praktijk bij mij meestal wel 2 lange dagtochten vol als ik regelmatig met de hand stuur. Dus ik kan evt een enkel nachtje ankeren en dan ligt ie weer ergens aan de stroom.
Windset is leuk, maar niet nodig, dus die komt er niet meer op. Windex windrichting doet het stroomloos en is goed genoeg voor mij en windkracht/vlagen merk ik vanzelf wel.
Log snelheid is wel handig maar ik heb een fijne app op mijn (waterdichte) telefoon en die zit op een goede steun tegen het achterschot ( Quadlock is aanrader)
SOG zit daarop.....dus log kan eruit en ik ben eindelijk van regelmatig vastzittende paddelwheels en ongelijke bb/sb aflezingen af
Diepte-meter was defect, maar vervanging een twijfelgeval. Eigenlijk vaar ik altijd binnen betonning en kijk ik er nooit op. Ik gebruikte hem alleen als hulpje bij ankeren buiten de betonning....maar zo precies is zo'n ding niet en met 130cm diepgang en 1500kg boot is het ook geen drama als je ooit beschut voorzichtig de grond aanraakt........dus voorlopig komt die er ook niet meer op.
Vaste marifoon was ook oud en defect en gaat nog vervangen worden door een moderne handheld met dsc. Voldoende voor aanroepen sluizen of evt beroepsvaart op zichtafstand en makkelijk bruikbaar in de kuip single-handed.
AIS komt er niet op voor een incidentele coastal dagtocht. Ik ben nog wel aan het puzzelen om ergens een goede achthoek radar-reflector op hangen ( wegneembaar surfmastje achterop ?)
Voor Navigatie overzicht vind ik een kaart, bretonplotter en gps positie nog steeds wel handig, maar ik draai ook een kaartprogramma op mijn Samsung Tablet en die komt in waterdichte hoes in de kuip te hangen zodat ik hem buiten kan zien. Verder is het grotendeels tonnetje-tonnetje varen op zicht, voor zover ik de weg niet al ken.
s'Nachts doorvaren zal niet voorkomen, maar er zat toevalig een goede LED driekleur in de masttop voor het geval dat ik erg laat aankom.
Twee LED-interieur lampjes, electrisch bilge en waterpompje maken het "electronica"lijstje af plus een stel usb laadpluggen op GSM en Tablet bij te houden.
Alles bij elkaar is het toch nog een heel zooitje elektra aan boord geworden
...maar voor mij wel overzichtelijk en blijkbaar kan ik ook niet zonder.