Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: productiezeilboten nog wel zeewaardig ?

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 06:30 #1252465

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8180
Erikdejong schreef :
In mijn optiek zouden de kielbouten de zwakste schakel moeten zijn, maar met een toerboot moet je gewoon met volle snelheid tegen iets hards kunnen varen zonder structurele schade.

Eens. Maar dit werpt onmiddelijk de vraag op: waar leg je de grens?
Erikdejong schreef :
Het probleem zit hem meer in het feit dat de bouwers hun eigen waren mogen keuren en dat veel boten niet aan de minimale eisen voldoen. Minimale eisen zijn ook echt dat: het minimale wat nog acceptabel is


Dat is interessant. Als je dat kunt hard maken, kun je de werf aansprakelijk stellen voor schade. Dat is namelijk CE: Niet voldoen aan eisen = claim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 07:12 #1252473

Joop66 schreef :
Eens. Maar dit werpt onmiddelijk de vraag op: waar leg je de grens?
Voor een niet planerende boot is de maximale grondberoeringssnelheid gelijk aan de rompsnelheid plus een beetje voor stroom.
Erikdejong schreef :
Dat is interessant. Als je dat kunt hard maken, kun je de werf aansprakelijk stellen voor schade. Dat is namelijk CE: Niet voldoen aan eisen = claim.
Ieder officieel raport wat je leest over een verloren kiel heeft een reverse engineering er achter waaruit blijkt dat het ontwerp al niet voldeed aan de huidige eisen. Voor zover ik weet is de enige officiele claim die van de Oyster 'Polina Star' waar de kiel in 2018 er vanaf gevallen is. Daarnaast woon ik in America, dus ik probeer zo ver mogelijk afstand te nemen van die hele claim cultuur.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 11 feb 2021 07:13 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 07:15 #1252474

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8180
Erikdejong schreef :
Erikdejong schreef :
Dat is interessant. Als je dat kunt hard maken, kun je de werf aansprakelijk stellen voor schade. Dat is namelijk CE: Niet voldoen aan eisen = claim.
Ieder officieel raport wat je leest over een verloren kiel heeft een reverse engineering er achter waaruit blijkt dat het ontwerp al niet voldeed aan de huidige eisen. Voor zover ik weet is de enige officiele claim die van de Oyster 'Polina Star' waar de kiel in 2018 er vanaf gevallen is. Daarnaast woon ik in America, dus ik probeer zo ver mogelijk afstand te nemen van die hele claim cultuur.

Conclusie: CE werkt niet: het is voor consumenten te veel gedoe/emotioneel belastend om eindeloze rechtszaken aan te gaan. Enige andere oplossing: verplichte keuring door een notified body. Zeg maar het "bouwen onder Lloyd's toezicht"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 07:18 #1252475

Joop66 schreef :
Conclusie: CE werkt niet: het is voor consumenten te veel gedoe/emotioneel belastend om eindeloze rechtszaken aan te gaan. Enige andere oplossing: verplichte keuring door een notified body. Zeg maar het "bouwen onder Lloyd's toezicht"
De CE regels zijn redelijk goed. Er zijn een hoop pinten waar verbetering mogelijk is, maar de naleving is niet altijd wat het moet zijn. Ik denk dat als er meer steekproeven zouden zijn met boetes bij non-compliance dat het zou helpen om betere naleving te krijgen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 09:09 #1252504

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Als je in een iets duurdere categorie zit kan het ook interessant zijn zelf een surveyor aan te stellen die de bouw in de gaten houdt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 09:45 #1252521

Joop66 schreef :
Erikdejong schreef :
Erikdejong schreef :
Dat is interessant. Als je dat kunt hard maken, kun je de werf aansprakelijk stellen voor schade. Dat is namelijk CE: Niet voldoen aan eisen = claim.
Ieder officieel raport wat je leest over een verloren kiel heeft een reverse engineering er achter waaruit blijkt dat het ontwerp al niet voldeed aan de huidige eisen. Voor zover ik weet is de enige officiele claim die van de Oyster 'Polina Star' waar de kiel in 2018 er vanaf gevallen is. Daarnaast woon ik in America, dus ik probeer zo ver mogelijk afstand te nemen van die hele claim cultuur.

Conclusie: CE werkt niet: het is voor consumenten te veel gedoe/emotioneel belastend om eindeloze rechtszaken aan te gaan. Enige andere oplossing: verplichte keuring door een notified body. Zeg maar het "bouwen onder Lloyd's toezicht"

Gebeurt dat trouwens niet meer, dat bouwen onder "Lloyd's toezicht" ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 09:54 #1252528

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8394
Dat was ook niet zaligmakend... Het bootje van Tania Aebi was onder Lloyd's eisen gebouwd en rammelde en lekte aan alle kanten...

Weet niet of het een eenmalig geval was, maar ik schrok daar wel van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 09:54 #1252529

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 09:58 #1252532

Ilex schreef :
Dat was ook niet zaligmakend... Het bootje van Tania Aebi was onder Lloyd's eisen gebouwd en rammelde en lekte aan alle kanten...

Weet niet of het een eenmalig geval was, maar ik schrok daar wel van.

Vaak werd ook alleen de romp (bijv bij Moody) onder Lloyd's toezicht gebouwd en de rest niet. Dan kun je nog steeds een lekkend dek hebben, een gammel roer, of andere ellende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 10:48 #1252551

Ilex schreef :
Dat was ook niet zaligmakend... Het bootje van Tania Aebi was onder Lloyd's eisen gebouwd en rammelde en lekte aan alle kanten...

Weet niet of het een eenmalig geval was, maar ik schrok daar wel van.

Die boot was ook echt niet meer in de buurt van nieuw toen zij er mee ging varen.
Een goed ontworpen, goed gebouwd schip dat slecht onderhouden wordt, kan natuurlijk nog steeds mankementen vertonen...

Wij hebben overigens ook zo’n Lloyds plaatje in de kuip van onze HR352 B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 10:52 #1252552

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Hoe ouder de boot hoe kleiner de kans dat ze kapot gaan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 10:52 #1252553

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 323
ReinierZeilt schreef :
Ilex schreef :
Dat was ook niet zaligmakend... Het bootje van Tania Aebi was onder Lloyd's eisen gebouwd en rammelde en lekte aan alle kanten...

Weet niet of het een eenmalig geval was, maar ik schrok daar wel van.

Die boot was ook echt niet meer in de buurt van nieuw toen zij er mee ging varen.

Als ik het boek goed gelezen heb had ze 'm nieuw gekocht, toch?
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 10:59 #1252554

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
quote:
Tania Aebi (7 oktober 1966) is de eerste vrouwelijke Amerikaanse solozeilster, die rond de wereld zeilde.
Carrière als zeilster

Op 28 mei 1985, op 18-jarige leeftijd, begon ze aan een wereldreis aan boord van het acht meter lange zeiljacht Varuna, een Contessa 26. Met deze wereldreis is ze de eerste vrouw die solo rond de wereld zeilde, en tot 2012 was ze wereldrecordhoudster jongste solozeiler die de wereld rond reisde. Dit record staat nu op naam van de Nederlandse Laura Dekker, die op 16-jarige leeftijd haar wereldreis beëindigde.

Aebi begon, samen met haar kat, aan haar tocht zonder al te veel voorbereiding, maar vastberaden om haar doel te bereiken. Aebi had nauwelijks zeilervaring en had geen gps-ontvanger aan boord, aangezien het gps-systeem toen nog niet operationeel was voor civiel gebruik. Ze maakte gebruik van een sextant voor astronavigatie en had een radiorichtingzoeker aan boord. Bovendien maakte ze geen proefvaart met haar zeilboot, waardoor ze onderweg te maken kreeg met fabricagefouten die voordien makkelijk bijgesteld konden worden. Ondanks de vele uitdagingen, bereikte ze ruim tweeënhalf jaar later haar doel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 10:59 #1252556

Oh, nu breng je me aan het twijfelen dan. Het is wel een tijdje geleden dat ik het boek heb gelezen, moet ik bekennen, dus misschien herinner ik het me verkeerd.
Ff kijken of ik het boek hier thuis heb staan, of dat het op de boot ligt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 11:00 #1252557

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
slechte boot is kletskoek dus. Alles was simpel te verhelpen geweest blijkbaar.
Laatst bewerkt: 11 feb 2021 11:01 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 11:05 #1252558

holtere schreef :
Hoe ouder de boot hoe kleiner de kans dat ze kapot gaan ;)

mijn ervaring is eerder andersom...:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 11:16 #1252563

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Joop66 schreef :
Bouten naast de balk... Eh... Waaraan dan?

Wil je dat echt weten?






EN-ISO 12215-9:2018 (ISO 12215-9:2012)

Vwb HR:



Staat daar nou dat ook bij HR het grid in de boot geplakt wordt?




Yep. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 11 feb 2021 12:09 door JotM. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 11:26 #1252566

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
Joop66 schreef :
Erikdejong schreef :
In mijn optiek zouden de kielbouten de zwakste schakel moeten zijn, maar met een toerboot moet je gewoon met volle snelheid tegen iets hards kunnen varen zonder structurele schade.
Eens. Maar dit werpt onmiddelijk de vraag op: waar leg je de grens?
Voor een niet planerende boot is de maximale grondberoeringssnelheid gelijk aan de rompsnelheid plus een beetje voor stroom.

Food for thought.
..., a reasonable guarantee against grounding loads has to be included in the strength assessment. A design speed or the charasteristics of a suitable standard grounding case is still to be decided on by the structural community, but a full stop situation in about 3-4 knots without damage could be a base for discussion. During grounding tests performed with the laboratory yacht 'Sail Lab', an angle of around 15° of solid granite rock was surprisingly experienced as full stop.
"Sailing Yacht Design: Theory", Claughton, Wellicome & Shenoi [ed], University of Southampton, 2006 (p177).

It is not practical to calculate the impact force Fi exactly. It depends on the weight and speed of the vessel, as well as the shape of the seabed or rock (which governs the time of retardation) and the shape of the boat (which has great importance regarding the damping of the movement). For now it is sufficient to make some simplifications on the conservative side in order to guarantee the strength, since a slight increase of weight in this area seldom poses any substantial problems.
... it can be seen that the impact force Fi gives a moment in the keel/hull area (Mkl) of 203308 Nm. In order to arrive at this figure and to solve the equations of Fig 12.12, some assumptions have to be made. We assume the boat’s speed to be 8 knots, Vs = 4.11 m/s, and that the time to a full stop (ts) is 0.25 seconds. This equals a ‘stopping-distance’ of approximately half a metre (which is rather a sudden stop) and gives a retardation of ar = Vs / ts ( = 16.46 m/s2).

Load case 4 – longitudinal impact giving a bending moment of the bottom and inner structure – equations 41 and 42. The required bolt diameter is calculated using equation 43. The required bolt diameter refers to the forward bolts being put under tension when grounding. Also in this case the load is rather light, just 1.2 g times the yacht’s mass minus the keel mass. It has been achieved by reverse engineering from actual boats. It is up to the designer to decide if this is good enough. Certainly it is not a crash grounding scenario.
"Principles of Yacht Design", Larsson e.a., International Marine/McGraw-Hill Education, 4th ed., 2014.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 12:55 #1252593

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
AndreAzuree schreef :
holtere schreef :
Hoe ouder de boot hoe kleiner de kans dat ze kapot gaan ;)

mijn ervaring is eerder andersom...:)

Holtere schrijft dat de kans klein is dat ze kapot GAAN .... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 13:06 #1252597

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Ontegenzeggelijk word je alleen oud als je niet kapot gaat :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 13:48 #1252613

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8180
JotM schreef :
Joop66 schreef :
Bouten naast de balk... Eh... Waaraan dan?

Wil je dat echt weten?






EN-ISO 12215-9:2018 (ISO 12215-9:2012)

Joh. Je brengt de kracht niet eens in de balk binnen. Een flapje wat onmiddelijk weg buigt.

Daarbij is de bout extreem kort, dus stug.

Het aantal manieren waarop dit..... laat ik de term "suboptimaal" is... Serieus.

Ik wil de weddenschap zelfs nog wel aan, dat goed ge-engineered, een juiste krachtintroductie nog wel eens goedkoper kan zijn, en zeker lichter, omdat je VEEL minder materiaal nodig hebt.

En dan over lijm. De eerste regel in elke manual ontwerpen van lijmverbindingen geldt:

GIJ ZULT LIJM OP AFSCHUIVING BELASTEN. NIET OP TREK, EN AL HELEMAAL NIET OP AFPELLEN.

Afpellen krijg je als je trek hebt aan de rand van een constructie die niet heel stijf is.

Tenzij matrix over de hele lengte van de boot zit, voldoet geen enkele boot met matrix hier aan.
Laatst bewerkt: 11 feb 2021 16:25 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 13:49 #1252615

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2258
AndreAzuree schreef :
Ilex schreef :
Corst schreef :
Even out of the box.... Waarom moeten de kielbouten de klap opvangen. De praktijk laat zien dat dit moeilijk te inspecteren is dacht ik. Is het niet veel handiger om een kreukelzone aan de voorkant van de kiel te maken dat de impact opvangt? Iets dat makkelijk gerepareerd kan worden natuurlijk? Zo maar een idee voor de bootontwerpers...

Dat wordt alleszins gedaan bij zwaarden. Ook Noballast heeft iets gelijkaardigs gemaakt voor zijn zwaard.


Er is nu al heel veel geschreven over kielen (interessante uiteenzettingen), maar het gebrek aan 'zeewaardigheid' van productieboten gaat voor mij nog verder dan de bouw van een kielophanging.

De ultrabrede konten en dito kuipen waar je zomaar eventjes 4m van de ene naar de andere kant kan vliegen zonder houvast, de open kajuiten waar het goed dansen is, maar vasthouden onderweg een hachelijke zaak wordt... om er twee te noemen.

Heel goed punt dit. Ik heb een boot met zo'n brede kont. Je moet inderdaad goed opletten met helling buiten, zo'n brede kuip wordt snel hoog aan loef. Feit is wel, als de boot op zijn chines ligt, gaat hij niet veel schuiner meer, tenzij je teveel zeil voert, dan moet je gewoon reven. Natuurlijk is een smalle kuip veiliger met het risico op vallen. Binnen is ook een issue: ik heb bij de proefvaart goed gelet op handgrepen in de kajuit. Die zijn er overal, in de hele lengte van de kajuit en in het toilet. Zie foto's.







Bij mij idem dito. Het voordeel van een brede achterkant is zodra er een knik in de schoot komt deze als een huis ligt. Niks geen gerol. En overigens valt dat 4 meter naar beneden valllen wel mee. Met hardere wind reven we en zitten dan op de kajuitbanken. Max 2 meter zou ik dan zeggen.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 13:57 #1252618

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2258
Ilex schreef :
Dat was ook niet zaligmakend... Het bootje van Tania Aebi was onder Lloyd's eisen gebouwd en rammelde en lekte aan alle kanten...

Weet niet of het een eenmalig geval was, maar ik schrok daar wel van.

Klopt. Onze boot heeft ook een loydskeur. Maar dat zegt niet alles. Had een gasbuis zonder afvoer. Kwam daar 6 jaar later achter. Heb een claim bij elan neergelegd. Eerste reactie was de boot is door loyds gekeurd dus alles is goed. Heb de werf toen uitgelegd dat loyds zijn werk niet goed gedaan heeft aan de hand van de geldende normen die in Nederland van toepassing zijn voor een gasinstallatie.
Kreeg toen netjes alle gemaakte en herstel kosten vergoed.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 14:44 #1252629

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
JotM schreef :
In beide boeken (en beide edities van PoYD) gaan de kielbouten overigens door de "onderflens" van de wrangen en "hangt" de kiel dus aan de wrangen in plaats van erop "te steunen".
Misschien gaat het er wel om hoe je de wrangen in een monocoque-constructie primair ziet: als plaatverstijvers van het vlak of als lastverdelers. In de meeste constructies worden ze volgens mij primair als plaatverstijvers ontworpen en wordt het vlak ter plaatse (in de "kielstrook") sterk genoeg gemaakt om de belastingen uit de kiel op te kunnen nemen. Dat staat wel vrij uitgebreid in PoYD (H14: "area K").
Joop66 schreef :
JotM schreef :
...

EN-ISO 12215-9:2018 (ISO 12215-9:2012)

Joh. Je brengt de kracht niet eens in de balk binnen.

Inderdaad. "Moderne" van VVK geconstrueerde jachten zijn kennelijk (verstijfde) monocoque constructies, geen "skin-on-frame" constructies.

Oh. En dan nog het in het door TS gelinkte filmpje aangehaalde HR:
HR maakt gebruik van een "keel stub", waarbij de kielbouten "nog niet in de buurt" komen van de (ingelijmde) matrix.



HR 40C
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 11 feb 2021 16:18 door JotM. Reden: HR
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 feb 2021 17:12 #1252685

AndreAzuree schreef :
Gebeurt dat trouwens niet meer, dat bouwen onder "Lloyd's toezicht" ?
Zeker wel, maar zeiljacht eigenaren willen die 20.000 tot 40.000 extra niet betalen. En niet alleen Lloyd's, maar ook ABS, BV, DNV-GL
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl