Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: productiezeilboten nog wel zeewaardig ?

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 10:27 #1253975

AndreAzuree schreef :
Ik zou de discussie graag iets breder willen trekken dan of die kiel blijft hangen. Immers, zeewaardigheid is ook: een zeewaardige bemanning die de boot kan vrij zeilen van ondieptes. Even aangenomen dat dat lukt, wat zijn dan nog andere factoren die invloed hebben op de zeewaardigheid die bij moderne productieboten een rol spelen? Een voorzetje:

-Vrij zeilen/motoren van lagerwal met veel wind en golven
-Gevoeligheid voor omrollen door brekers
-Bij omrollen: hou je de boel waterdicht binnen?
-Hoe veilig zit je in de kuip?
-hoe veilig zit je in de kajuit: handgrepen, opties tot opbergen spullen
-Mogelijkheid tot bijliggen, al dan niet met drijfanker
-Aan de windse eigenschappen: kun je doorzeilen met in zwaar weer in deze koers?
-Mogelijkheid tot voor de wind weglopen, van de golven afsurfen
-Snelheid: voor slecht weer uitzeilen
-Opties om snel en veilig zeil te minderen
-Comfort aan boord: onrustig zeegedrag wekt zeeziekte en vermoeidheid op
-Comfort aan boord: luxe kan helpen om bemanning fit te houden
-Hulpmiddelen: goede stuurautomaat, failproof navigatie systemen

Er zijn er vast nog wel meer. Hoe scoren moderne productieboten hierop ten opzichte van traditionele, blue ocean schepen?

Kijk eens wat er rondzeilt over de wereld. Dat zijn bijna allemaal moderne productieboten. De moderne productieboot is over het algemeen gewoon een goed product. Op een uitzondering na is geen enkele boot gebouwd op een stevige grondberoering. Daarvoor hebben ze ook kaarten uitgevonden. Niet aan de grond lopen is zolang de mens vaart een van de belangrijkste hoofdregels. Wat jij traditionele blue ocean schepen noemt is een uitstervend ras.
Laatst bewerkt: 16 feb 2021 10:32 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 11:02 #1253977

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 733
JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik zou de discussie graag iets breder willen trekken dan of die kiel blijft hangen. ... Hoe scoren moderne productieboten hierop ten opzichte van traditionele, blue ocean schepen?
Prima, maar dat is mijns inziens niet de suggestie in de titel en de bijdrage van TS.

De vraag/suggestie die daarin ligt is: wijkt de zeewaardigheid van "productiezeilboten" negatief af van de zeewaardigheid van traditioneel gebouwde schepen? (En hoe dan?)

Dan ben ik benieuwd: wat maakt een "fabrieksboot" principieel minder zeewaardig dan een "werfgebouwde" boot?

Die vraag is in zijn algemeenheid sowieso niet te beantwoorden, want er zijn te veel variabelen. Het is net zo’n vraag als “wat kost een auto”. (bedoel je een mini of een Bentley?)

Over de hele wereld varen voldoende AWB’s om aan te kunnen geven dat je er net zo veel mee kan als met een one off. Misschien is de duurzaamheid een beter criterium: hoe ziet de refitt eruit na een rondje wereld; of hoe bruikbaar is hij nog na pak hem beet 30 jaar... Je komt hier nooit uit!
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 11:07 #1253978

Rob10 schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik zou de discussie graag iets breder willen trekken dan of die kiel blijft hangen. Immers, zeewaardigheid is ook: een zeewaardige bemanning die de boot kan vrij zeilen van ondieptes. Even aangenomen dat dat lukt, wat zijn dan nog andere factoren die invloed hebben op de zeewaardigheid die bij moderne productieboten een rol spelen? Een voorzetje:

-Vrij zeilen/motoren van lagerwal met veel wind en golven
-Gevoeligheid voor omrollen door brekers
-Bij omrollen: hou je de boel waterdicht binnen?
-Hoe veilig zit je in de kuip?
-hoe veilig zit je in de kajuit: handgrepen, opties tot opbergen spullen
-Mogelijkheid tot bijliggen, al dan niet met drijfanker
-Aan de windse eigenschappen: kun je doorzeilen met in zwaar weer in deze koers?
-Mogelijkheid tot voor de wind weglopen, van de golven afsurfen
-Snelheid: voor slecht weer uitzeilen
-Opties om snel en veilig zeil te minderen
-Comfort aan boord: onrustig zeegedrag wekt zeeziekte en vermoeidheid op
-Comfort aan boord: luxe kan helpen om bemanning fit te houden
-Hulpmiddelen: goede stuurautomaat, failproof navigatie systemen

Er zijn er vast nog wel meer. Hoe scoren moderne productieboten hierop ten opzichte van traditionele, blue ocean schepen?

Kijk eens wat er rondzeilt over de wereld. Dat zijn bijna allemaal moderne productieboten. De moderne productieboot is over het algemeen gewoon een goed product. Op een uitzondering na is geen enkele boot gebouwd op een stevige grondberoering. Daarvoor hebben ze ook kaarten uitgevonden. Niet aan de grond lopen is zolang de mens vaart een van de belangrijkste hoofdregels. Wat jij traditionele blue ocean schepen noemt is een uitstervend ras.

Laten we die grondberoering inderdaad even buiten beschouwing laten. Natuurlijk lukt met met de standaard productieboot, dat is nu wel bewezen. De vraag is: zijn deze minder/even/meer zeewaardig als de de meer traditionele schepen, op de punten die ik aangaf?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 11:32 #1253987

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Zeehaen schreef :
JotM schreef :
Dan ben ik benieuwd: wat maakt een "fabrieksboot" principieel minder zeewaardig dan een "werfgebouwde" boot?

Over de hele wereld varen voldoende AWB’s om aan te kunnen geven dat je er net zo veel mee kan als met een one off.

Dan stel ik voor de vraag van TS met "ja" te beantwoorden en onze online tijd verder vooral te gebruiken om naar de belevenissen van mensen als Martin Jambo (en zijn Bavaria 34 Holiday) te kijken. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 12:00 #1253996

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 733
JotM schreef :
Zeehaen schreef :
JotM schreef :
Dan ben ik benieuwd: wat maakt een "fabrieksboot" principieel minder zeewaardig dan een "werfgebouwde" boot?

Over de hele wereld varen voldoende AWB’s om aan te kunnen geven dat je er net zo veel mee kan als met een one off.

Dan stel ik voor de vraag van TS met "ja" te beantwoorden en onze online tijd verder vooral te gebruiken om naar de belevenissen van mensen als Martin Jambo (en zijn Bavaria 34 Holiday) te kijken. :)

helemaal mee eens, ;)
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 12:16 #1254000

Zeehaen schreef :
JotM schreef :
Zeehaen schreef :
JotM schreef :
Dan ben ik benieuwd: wat maakt een "fabrieksboot" principieel minder zeewaardig dan een "werfgebouwde" boot?

Over de hele wereld varen voldoende AWB’s om aan te kunnen geven dat je er net zo veel mee kan als met een one off.

Dan stel ik voor de vraag van TS met "ja" te beantwoorden en onze online tijd verder vooral te gebruiken om naar de belevenissen van mensen als Martin Jambo (en zijn Bavaria 34 Holiday) te kijken. :)

helemaal mee eens, ;)

ach jullie hebben gelijk, als het met een Bavaria kan..... ;) sorry, de troll in mij werd even wakker. Maar ik ga dat blog ook ff kijken.
Laatst bewerkt: 16 feb 2021 12:16 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 12:50 #1254010

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
ach jullie hebben gelijk, als het met een Bavaria kan..... ;) sorry, de troll in mij werd even wakker. Maar ik ga dat blog ook ff kijken.

Wel leerzaam. :whistle:

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 13:36 #1254023

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
ach jullie hebben gelijk, als het met een Bavaria kan..... ;) sorry, de troll in mij werd even wakker. Maar ik ga dat blog ook ff kijken.

Wel leerzaam. :whistle:

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]

toch geklikt haha, nu ga ik zeker kijken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 13:55 #1254026

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
toch geklikt haha, nu ga ik zeker kijken

Als je na een paar uur Jambo nog niet genoeg hebt kun je verder met Guido Dwersteg (en zijn Bavaria 32). :laugh:

Ik vond "Um den Tiger" misschien nog wel intrigerender dan zijn rondje Atlantic.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 13:55 #1254027

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8199
JotM schreef :
Joop66 schreef :
JotM schreef :
Joop66 schreef :
De romp+tuig van een zeiljacht is geen puntmassa. Ook bij een Maxfun niet.

Genoteerd. Zoals op pag 4 of zo van deze discussie vastgesteld: We weten allebei niet wat er precies gebeurt. Zonder onderzoek blijft dat pissen in de wind.

Dan hoef je ook niet de schijnnauwkeurigheid van een berekening in Excel (met 7 cijfers achter de komma) op te houden. Want je weet dat je een serieuze invloed weglaat: net doen alsof een romp+tuig geen traagheidsmoment heeft en een rotatie van 16° in 0,25 seconden "zonder slag of stoot" gaat.

Dit is precisie-pissen en net doen alsof er geen wind is, terwijl je jas wappert.

De voorgespiegelde nauwkeurigheid zit m niet in de cijfertjes achter de komma, maar in de opmerking onderaan: Veiligheids factor onvoldoende gezien de vele aannames.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 14:48 #1254035

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 446
JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
toch geklikt haha, nu ga ik zeker kijken

Als je na een paar uur Jambo nog niet genoeg hebt kun je verder met Guido Dwersteg (en zijn Bavaria 32). :laugh:

Ik vond "Um den Tiger" misschien nog wel intrigerender dan zijn rondje Atlantic.

Kijk daarna nog even op YouTube naar Patrick Laine met zijn bav 40Cr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 16:59 #1254072

Tilia schreef :
JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
toch geklikt haha, nu ga ik zeker kijken

Als je na een paar uur Jambo nog niet genoeg hebt kun je verder met Guido Dwersteg (en zijn Bavaria 32). :laugh:

Ik vond "Um den Tiger" misschien nog wel intrigerender dan zijn rondje Atlantic.

Kijk daarna nog even op YouTube naar Patrick Laine met zijn bav 40Cr.

lachen, al die Bavaria blogs. Je zou haast gaan denken dat het alleen met een Bavaria kan.... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 20:58 #1254158

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
lachen, al die Bavaria blogs. Je zou haast gaan denken dat het alleen met een Bavaria kan.... ;)
En dan maken ze zelfs filmpjes speciaal voor jou!
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 21:37 #1254173

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
lachen, al die Bavaria blogs. Je zou haast gaan denken dat het alleen met een Bavaria kan.... ;)
En dan maken ze zelfs filmpjes speciaal voor jou!

haha mooi filmpje :) Was voor mij niet nodig hoor, ik ben nooit zo Bavaria-sceptisch geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 17 feb 2021 08:11 #1254227

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6332
de ene Bavaria is de andere niet.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 17 feb 2021 08:33 #1254240

Welke serie is dit dan TLV? Is die beter? Beter dan (welke andere serie)? Of roep je maar wat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 18 feb 2021 13:19 #1254687

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Joop66 schreef :
Joop66 schreef : ....

De voorgespiegelde nauwkeurigheid zit m niet in de cijfertjes achter de komma, maar in de opmerking onderaan: Veiligheids factor onvoldoende gezien de vele aannames.

Toch vraag ik me nog af:



Zonder een idee (aanname) te hebben hoe impuls en impulsmoment verlopen tussen aantikken rots en stilstand kun je volgens mij alles tot "voldoende" verklaren. Of niet. Net waar je zin in hebt.

Volgens metingen (met het testjacht Sail Lab) verloopt een gronding (met 3kn) op graniet dat met 15° oploopt zo:



Past dat een beetje bij het idee achter de spreadsheet?
Bijlagen:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 18 feb 2021 13:23 door JotM. Reden: bijlage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 18 feb 2021 13:45 #1254697

Zou dit voldoen!?






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 18 feb 2021 15:02 #1254719

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Als daar een kiel aan hangt met dezelfde aspectverhouding als de kiel van een Maxfun kom je Nederland alleen nog uit via de Eurogeul. :P

Edit:
Een andere benadering kan ook: de "Zero keel".
It is named the ZERO keel system “because it has zero bolts and zero risk of falling off the hull".

Beetje vraag en antwoord.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 18 feb 2021 15:17 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 20 feb 2021 07:52 #1255111

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
Vind de zijkanten wat veel gaatjes hebben...
Dat kon beter en simpeler naar mijn mening...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 20 feb 2021 17:11 #1255246

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ilex schreef :
Vind de zijkanten wat veel gaatjes hebben...
Dat kon beter en simpeler naar mijn mening...
Maar of het dan heel blijft ...
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 09 mrt 2021 20:47 #1261045

TheoBakker schreef :
Zijn productie zeilboten van de laatste generatie(s) nog wel zeewaardig ondanks allerlei normeringen waaraan ze moeten voldoen ?

Volgende fimpje (eerste deel) laat toch wel zien waar pijnpunten liggen:


Onze Hallberg Rassy 31 ligt op dit moment binnen en in de hal ligt exact dezelfde Hanse, boot is een paar jaar oud. De beste man is afgelopen zomer ook aan de grond gelopen. Volgens hem totaal niet hard of schokkend, maar de klap voelde niet goed. In het water, terwijl de kiel aan de romp hing niets te zien. Uit het water, staand op de kiel kwam opeens de hele kielconstructie een paar cm omhoog. Er zijn er dus meer die hier last van hebben. Volgens hem wordt het gerepareerd door opnieuw te verlijmen. Ik zou er nooit meer vertrouwen in hebben en ben erg blij met onze degelijke constructie met lode kiel.
HR31 #183
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 09 mrt 2021 21:43 #1261084

ok, maar het zit hem toch niet in het materiaal van de kiel (lood)? Ik ben benieuwd wat het verschil in kielconstructie dan is met de Hanse? Ik las namelijk eerder in dit draadje dat een HR tegenwoordig ook een ingelijmd kielframe heeft (ik heb gelijk ook even de quote verwijderd)
Laatst bewerkt: 09 mrt 2021 21:49 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 09 mrt 2021 21:45 #1261086

De quotte mag weg ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 mrt 2021 15:00 #1261318

Jazeker, het kielframe wordt ook verlijmd. Dit wordt er niet los ingelegd. Na verlijmen wordt het frame ook ingelamineerd, net als dek-romp verbinding, interieur en alle delen daaromheen. Daarna wordt alles compleet afgewerkt met coating. Mijn ouders hebben een HR342 uit 2017 en hier is dit principe ook toegepast.

De lode kiel is zeker zo fijn, je bent van het corrosie geëtter af en de lelijke aanhechting op de romp.
HR31 #183
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.261 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl