Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: productiezeilboten nog wel zeewaardig ?

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 12 mrt 2021 20:38 #1262019

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
AndreAzuree schreef :
Ik ben het niet zat wat betreffende het argument dat de kielconstructie niet goed geïnspecteerd kan worden. Dat is volgens mij inderdaad een misser in het design. Maar we proberen ook de discussie wat breder te trekken: zeewaardigheid van een boot gaat niet alleen over de kiel....

Ik denk bijna niet over de kiel, wereldwijd denk ik dat 99% van de jachten die gezonken zijn niet gezonken zijn door een losgebroken kiel. Ik gok dat het net als bij vliegtuigen bijna altijd een menselijke fout is. Of een falende afsluiter :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 12 mrt 2021 20:44 #1262022

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
Wat nog vaak een menselijke fout is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 12 mrt 2021 21:50 #1262040

Mee eens. Het dichtst bij zinken was ik ooit in een gehuurde swan 37 op de weg terug van de Scillies naar Plymouth, met ZW 6, en een overlopend toilet. De eigenaar had de afsluiters van zulk dun vet voorzien, dat ze door het klappen in de golven open waren gegaan, en de boel was hevelen door de plee, totdat de vlonders dreven. Daar kom je dan toch laat achter. Met flinke helling werkte de bilgepomp ook niet. Dan ben je in één keer aangewezen op emmertjes. Dat ging allemaal goed. Dan realiseer je je wel: zeewaardigheid zit in een klein hoekje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 12 mrt 2021 22:06 #1262041

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
AndreAzuree schreef :
swan 37
een mooie goed gebouwde boot is dat.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 12 mrt 2021 22:08 #1262042

zeker, zeilde als een speer. En 6 bft op zee is geen enkel probleem met die boot. Alleen je moet wel de plee-afsluiters dicht hebben. Drijvende vloerdelen midden op zee, is geen relaxed gegeven. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 mrt 2021 06:57 #1262064

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
Alleen je moet wel de plee-afsluiters dicht hebben.
Je zou ze kunnen verzegelen. :whistle:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 mrt 2021 08:33 #1262078

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Alleen je moet wel de plee-afsluiters dicht hebben.
Je zou ze kunnen verzegelen. :whistle:


ja, dat was exact mijn tip voor de verhuurder. Toen we aankwamen in plymouth heel de nacht de kachel aangehad met de luiken open om alles te drogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 mrt 2021 08:43 #1262082

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
TuuLeVi schreef :
AndreAzuree schreef :
...in een ... Swan 37 op de weg terug van de Scillies naar Plymouth...
Een mooie goed gebouwde boot is dat.
Zeker, zeilde als een speer. En 6 bft op zee is geen enkel probleem met die boot.

Ik vind het wel grappig dat je dat zo stelt. (Ervaren hebt)

Eigenschap / typeAzuree 33Swan 37
LWL [m]9,568,31
Rompsnelheid [kts]7,517,00
D/L ratio168340
SA/D ratio22,315,5
Comfort factor20,533,9
S#3,41,4

Boten van verschillende generaties. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 13 mrt 2021 08:44 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 mrt 2021 08:46 #1262083

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Ook van een verschillende prijsklasse, maat en doelgebruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 mrt 2021 08:48 #1262084

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Yep. Maar vergelijkend obv LWL en binnenruimte, wat is dan de grote boot?

Edit:
(En beginnen we nu een beetje in de buurt van de achterliggende redenen voor dit draadje te komen?)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 13 mrt 2021 08:53 door JotM. Reden: ruimte erbij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 mrt 2021 08:51 #1262086

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Wat is de reden van die vergelijking en wat levert dat op?
Ik was wat snel... :)
Inderdaad, waarom zou je een bepaalde zeewaardigheid willen, ten koste van wat?
Laatst bewerkt: 13 mrt 2021 08:53 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 mrt 2021 09:22 #1262092

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
JotM schreef :
Boten van verschillende generaties. :)

:laugh: ik zei dit niet he...AndreAzuree schreef :
zeilde als een speer

Maar toch; aan de wind op golfslag gaan die ouwe gebakjes als de brandweer, op vlak water met ruime wind "wat minder".
Wat "beter" is moet iedereen zelf maar bepalen ;)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 mrt 2021 13:07 #1262154

@JOTM

Zeker, de Swan was leuk om een keer ter huren, maar zo'n boot zou ik nooit kopen. Overigens: de getallen zijn van een Azuree 33, ik heb een Azuree 33C.

@ Tulevi
"zeilde als een speer". Ja, dit moet ik even toelichten: met 6 bft, halve wind, ging het als de brandweer. Een paar daar dagen daarvoor, met licht weer, was het niet zo'n feest natuurlijk ;)

@ Holtere. Ja, hoeveel zeewaardigheid wil je. De omstandigheden aldaar, Zw6 met halve wind/aan de wind, had je met iedere AWB prima kunnen hebben. Bij 7bft was ik waarschijnlijk voor anker blijven liggen.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2021 13:11 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 mrt 2021 14:22 #1262166

In één van de ”Zilts” vond ik nog een praktische checklist.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 13 mrt 2021 14:54 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 mrt 2021 14:30 #1262167

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
@JOTM
... de getallen zijn van een Azuree 33, ik heb een Azuree 33C.
Als jij de eigenschappen van de 33C naar sailboatdata.com stuurt, verander ik de tabel! :)

Edit:
Als je schepen "netjes" wilt kunnen vergelijken moet je voor de waterverplaatsing eigenlijk uitgaan van "half load condition", halverwege tussen "(fully) loaded" en "loaded arrival condition". Maar de gegevens die je daarvoor nodig hebt staan zelden meer op internet of in brochures, daarvoor moet je meestal in de gebruikshandleiding zijn. (daar moet het in staan voor CE-markering) En dan ben je vaak afhankelijk van een eigenaar, want ik kan maar bij weinig merken de gebruikershandleiding (openbaar) op het web vinden.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 13 mrt 2021 14:42 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 mrt 2021 15:31 #1262181

dank je voor de toelichting. Hierbij de maten, misschien scheelt het niet zo veel. De romp is hetzelfde.






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 mrt 2021 16:16 #1262190

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Heb je de I en J maten misschien ook voorhanden?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 mrt 2021 16:19 #1262191

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 624



kiel en kielconstructie van een niet productie boot, Woodcore
Laatst bewerkt: 13 mrt 2021 16:21 door aluijten. Reden: fotos bijgevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 mrt 2021 17:04 #1262198

Dat blijft wel hangen Arnoud ;) Ook hier de bouten niet door maar vlak naast de spanten trouwens trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 14 mrt 2021 14:00 #1262401

Het Duitse Yacht-TV heeft op YT een mooi filmpje staan waarin ze met windkracht 5-7 op de Oostzee een 3-tal rompvormen vergelijken: 1) een Moderne Sun Odyssee vinkieler, 2) een Hallberg Rassey s-spant semi langkieler en 3) een klassieke s-spant langkieler uit de 60-er jaren. Aan de wind zie je dat de klassieke s-spant een mooie rustige zeegang heeft, maar door de smalle romp wel het meeste buiswater produceert. De vinkieler met relatief vlak onderwaterschip is net een stuiterbal (en dreigt telkens uit het roer te lopen). De HR is de gulden middenweg.

Op het YT kanaal “Sailing Atticus” zijn de eigenaren van dit kanaal op zoek naar een nieuwe boot voor een wereld omzeiling.
Ze bekijken in verschillende afleveringen diverse kandidaat boten en laten zich daarbij adviseren door een aantal deskundigen.
Samengevat: een productie boot is prima, maar als je “redundancy” wenst dan adviseren de kenners toch een S-Spant. Vooral vanwege de “zeegang” en de veiligheid bij een eventuele grondberoering. De top 2: Pacific Seacraft 40 en de Valiant 42.
Fellowship 28: overdimensioneren is een kunst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 14 mrt 2021 14:10 #1262404

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
...tja, weg kunnen zeilen van lagerwal vind ik toch ook wel een pluspunt...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 14 mrt 2021 14:30 #1262412

  • NiLa
  • NiLa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
Nachtvlinder schreef :
Dat blijft wel hangen Arnoud ;) Ook hier de bouten niet door maar vlak naast de spanten trouwens trouwens.

Dit zou je simpel op kunnen lossen door 2 of 3 spantjes in te lamineren en de bouten doorsteken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 14 mrt 2021 14:30 #1262414

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
TuuLeVi schreef :
... aan de wind op golfslag gaan die ouwe gebakjes als de brandweer ...
Nu weet ik niet meer wat je bedoelt. :huh:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 14 mrt 2021 14:32 #1262415

NiLa schreef :
Nachtvlinder schreef :
Dat blijft wel hangen Arnoud ;) Ook hier de bouten niet door maar vlak naast de spanten trouwens trouwens.

Dit zou je simpel op kunnen lossen door 2 of 3 spantjes in te lamineren en de bouten doorsteken.

Waarom zou dit een probleem zijn? Een niet-probleem hoef je ook niet op te lossen toch!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 14 mrt 2021 14:34 #1262416

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
JotM schreef :
TuuLeVi schreef :
... aan de wind op golfslag gaan die ouwe gebakjes als de brandweer ...
Nu weet ik niet meer wat je bedoelt. :huh:
:D hoezo? er is wel een verschil in zeileigenschappen tussen een Nautor Swan 37'(S&S #2035) en een Pacific Seacraft of Valiant...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl