Joop66 schreef :
Ik snap de wrange ironie hiervan heel goed.
"Wrange ironie" in een gedachtewisseling over de stijfheid en sterkte van een al dan dan fatsoenlijk mbv wrangen verstijfd vlak. De woordspelingen zijn niet van de lucht.
Als "ironie" nou hier ook nog een tongue-in-cheek verwijzing naar de steenoude constructie van hout over ijzeren frames was geweest ...
Nachtvlinder schreef :
De insert moet voorkomen dat het spant kraakt onder het aanhaalmoment van de bouten? Hoe brengt deze insert de krachten (wanneer onder helling) dan over naar het spant?
Dat doet die insert m.i. niet, die kracht moet bij bouten door holle wrangen volgens mij gewoon op afschuiving in de "bovenflens" van de wrang naar de "wanden" worden afgedragen. Dus de piek daarvan als schuifspanning in het cirkelvormige vlak onder de rand van de onderlegringen en daarna op plaatbuiging van de bovenflens naar de wanden.
Nachtvlinder schreef :
Ik vermoed dat daar ergens de verklaring ligt. Iemand POYD al doorgenomen?
Bij mij plopt steeds de frase "het is buigen of barsten" op. En die vind ik niet terug in PoYD (edities 2 en 4 er op nagekeken), maar wel in "
Sailing Yacht Design - Practice".
The shell is locally thicker than with a framed solution, creating a fairer surface finish, but when loaded, by slamming, for example, the panels deflect elastically, with the capability to absorb strain energy.
PoYD vermeldt wel dat als de kielbouten door de wrangen gaan de flens ter plaatse van het boutgat de diameter van het boutgat breder moet worden.
In beide boeken (en beide edities van PoYD) gaan de kielbouten overigens door de "onderflens" van de wrangen en "hangt" de kiel dus aan de wrangen in plaats van erop "te steunen".
Misschien gaat het er wel om hoe je de wrangen in een monocoque-constructie primair ziet: als plaatverstijvers van het vlak of als lastverdelers. In de meeste constructies worden ze volgens mij primair als plaatverstijvers ontworpen en wordt het vlak ter plaatse (in de "kielstrook") sterk genoeg gemaakt om de belastingen uit de kiel op te kunnen nemen. Dat staat wel vrij uitgebreid in PoYD (H14: "area K").
JRomkes schreef :
... Nou ja, de romp van de maxfun 35 is niets mis mee, evenals de kiel bevestiging, als in: die hebben nooit gefaald. Bij de maxfuns was de kiel zelf aan het falen.
Dat ligt er volgens mij toch wel een beetje aan wat je tot de kiel en wat tot de kielbevestiging rekent.
Op zeilen.nl viel ten aanzien van de verloren kiel van de Team Heiner 3 te lezen:
Bij onderzoek aan de wal was zichtbaar dat de voorste bout in het kielbox laminaat getrokken was, er waren kleine haarscheurtjes om de bout zichtbaar. Alle 3 kielbouten die de kiel in de kielbox bevestigen, waren gebroken. De voorste kielbout vertoonde een bros breukvlak, de achterste twee kielbouten vertoonden een (slecht waarneembaar) vermoeiingsscheur.
Als het geheel loeistijf wordt gaan de belastingen (bij een opgelegde beweging) evenredig omhoog. Misschien moet uit "het geval TH3" wel worden afgeleid: genoeg om een kielbout bros te laten breken. En dan volgt de rest - na genoeg tijd op zee - vanzelf agv vermoeiing.