Erikdejong schreef :
AndreAzuree schreef :
dat is opmerkelijk, hoe verklaar je dan dat het juist bij die boot fout ging? (boot van Heiner bijv.). Of was de constructie goed ontworpen, maar slecht uitgevoerd door de werf?
Ik zal volgende keer ook eens wat foto's maken van de kielconstructie van mijn boot.
Uitermate goed concept, matig ontworpen door te weinig marge toe te staan en vervolgens zeer slecht uitgevoerd door een onderaannemer van de bouwer. Dit heeft uiteindelijk doden tot gevolg gehad toen op een koude winterdag in het Engelse kanaal de kiel van de Hooligan V er af gevallen is.
Kielbouten gaan niet door de (holle)vrangen heen op een polyester boot omdat de vrangen samengedrukt worden door de bouten. Dat zou je kunnen oplossen door ze massief uit te voeren (duur en heel erg zwaar) of door er afstandsbussen in te lamineren. Dat is duur omdat het veel werk is.
Nou ja, de romp van de maxfun 35 is niets mis mee, evenals de kiel bevestiging, als in: die hebben nooit gefaald. Bij de maxfuns was de kiel zelf aan het falen. De kiel zelf steekt door het vlak heen in een goed passende box. Ik ben niet op de hoogte van de interne constructie, maar bij de meeste van zulke boten met lange vinkielen zit die box weer ingeklemd tussen wrangen, schotten of spanten. Dat geeft een ontzettend sterke en stijve constructie, waarbij de kiel ook alleen maar vastzit met 1 of 2 bouten. O.a. tp52's hebben eenzelfde constructie.
Nu hebben de meeste serieproductie boten ook wel een cm of 20 ruimte om zo'n box te maken waar een kiel met grotere koorde in zou kunnen vallen. Dat samen met een brede flens die in een recess in het vlak zou kunnen vallen zou een ontzettend sterke en stijve constructie moeten geven voor zowel het aan de grond lopen, als het boven op de grond gezet worden. Ook prima toe te passen met een ingelijmde matrix, waarbij de kiel bouten en de kiel flens de matrix op het vlak trekken, mechanisch, als extra zekerheid tegenover de lijmverbinding.