Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: productiezeilboten nog wel zeewaardig ?

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 mrt 2021 15:56 #1261328

Ik snap je punt denk ik, maar deze 2 vormen van constructie staan toch los van het gebruik van een loden vs. gietijzeren kiel? Beide zijn toch aangebout?
Laatst bewerkt: 10 mrt 2021 15:57 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 mrt 2021 16:06 #1261336

Kevinoptwater schreef :
Jazeker, het kielframe wordt ook verlijmd. Dit wordt er niet los ingelegd. Na verlijmen wordt het frame ook ingelamineerd, net als dek-romp verbinding, interieur en alle delen daaromheen. Daarna wordt alles compleet afgewerkt met coating. Mijn ouders hebben een HR342 uit 2017 en hier is dit principe ook toegepast.

De lode kiel is zeker zo fijn, je bent van het corrosie geëtter af en de lelijke aanhechting op de romp.

bij mijn boot is zo te zien dezelfde methode toegepast. Kiel is ook gewoon aangebout, volgens mij bij nieuw Hallbergs ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 mrt 2021 16:17 #1261341

-S-spant met “encapsuled” keel
-Ingelamineerd grid met aangeboutte kiel
-Ingekit grid met aangeboutte kiel
-Afzonderlijk ingelamineerde spanten/stringers met aangeboutte kiel

Dat zijn de bouwwijzen voor polyester wel zo’n beetje toch?
Laatst bewerkt: 10 mrt 2021 16:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 mrt 2021 17:24 #1261374

ok, en wat is het stevigst? zal wel niet zo eenvoudig uit te maken zijn. En tja, wat is stevig...

ik mis trouwens de ingelijmde frames nog in je rijtje?
Laatst bewerkt: 10 mrt 2021 17:25 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 mrt 2021 17:31 #1261378

Is een grid geen (3D) frame? Of doel je op andere materialen: staal, carbon etc?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 08:37 #1261549

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Nachtvlinder schreef :
...
-Ingelamineerd grid met aangeboutte kiel
-Ingekit grid met aangeboutte kiel
...

Dat zijn de bouwwijzen voor polyester wel zo’n beetje toch?

Gezien de vervolgfilmpjes op de film in het startbericht van dit draadje is er (voor reparatie) nog één:
- ingelijmd laminaat met aangeboute kiel.

(nieuw laminaat op het oude "plakken" met Crestafix)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 11 mrt 2021 08:48 door JotM. Reden: link naar playlist reparatie Aurora
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 08:43 #1261551

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Kevinoptwater schreef :
Jazeker, het kielframe wordt ook verlijmd. Dit wordt er niet los ingelegd. Na verlijmen wordt het frame ook ingelamineerd, net als dek-romp verbinding, interieur en alle delen daaromheen.
Dit vind ik in geen enkele brochure (of foto) van HR terug.
Ook in de uitleg van de bouwwijze op de website van HR staat voor het grid vermeld dat het wordt ingelijmd, punt. De schotten,(mee-)dragende delen van het interieur en de romp-dekverbinding wordt gelamineerd, dat staat dan wel weer duidelijk vermeld. (ook in de brochures)

Heeft er iemand foto's oid waarop te zien is dat/hoe bij een HR na inlijmen het grid wordt ingelamineerd?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 09:03 #1261557

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 876
Zie op een foto een alleen gelijmd frame in een halberg rassy, of vergis ik mij in wat ik zie?

hanse 370 together
Laatst bewerkt: 11 mrt 2021 09:04 door blommie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 09:07 #1261558

The grid is bonded into the hull
Als je goed naar het bijbehorende plaatje kijkt lijkt het er wel op dat er ook gelamineerd wordt rondom de grid. Maar het fotootje is wel onduidelijk (en oud zo te zien)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 09:31 #1261566

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Ik zie dat lamineren nog niet zo. Plaatselijk lijkt het wel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 09:57 #1261571

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 600
Forummers,

Als ik dit draadje – productiezeilboten nog wel zeewaardig? - doorlees krijg ik het gevoel dat de zeebodem tussen Normandië en Stavanger bezaaid ligt met afgevallen kielen. Toch hoor of lees ik maar zelden dat een boot z’n kiel verliest. En als het gebeurt, is er meestal wel een duidelijke reden voor. Zijn er echt mensen die met hun boot niet op zee durven varen omdat ze bang zijn dat de kiel eraf valt? Met zo’n boot zou ik helemaal niet willen varen, ook niet op het IJsselmeer…

In mijn ogen is zeewaardigheid simpel het buiten de boot kunnen houden van water, zoals Erik ook al schreef, en de mogelijkheid om in alle enigszins te verwachten weersomstandigheden op een veilige manier weg te kunnen blijven van gevaren/ondieptes. En dat kan volgens mij met vrijwel iedere productiezeilboot vanaf zo’n 25 voet. Natuurlijk zijn er voor extreme omstandigheden zoals in de hoge breedtes verwacht kunnen worden andere eisen, ook heb je voor oceaanoversteken natuurlijk meer laadvermogen nodig dan veel kleine productieboten kunnen bieden, maar dat valt voor mij buiten het bestek van deze discussie.

Kortom, volgens mij kunnen we blij zijn met de moderne productieboten, die maken het voor veel meer mensen financieel haalbaar om op zee te gaan zeilen! De discussie of je liever met een traditioneel jacht vaart of met een modern schip is een ander verhaal. Daar zijn smaak en persoonlijke wensen belangrijk.

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 10:22 #1261581

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8200
Jurrien schreef :
Forummers,

Als ik dit draadje – productiezeilboten nog wel zeewaardig? - doorlees krijg ik het gevoel dat de zeebodem tussen Normandië en Stavanger bezaaid ligt met afgevallen kielen. Toch hoor of lees ik maar zelden dat een boot z’n kiel verliest. En als het gebeurt, is er meestal wel een duidelijke reden voor. Zijn er echt mensen die met hun boot niet op zee durven varen omdat ze bang zijn dat de kiel eraf valt? Met zo’n boot zou ik helemaal niet willen varen, ook niet op het IJsselmeer…

Het probleem, en dat is in de voorgaande pagina's van dit draadje meermaals aan de orde geweest, is niet dat de constructie in normale vaaromstandigheden onvoldoende sterk zou zijn.

Het probleem is naar mijn idee 2 -ledig:

1: De te beperkte eis aan sterkte rondom grondberoering.
2: Dat het niet mogelijk is, zonder veel te slopen, een uitspraak te doen over de integriteit van de constructie.

Het gaat dus om de combinatie van beide punten.

Stel je voor: je koopt zo'n boot 2e hands. Je moet dus, voor de geschiedenis, vertrouwen op de uitspraken en beoordeling en kennis van de verkoper. Je kunt niet nagaan of de boot nog voldoende goed is. Maar je wordt wel gevraagd een aanzienlijke zak met geld neer te zetten. Ik vind dat een probleem!

En inderdaad, ik zou zo'n boot nog niet mee willen nemen op t Ijsselmeer.

En ja, daarmee diskwalificeer ik ongeveer alle boten gebouwd tussen zeg maar 2000 en nu.
Laatst bewerkt: 11 mrt 2021 10:24 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 10:48 #1261585

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 600
Beste Joop,

Jouw kennis omtrent constructies is vele malen groter dan de mijne. Ik begrijp dat je niet zonder veel moeite en grote kosten de kwaliteit van de kielbevestiging bij jongere boten kan beoordelen, en dat er dus geen absolute zekerheid is over de constructie.
Wellicht ben ik wat flegmatieker, de kans is m.i. zeer gering dat er een kiel onder een boot afdondert (anders zou het wel vaker gebeuren), en die minieme kans hoort bij zovele andere kleine risico’s die ik in het leven neem zoals autorijden en het maandmenu van onze lokale Chinees...

Hoe sta je tegenover andere potentiële risico’s zoals verstaging en huiddoorvoeren? Bij aankoop van een tweedehands schip sowieso vervangen?

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 10:50 #1261588

Maar Joop, ik ben in de grond eens met je betoog, behalve het laatste stuk: je zegt het al in je laatste zin "daarmee diskwalificeer ik ongeveer alle boten gebouwd tussen zeg maar 2000 en nu."

Dat doe je waarschijnlijk onterecht. Immers, er gebeuren nauwelijks ongelukken door afvallende kielen....Al is de integriteit van de constructie moeilijk te checken, kennelijk is die nog niet zo slecht, gemiddeld genomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 10:51 #1261590

Jurrien schreef :
Beste Joop,

Jouw kennis omtrent constructies is vele malen groter dan de mijne. Ik begrijp dat je niet zonder veel moeite en grote kosten de kwaliteit van de kielbevestiging bij jongere boten kan beoordelen, en dat er dus geen absolute zekerheid is over de constructie.
Wellicht ben ik wat flegmatieker, de kans is m.i. zeer gering dat er een kiel onder een boot afdondert (anders zou het wel vaker gebeuren), en die minieme kans hoort bij zovele andere kleine risico’s die ik in het leven neem zoals autorijden en het maandmenu van onze lokale Chinees...

Hoe sta je tegenover andere potentiële risico’s zoals verstaging en huiddoorvoeren? Bij aankoop van een tweedehands schip sowieso vervangen?

Groet, Jurriën

Dat lijkt me ook wat overdreven: je kunt toch verstaging en huiddoorvoeren gewoon inspecteren?. Waarom zou je er vanuit gaan dat het al versleten is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 10:58 #1261592

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 600
AndreAzuree schreef :

Dat lijkt me ook wat overdreven: je kunt toch verstaging en huiddoorvoeren gewoon inspecteren?. Waarom zou je er vanuit gaan dat het al versleten is?

Andre, deze opmerking maakte ik n.a.v. de wens van Joop om zekerheid te hebben over de constructie. Bij messing huiddoorvoeren schijnt het lastig te zijn de kwaliteit c.q. de "ontzinking" te bepalen, net zoals het bij verstaging moeilijk is om de staat te bepalen. Vandaar dat ik deze voorbeelden genoemd heb.

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 11:45 #1261605

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8200
Jurrien schreef :
Beste Joop,

Hoe sta je tegenover andere potentiële risico’s zoals verstaging en huiddoorvoeren? Bij aankoop van een tweedehands schip sowieso vervangen?

Groet, Jurriën

Dit zijn 2 andere onderwerpen, met hun eigen ingewikkeldheden.

Beide dien je inderdaad ook preventief te vervangen. Waarbij inderdaad voor verstaging geldt dat die nauwelijks te beoordelen is, omdat de vermoeiignsschade pas bij, zeg, 95% levensduur detecteerbaar worden. Dus, inderdaad, als ik de geschiedenis niet ken, en ik een flinke reis aan t voorbereiden ben, gaattie er preventief vanaf.

Afsluiters zijn beter te beoordelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 11:55 #1261607

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8200
Jurrien schreef :
AndreAzuree schreef :

Dat lijkt me ook wat overdreven: je kunt toch verstaging en huiddoorvoeren gewoon inspecteren?. Waarom zou je er vanuit gaan dat het al versleten is?

Andre, deze opmerking maakte ik n.a.v. de wens van Joop om zekerheid te hebben over de constructie. Bij messing huiddoorvoeren schijnt het lastig te zijn de kwaliteit c.q. de "ontzinking" te bepalen, net zoals het bij verstaging moeilijk is om de staat te bepalen. Vandaar dat ik deze voorbeelden genoemd heb.

Groet, Jurriën

De rest sterkte is redelijk te bepalen door tijdens de walbeurt, alle afsluiters een flinke klop met een hamer te geven. Niet waterdicht, maar de grootste ellende haal je er wel uit.

Overigens gaan dit jaar ook alle afsluiters preventief vervangen worden door Trudesign.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 11:56 #1261608

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Het is bij afvallende kielen zo dat er maar een kleine kans is dat het gebeurd, maarde gevolgen zijn desastreus met waarschijnlijk doden [waaronder jezelf] tot gevolg. Het is daarom geen risico wat je zomaar mag verwaarlozen. Zeker als een goede inspectie van de constructie moeilijk tot onmogelijk is.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 11 mrt 2021 11:57 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 12:15 #1261612

Jurrien schreef :
AndreAzuree schreef :

Dat lijkt me ook wat overdreven: je kunt toch verstaging en huiddoorvoeren gewoon inspecteren?. Waarom zou je er vanuit gaan dat het al versleten is?

Andre, deze opmerking maakte ik n.a.v. de wens van Joop om zekerheid te hebben over de constructie. Bij messing huiddoorvoeren schijnt het lastig te zijn de kwaliteit c.q. de "ontzinking" te bepalen, net zoals het bij verstaging moeilijk is om de staat te bepalen. Vandaar dat ik deze voorbeelden genoemd heb.

Groet, Jurriën

ok helder. Ik kan alleen maar bogen op praktijkervaring (n=1 ;) ). Bij mijn 40 jaar oude boot waren er destijds niet dat soort issues. We netjes de verstaging vervangen, ook ivm verzekering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 12:16 #1261613

@Zeilzin: mee eens dat de gevolgen desastreus kunnen zijn. Maar goed: feit blijft dat de constructies in de praktijk niet zo slecht zijn. Van de gewone AWB's vallen er in ieder geval niet spontaan kielen af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 12:46 #1261621

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
Zeewaardigheid gaat over de voorspelbaarheid van het overleven van het begaan van de zee.
Bij een boot; of de boot je daardoor heen helpt of de bron is van de ellende.

Voorspelbaarheid van het ding dat onder je kont drijft zonder het teniet te doen (NDO).
Voor heel veel zaken kan dat: ze zijn berekend en/of beproefd en er zijn afkeurcriteria opgebouwd uit 100 jaar en langer stalen scheepsbouw, veelal opgebouwd in twee oorlogen met veel statistisch vergelijking materiaal (schepen en treinen in serie gebouwd).
Staaldraad kun je inspecteren, zijn afkeur criteria voor, is een max levensduur voor en vervangen is draagbaar. Bij verlies, verlies je je mast, maar niet gelijk je drijflichaam (accuslijper aan boord en die mast is zo weg).
Een kiel is vervelender. Geen reservedeel, niet “draagbaar”, niet inspecteerbaar etc. Je verliest niet direct je drijfvermogen, ligt wel op z’n kop en je overlevingstijd wordt wel eindig. Veel van je alternatieve werken niet meer. Epirb komt niet boven, vlot is niet meer bereikbaar of komt niet meer los. Je ligt overboord met een nu te korte lifeline en je maat sliep binnen.
Erger nog dan gewoon lek.

Er zijn altijd twee oplossingen: voorkomen en genezen.
Voorkomen:
Bij voorkomen ben ik het geheel met Joop66 eens. Voor boten waar een gewone consument op mag vertrouwen moet de kiel een voorspelbare periode meegaan. Je moet ook zonder technische opleiding veilig kunnen zeilen.
Of constructief, of beoordeelbaar cq voorgeschreven, maar dan ook vervangbaar op een voor diezelfde consument betaalbaar niveau dwz naar rato van de gebruikskosten.
Let wel: goede engineering is duur en wordt in de jachtbouw maar heel weinig gedaan. Een plaatje is zo gemaakt, maar een constructie met een gewichtsbeperking goed doorrekenen is kostbaar.
Dat is kan voor een dure one-off of een grote serie. Voor goedkope(re) kleine series zeker niet. Stel je daar niet te veel van voor.

Daarnaast is de ervaring hiermee met andere materialen dan staal een orde minder en met kunststof nog minder. Een goede constructie in twee of drie materialen, hull-frame-kiel, en drie stijfheidsovergangen is heel complex. Zie de uitgebroken frames die je ook wel eens ziet.

Wij varen veelal met aangeboute kielen. De afdichting tussen hull en kiel kan bijna niet gegarandeerd worden met voorspanning. Het is metaal op plastic.... De bout zit dus praktischgezien in het zeewater. We hebben of roest of spleetcorrosie of iets anders. RVS lost dat niet op.

Een goed begin zou zijn:
stijf op stijf en weg laten lopen dwz een frame
twee keer zoveel draadeinden aan de einden.
Mijn wens zou zijn: een kiel met verwisselbare bouten. Een bredere voet tegen de romp, verzonken boutkoppen met doorlopende bouten met binnen een afstandbus.
Nieuw: kop afkitten; Vervangen: kit er af: moer er af; als niet tpv de bus afbranden; nieuwe bout met injectie voorziening om deze in zijn gat af te kitten. Om de x jaar de helft van de bouten vervangen.
De bouten die je vervangen hebt, zouden in een onderzoeksprogramma kunnen worden opgenomen.
Naar mijn mening zou dit in nieuwe schepen al kunnen.

In dit opzicht is natuurlijk ook een liftkiel een optie. Andere afweging, maar zeker inspecteerbaar.

Genezen:
Regelgeving in de scheepsbouw is gericht op voorkomen en als niet om tijd te kopen.
Die gekochte tijd moet gebruikt worden om hulp te alarmeren.
De ramp met Frans Maas voor de Belgische kust was mogelijk minder geweest als zij alarm hadden kunnen slaan. Vele bagger- en koopvaardijschepen voeren daar zonder gealarmeerd te zijn.

Traditioneel zijn we steeds meer veiligheidsvoorzieningen mee gaan nemen waarbij de nieuwste voorzieningen ook als laatste op het (verplichte) lijstje komen. Mijn devies, denk eerst na over je “last resort”. Wat als het ergste je echt gebeurd? En wat als ik mijn geld ipv op alle tussenstappen op “last resort” zou inzetten (voor wie overnieuw begint) dan kom ik op, voor de “kustzeilers”, op:
lifeline, mes, reddingsvest, lampje, warme kleren, Ais-Mob, HH VHF en anders toch je GSM (ivm de windparken is de Noordzee binnenkort gedekt!).
Ga je verder dan plb en/of epirb maar de actie start dan veel trager en dan je moet dan ook meer tijd kunnen kopen. Dan moet je ook je vlot kunnen activeren!

Wij waren in 2018 in de buurt van de Svartlöga die toen met 12 man verging. Het was schokkerend dan op de uitkijk te gaan staan na een assistentie verzoek van de kustwacht (obv GSM oproep van de Svartlöga).
Het is ongelooflijk wat er ingezet wordt als ze weten dat je in nood bent. Maar uiteraard, pas dan.
Het is zuur, als ze je dan niet kunnen vinden: the last mile....
Het is jammer als je die tijd niet kan bekorten en zelf kan overleven...

Alle boten van voor 2000 die nog varen lijken zich al aardig te hebben “bewezen” qua sterkte, maar op corrosie en vermoeiing zit nu net geen senioren garantie. Wat zich reeds “niet bewezen” heeft is er niet meer.

Ga je nog zeilen? De een zegt: ik kan hier niets aan doen en leef er mee, de ander juist niet. Voor die laatste. Vertrouw op een meerdaagsweerbericht over je area (area: altijd goed; lokaal en aan de kust: altijd net even verschoven; het is heel goed te voorspellen wanneer dit wel en niet gebeurd) en: lifeline, mes, reddingsvest, lampje, warme kleren, Ais-Mob, HH VHF en anders toch je GSM als niet voor jezelf dan toch voor je vrouw. Daarna pas bedenken welke tussenstappen je nog wilt alzekeren met traditionele middelen. De eerst volgende op het lijstje moet “weer aan boord kunnen komen” zijn.

Er zijn dus best wel mogelijkheden om de verborgen onzeewaardigheid van je boot voor jezelf te compenseren met verlengde reddingstijd, waar zelfredzaamheid te kort schiet.
We hebben nu eenmaal geen van allen een boot die alles kan.
Iedereen die zich zorgen maakt over zeewaardigheid en daar wat mee doet is in principe goed bezig, maar na zorgen, komt lekker zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 16:24 #1261675

AndreAzuree schreef :
Dat doe je waarschijnlijk onterecht. Immers, er gebeuren nauwelijks ongelukken door afvallende kielen...
Ik geloof dat het Yachting Monthly is die een database bijhoud van afgevallen kielen. Ik meen dat ze al over de 90 zitten. kijk naar hoeveel mijlen er gevaren word, extrapoleer dat naar hoeveel kilometers er gereden word en hoevaak er dan een wiel van een auto zou vallen. Je praat dan waarschijnlijk over honderden wielen per dag in Nederland. Zouden we dat acceptabel vinden?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 11 mrt 2021 16:25 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 16:43 #1261676

Erikdejong schreef :
AndreAzuree schreef :
Dat doe je waarschijnlijk onterecht. Immers, er gebeuren nauwelijks ongelukken door afvallende kielen...
Ik geloof dat het Yachting Monthly is die een database bijhoud van afgevallen kielen. Ik meen dat ze al over de 90 zitten. kijk naar hoeveel mijlen er gevaren word, extrapoleer dat naar hoeveel kilometers er gereden word en hoevaak er dan een wiel van een auto zou vallen. Je praat dan waarschijnlijk over honderden wielen per dag in Nederland. Zouden we dat acceptabel vinden?

maar wacht even: hoeveel van die afvallende kielen zijn door grondberoeringen? Dan moet je dan eens vergelijken met het aantal schades aan auto's door aanrijdingen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 mrt 2021 16:47 #1261681

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl