Ahha ! dat is dus het verrassings element van zo een soort boot...heb ik ook met de mijne dan ga ik echt veels te schuin, niet gevaarlijk maar je schrikt heel erg en je bent vreselijk bezig om hem weer in de rails te krijgen, is dat met een barommeter te vermijden dan ? , kan mijn wel voorstellen dat als er een donker wolk is en de luchtdruk zakt in elkaar dat er dan ineens wind komt zo van bf1 tot bf 4-5 in 2 seconden, ik voer zo hoog mogelijk met de gennaker clew spat strak aangetrokken en ging al schuin en ineens een paar drupjes en 2 seconden erna stond de rand al onder water, roer omgegooit om af te vallen maar deed in eerste instantie niks meer dan nog schuiner gaan, duurder wel even voor dat ik eindelijk wat afviel, volgende keer maar mijn clew losgooien als dat gebeurd, maar goed, ik heb dan ook een zwaardboot.
oja en alles dondert om in de voor en achterkajuit wat niet op het haakse is afgesteld.
en dat solo op zee is wel een leuke ervaring maar niet voldoende rustgevend, en pas achteraf leuk
en als je dan al zo oud bent dat je een x-79 moet kopen misschien teveel van het goede.
freek1970 schreef :
ik heb o het idee dat je ook best rustig kan varen met de x-79..dat dat ook kan
Peter,
Zulke boten zijn minder vergevingsgezind m.a.w. nog beter de barometer en het weerbericht goed in de gaten houden en tijdig reven. Hadden we met SSR op terugweg niet gedaan we zagen een donker wolkje en keken niet op de barometer even later kwam er in plaats van 1 bft ineens 4 a 5 bft op en de boot leek wel een flying junior ging als een zwaardboot op de zijkant op zee en was moeilijk te houden totdat ik de boot in het spoor wist te houden en boy uiteindelijk het grote voorzeil (medium spi) weg wisten te halen. Dat soort gedrag zit ik op zee of oceaan minder op te wachten, het is niet dat het niet kan maar het is extremer zeilen.
Freek