hengelst schreef :
Ik heb een vergelijkbare boot qua lengte en een vergelijkbare motor qua vermogen, 26ft met vetus m2.05.
Ik reken met 2 liter per uur om veilig te zitten het daadwerkelijk verbruik is max 1,5 liter maar meestal minder. Die 6,5 knoop is niet realistisch ik vaar (weliswaar met klapschroef) 5 knopen op kruissnelheid. Dan loopt de motor 2200 toeren en is het comfortabel. Neem zeker een reservetankje mee al ga je die niet nodig hebben. Ik krijg de tank niet leeg in 1 dag. Al gebeurde het me een paar weken geleden wel voor het eerst. Gevalletje reservetankje net gevuld aan boord gezet, maar na een blik op windy zag ik dat de wind ging afnemen. Dus snel de box uit om zo lang mogelijk van de wind te genieten. Toch een stuk moeten monteren en toen .... stil. Gelukkig is de vetus zelfontluchtend dat weer wel.
Veel plezier en succes bij de maidentrip.
Die 1,5 liter/uur of minder klopt wel aardig met die motor bij 2200 rpm.( ik heb dezelfde basismotor , alleen van een later bouwjaar)
Bij dat toerental en 5 knopen levert je motor ook niet meer de maximale 10,5 pk maar nog ongeveer 6-6,5 pk omdat dat ongeveer het vermogen is wat nodig zal zijn voor die 5 knopen i.p.v. een rompsnelheid van een dikke 6 knopen. Benodigt vermoger gaat namelijk met ruim de tweede macht ( ca. macht 2,2-2,3) van de snelheid.
En bij die 6-6,5 pk kom je dus op ergens tussen de 1,3 en de 1,6 liter per uur.
Zou je vol gas gaan varen wordt het gebruik echt wel de ongeveer 2,3 liter per uur die bij 10,5 pk normaal zijn.
Je kunt namelijk niet de verbruikscurve van je motor gebruiken zoals die bijv. in de brochure staat want die egldt alleen als je bij een bepaald toerental ook daadwerkelijk dat vermogen aan je schroef kunt afgeven. Dat is dus in feite alleen het geva als je het volle vermogen gebruik c.q. op rompsnelheid vaart .
Ad