Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 08 feb 2022 08:57 #1366846

  • DetoX
  • DetoX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Ik ben erg benieuwd hoe de aanpassingen aan jouw boot uitpakken, het zou mij kunnen motiveren toch weer een stapje groter dan de J te gaan. Wat wel een nadeel van de X is, is dat ik op ondiep water vaar en de X dan niet in plané te krijgen is. Hij zuigt zich vast, waar de vederlichte J er vandoor gaat. Het voordeel van de X is echter zijn ruimte binnen die ik nu mis. Onder normale omstandigheden is de 79 overigens altijd sneller dan de J22.

De inspanningen van X-Yachts om de 79 weer op de kaart te zetten is leuk. Ik meen dat dit voort gekomen is uit de Silverrudder.
Insanity is not as easy as I make it look
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 08 feb 2022 16:22 #1366963

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
Rond Silverrudder inderdaad en als single-handed klasse; op zich wel inspirerend met zo'n vrij bewerkelijke boot.
Zo'n X-79 is inderdaad een stuk groter als je naast elkaar ligt. Was voor mij ook de hoofdreden.....maar zo'n J22 is wel snel op gang inderdaad.







Hij staat intussen weer in de antifouling, nu nog wat poetswerk en misschien nog wat lak/verf werk binnen en dan begin Maart te water. Ik ben ook erg benieuwd of het werkt in deze set-up. Ik heb ook nogal wat blokken voor kogellager gewisseld en lijn voering aangepast, zodat alles wat beter loopt. Dat zal zeker ook schelen.


Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 10 mrt 2022 17:26 #1374841

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
De boot ligt er weer in en het eerste rondje op de motor zit er al weer op.





Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 10 mrt 2022 17:46 #1374847

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
Het eerste zeilrondje zit er ook op en de aanpassingen aan tuigage en beslag lijken goed uit te pakken.
Centrale lier en stoppers voor het schuifluik werken staand in de kajuit ook in de praktijk erg handig en beter dan links en rechts op achterzijde kajuit. Ook valt de touwrommel nu direct naar beneden en minder in de knoop.
Bakstagen naar voren werkt goed ( voldoende strak) maar met een klein knikje in de schoot hangt het grootzeil toch al snel een beetje in de lei-stag. Korte klapjes kruisen is geen probleem, maar bij een wat langer rak moet de lei-stag toch los. Kruisend gebruik ik de lei-lier voor de fok/genua ( kan ook in klem ) en loeflier voor de bakstag (via stopper) . Voorlopig lier ik hem met 1:4 voldoende strak en ga ik eerst maar eens uren maken.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 10 mrt 2022 21:52 #1374899

wat een lekker bootje is het toch, zo'n x-79! veel plezier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 25 mrt 2022 18:20 #1378841

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899




De boot lag vroeg in het water, dus het is volop genieten van het mooie weer.

Het terugbrengen van stoppers en lier centraal op het dak bevalt in de praktijk uitstekend. Staand in het kajuitluik sta je stabiel en kun je overal bij. Bijkomend voordeel is dat de stoppers vrij ver naar voren staan en ook bereikbaar zijn vanaf de mastvoet; handig als er eens iets klem loopt of een stopper open moet als je bij de mastvoet staat ( en voordeel van een klein bootje natuurlijk)

Het verplaatsen van de bakstagen naar voren leverde niet echt het voordeel op dat ik hoopte. Kruisend staat de lei bakstag toch net iets in het grootzeil en moet ie los. Op zich geen probleem, maar de winst tov de originele plaats op de spiegelhoeken is er dan niet.
De bakstagen en stoppers zitten dus weer op de originele plaats en ik span ze volgens orgineel ontwerp met de loeflier en 1:3 talie ( dus geen fijnafstelling en cross montage ) Werkt eigenlijk goed en simpel. In combinatie met nieuwe vaste onderwanten ( ipv losse checkstays) en hekstag durf ik ze nu wel wat makkelijker beiden los te gooien bij een gijp.

Verder gewoon mijlen draaien. Vandaag nog rondje Tiengemeten vanuit Noordschans met schitterend, maar ook wat vlagerig weer. Opvallend hoe vlot je eigenlijk rond 6-6.5 kn loopt met zo'n 790cm bootje en een klein beetje wind.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 01 apr 2022 09:21 #1380499

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
Deze week heb ik de laatste rommel uit de masttop gehaald mbv de mastenkraan in mijn haven. Er zat nog een oude windset op( die je hoorde rammelen) en een oude marifoon antenne. Nu is eindelijk alles aan oude en gedeeltelijk defecte electronica er af.

Mijn vorige boot was behoorlijk "zeewaardig" uitgerust wat betreft electronica, compleet met diepte/log, windset, stuurautomaat, Ais transponder, DSC marifoon en Chartplotter, twee accu's, laders e.d. Fijn tijdens (solo) oversteken en lange tochten op zee, maar of het echt "nodig" is tijdens dagtochten op Hollands-diep/ Haringvliet en incidentele Zeeuwse tochtjes of buitenommmetjes?

Mijn X-79 zat ook vol met vanalles op gebied van electronica, maar dat was gedeeltelijk defect ( daar was de prijs ook naar). Voor mij een aanleiding om het eens kritisch te bekijken en alleen dat te installeren wat ik echt gebruik en nodig denk te hebben voor mijn vaargebied ( zonder zee-oversteken) en het zo simpel mogelijk te houden.

Een goede electrische stuurautomaat is voor mij als (meestal) solist essentieel, dus accu en walstroomlader zijn nodig. Verder heb ik een electrisch startende Yamaha 9.9 outboard waar ik ook stroom voor nodig heb. Die laadt ook tijdens het lopen, maar dat is niet veel.
Een 105 AH semitractie loodaccu houdt het in de praktijk bij mij meestal wel 2 lange dagtochten vol als ik regelmatig met de hand stuur. Dus ik kan evt een enkel nachtje ankeren en dan ligt ie weer ergens aan de stroom.

Windset is leuk, maar niet nodig, dus die komt er niet meer op. Windex windrichting doet het stroomloos en is goed genoeg voor mij en windkracht/vlagen merk ik vanzelf wel.

Log snelheid is wel handig maar ik heb een fijne app op mijn (waterdichte) telefoon en die zit op een goede steun tegen het achterschot ( Quadlock is aanrader)
SOG zit daarop.....dus log kan eruit en ik ben eindelijk van regelmatig vastzittende paddelwheels en ongelijke bb/sb aflezingen af :)

Diepte-meter was defect, maar vervanging een twijfelgeval. Eigenlijk vaar ik altijd binnen betonning en kijk ik er nooit op. Ik gebruikte hem alleen als hulpje bij ankeren buiten de betonning....maar zo precies is zo'n ding niet en met 130cm diepgang en 1500kg boot is het ook geen drama als je ooit beschut voorzichtig de grond aanraakt........dus voorlopig komt die er ook niet meer op.

Vaste marifoon was ook oud en defect en gaat nog vervangen worden door een moderne handheld met dsc. Voldoende voor aanroepen sluizen of evt beroepsvaart op zichtafstand en makkelijk bruikbaar in de kuip single-handed.

AIS komt er niet op voor een incidentele coastal dagtocht. Ik ben nog wel aan het puzzelen om ergens een goede achthoek radar-reflector op hangen ( wegneembaar surfmastje achterop ?)

Voor Navigatie overzicht vind ik een kaart, bretonplotter en gps positie nog steeds wel handig, maar ik draai ook een kaartprogramma op mijn Samsung Tablet en die komt in waterdichte hoes in de kuip te hangen zodat ik hem buiten kan zien. Verder is het grotendeels tonnetje-tonnetje varen op zicht, voor zover ik de weg niet al ken.

s'Nachts doorvaren zal niet voorkomen, maar er zat toevalig een goede LED driekleur in de masttop voor het geval dat ik erg laat aankom.

Twee LED-interieur lampjes, electrisch bilge en waterpompje maken het "electronica"lijstje af plus een stel usb laadpluggen op GSM en Tablet bij te houden.

Alles bij elkaar is het toch nog een heel zooitje elektra aan boord geworden :S ...maar voor mij wel overzichtelijk en blijkbaar kan ik ook niet zonder.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 01 apr 2022 09:35 #1380509

Mooie update, de praktische inslag spat ervan af. Apparatuur in de mast houden wij ook zo beperkt mogelijk, driekleur in de top, stoomlicht halverwege, en een marifoonantenne. 47 jaar gezeild op een windvaan / Windex in de mast, sinds vorig jaar een elektronische windmeter op een paaltje achterop. Reden: geen bekabeling in de mast, en bij storing kun je er makkelijk bij. Leuk? Ja. Kun je zonder? Ja.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 01 apr 2022 14:26 #1380612

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
Ik vond een windset ook wel erg leuk, maar had hem vroeger vooral om mijn oude Victoire 28 s-spant met stuurautomaat op "wind" te laten sturen. Dat stuurde wel iets beter, maar nooit zo goed, stil en zuinig als met de Windpilot windvaan stuurinrichting die ik er uiteindelijk op had.
Ik had hem toen wel in de mast samen met marifoon antenne en driekleur, maar had een radarreflector "mastje" achterop met AIS antenne en rondschijnend wit als back-up.
Toen ik het "echte" zeezeilen niet meer leuk vond, was het geheel op een rondje Tiengemeten wel een beetje overkill :) .....vandaar ook mijn streven om het met de X-79 allemaal zo veel mogelijk basic te houden.

Leuke site trouwens !
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 01 apr 2022 14:33 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 04 apr 2022 18:31 #1381500

  • DetoX
  • DetoX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Grappig is dat, ik ben ook steeds meer van het minimaliseren van elektronica.
Op mijn 31.7 had ik ook alles wat je kon verzinnen en nu ben ik terug naar de "Vaarkaart Nederland app" op mijn eifeun, navigatie verlichting op batterij en de binnenverlichting is op te laden met usb en zit met een magneetstrip op het plafond. Stuurautomaat is tegenwoordig een lijntje dat ik aan beide kanten van de kuip kan klemmen. Ik heb dus helemaal geen accu meer aan boord, alleen een extra grote powerbank!

In het verleden heb ik zeildagen verloren omdat er weer eens een server gecrasht was van de B&G set, of er zat een paddlewiel vast, een windgever klem of een stekkerverbinding gaar. Own less, live happy!

Jammer dat de verandering aan je bakstagen niet heeft gebracht wat je zocht. Maar als je de bakstagen met 4-1 voorloop op de voetrail zet, zo'n 50cm achter de wandputtings, dan moet je er kruisend toch geen last van hebben?
Insanity is not as easy as I make it look
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 04 apr 2022 20:04 #1381518

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
Ik heb puttings op 1mtr achter de mast gezet voor de bakstagen, maar omdat je geen zalingen hebt, drukken ze boven in het grootzeil. Daar had ik geen rekening mee gehouden.
Op 50cm hebben ze zo'n ongunstige hoek dat ik er ze met een nog grotere vertraging moet aanlieren voor voldoende voorstagspanning.

Op 50cm zitten nu wel de extra permanente onderwanten ( voormalige checkstays ) via spanners op sterke puttingen. Dat werkt nu goed om samen met de hekstag te voorkomen dat (steek)mast voorover gaat. Dat is winst tov de oude situatie, want nu durf ik met beide bakstagen los te varen bij overstag of gijp.

Bakstagen zitten nu weer achterop met een gunstige hoek. Die lier ik met 1:3 makkelijk strak genoeg voor voorstagspanning tijdens het kruisen.

NB: ik had nog wel een plan B: de hele hoofdverstaging 50cm naar achteren op de boorden zetten. Dan heb ik geen bakstagen of extra onderwanten meer nodig. Dat wordt wel een stuk complexer maken met nieuwe puttingen, gepijlde zalingen en verstaging en heeft als nadeel er dan geen genua meer kan worden gezet. Ook valt de boot dan helemaal buiten de X-79 regels en weet ik niet of de mast daarvoor wel geschikt is wat betreft stuikkrachten.

Zoal het nu is werkt het redelijk probleemloos. Ik kan manoevreren en evt kort kruisen zonder bakstagen, ik zet alleen de loef bakstag door als ik tijd heb en op koers lig. Gijpen met veel wind onder Spi is misschien wel tricky....maar of ik dat single-handed moet willen ? :whistle:
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 04 apr 2022 20:06 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 05 apr 2022 06:22 #1381558

  • DetoX
  • DetoX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Je zou het verhaal eens voor moeten leggen aan een mastenbouwer/tuiger. Ik denk niet dat de mast te slap is voor het idee, tenzij je de originele druppelvormige mast nog hebt. De meeste X'jes hebben de oude mast wel overboord gevaren, want die kon niet zo veel hebben. De D-vormige masten zijn een stuk sterker.

Het niet kunnen voeren van een Genua-1 zou ik wel echt als nadeel zien. In licht weer maakt het een te groot verschil, dus ik zou dan nieuwe puttings maken met trekplaten onder dek.

.......Of je koopt een J22. :silly:
Insanity is not as easy as I make it look
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 05 apr 2022 06:56 #1381568

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
Het is inderdaad een nieuw type Nordic mast en die is vrij stevig, maar hoofdwant op een nieuwe binnendekse putting is toch wel een hele ingreep om dat voldoende sterk te krijgen zonder ingrijpende constructies en versterkingen binnen.
Hoofdwant zit nu op RVS strip en hoofdschot. Extra onderwant zit nu onderdeks met versterkingsplaat ( beide moeren). Die plek zou dan veel verder versterkt moeten worden om volledig hoofd/onderwant te kunnen monteren.

Tweede foto geeft overzicht, maar is nog zonder extra puttings.








Alles kan en is maakbaar natuurlijk....maar als ik dat afzet tegen regelmatig een bakstagje aantrekken ???

J22 is natuurlijk een stuk hanteerbaarder en erg mooi bootje. Ik lig er nog steeds naast en mijn buurman vaart er veel mee, J24 ligt 2 plaatsen verder, minder mooi, maar ook geen verkeerde zeiler. Mijn X-79 heeft wel de fijnste kuip, de meeste ruimte , maar ook verreweg de hoogste mast.......elk voordeel heeft zijn nadeel ;)
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 05 apr 2022 07:03 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 05 apr 2022 08:32 #1381614

  • DetoX
  • DetoX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Ik heb ooit een foto gezien van een X79 met aangepast tuig en een ingebouwde boegspriet. Klinkt als een ideaal bootje voor wat wij er mee doen, je voldoet alleen niet meer aan de klasse regels. Het is de vraag hoever je wilt gaan, zowel financieel, als in het verbouwen van je interieur, als in het volgen van klasse regels. Misschien is een J80 kopen dan handiger.

Ik denk wel nog vaak terug aan de mooie tochten en wedstrijden met de X.......


Insanity is not as easy as I make it look
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 05 apr 2022 09:58 #1381642

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899


Dit is een foto van de eerste X-79 die ze terug hebben gevonden en door X-yacht is teruggebracht naar origineel. Vorige eigenaar heeft hierbij dus wel de hoofdverstaging op de boorden gezet, je ziet de originele plek nog zitten op het zijdek.

In dit filmpje zie je de outboard putting nog zitten voor restauratie



Als je dit combineert met 110% HA (tot nw hoofdwant) heb je nog steeds ruim voldoende zeil op zo'n X-79 natuurlijk en dan blijven de ingreep en kosten nog wel beperkt. In de praktijk vaar ik single-handed alleen de genua met heel licht weer en vrijwel standaard met de HA. Dit staat nog steeds wel op mijn "plan B" lijstje bv icm zeilen vervangen, maar voorlopig vaart dit al heel goed en snel.

J-80 is zeker mooi, maar waarschijnlijk toch meer racebak ? ....en voor die < 10k waar ik mijn X-79 nu zeilklaar voor heb liggen vind ik ze niet.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 05 apr 2022 15:39 #1381731

  • DetoX
  • DetoX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Je hebt helemaal gelijk, voor dat geld ga je momenteel nog geen J22 vinden.(Ligt er geen te koop :lol: ) De J80 is inderdaad meer racer qua interieur en kuip.

Als geen wedstrijden vaart maakt het niet uit wat je doen met de tuigage. Je zou zelfs kunnen overwegen om een 110% genua op een rolvoorstag te monteren, da's toch handig als je veel alleen zeilt. Zeilen doet de 79 nog steeds vlotter dan de gemiddelde boot, ook met een kleinere genua.
Insanity is not as easy as I make it look
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 05 apr 2022 16:15 #1381740

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
Ik vind zo'n roller voor een HA in deze maat of zelfs iets groter eigenlijk niks opleveren. Met zakken heb je hem zo aan dek in de zeerailing liggen en ik ruim hem op in een zipzak. Hijsen is na aanslaan ook zo gebeurt. Als ik dat afweeg tegen kosten roller, hoes erom en eraf ? Daarbij is de beste HA toch met latjes en blijft een rolbaar zeil een compromis.

Ik had bij mijn vorige boot naast HA nog een heavy weather ( oversize stormfok ) voor op zee, maar die heb ik nooit echt hoeven gebruiken.
Als het met HA en derde rif niet meer gaat, doet zo'n X-79 het ook nog wel op alleen grootzeil of alleen HA....en verder vaar ik dan sowieso liever niet meer.

Het fijne aan zo'n X-79 ( of andere snelle bootjes) is dat je met een zuchtje wind al vertrokken bent. 1 1/2 ton is vlot op gang en eigenlijk vaar je vanaf Bf3 zelden onder de 6kn en vaak richting 7kn. Het stuurt daarbij als een stevige dinghy, maar is wel vrij stabiel ook zonder bemanning op de rail. Best slim ontworpen in die tijd en erg leuk varen inderdaad.
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 05 apr 2022 16:16 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 04 sept 2022 11:21 #1420396

  • DetoX
  • DetoX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Zijn de ervaringen met de veranderde bakstagen nog bijgesteld, of is het nog steeds een gedoe?
Insanity is not as easy as I make it look
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 08 okt 2022 08:14 #1428786

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
Sorry, beetje late reactie:

Ik heb uiteindelijk alleen de nieuwe puttings van de checkstays in gebruik genomen, zodat deze als vaste onderwanten (45cm achter de mast)funtioneren op spanners. Scheelt twee lijnen en gemoedsrust dat de mast zonder bakstagen in ieder geval overeind blijft (icm steekmast en hekstag)
Bakstagen naar voren halen levert niks op, want ook op de voorste nieuwe putting (meter achter mastvoet) blijft de lijstag AW in het zeil drukken en moet dus los.

Uiteindelijk zitten de bakstagen weer origineel, maar nu heel simpel met 1:4 takel via stopper naar genualieren. Dus geen fijnafstelling en loef/lei verloop met minder "rommel" . Nu voor overstag loefstopper los, overstag, na overstag nieuwe bakstag aanlieren via loeflier. Eigenlijk vrij simpel en kost weinig tijd. Bij hele korte klapjes gaat ie AW niet eens strak, mast blijft dan toch staan en je mist alleen wat voorstag spanning.
Gijpen gaat idem, maar solo vaar ik natuurlijk niet met Spi >5bf

Ook "ontdekt" dat je met zwaar weer nog uitstekend kunt kruisen zonder voorzeil en 1 of 2 reven in het grootzeil. Dat scheelt voorzeil handling en bakstagen worden dan minder kritisch en bij diep rif kunnen ze gewoon strak blijven. Voordeel van het snelheids potentieel van zo'n X-79 is dat je ook in "toer" modus nog net zo snel (of sneller) bent dan het grootste deel van alle boten om je heen.

Uiteindelijk zijn die bakstagen dus helemaal niet zo lastig solo, het is meer een kwestie van wennen en je handling een beetje aanpassen.

Intussen staat ondanks alles de boot wel weer te koop
www.jachthavennoordschans.nl/a...l/210372/xyacht-x79/
Ik ben momenteel veel actiever met fietsen (wielrennen ed) en haal nog maar weinig lol uit zeilen ( been there, done that) zodat ik in de praktijk meer klus dan zeil. Boot is dus erg netjes en goed nu ;)

Marieholm IF
Laatst bewerkt: 08 okt 2022 08:19 door Watermaat. Reden: Aangepast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 15 nov 2022 08:46 #1437798

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
De X-79 is intussen overgedragen aan een enthousiaste nieuwe eigenaar die er ondermeer wedstrijdjes mee wil gaan varen bij Willemstad.
Al met al een leuke afsluiting van dit "toys for old boys" project.

Ik had mezelf eigenlijk voorgenomen te stoppen met zeilen. Na een veuls te warme zomer, tig andere hobbies en bijna 60jr zeilervaring met heel veel verschillende boten was het "nieuwtje" voor mij er wel compleet van af en beperkte het zeilen zich tot een single-handed dagje HollandDiep/Haringvliet en bijbehorend klussen aan oude mooie bootjes....graag zo KISS mogelijk want ik heb niks met electronica, motortechniek en alle andere zaken die buiten de "basis" van houtje-touwtje-zeiltje en hoogst noodzakelijke techniek en comfort vallen.

Daar was de X-79 zeker geschikt voor......maar het is ook een nerveuze "hand-full" om als 65plusser relaxed single-handed mee te toeren >4-5Bf en dat begon me toch tegen te staan.

Vandaar dus het besluit te stoppen met alle zeilgedoe........totdat ik een oude Marieholm IF tegen kwam in zeer redelijke vaarklare staat aan de overkant van mijn huidige haven Noordschans........en dat was nou net de boot waar ik nog nooit mee had gezeild, maar nog altijd hoog op mijn "ooit" lijstje stond.
Het was ook mijn "twijfelboot" van 3 jaar geleden toen ik uiteindelijk voor de X-79 koos.
Ondanks klote kuipje en onhandige buitenboordmotor puist achterop, toch steeds het "mooie" bootje in de haven met enorme reputatie.
Daarbij vond mijn vrouw het een leuk bootje om te zien (en die heeft echt niks met zeilen) en werd ze wat nerveus bij het idee dat ik bootloos in de weg ging lopen thuis.
Dus na precies 1 week bootloos en "stoppen met zeilen" gaat er nu met een Marieholm IF grklust en gevaren worden.......eindelijk mijn laatste bootje?
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 15 nov 2022 09:05 #1437806

Mooie upgrade, je kan helemaal losgaan* op een IF, maar dan beter passend bij de leeftijdssnelheid :-) Gefeliciteerd

*https://www.marieholmvereniging.nl/webinar-trim-hier-terug-te-zien/
Laatst bewerkt: 15 nov 2022 09:36 door Noorman Txl. Reden: link toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 15 nov 2022 09:06 #1437808

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Gefeliciteerd Watermaat,

Veel plezier met je Marieholm. Post je nog even een paar foto's?

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 15 nov 2022 09:25 #1437815

Gefeliciteerd Watermaat!

Zowel de verhalen van OldVic als YenX
waren voor mij een bron van inspiratie,
zie uit naar Marieholm verhalen!

Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 15 nov 2022 09:25 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 15 nov 2022 13:43 #1437898

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1899
Bedankt voor alle reacties. Ik heb er een nacht slecht van geslapen, maar kon uiteindelijk dit bootje voor die prijs en op half uurtje varen niet weerstaan.





Beetje veel tegenlicht afgelopen Zondag. De lichtblauwe boot lag te koop via MP en Jachtfocus, daar staan meer foto's.
Netjes bijgehouden en vrij compleet met bruikbare zeilen (grzeil, 3 voorzeilen en spi) en mooi lopende Mariner 5pk 2takt.
Ik heb nu al een waslijst aan klussen.....maar eigenlijk is ie vlot vaarklaar (als je niet zo kritisch kijkt)....zo had ik de motor al afgeschreven, terwijl hij het tijdens de proefvaart eigenlijk heel netjes deed ( dus die Tohatsu bestel ik nog ff niet) Ook de elektronica (log, diepte, marifoon, autohelm ) had ik icm dode accu al afgeschreven....maar ik zet er eerst eens een nieuwe accu in voordat alles in de kliko gaat (wie weet?)
Verder is alles gelukkig vrij origineel en is er binnen en buiten weinig verknald door goedbedoelde (maar minder geslaagde) verbouwingen. Jammergenoeg zijn de goudkleurige alu rondhouten ge"wrapped" met een soort carbonlook......maar er lijken geen gebreken verstopt.
Ook zitten de hoofdwanten raar gemonteerd op verkeerde puttings, maar de originele lijken gewoon goed. Kwestie van goed monteren, zalingen richten en kijken of het heel blijft als je er spanning op zet. Mastbalk lijkt hard en niet ingezakt.

We gaan het zien :whistle:
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New Toy for the (old) Boy : X-79 single-handed 15 nov 2022 15:16 #1437918

Zal even wennen zijn na een X-79. Altijd mooi een Marieholm, wel even die kampeertent/buiskap er afhalen uiteraard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl