Ik heb me voor de aanschaf natuurlijk stevig "ingelezen" in de mogelijke problemen met een X-79 , specifiek voor de X-79....verder is het "gewoon" een 35 jaar oude boot met alle voor en nadelen die daarbij horen.
Misschien is het wel handig om die info hier eens te melden.
Ik heb een reactie gehad van Nanno Schuttrups van X-yachts Nederland en hij gaf aan dat tegenwoordig de "handel" in X-79 natuurlijk helemaal aan hen voorbij gaat, maar dat er geen grootste problemen bekend zijn uit het verleden met de sandwich constructie en dat de X-79 nog steeds erg wordt gewaardeerd als snel en goed jachtje.
Ik ga er vanuit dat een 35jr oude X-79 waarschijnlijk nat is, maar behalve een max 50kg gewichtstoename heeft dat blijkbaar verder geen consequenties voor de sterkte. ( Osmoseblazen zijn niet bekend bij de mijne, AF is afgelopen zomer gedaan) ik ga me daar dus niet druk om maken.
Na bouwnr 100 is er geen balsa meer toegepast en uitsluitend gesloten-cel schuim (mijne is van 1985 >#200) zodat wegrotten sandwich geen probleem is
Mastondersteuning kan nog wel eens zwak/nat zijn. Er is blijbaar een oplossing met inlamineren van versterkingsknie die goed door amateur is uit te voeren, mocht dat nodig zijn. (Mijne lijkt goed en is recent gecontroleerd)
Roerlager aan de scheg kan nog wel eens los zitten en/of lekkage geven en moet dan doorgebout worden (is recent gerepareerd en roer is toen ook gecontroleerd)
Ramen zitten origineel geplakt en kunnen lekken op de aansluiting na verloop van tijd. Zijn eenvoudig te vervangen en kunnen beter doorgebout worden (is al gedaan)
Masten van oudere X-79 hebben een iets minder sterk&stijf profiel als jongere (deze heeft een recente mast)
Gelcoat is na 35 jaar wel ongeveer "op" dus kom je veel overschilder/spuit werk tegen. De mijne heeft als nadeel dat er 1-comp verf is gebruikt op dek en kuip, zodat je er niet zondermeer 2-comp overheen kunt zetten. Ziet er op zich nog redelijk uit, maar dat is waarschijnlijk wel de eerste cosmetische klus als ik daar zin in heb. Mijn ervaring is dat bv Mono-urethane (Epifanes) een stuk fijner werkt en strakker resultaat geeft als 2-comp DD in de buitenlucht..dus ik ben er nog niet uit of ik alles wel kaal wil halen.
De donkerblauwe romp ziet er gewoon goed uit en is van (veel) later zorg.
Verder zijn er niet veel structurele problemen of noodzakelijke verbeteringen bekend. Ik lees vooral op Duitse sites dat de X-79 juist vrij sterk en probleemloos is en nog steeds wordt geprezen voor de snelle, maar ook allround eigenschappen ook op groter water.
Verder zijn er met "X-79 sailing" op Youtube nogal wat filmpjes te vinden waarop lijkt dat het toch wel een erg lekker zeilbootje is
We gaan het zien.....