Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: productiezeilboten nog wel zeewaardig ?

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 09:29 #1252276

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
holtere schreef :
Wat is dat RVS sprietje/paaltje?
Die pijp is gevuld met lood. Die kan ik langs de ankerlijn naar beneden laten zakken.

en waarom zou je dat ding laten zakken dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 09:52 #1252283

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6990
Worden er eigenlijk nog langkielers gebouwd? Of wordt dat als een verouderd concept gezien. Romp en kiel vormen een eenheid: geen gedoe met kielbouten, wrangen enzo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 10:20 #1252287

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Erikdejong schreef :
Bij kielbouten door het vlak en door de vrangen werk je met twee totaal verschillende lengten van kielbouten. Door het verschil in rek nemen alleen de korte kielbouten enige krachten op. Vergelijk het met een touwtje en een elastiek wat je naast elkaar tussen twee handen opspant. Het touwtje met minder rek neemt alle kracht op, pas als het touwtje breekt dan begint het elastiek krachten op te nemen.

In het geval van bouten is dit vrij makkelijk op te lossen door voor de langere bout een dikkere te nemen. Een twee keer zo lange en dikkere bout zal even ver rekken bij de zelfde kracht als een half zo lange met de halve doorsnede.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 10:38 #1252292

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
BobG schreef :
holtere schreef :
Wat is dat RVS sprietje/paaltje?
Die pijp is gevuld met lood. Die kan ik langs de ankerlijn naar beneden laten zakken.

en waarom zou je dat ding laten zakken dan?

Ik neem aan als gewicht op de ankerlijn voor betere trekrichting/houdkracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 11:16 #1252298

jerry schreef :
Worden er eigenlijk nog langkielers gebouwd? Of wordt dat als een verouderd concept gezien. Romp en kiel vormen een eenheid: geen gedoe met kielbouten, wrangen enzo.

goede vraag, er zullen toch vast wel wat van die retro-bouwers zijn voor heel specifieke doelgroepen/liefhebbers?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 11:27 #1252300

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Het hoeft toch geen langskieler te zijn om de romp en de kiel uit één geheel te maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 11:39 #1252304

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8180
holtere schreef :
Simpel gesteld, zo ziet een boot er niet uit.
Kun je niet iets met een bout door een flens simuleren dan heb je een waarheidsgetrouwe weergave.
Daarbij is de meeste schade bij een gronding de andere kant op.
De kiel drukt alles omhoog aan de achterzijde.

Klopt. De schade is dat de matrix de huid loslaat.

M.a.w. de lijm is niet sterk genoeg. Dat kan ook niet: omdat de matrix veel stijver is dan het velletje wat de romp uitmaakt, krijg je een dikke afpelbelasting. Dat is niet makkelijk te simuleren.

Daar zijn een paar oplossingen voor:
- de matrix heel lang maken en de stijfheid langzaam afbouwen, zodat de krachtverdracht rustig verloopt. Maar dat is veel duurder.
- geen matrix maar wrangen die integraal onderdeel van de romp zijn. Wat ook duurder is.

Wat ik tot nu toe gezien heb aan matrixconstructies, krachtinleidingen etc is eh.... kwalitatief uitermate teleurstellend.

Nogmaals: Dit alles is tot daar aan toe. Schade kan voorkomen. Dat je dit niet kunt inspecteren en repareren is mijn grootste bezwaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 12:59 #1252316

  • Corst
  • Corst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
Even out of the box.... Waarom moeten de kielbouten de klap opvangen. De praktijk laat zien dat dit moeilijk te inspecteren is dacht ik. Is het niet veel handiger om een kreukelzone aan de voorkant van de kiel te maken dat de impact opvangt? Iets dat makkelijk gerepareerd kan worden natuurlijk? Zo maar een idee voor de bootontwerpers...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 13:08 #1252317

Corst schreef :
Even out of the box.... Waarom moeten de kielbouten de klap opvangen. De praktijk laat zien dat dit moeilijk te inspecteren is dacht ik. Is het niet veel handiger om een kreukelzone aan de voorkant van de kiel te maken dat de impact opvangt? Iets dat makkelijk gerepareerd kan worden natuurlijk? Zo maar een idee voor de bootontwerpers...

Gewoon de kiel wegklapbaar maken.
Heeft nog tol van andere voordelen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 13:08 #1252318

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8393
Corst schreef :
Even out of the box.... Waarom moeten de kielbouten de klap opvangen. De praktijk laat zien dat dit moeilijk te inspecteren is dacht ik. Is het niet veel handiger om een kreukelzone aan de voorkant van de kiel te maken dat de impact opvangt? Iets dat makkelijk gerepareerd kan worden natuurlijk? Zo maar een idee voor de bootontwerpers...

Dat wordt alleszins gedaan bij zwaarden. Ook Noballast heeft iets gelijkaardigs gemaakt voor zijn zwaard.


Er is nu al heel veel geschreven over kielen (interessante uiteenzettingen), maar het gebrek aan 'zeewaardigheid' van productieboten gaat voor mij nog verder dan de bouw van een kielophanging.

De ultrabrede konten en dito kuipen waar je zomaar eventjes 4m van de ene naar de andere kant kan vliegen zonder houvast, de open kajuiten waar het goed dansen is, maar vasthouden onderweg een hachelijke zaak wordt... om er twee te noemen.
Laatst bewerkt: 10 feb 2021 13:10 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 13:16 #1252320

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Corst schreef :
Even out of the box.... Waarom moeten de kielbouten de klap opvangen. De praktijk laat zien dat dit moeilijk te inspecteren is dacht ik. Is het niet veel handiger om een kreukelzone aan de voorkant van de kiel te maken dat de impact opvangt? Iets dat makkelijk gerepareerd kan worden natuurlijk? Zo maar een idee voor de bootontwerpers...

Ik denk dat je wel een heel grote kreukelzone nodig hebt om die energie van een boot van bijv 5000 kg op te vangen. En het kost je elke keer weer een kreukelzone..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 13:24 #1252322

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8393
Misschien niet nodig om de energie op te vangen, maar wel om grotere schade te voorkomen. Meestal is het toch de onderste tip die in aanraking komt met de bodem/rots. Als die nu zou kunnen afbreken, krijgt de stuurman een duidelijk signaal, maar vliegen de bouten en matrixen niet om de oren.
Laatst bewerkt: 10 feb 2021 13:24 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 13:27 #1252323

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Corst schreef :
Even out of the box.... Is het niet veel handiger om een kreukelzone aan de voorkant van de kiel te maken dat de impact opvangt? Iets dat makkelijk gerepareerd kan worden natuurlijk? Zo maar een idee voor de bootontwerpers...

Je bedoelt zoiets als de Keel-Pro zoals Svenska Koster al jaren kan leveren?
svenskakoster.se/page3/index.html

(en wat in Zweden korting op je verzekeringspremie op schijnt te leveren - svenskakoster.se/styled-2/index.html)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 13:43 #1252325

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Dus je kiel langer maken met breekbaar materiaal zodat de kans dat je iets raakt veel groter is, maar minder schade oplevert dan de lagere kiel? Oh nee, want dan had je niets geraakt.
Zoiets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 14:02 #1252327

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
pieter2 schreef :
Dus je kiel langer maken met breekbaar materiaal zodat de kans dat je iets raakt veel groter is, maar minder schade oplevert dan de lagere kiel? Oh nee, want dan had je niets geraakt.
Zoiets?



Nee.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 10 feb 2021 15:55 door JotM. Reden: deel v bericht verwijderd dat niet meer actueel was
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 14:38 #1252331

JotM schreef :
Corst schreef :
Even out of the box.... Is het niet veel handiger om een kreukelzone aan de voorkant van de kiel te maken dat de impact opvangt? Iets dat makkelijk gerepareerd kan worden natuurlijk? Zo maar een idee voor de bootontwerpers...

Je bedoelt zoiets als de Keel-Pro zoals Svenska Koster al jaren kan leveren?
svenskakoster.se/page3/index.html

(en wat in Zweden korting op je verzekeringspremie op schijnt te leveren - svenskakoster.se/styled-2/index.html)

mooi systeem!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 15:35 #1252344

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8180
JotM schreef :

Zou je hier ihkv de verzameling van mooie plaatjes het goede plaatje kunnen plakken?
(nu zijn plaatjes 3 & 4 dezelfde)


Done.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 16:13 #1252351

Er word hier vooral over kielen gepraat. Sterk genoeg maken is allemaal niet zo moeilijk. Als je een 25 ton zware kiel van 3m diep met bouten onder een polyester boot van 25m kunt hangen dan kun je een aangeboute kiel van 2 ton op een 35 voeter zeker sterk genoeg maken. Het probleem zit hem niet in hoe gecompliceert het is, maar meer in het feit dat niemand er voor wil betalen om het goed te doen, dus de werven gaan het uitknijpen en te veel de grens opzoeken. Zo nu en dan gaan ze over de grens heen en gaat het fout.
Er is een Britse website welke statistieken bijhoud over afgevallen kielen. Ik meen dat ze vorig jaar net onder de 100 zatten, maar kan de site niet meer terug vinden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 10 feb 2021 16:15 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 16:37 #1252357

Ilex schreef :
Corst schreef :
Even out of the box.... Waarom moeten de kielbouten de klap opvangen. De praktijk laat zien dat dit moeilijk te inspecteren is dacht ik. Is het niet veel handiger om een kreukelzone aan de voorkant van de kiel te maken dat de impact opvangt? Iets dat makkelijk gerepareerd kan worden natuurlijk? Zo maar een idee voor de bootontwerpers...

Dat wordt alleszins gedaan bij zwaarden. Ook Noballast heeft iets gelijkaardigs gemaakt voor zijn zwaard.


Er is nu al heel veel geschreven over kielen (interessante uiteenzettingen), maar het gebrek aan 'zeewaardigheid' van productieboten gaat voor mij nog verder dan de bouw van een kielophanging.

De ultrabrede konten en dito kuipen waar je zomaar eventjes 4m van de ene naar de andere kant kan vliegen zonder houvast, de open kajuiten waar het goed dansen is, maar vasthouden onderweg een hachelijke zaak wordt... om er twee te noemen.

Heel goed punt dit. Ik heb een boot met zo'n brede kont. Je moet inderdaad goed opletten met helling buiten, zo'n brede kuip wordt snel hoog aan loef. Feit is wel, als de boot op zijn chines ligt, gaat hij niet veel schuiner meer, tenzij je teveel zeil voert, dan moet je gewoon reven. Natuurlijk is een smalle kuip veiliger met het risico op vallen. Binnen is ook een issue: ik heb bij de proefvaart goed gelet op handgrepen in de kajuit. Die zijn er overal, in de hele lengte van de kajuit en in het toilet. Zie foto's.




Laatst bewerkt: 10 feb 2021 16:42 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 16:38 #1252358

en nee, dit is niet mijn nieuwe Turkse vriendin ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 17:28 #1252373

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Op die middelste foto is de boeg wel heel erg omlaag getrimd, haha
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 17:34 #1252376

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
JRomkes schreef :
Op die middelste foto is de boeg wel heel erg omlaag getrimd, haha

Das Boot.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 18:46 #1252401

JRomkes schreef :
Op die middelste foto is de boeg wel heel erg omlaag getrimd, haha

JP had dat zee-achtergrondje wel wat beter geshopt dan de Turkse vormgever inderdaad.... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 21:04 #1252427

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Philip schreef :
mmaassen schreef :Toch zijn in onze Elan 333 de wrangen netjes gelamineerd. En onder de moeren van de kielbouten dikke metalen strips i.p.v. onderlegringen.
Ziet er zeer degelijk uit. Is wel een schip uit 2001, mogelijk zijn nieuwe modellen van Elan anders geconstrueerd.
De Elan 333 is nou net de enige boot maar mee ik zachtjes een rots heb aangetikt in Kroatie. En meteen scheurtjes. Nu is die kroatische kust best hard maar toch vond ik dat de boel wel erg snel stuk was. Of er moet een oude reparatie weer open gemaakt zijn door de tik. Verhuurder zei van niet maar die zeggen wel meer.

Ja, dat zegt inderdaad niet veel.
Huurboten lopen regelmatig aan de grond.

Had je die Elan in Pula gehuurd?
Wij hebben daar een jaar of 8 geleden een 333 gehuurd. Mooi gebied om te zeilen.

Op Elba een Bavaria 44 van binnen gezien, die met 4 kts bij de haveningang aan de grond was gelopen. Echt alles lag binnenin los. Salontafel, kaartentafel, vloer omhoog gekomen.

Op Corsica bij terugkomst van een week zeilen ging een duiker alle boten langs. Één van 9 boten had schade. Gelukkig niet die van ons.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 feb 2021 21:36 #1252439

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
mmaassen schreef :
....
Op Elba een Bavaria 44 van binnen gezien, die met 4 kts bij de haveningang aan de grond was gelopen. Echt alles lag binnenin los. Salontafel, kaartentafel, vloer omhoog gekomen.
..

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Dat is een soort inwendige kreukelzone. Doordat de massa van al die spullen niet direct gestopt wordt bij de aanvaring, krijgt de kiel wat minder op zn donder. Goed ontworpen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl